Ga naar inhoud

Half beeld op TV van consoles


Aanbevolen berichten

Ik heb een probleem met wat Bravia TV's. Niet het moderne goedkope spul, maar golden-age CCFL backlit LCD TV's waar naast 3 of 4 HDMI ook nog 3 SCART poorten op zaten.

In veel gevallen is het beeld samengeknepen: de instelling is 4:3, dus er zouden links en rechts zwarte balken moeten zijn, maar vertikaal is het volledige beeld samengeperst in de bovenste helft. Als hele oppervlakte 16:9 is, dan zie ik dus 12:4,5. Ik heb dit met de NES (composiet), PC Engine (composiet en RGB SCART), en met de Commodore 64. De P2000T over antenne gaat wel goed. Sluit ik een PS2/3 over scart aan, dan is het wél meteen goed en kan ik de playstation zelfs bedienen met de afstandsbediening van de TV.

Als ik dan 5-10x op reset druk, dan lukt het wel het beeld 12:9 te krijgen. Maar de logica ontbreekt, eerder een loterij.

Ligt het aan de TV? Misschien wel aan Sony, maar ik heb het op 3 Bravia's getest, en op een oude Trinitron, en dan is het probleem ook aanwezig. Alleen is op de Trinitron de  breedte logischerwijs correct.

Weet iemand wat een TV aanzet to samenpersen van het beeld tot 50% van de hoogte?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...