Ga naar inhoud

Top 40


Wat vind jij van de muziek van tegenwoordig?  

34 leden hebben gestemd

  1. 1. Wat vind jij van de muziek van tegenwoordig?

    • Zeer goed
      1
    • Goed
      1
    • Het gaat wel
      14
    • Slecht
      8
    • zeer slecht
      10


Aanbevolen berichten

Af en toe zit er iets leuks tussen, maar echt... ik luister amper radio en ik kijk ook bijna nooit die muziekzenders, dus veel krijg ik niet mee. Het enige hoor ik op de sportschool, eigenlijk.

In de kamer naast me op mijn werk draaien ze Veronica FM, daar draaien ze ouwe rock en zo, da's echt _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites
Af en toe zit er iets leuks tussen, maar echt... ik luister amper radio en ik kijk ook bijna nooit die muziekzenders, dus veel krijg ik niet mee. Het enige hoor ik op de sportschool, eigenlijk.

In de kamer naast me op mijn werk draaien ze Veronica FM, daar draaien ze ouwe rock en zo, da's echt _O_

Vind ik ook. Meestal is het rommel wat je hoort. Ik luister zelf naar Classic Rock FM (City FM). Daar draaien ze ook non-stop oude rock.

Veronica is ook TOP. Vooral Cas van Iersel vind ik goed.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind de muziek van tegenwoordig echt bagger. Alleen maar van die rapnummers en steeds dezelfde. Af en toe vind ik sommige nummers leuk (zoals Jamelia met Superstar), maar eigenlijk luister ik bijna nooit naar de radio. Ik ben meer een liefhebber van oude muziek (ABBA bijvoorbeeld, die nummers vind ik nog steeds geweldig). Ik heb ook hetzelfde met auto's, ik vind oldtimers veel mooier.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Blij om te lezen dat ik niet de enige ABBA fan hier ben. :)

Het is ook teveel gegoochel met die keyboards tegenwoordig. Allemaal zozo in elkaar gezet en je hoeft niet eens meer fatsoenlijk te kunnen zingen om artiest te worden, ze vervormen je stem toch wel naar een goed geheel. Daarom zijn er

ook steeds in een mum van tijd van die nieuwe (meiden)groepen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Beetje off topic, maar hebben de Abba fans hier ook Mamma Mia gezien?

Natuurlijk! (O) Wereldmusical! Luidkeels meegezongen! :D

En in oktober ga ik naar London en daar dan (jaja) wéér naar ''ABBA - Mamma Mia''!

Maar dan de Engelse, dus met originele liedjes! YAHOO! *O*

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Natuurlijk! (O) Wereldmusical! Luidkeels meegezongen! :D

En in oktober ga ik naar London en daar dan (jaja) wéér naar ''ABBA - Mamma Mia''!

Maar dan de Engelse, dus met originele liedjes! YAHOO! *O*

Ik ga volgende week dinsdag voor de tweede keer. Hopen dat Hajo Bruins nog steeds meespeelt! (weet je toevallig of er al een Nederlandse cast-cd uit is?) "Zo ben ik, zo ben jij" en "SOS" kolere, ik ging bijna janken. Prachtig! En zo mooi dat die liedjes eigenlijk toch een verhaal vertellen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Allemaal bagger tegenwoordig, op dat ding van O-Zone na, nog wel te pruimen.

Ik heb sinds kort wat platen van Dick Rienstra (Of dachten jullie soms dat 'ie alleen in De Diamant zong? :P ) En die zijn echt geweldig! _O_ *adjudant* _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het met jullie eens!

De enkele betere platen die ertussen zitten hebben mij ervan weerhouden 'heel slecht' te kiezen.

Wat er sinds de jaren 90 is gebeurd heeft met muziek niks meer te maken, de bron lijkt gewoon ineens leeg, het is op, het is over, het is uit. En het komt voorlopig ook niet meer goed als ik het zo zie. Ik zapte net langs The Box en daar zag ik zo'n vreselijk rapnummer, schelden op iets dat op ritme moet lijken. Ik zapte door naar TMF waar ik een of ander Amerikaans-schoolbreezer-Britney-look-a-like-'Kijk-ns hoe supertof,-gaaf-en hip ik ben'-tutje met andere hopeloze gevallen zag manoeuvreren. Met angst en beven keek ik naar de spiegel die het nog nét niet begaf. Vre-se-lijk...

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik vind de muziek erg slecht worden ik heb niet zoveel verstant van muziek ik luister pas 2 jaar echt naar muziek maar sinds ik radio bassie en adriaan heb ontdekt wil ik niks anders meer horen :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind de muziek van nu vreselijk. Het zijn nooit meer echte instrumenten. Soms zit er wel eens een goed nummer tussen, maar dat gebeurt zelden. Ik herinner me muziek uit de jaren 90. Dat had allemaal een style. Maar die muziek van nu: geen style.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik wordt echt HELEMAAl PARA van dat nr van Bløf en Counting Crows.

Zo'n ***nr.

Wordt helemaal gek van dat nummer.

Sommige zijn nog wel goed.

Maar ik vind de muziek van nu wel gaat.

Maar als ik die reclame zie van Classic-rock op Eurosport vind ik dat wel beter. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik sluit me dus gewoon aan bij de algemene mening.

Hedendaagse muziek is zo slecht als het maar kan.

En voor de metal-liefhebbers is er ook niet veel soeps meer, 1 op de 100 bands is goed.

En de oude ambi-nummers ( mid '90s ) zijn niet te evenaren door zo'n flutnummers al bvb The Ketshupsong etc.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Klein schopje. Wilde hier een topic over openen maar zag dat het al bestond.

'Toppertje' van Guillermo en Tropical Danny. Ik neem aan dat iedereen haast huilt van het lachen dat die 2 gasten op nummer 1 staan. Pff, hoe heeft het zover kunnen komen. Wat een waardeloze nummer 1-'hits' hebben wij wel niet gehad in de laatste jaren. De huidige top 40 is zo belabberd dat ik hem even wil showen: Zie hier

Er staan amper nummers van niveau in en als ze er al instaan zijn het covers. En 'Ik heb een boot' van de Gebroeders Ko zal er ook wel aan zitten te komen. Voor degene die hem niet kunnen: Zie het nummer en de clip

Natuurlijk heeft het met muzieksmaak te maken, maar ik heb het idee dat het niveau wel daalt. Als je nagaat dat Dire Straits - Sultans of swing slechts de 10e positie heeft gehaald..

Ik weet dat er mensen zijn die het met me eens zijn, maar vast ook mensen die het niet met me eens zijn. Ligt dit echt aan de smaak die aan het veranderen is of echt aan het niveau. En.. wat voor muziek brengt de toekomst ons? Zoals oudere generatie spreekt over 'de goede tijd dat deze muziek in de kroeg werd gedraaid' zal ik later niet praten, tenzij Guillermo en Tropical Danny over 40 jaar nog op de radio komen :X

Link naar bericht
Delen op andere sites

"Hoe kan ik een zo goedkoop mogelijke clip produceren en zo veel mogelijk verdienen".

Wat mij betreft sla je de spijker op de kop. Alles wordt afgeraffeld of in een nieuw (lees: iets ander) jasje gestoken. Er zijn zelfs bands die hun eigen nummers weer opnieuw uitbrengen. De jaren vanaf 2000 staan wat mij betreft voor een inspiratieloze periode.

Dat nummer van 'Ik heb een boot' vind ik trouwens wel leuk ;) De originele zweedse versie wel te verstaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Klein schopje. Wilde hier een topic over openen maar zag dat het al bestond.

'Toppertje' van Guillermo en Tropical Danny. Ik neem aan dat iedereen haast huilt van het lachen dat die 2 gasten op nummer 1 staan. Pff, hoe heeft het zover kunnen komen. Wat een waardeloze nummer 1-'hits' hebben wij wel niet gehad in de laatste jaren. De huidige top 40 is zo belabberd dat ik hem even wil showen: Zie hier

Er staan amper nummers van niveau in en als ze er al instaan zijn het covers. En 'Ik heb een boot' van de Gebroeders Ko zal er ook wel aan zitten te komen. Voor degene die hem niet kunnen: Zie het nummer en de clip

Natuurlijk heeft het met muzieksmaak te maken, maar ik heb het idee dat het niveau wel daalt. Als je nagaat dat Dire Straits - Sultans of swing slechts de 10e positie heeft gehaald..

Ik weet dat er mensen zijn die het met me eens zijn, maar vast ook mensen die het niet met me eens zijn. Ligt dit echt aan de smaak die aan het veranderen is of echt aan het niveau. En.. wat voor muziek brengt de toekomst ons? Zoals oudere generatie spreekt over 'de goede tijd dat deze muziek in de kroeg werd gedraaid' zal ik later niet praten, tenzij Guillermo en Tropical Danny over 40 jaar nog op de radio komen :X

Ik volg de top 40 al jaren niet meer, sinds die ene krokodil (schnappi) op nummer 1 stond ben ik afgehaakt... Maar dit slaat echt alles!

Het erge is ook nog dat er veel mensen instaan die vals zingen, neem nou dat nummer smile van lily allen... Mijn god, dat is toch niet om aan te horen? Ik kan in de top 40 echt geen enkel goed nummer ontdekken, en als er iets goeds instaat is het idd een cover. En het valt ook op dat het echt alleen maar Rap, R&B en Dance is in de top 40... Nooit eens een keer een ander genre.... Tjah, en aangezien ik een gruwelijke hekel heb aan Rap, R&B en Dance...

Achja, ik hoop dat Toppertje niet na 10 jaar nog op de radio komt, en daar heb ik véél vertrouwen in ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Klein schopje. Wilde hier een topic over openen maar zag dat het al bestond.

'Toppertje' van Guillermo en Tropical Danny. Ik neem aan dat iedereen haast huilt van het lachen dat die 2 gasten op nummer 1 staan. Pff, hoe heeft het zover kunnen komen. Wat een waardeloze nummer 1-'hits' hebben wij wel niet gehad in de laatste jaren. De huidige top 40 is zo belabberd dat ik hem even wil showen: Zie hier

Er staan amper nummers van niveau in en als ze er al instaan zijn het covers. En 'Ik heb een boot' van de Gebroeders Ko zal er ook wel aan zitten te komen. Voor degene die hem niet kunnen: Zie het nummer en de clip

Natuurlijk heeft het met muzieksmaak te maken, maar ik heb het idee dat het niveau wel daalt. Als je nagaat dat Dire Straits - Sultans of swing slechts de 10e positie heeft gehaald..

Ik weet dat er mensen zijn die het met me eens zijn, maar vast ook mensen die het niet met me eens zijn. Ligt dit echt aan de smaak die aan het veranderen is of echt aan het niveau. En.. wat voor muziek brengt de toekomst ons? Zoals oudere generatie spreekt over 'de goede tijd dat deze muziek in de kroeg werd gedraaid' zal ik later niet praten, tenzij Guillermo en Tropical Danny over 40 jaar nog op de radio komen :X

Het is denk ik een combinatie van smaak en niveau. We leven een beetje in een "verzadigde" wereld. We hebben alles hier al een keer gehad en gehoord en gezien. Een doodnormaal i love you dit en dat-nummer zal het niet gauw meer maken. Als er een halve zool een liedje maakt met "ik heb een boot en hij ligt hier in de sloot" denken mensen "hee weer eens wat nieuws en grappigs".

Aan de andere kant heb ik ook het idee dat het volk gewoon steeds stommer wordt en meegaat met wat de media biedt en zegt. Alles wordt kwakkeloos aangenomen en overgenomen. Dat zie je niet alleen bij liedjes, maar ook als je kijkt naar de politiek :P (maar dat is even offtopic O-) )

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben het er ook wel mee eens dat er niet echt veel goede muziek meer in de top 40 komt de laatste jaren. Slechts een heel enkel nummer vind ik wel goed maar volgen doe ik het ook niet echt meer.

Wat ik bij het nummer Toppertje ook zo onbegrijpelijk en jammer vind is dat ze met dat nummer het nummer Rood van Marco Borsato wat ik dan wel weer erg goed vind na 11 weken van de nummer 1 hebben verstoten. Als Rood namelijk nog 3 weken langer op 1 had gestaan was het record met Dromen zijn bedrog die 13 weken op 1 stond verbroken en nou is dat door Toppertje helaas niet gelukt. :(

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb voor Slecht gekozen.

Als nummers als "Doe mij een toppertje en een breezer Ananas" hoog in de Top 40 komen dan is het toch wel erg gesteld met de muziek. Verder is het vaak hetzelfde concept. Of een nummer van Beyoncé met één of andere rapper (nu toevallig Jay-Z) en een mislukte aprés-ski hit. Nee, ik vind het niks...:N

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Het is denk ik een combinatie van smaak en niveau. We leven een beetje in een "verzadigde" wereld. We hebben alles hier al een keer gehad en gehoord en gezien. Een doodnormaal i love you dit en dat-nummer zal het niet gauw meer maken. Als er een halve zool een liedje maakt met "ik heb een boot en hij ligt hier in de sloot" denken mensen "hee weer eens wat nieuws en grappigs".

Aan de andere kant heb ik ook het idee dat het volk gewoon steeds stommer wordt en meegaat met wat de media biedt en zegt. Alles wordt kwakkeloos aangenomen en overgenomen. Dat zie je niet alleen bij liedjes, maar ook als je kijkt naar de politiek :P (maar dat is even offtopic O-) )

Ik heb niet echt het idee dat het volk stommer wordt en meer aan- en overneemt dan anders. Kuddegedrag was altijd al zichtbaar en nu niet veel meer dan anders. Mensen vinden tegenwoordig andere muziek leuk dan vroeger. Dat heeft voor de rest weinig te maken met het intelligentieniveau van mensen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik heb niet echt het idee dat het volk stommer wordt en meer aan- en overneemt dan anders. Kuddegedrag was altijd al zichtbaar en nu niet veel meer dan anders. Mensen vinden tegenwoordig andere muziek leuk dan vroeger. Dat heeft voor de rest weinig te maken met het intelligentieniveau van mensen.

Oh nee? Ik denk dat de opmars van de media e.d. de laatste jaren weldegelijk invloed heeft gehad op het denken van de mens. Zeker de laatste jaren... Kuddegedrag en dingen kwakkeloos aannemen zijn trouwens wel verschillende dingen.

Intelligentieniveau is misschien in die context niet helemaal juist, maar wel zeker is dat de halve (welvarende) wereld vergald en verzadigd is en op zoek is naar nieuwe uitdagingen en extremen. In de muziekwereld krijg je dan dit soort flauwekul... de rest hebben we allemaal al een keer gehad. Hoeveel goede groepen/bands van 20 - 40 jaar geleden heb je tegenwoordig nog?

Wat ik wel onder intelligentieniveau schaar is het feit dat mensen al die troep kopen, omdat ze het echt helemaal geweldig vinden (toppertje, ik heb een boot in de sloot, enz.). Iemand die 's avonds/ 's nachts in de kroeg onder invloed van alcohol dit kan waarderen zal ik geen laag iq toekennen... wel mensen die bewust 's middags om 2 uur naar de Free Record Shop lopen om hier singles van te kopen, omdat het ze het mooi vinden. En blijkbaar zijn dat er ERG veel, gezien de top40 scores. Kan je natuurlijk wel zeggen "ja dat is ieders smaak blabla". Ik vind gewoon dat er een draadje bij je los zit als je dergelijke singles bewust koopt en thuis in je huiskamer zit te genieten van "bier en tieteeeeen". Simpel zat.

(Overigens kunnen die top40 scores ook worden veroorzaakt door legale downloads...)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Hoeveel goede groepen/bands van 20 - 40 jaar geleden heb je tegenwoordig nog?

Als je in de (heavy) metal scene kijkt nog veel, maar daar is enkel Metallica al vaak in de top 40 gekomen.

Niet echt beduidend dus.

Maar het is wel zo dat die mensen gewoon ouder worden waardoor ze een lagere appeal hebben bij mensen hé.

Het is mij ook nog steeds een raadsel dat sommige van die liedjes weldegelijk graag beluisterd worden, maarja, you can't argue with the box office hé.

Ik mag ook niet vergeten dat toen ik 12-15 jaar was, veel mensen naar The Backstreet Boys en Spice Girls luisterden, terwijl de "ouderen" (lees 20-25 jarigen) dat ook crap noemden.

Het zijn fasen, en het gaat voorbij, maarja, top40 muziek is nooit bedoeld om blijvend te zijn, het moet een week of 4 tot maximum een paar maand aanslaan, wat geld maken en dan gezellig verdwijnen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

...geweldig vinden (toppertje, ik heb een boot in de sloot, enz.). Iemand die...

En 't leuke d'r aan is dan ook het volgende:

TOP 40

1. Toppertje! - Guillermo & Tropical Danny

2. Mas Que Nada - Sergio Mendes ft. The Black Eyed Peas

3. Boten Anna - Basshunter

4. Crazy - Gnarls Barkley

5 t/m 25

26. Tell Me Baby - Red Hot Chili Peppers

27. Boten Anna - Gebroeders Ko

28. Zomervibe - Ali B

Als ik dit zie vraag ik me toch af waar die hele top 40 op slaat?! 8)7 Dit gebeurt overigens wel vaker, dat hetzelfde liedje 2 keer in de Top 40 staat in 2 verschillende talen. Ik meen me hetzelfde te herinneren met het "Schnappi lied". Ik word altijd een beetje simpel van zulke muziek...-0-

Link naar bericht
Delen op andere sites

TOP 40

1. Toppertje! - Guillermo & Tropical Danny

2. Mas Que Nada - Sergio Mendes ft. The Black Eyed Peas

3. Boten Anna - Basshunter

4. Crazy - Gnarls Barkley

5 t/m 25

26. Tell Me Baby - Red Hot Chili Peppers

27. Boten Anna - Gebroeders Ko

28. Zomervibe - Ali B

Als ik dit stukje bekijk staan er welgeteld 2 leuke liedjes in (naar mijn mening): Mas Que Nada (wat een cover is, dus dat zegt al veel) en de Red Hot Chili Peppers, maar die stijgen naar mijn mening dan ook ver boven het gemiddelde top-40 niveau uit. Verder veel troep. De meeste leuke nummers die anno 2006 in de top-40 komen zijn gewoon covers :P.

Als ik verder de hele top-40 doorkijken (klik) dan zie ik verder ook nauwelijks leuke nummers. Dat iemand als Paris Hilton zelfs ertussen staat zegt wel heel erg veel... :r

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ben het er ook wel mee eens dat er niet echt veel goede muziek meer in de top 40 komt de laatste jaren. Slechts een heel enkel nummer vind ik wel goed maar volgen doe ik het ook niet echt meer.

Wat ik bij het nummer Toppertje ook zo onbegrijpelijk en jammer vind is dat ze met dat nummer het nummer Rood van Marco Borsato wat ik dan wel weer erg goed vind na 11 weken van de nummer 1 hebben verstoten. Als Rood namelijk nog 3 weken langer op 1 had gestaan was het record met Dromen zijn bedrog die 13 weken op 1 stond verbroken en nou is dat door Toppertje helaas niet gelukt. :(

Ik vond Rood ook wel tegenvallen. Marco Borsato heeft véél betere nummers gemaakt! Als ik dat nummer had gemaakt was ik denk ik niet eens de top 40 binnengekomen. Ben het met je eens dat Rood in deze top 40 een nummer 1 plek verdiend, maar echt geen eeuwige roem omdat een plaat nog nooit zo lang op één heeft gestaan!

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Intelligentieniveau is misschien in die context niet helemaal juist, maar wel zeker is dat de halve (welvarende) wereld vergald en verzadigd is en op zoek is naar nieuwe uitdagingen en extremen. In de muziekwereld krijg je dan dit soort flauwekul... de rest hebben we allemaal al een keer gehad. Hoeveel goede groepen/bands van 20 - 40 jaar geleden heb je tegenwoordig nog?

Wat ik wel onder intelligentieniveau schaar is het feit dat mensen al die troep kopen, omdat ze het echt helemaal geweldig vinden (toppertje, ik heb een boot in de sloot, enz.). Iemand die 's avonds/ 's nachts in de kroeg onder invloed van alcohol dit kan waarderen zal ik geen laag iq toekennen... wel mensen die bewust 's middags om 2 uur naar de Free Record Shop lopen om hier singles van te kopen, omdat het ze het mooi vinden. En blijkbaar zijn dat er ERG veel, gezien de top40 scores. Kan je natuurlijk wel zeggen "ja dat is ieders smaak blabla". Ik vind gewoon dat er een draadje bij je los zit als je dergelijke singles bewust koopt en thuis in je huiskamer zit te genieten van "bier en tieteeeeen". Simpel zat.

Ik vat je nog steeds niet wat betreft die intelligentie. Er is absoluut geen direct verband tussen smaak en intelligentie, hooguit kun je spreken van bepaalde klassen die bepaalde smaken hebben. In deze tijd van individualisme vallen deze combi's tussen smaak en klassen juist uit elkaar.

Als ik dus die single zou kopen (niet dat ik dat ga doen, ik heb hem al gedownload) bij mijn volle verstand, dan zou ik dus een laag iq hebben? Dat gaat echt nergens over.

Nogmaals, iedereen mag weten wat hij/zij leuk vindt, dat betekent nog niet dat er een draadje bij je los zit.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als jij zo'n single bij je volle verstand zou kopen heb je een laag iq ja :P . Kom op zeg... wat voor niveau is het :N . In je eentje thuis meezingen en dansen op je gekochte single van "bier en tieten" (of "ik bestel een whisky met mn chicky" enz.) gaat bijna terug naar de oertijd, al hadden ze toen nog geen bier en whisky... Als je volledig bij je verstand bent of een gemiddeld tot hoog iq kan je daar gewoon niet bij je volle verstand met plezier naar luisteren, of je hebt een of andere tic. Als je dronken in de kroeg staat of als het feest of carnaval is (of ander groepsgevoel), is het wat anders zoals ik al zei. Maar dat is gewoon niet bij individueel bewust KOPEN.

Over "smaak" valt altijd te twisten ja. Er zijn ook mensen die vinden dat je niet spoort als je als 20 jarige Bassie en Adriaan films koopt. Maar dat valt dan weer onder de noemer "nostalgie". Mensen die in 1980 jong waren kopen Bassie en Adriaan en mensen die in 1960 jong waren kopen Catweazle en Thunderbirds op dvd. Het kopen van zo'n plaat valt nergens onder... een cd koop je enkel als je hem mooi vindt... geen andere reden bij te bedenken. En als je dan Bier en Tieten, ik heb een boot of wat mij betreft de dikke lul band voor jezelf koopt... dan ga ik behoorlijk twijfelen aan je intelligentie ja.

En ja... ik weet ook dat een hoop mensen roepen dat het flut is en vervolgens hebben ze al die zooi wel thuis liggen. In ieder mens schuilt een kind en in ieder mens schuilen oerdriften... niks aan te doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als jij zo'n single bij je volle verstand zou kopen heb je een laag iq ja :P . Kom op zeg... wat voor niveau is het :N . In je eentje thuis meezingen en dansen op je gekochte single van "bier en tieten" (of "ik bestel een whisky met mn chicky" enz.) gaat bijna terug naar de oertijd, al hadden ze toen nog geen bier en whisky... Als je volledig bij je verstand bent of een gemiddeld tot hoog iq kan je daar gewoon niet bij je volle verstand met plezier naar luisteren, of je hebt een of andere tic. Als je dronken in de kroeg staat of als het feest of carnaval is (of ander groepsgevoel), is het wat anders zoals ik al zei. Maar dat is gewoon niet bij individueel bewust KOPEN.

Over "smaak" valt altijd te twisten ja. Er zijn ook mensen die vinden dat je niet spoort als je als 20 jarige Bassie en Adriaan films koopt. Maar dat valt dan weer onder de noemer "nostalgie". Mensen die in 1980 jong waren kopen Bassie en Adriaan en mensen die in 1960 jong waren kopen Catweazle en Thunderbirds op dvd. Het kopen van zo'n plaat valt nergens onder... een cd koop je enkel als je hem mooi vindt... geen andere reden bij te bedenken. En als je dan Bier en Tieten, ik heb een boot of wat mij betreft de dikke lul band voor jezelf koopt... dan ga ik behoorlijk twijfelen aan je intelligentie ja.

En ja... ik weet ook dat een hoop mensen roepen dat het flut is en vervolgens hebben ze al die zooi wel thuis liggen. In ieder mens schuilt een kind en in ieder mens schuilen oerdriften... niks aan te doen.

Goed gesproken MarsM! Ik sluit me volledig bij je aan! Dat er uberhaupt mensen zijn die de moeite nemen om de auto of de fiets te pakken om naar de FRS toe te rijden voor zo'n cd met mislukte Hollandse muziek...-0- Dat vind ik best zielig opzich...

Ik zie het al voor me, zit je met een vriend of vriendin thuis; "Hé Jan ik heb gister dat nieuwe singeltje van Marco Borsato gekocht". "Ow, wat leuk Piet, ik ben gister die nieuwe single van de Gebroeders Ko wezen halen. Ik vind het echt zo'n lekker nummer!"

Nee, sorry... :N Daar kan ik ook niet met mijn volle verstand bij, dat mensen dit mooi vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Goed gesproken MarsM! Ik sluit me volledig bij je aan! Dat er uberhaupt mensen zijn die de moeite nemen om de auto of de fiets te pakken om naar de FRS toe te rijden voor zo'n cd met mislukte Hollandse muziek...-0- Dat vind ik best zielig opzich...

Ik zie het al voor me, zit je met een vriend of vriendin thuis; "Hé Jan ik heb gister dat nieuwe singeltje van Marco Borsato gekocht". "Ow, wat leuk Piet, ik ben gister die nieuwe single van de Gebroeders Ko wezen halen. Ik vind het echt zo'n lekker nummer!"

Nee, sorry... :N Daar kan ik ook niet met mijn volle verstand bij, dat mensen dit mooi vinden.

Dit is duidelijk een geval van smaak. Ik heb persoonlijk een afkeer tegen Marco Borsato, maar vind het nummer van de gebroeders Ko wel leuk. Ben ik dan iemand met een laag iq en zielig?? Sorry hoor, maar dat gaat er bij mij echt niet in. Ieder zn eigen smaak. Dat jullie het niets vinden heb ik totaal geen moeite mee. Maar impliceren dat mensen die dat leuk vinden om thuis te draaien niet goed bij hun hoofd zijn is gewoon lariekoek.

Maar ik denk dat ik MarsM de woorden intelligentie en persoonlijkheid verwisselt?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dit is duidelijk een geval van smaak. Ik heb persoonlijk een afkeer tegen Marco Borsato, maar vind het nummer van de gebroeders Ko wel leuk. Ben ik dan iemand met een laag iq en zielig?? Sorry hoor, maar dat gaat er bij mij echt niet in. Ieder zn eigen smaak. Dat jullie het niets vinden heb ik totaal geen moeite mee. Maar impliceren dat mensen die dat leuk vinden om thuis te draaien niet goed bij hun hoofd zijn is gewoon lariekoek.

Maar ik denk dat ik MarsM de woorden intelligentie en persoonlijkheid verwisselt?

Nee, maar wat MarsM ook zegt; dat je niet bij je verstand bent als je zoiets gaat kopen. Jij vindt het best een leuk nummer zeg je. Maar zie jij jezelf al naar de winkel gaan om geld uit te geven om die cd te kopen van de Gebroeders Ko? Sorry, maar ik denk ook dat je niet goed bij je hoofd bent als je daar geld aan spendeert.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Nee, maar wat MarsM ook zegt; dat je niet bij je verstand bent als je zoiets gaat kopen. Jij vindt het best een leuk nummer zeg je. Maar zie jij jezelf al naar de winkel gaan om geld uit te geven om die cd te kopen van de Gebroeders Ko? Sorry, maar ik denk ook dat je niet goed bij je hoofd bent als je daar geld aan spendeert.

Ik koop zowiezo geen cd's maar dat heeft een andere reden ;). Maar als ik cd singles zou kopen, dan zou ik deze zeker kopen. Vind het gewoon een goed nummer, niet de tekst, maar de klanken die het nummer voortbrengt. Is nou eenmaal mijn soort muziek. Wat de tekst dan inhoudt zal mij worst wezen, zolang het geen teksten zijn die anderen kunnen schaden.

Maar waar jij het over hebt, ik kan me wel indenken dat je denkt dat die mensen niet goed bij hun hoofd zijn, maar impliceren dat die mensen een laag iq hebben heeft hier niets mee te maken. Het zegt hooguit iets over hun persoonlijkheid.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het ook over bewust KOPEN ja, dat het in de top40 belandt. Als ik zo'n liedje op de radio hoor ga ik ook niet steeds van zender wisselen :P . Dus dan luister je er automatisch naar.

Niet goed bij je hoofd zijn heeft niks met iq te maken? Dat dacht ik toch wel :P . Je persoonlijkheid wordt naast omgevingsinvloeden trouwens ook grotendeels door je intelligentie bepaald, zeker in de manier waarop je op je omgeving reageert. Jezelf bewust zijn wat anderen van je vinden, jezelf bewust zijn hoe anderen over je denken als je zo'n single koopt en hoe ze zich tegenover jou gaan opstellen, je bewust zijn dat je iets doet wat eigenlijk niet spoort bij wat je hoort te doen of hoe je hoort te zijn, enz. heeft allemaal invloed op de keuzes die je maakt. Als je dat verstand niet of in mindere mate hebt (je bent gewoon niet zo heeeeeel snugger)overweeg je al die dingen niet en koop je die troep eerder :P

Je kan jezelf ook bewust afsluiten voor wat anderen er van vinden, maar je weet dan toch dat je het niet tegen iedereen kan zeggen zonder een keer uitgelachen te worden of dat het ooit een keer aan je gaat knagen dat je iets mafs doet :P . Meestal komt dat gevoel veel later pas dan het moment van aanschaf, maar toch besluit je dergelijke dingen eerst lange tijd voor jezelf te houden.

Maar goed... het gaat nu echt op een hele psychologie les lijken :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Smaak en IQ zijn inderdaad onderdelen van je persoonlijkheid, maar omgedraaid is je persoonlijkheid niet onderdeel van je IQ. Je intelligentiequotiënt meet hoe jij de leerprocessen beter beheerst in tegenstelling tot anderen. Smaak echter heeft niets met IQ te maken, omdat smaak niet onderhevig is aan leerprocessen van kennis. Als ik snel kan leren, goed kan onthouden en slim ben, genereert dat een hoog iq. Dat IQ daalt niet als ik ineens een CD koop van de gebroeders Ko. Als dat zo is wat jij zegt dan zouden de mensen die dat kopen nooit een hoog IQ gehad moeten hebben. Enige concrete aanleiding daartoe lijkt me echter niet te vinden.

Het lijkt me trouwens wel een zeer interessante onderzoeksvraag, zeker weten.

(Ze zien me al aankomen op de Erasmus "Ik doe mijn scriptie over IQ en de gebroeders Ko ;) )

Link naar bericht
Delen op andere sites
Smaak en IQ zijn inderdaad onderdelen van je persoonlijkheid, maar omgedraaid is je persoonlijkheid niet onderdeel van je IQ. Je intelligentiequotiënt meet hoe jij de leerprocessen beter beheerst in tegenstelling tot anderen. Smaak echter heeft niets met IQ te maken, omdat smaak niet onderhevig is aan leerprocessen van kennis. Als ik snel kan leren, goed kan onthouden en slim ben, genereert dat een hoog iq. Dat IQ daalt niet als ik ineens een CD koop van de gebroeders Ko. Als dat zo is wat jij zegt dan zouden de mensen die dat kopen nooit een hoog IQ gehad moeten hebben. Enige concrete aanleiding daartoe lijkt me echter niet te vinden.

Het lijkt me trouwens wel een zeer interessante onderzoeksvraag, zeker weten.

(Ze zien me al aankomen op de Erasmus "Ik doe mijn scriptie over IQ en de gebroeders Ko ;) )

In die "leerprocessen" leer je ook weldegelijk signalen uit je omgeving op te vangen en dat punt heb ik het over. Dat houdt veel meer in dat enkel het beheersen van kennis. Er bestaan geen mensen die supergoed kennis kunnen vergaren en beheersen, maar niet doorhebben wat er in hun omgeving afspeelt.

Stel: Jan heeft een iq van 70 en Piet heeft een iq van 130

Piet vindt cd van de gebroeders ko leuk. Hij weet alleen ook dat het een beetje simpele muziek is en hij vraagt zich af wat zijn vrienden er van zouden vinden. Hij besluit de cd toch maar te kopen... na een tijdje merkt hij dat zn omgeving hem er mee belachelijk maakt, enz. Hij beseft dat hij er niet meer bijhoort / dat hij iets niet normaals doet en past zijn gedrag aan. Dat gebeurt altijd als je je er bewust van bent. Je past je altijd aan aan je omgeving wanneer het gaat knagen, anders val je er gewoon buiten. Hij krijgt er dus of na een tijd een afkeer van (omdat hij toch wel beseft dat het inderdaad vreemd is), of hij blijft het toch kopen en houdt het voor zichzelf zodat niemand het lekker weet. Je past je smaak aan of je forceert de boel

Jan koopt de gebroeders ko... zn hele omgeving lacht hem uit, maar hij is te simpel om dat door te hebben. Dus hij blijft doorgaan met die cd kopen.

Je ziet al dat het er bij Piet veel rationeler aan toe gaat. Hoeveel dingen er door zijn hoofd gaan voor en nadat hij die cd heeft gekocht. En hoeveel invloed dat heeft op hoe hij uiteindelijk tegen die cd aankijkt. Je kan alleen maar zo denken als je een beetje bij je verstand bent. En dat heeft ook met intelligentie te maken. Signalen opvangen uit je omgeving en er zo verstandig mogelijk op reageren.

En ja: voorbeelden van "schijt aan" hou je altijd, maar dat even terzijde.

Als je met een hoog IQ toch zo'n cd koopt daalt je iq niet. Maar blijkbaar wil je dan toch ook graag eens bij het simpelere volk horen. En dat zei ik ook al: in ieder mens schuilt een kind en oerdriften. Elke stap die je zet is psychologisch en sociologisch verklaarbaar en heeft echt wel met je intelligentie te maken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Weet je wat nou een mooi experiment was, waarbij bij apen al werd bewezen dat groeps/omgevingsgedrag er weldegelijk toe leidt dat je bepaalde dingen niet doet of dat je je "smaak" aanpast aan dat van de groep?

Is wel een leuk stukje :P (is overigens even iets heel anders :P )

In een kooi met apen wordt een banaan opgehangen, waaronder een trap staat. Het duurt niet lang of er gaat een aap naar de trap, maar zodra hij er een voet opzet, worden alle apen natgespoten. Een poosje later probeert dezelfde aap of een andere aap het nog eens, met hetzelfde gevolg: weer alle apen nat. Als er daarna nog een aap is die de trap op wil, zullen de anderen hem dat beletten.

Nu halen we 1 aap uit de kooi en brengen een nieuwe binnen. De nieuwe aap ziet de banaan en wil de trap op. Tot zijn grote schrik springen alle apen hem op zijn nek. Na nog een poging weet hij: als hij de trap op wil, wordt hij in elkaar geslagen. Dan halen we een tweede aap uit de kooi en brengen een nieuwe binnen. De nieuweling gaat naar de trap en krijgt een pak slaag. De vorige nieuwe neemt enthousiast deel aan de afstraffing. Een derde aap gaat eruit en een derde nieuwe komt binnen. Hij gaat naar de trap en krijgt slaag. Twee van de apen die op hem inbeuken weten niet waarom hij de trap niet op mag.

Oude aap 4 eruit en nieuwe aap 4 erin, enzovoort, tot alle apen die ooit het natspuiten hebben meegemaakt, vervangen zijn. Niettemin gaat er nooit meer een aap de trap op.

De vraag is dan: hoe sterk is je eigen wil ten opzichte van (de wil van) je omgeving? Het blijkt in dit geval dat iedereen meedoet met de groep en zijn eigen wil (of smaak in dit geval) aanpast. Als jij verstand hebt en je weet dat je omgeving je uitlacht/je er niet bij laat horen, wat doe je dan? Als je dat verstand of dat omgevingsgevoel niet hebt? wat dan? Ik weet bij beide voorbeelden de mogelijk gevolgen wel... en daar zit een wereld van verschil in.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Elke stap die je zet is psychologisch en sociologisch verklaarbaar en heeft echt wel met je intelligentie te maken.

Bwa, hier wil ik toch even bezwaar tegen aantekenen.

aangezien ik momenteel met een cursus sociologie leef (voor m'n herexamen morgenmiddag)

Deel 1 van je opmerking is volledig juist, alles wat je doet heeft te maken hoe je psychologisch en sociologisch ineenzit (milieu, eerder gemaakte keuzes, voorkeuren, smaken, ...)

Maar die dingen hebben niets met je intelligentie te maken.

IQ heeft te maken met inzichten, verbanden leggen, gewoon hoe slim je bent dus.

Maar smaken en stappen hebben niet echt een direct verband met je intelligentie.

Een domme persoon kan evenzeer van klassieke muziek of een kunstfilm genieten als de intelligentste persoon ter wereld.

Het is natuurlijk zo dat het milieu de grootste invloed heeft en jammer genoeg leven we in een maatschappij waar dom samentroept en slim daar een afkeur van heeft.

En dom wil soms ook gewoon de makkelijke keuze maken impliceren, maar niet noodzakelijk.

Mijn conclusie: je hebt teveel veralgemeend ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Elke stap die je zet is psychologisch en sociologisch verklaarbaar en heeft echt wel met je intelligentie te maken.

Bwa, hier wil ik toch even bezwaar tegen aantekenen.

aangezien ik momenteel met een cursus sociologie leef (voor m'n herexamen morgenmiddag)

Deel 1 van je opmerking is volledig juist, alles wat je doet heeft te maken hoe je psychologisch en sociologisch ineenzit (milieu, eerder gemaakte keuzes, voorkeuren, smaken, ...)

Maar die dingen hebben niets met je intelligentie te maken.

IQ heeft te maken met inzichten, verbanden leggen, gewoon hoe slim je bent dus.

Maar smaken en stappen hebben niet echt een direct verband met je intelligentie.

Een domme persoon kan evenzeer van klassieke muziek of een kunstfilm genieten als de intelligentste persoon ter wereld.

Het is natuurlijk zo dat het milieu de grootste invloed heeft en jammer genoeg leven we in een maatschappij waar dom samentroept en slim daar een afkeur van heeft.

En dom wil soms ook gewoon de makkelijke keuze maken impliceren, maar niet noodzakelijk.

Mijn conclusie: je hebt teveel veralgemeend ;)

haha ja, maar dat is het mooie he :P

Stel: alle "dombo's" luisteren de gebroeders ko

Jij bent "slim", maar je vindt het wel leuk (dom en slim kan het leuk vinden). Toch zullen deze mensen in 99/100 gevallen zeggen dat ze er geen zak aan vinden, om niet bij die kliek "dombo's" te horen. Dat is weldegelijk je verstand en inzicht gebruiken. (als ik zeg dat ik dat leuk vind vinden mijn slimme vrienden mij een dombo, maar ik wil geen dombo zijn). Met andere woorden: die situatie komt in veeeeeeel gevallen voor maar is in de meeeeeeeste gevallen niet te bewijzen. Maar dat is het geval van het forceren en voor jezelf houden. (as in: ik besef me dat mn omgeving mij een dombo vindt, dus kan ik er met niemand over praten... dat valt in mijn beredenering dus onder iemand met veel verstand)

Ik snap Koeiestaarts punt ook en hij heeft ook voor een groot deel gelijk ;) . Ik zeg alleen dat er weldegelijk een verband is als het gaat om je verstand gebruiken/vooruitdenken naar wat de gevolgen van je stap zijn en de stap nemen. Oorzaak --> gevolg --> bijstellen .... oorzaak --> gevolg --> bijstellen... oorzaak --> gevolg --> bijstellen.

Iemand met een iq van 70 neemt die stappen niet hoor :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...