Ga naar inhoud

[centraal] Boeken!


Aanbevolen berichten

Hier kun je alles kwijt over de hemel (of hel) die boeken heet :D

Ik heb vandaag het nieuwe boek van Tais Teng gekregen, waar ik heeeeeeel blij mee ben, en die ga ik vanavond lekker lezen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Me too. Ik zie voor mezelf helemaal nooit tijd om een boek te pakken en te gaan lezen, zelfs niet voor het slapen gaan. Heb de behoefte misschien ook niet, de enige boeken die ik wel goed vind zijn kinderboeken...

Link naar bericht
Delen op andere sites

De laatste tijd lees ik niet zoveel boeken, maar als ik éénmaal in een boek bezig ben, heb ik het ook zo uit. Dat had ik ook bijvoorbeeld met 'In de ban van de Ring' van J.R.R. Tolkien, waarvan ik overigens het boek nog beter vind dan de films.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ah eindelijk! Boeken! Nou zal ik ook maar even een paar ''musts'' noteren.

Allereerst een paar klassiekers, te weten:

De Uitvreter van Nescio

Siddharta van Hermann Hesse

Bram Stoker's Dracula

Briljante thrillers die absoluut die moeite waard zijn:

The Emperor of Ocean Park van Stephen L. Carter (Wel in het Engels lezen!!)

Het Bernini mysterie (Angels & Demons in het Engels) van Dan Brown

De Da Vinci Code (The Da Vinci Code in het Engels) van Dan Brown

Die laatste twee zijn op dit moment helemaal ''hot'' in USA en Nederland. In elke boeken top zoveel staat deze titel (Da Vinci Code) op nr. 1. Het zijn ook wel briljante boeken.

Dan nog kinderboeken, tja, Harry Potter maar. Paar weken geleden is net het laatste deel in het Engels eindelijk in paperback uitgekomen dus die heb ik meteen meegenomen bij mij in de winkel :) Heerlijke boeken, met een zeer grote fantasie geschreven en ook hierbij geldt weer lees ze wel in het Engels anders mis je zoveel fantastische woordspelingen en humor.

Wat ook zeker de moeite waard is zijn de boeken van Michael Moore en zeker de volgende twee:

Stupid White Men

Dude, Where's My Country

En nu maar even te beeindigen (want ik draaf weer veel te veel door:)) met een leuk cadeauboek mocht je ooit nog eens bij je thuis Amerikanen of Engelsen over de vloer krijgen, geef ze dan het boek ''The Undutchables''. Echt heel grappig, gaat over hoe buitenlanders tegen Nederland aankijken, heel tof.

Nou, hier is wel weer even een grote kluif om aan vast te bijten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

En nu maar even te beeindigen (want ik draaf weer veel te veel door:)) met een leuk cadeauboek mocht je ooit nog eens bij je thuis Amerikanen of Engelsen over de vloer krijgen, geef ze dan het boek ''The Undutchables''. Echt heel grappig, gaat over hoe buitenlanders tegen Nederland aankijken, heel tof.

Die moet ik voor Bradley hebben ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Haha, hij is echt heel tof. Maar wat vind je van de rest van het lijstje ? Bram Stoker's Dracula o.a. :9~

Ik hoorde dat de vertaling van Da Vinci Code bagger was, en ik hou sowieso niet van die gehypte boeken. De rest ken ik niet :@

Dracula ben ik weer in begonnen, een tijdje terug, maar tussendoor intussen al weer vier andere boeken gelezen (lading van de uitgeverij gekregen _O_). Het blijft ook frustrerend dat het me drie minuten kost om door een pagina heen te ploegen, hoewel mijn Engels uitstekend is. Heb wel een mooie uitgave, gesigneerd door Paul van Loon (ja, Stoker's dood, en het is Pauls favo boek, dus ik moest wat ;) En ik kan natuurlijk niet bij hem aankomen zonder boek om te signeren, dat zou een traditie-breuk zijn! ;))

Ik heb pas De Procedure gelezen van Mulisch. Nou, dat was ook niet wat ik ervan verwacht had hoor. Raar boek. De ontdekking van de Hemel is WEL helemaal geweldig.

Kreeg laatst trouwens bijna een stapel boeken op mijn kop, ik kom plankruimte te kort :-p

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik hoorde dat de vertaling van Da Vinci Code bagger was, en ik hou sowieso niet van die gehypte boeken. De rest ken ik niet :@

Dracula ben ik weer in begonnen, een tijdje terug, maar tussendoor intussen al weer vier andere boeken gelezen (lading van de uitgeverij gekregen _O_). Het blijft ook frustrerend dat het me drie minuten kost om door een pagina heen te ploegen, hoewel mijn Engels uitstekend is. Heb wel een mooie uitgave, gesigneerd door Paul van Loon (ja, Stoker's dood, en het is Pauls favo boek, dus ik moest wat ;) En ik kan natuurlijk niet bij hem aankomen zonder boek om te signeren, dat zou een traditie-breuk zijn! ;))

Ik heb pas De Procedure gelezen van Mulisch. Nou, dat was ook niet wat ik ervan verwacht had hoor. Raar boek. De ontdekking van de Hemel is WEL helemaal geweldig.

Kreeg laatst trouwens bijna een stapel boeken op mijn kop, ik kom plankruimte te kort :-p

Heb jij speciale contacten met Paul dan? Ikzelf heb contacten met Carry Slee (nu gaan we niet weer die discussies over wel/niet goede schrijfstijl) via mijn werk en haar uitgeverij, omdat ik misschien een boek van haar ga verfilmen. Owja, De ontdekking van de hemel is briljant. :Y

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Heb jij speciale contacten met Paul dan? Ikzelf heb contacten met Carry Slee (nu gaan we niet weer die discussies over wel/niet goede schrijfstijl) via mijn werk en haar uitgeverij, omdat ik misschien een boek van haar ga verfilmen. Owja, De ontdekking van de hemel is briljant. :Y

Ik ken hem al twaalf jaar ;) Heb via hem ook een tijd voor Leopold gewerkt en zo. Intussen zijn alle boeken die ik van hem heb (stuk of dertig) gesigneerd, dus ik moest wat, toen ik hem vorige maand sprak ;) Binnenkort komt Paniek in de Leeuwenkuil uit, ben wel benieuwd, geen griezelboek voor de verandering.

Heb zelf ook een tijdje contact gehad met Carry, maar da's... verwaterd. Welk boek? Spijt zou een goeie zijn. Van Goor/Prometheus of Van Holkema, trouwens? Van Holkema heb ik stage gelopen, maar toen was ze net weg (thank god).

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik ken hem al twaalf jaar ;) Heb via hem ook een tijd voor Leopold gewerkt en zo. Intussen zijn alle boeken die ik van hem heb (stuk of dertig) gesigneerd, dus ik moest wat, toen ik hem vorige maand sprak ;) Binnenkort komt Paniek in de Leeuwenkuil uit, ben wel benieuwd, geen griezelboek voor de verandering.

Heb zelf ook een tijdje contact gehad met Carry, maar da's... verwaterd. Welk boek? Spijt zou een goeie zijn. Van Goor/Prometheus of Van Holkema, trouwens? Van Holkema heb ik stage gelopen, maar toen was ze net weg (thank god).

Spijt inderdaad, Prometheus (Origineel van Holkema en Warendorf)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Cool, ben benieuwd! Dat boek was nog wel te pruimen ;)

Ja het hele project staat nog wel op losse schroeven hoor, maar we zullen zien hoe het gaat lopen. Er moet in ieder geval wel subsidie vrij worden gegeven etc.

Anyway, terug met onze neuzen in de boeken :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ikzelf heb contacten met Carry Slee (nu gaan we niet weer die discussies over wel/niet goede schrijfstijl) via mijn werk en haar uitgeverij, omdat ik misschien een boek van haar ga verfilmen.

Ik heb op school met Nederlands ook weleens een verfilming van Spijt! gezien, maar dan een aflevering in een reeks verfilmingen van een half uur.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik heb op school met Nederlands ook weleens een verfilming van Spijt! gezien, maar dan een aflevering in een reeks verfilmingen van een half uur.

Klopt, die was ook speciaal voor scholen gemaakt. Dit moet dan een bioscoopfilm worden. (Damn, we dwalen echt af :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Vroeger las ik vooral Paul van Loon (ik was gelukkig geen Carry Slee kind) en toen ik het laatst nog eens teruglas moest ik toch concluderen dat dat toch wel erg goed is.

Tegenwoordig ben ik groot liefhebber van Roald Dahl (vooral zijn korte verhalen, dus niet zijn kinderboeken, ookal zijn die ook briljant), Stephen King (er zijn weinig boeken die mij meer persoonlijk geraakt hebben dan 'It') en Shirley Jackson. Ira Levin, Anthony Burgess en George Orwell zijn ook geweldig, maar daar heb ik nog niet zo veel van gelezen.

Ik lees veel Herman Brusselmans en moet er telkens weer om lachen (om het meeste dan), maar goed kun je zijn boeken meestal niet noemen, vanwege gebrek aan goed verhaal. Meestal is het een pagina of twee, driehonderd grappige dialogen en situaties met een stevig stuk maatschappijkritiek en een heel simpel verhaaltje (man begint uitgeverij, zoiets).

Waar ik absoluut niet tegen kan, zijn die pulpmachines die zich schrijver noemen en er hele series flutboeken uitpersen... Dat had ik vroeger ook al met Kippe(n)vel, geld ook voor die romannetjes die je bij de supermarkt ziet liggen.

Ik heb ook een hekel aan 'frisse, komische boeken voor jonge vrouwen', en aan de meeste boeken waarin zinnen staan als

"Geweldig!" riep ze blij

"Wat ben je toch een idioot!" snauwde hij

etc., oftewel volstrek overbodige bijwoorden en vervangers voor het superieure 'zei hij' en 'zei zij'. Dat zie je vaak in pulpromannetjes en ik check meestal of een boek een beetje de moeite waard zou kunnen zijn door een paar dialogen door te kijken en te kijken of er zulke zinnen in staan.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik lees eigenlijk alles wat los en vast zit. Hoewel ik nog niet zoveel zware leteratuur tegen gekomen ben.

Heb nog wel The Great Gatsby in mijn kast liggen, maar moet me er echt toe zetten daar uit te lezen. Vind het nogal moeilijk lezen.

Momenteel ben ik echt into de Jill Mansell boeken (of pulp zoals mijn voorganger zei) verstand op nul en lekker lezen.

Mijn all time favoriete boek is Wurthering Heights (en dan ook de engelse versie, dus niet Woeste Hoogte) van Emily Bronte. Jane Eyre van haar zuster vond ik ook erg leuk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Vroeger las ik vooral Paul van Loon (ik was gelukkig geen Carry Slee kind) en toen ik het laatst nog eens teruglas moest ik toch concluderen dat dat toch wel erg goed is.

_O_

Paul rules ;)

Over drie weken nieuw boek uit, alleen geen griezelboek.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb ook een hekel aan 'frisse, komische boeken voor jonge vrouwen', en aan de meeste boeken waarin zinnen staan als

"Geweldig!" riep ze blij

"Wat ben je toch een idioot!" snauwde hij

etc., oftewel volstrek overbodige bijwoorden en vervangers voor het superieure 'zei hij' en 'zei zij'. Dat zie je vaak in pulpromannetjes en ik check meestal of een boek een beetje de moeite waard zou kunnen zijn door een paar dialogen door te kijken en te kijken of er zulke zinnen in staan.

Ik vind jouw overbodige bijwoorden juist sfeerbepalen. Als dat vervangen zou worden door zei zij en zei hij, zou ik het boek juist saai vinden. Nu wordt de toon nog extra benadrukt, geeft in mijn ogen meer sfeer aan het geheel.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik vind jouw overbodige bijwoorden juist sfeerbepalen. Als dat vervangen zou worden door zei zij en zei hij, zou ik het boek juist saai vinden. Nu wordt de toon nog extra benadrukt, geeft in mijn ogen meer sfeer aan het geheel.

Gedeeltelijk mee eens. Er is niks mis met "zei hij" omdat als het goed is, toon en emotie uit de woorden spreekt. Af en toe mag je natuurlijk wel een alternatief gebruiken, maar constant leest erg onrustig.

Dingen als "grijnsde hij" kan ik trouwens erg slecht tegen ;) (je kunt wel iets grijnzend zeggen, maar niet iets grijnzen)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gedeeltelijk mee eens. Er is niks mis met "zei hij" omdat als het goed is, toon en emotie uit de woorden spreekt. Af en toe mag je natuurlijk wel een alternatief gebruiken, maar constant leest erg onrustig.

Dingen als "grijnsde hij" kan ik trouwens erg slecht tegen ;) (je kunt wel iets grijnzend zeggen, maar niet iets grijnzen)

Ik bedoelde ook niet dat een elke zei hij niet leuk is. Maar als alles vervangen zou worden, en er alleen maar zei flipje zou staan, dan zou ik het saai vinden.

Constant alternatieven is ook weer teveel van het goede ja.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik vind jouw overbodige bijwoorden juist sfeerbepalen. Als dat vervangen zou worden door zei zij en zei hij, zou ik het boek juist saai vinden. Nu wordt de toon nog extra benadrukt, geeft in mijn ogen meer sfeer aan het geheel.

Ja, sfeer geeft het wel, maar in mijn ogen absoluut geen positieve.

Meestal kun je uit de context en wat er gezegd wordt wel opmaken hoe iemand iets zegt. Als er dan alsnog staat 'Hoera!' riep ze blij, heb ik het idee dat mijn intelligentie (en die van de meeste lezers) onderschat wordt. Ik denk dan echt, jezus, flikker op, dat kan ik zelf wel bedenken.

Verder vind ik het gewoon om de één of andere reden irritant staan, ik breng het ook altijd in verband met pulp.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik lees amper boeken, eigenlijk alleen informatieve. Voor mijn literatuurlijst moest ik er maar 12 lezen, waarvan ik er daadwerkelijk 3 heb gelezen. O}

Ik heb in mijn hele leven 2 leesboeken gekocht: Debiteuren Crediteuren deel 1 en 2. :+

Goedesmorgens _O-_O- . Die heb ik ook, en ik heb ook nog eens He L*ll*, en 10 jaar Jiskefet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik lees 4x per jaar een boekje voor school (al wordt dat meestal Internet)

Elke week de voetbal international

Verder op het werk zaterdags nog het AD sportwereld of zo, maar ik lees echt zelden boeken, alleen boeken die ik interessant vind (ik ben nu bv. bezig met het boek van 'De Strafschop')

Voor mij zijn boeken een hel! :r

Tenzij het echt naslagwerken zijn of zo, dan vind ik het wel leuk om te hebben...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
Ik heb pas "De oester van Nam Kee"gelezen, daar moet ik een leesverslag van maken.

Mijn favoriete boeken zijn:

- Harry Potter-reeks

- Lord of the Rings

- Boeken van de Britse schrijver Brian Jacques

Vroeger las ik best veel, maar nu niet meer

Heeft een van jullie pas nog iets leuks gelezen ;)?

Imagica van Barker, voor de derde keer (700+ pagina's in pocketvoormaat, kostte me drie weken), en Zilver van Adriaan van Dis. Zijn stijl was even wennen, maar toen kwam ik erin. Mooi, bijna een heel lang gedicht.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Iemand nog een tip voor mij, ik heb gelezen:

Rico's vleugels

Lisa's adem

De aanslag

De kroongetuige

Nog 4 boeken van nederlandse auteurs, iemand een tip?

Zilver, Adriaan van Dis ;)

De kleine Johannes, Frederik van Eeden

De ontdekking van de hemel, Harry Mulisch

De grot, Tim Krabbé

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Nou, vannacht de laatste helft van Tokyo (Mo Haider) uitgelezen (280 pagina's in iets meer dan drie uur, in het engels, not bed) en ik moet zeggen dat het me teleurstelde na haar twee eerdere boeken.

Het speelt zich af in Tokyo in plaats van London, de hoofdpersoon is 1ste persoon, vrouw en geen politie-inspecteur, zoals in de twee vorige boeken. Het is veel meer gefocust op het karakter in plaats van afgrijselijke moorden. Uiteindelijk loopt het een beetje met een sisser af en ik bleef onbevredigd achter, want er bleven een paar dingen liggen.

Het las wel lekker, goeie spanningsbogen, maar op een gegeven moment wist ik het wel. Het ging net een pagina of 80 te lang door.

Zonde. Ik hoop dat Wodka beter is (andere schrijver, zelfde tendens. Twee superranzige maar hele goeie thrillers in Engeland en ineens speelt het zich heel ergens anders af).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Ik heb eindelijk weer eens een goed boek gevonden _O_. Ik heb 2 delen uit de Redwall-serie gekocht (in het Engels) en een van beide heb ik bijna uit, het zijn echt leuke boeken :).

Ik lees al een tijd niet zo veel meer, niet veel meer dan de verplichte boeken voor school (en die zijn altijd vreselijk :r).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Zo ik heb mijn eerste Dan Brown-boek uit: Het Bernini mysterie. Heel goed boek, alhoewel ik het einde op sommige punten iets te spectaculair vond. Maar heel leuk om te lezen, ik kon het niet wegleggen. Geweldige research ook gedaan naar dit onderwerp en zeer boeiend verteld _O_!

De Da Vinci Code heb ik nog niet gelezen, maar dat gaat dus zeker nog gebeuren ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

De Da Vinci Code heb ik nog niet gelezen, maar dat gaat dus zeker nog gebeuren ;).

Dat is ondertussen ook gebeurd. Zeer goed boek vind ik. Ik lees het gewoon als fictie, ik wil zeker niet beweren dat alles wat erin staat waar is ofzo, maar dat is ook niet de bedoeling ervan.

Verder ook nog o.a. Steen der Wijzen van James Rollins gelezen. Een beetje hetzelfde genre als Dan Brown. Ook dit is een zeer sterk boek!

Verder nog wat verplichte kost voor school gelezen.

Siegfried van Harry Mulisch; viel mij nog mee voor een Mulisch-boek. Niet mijn favoriete schrijfstijl.

Verloren zoon van J Bernlef; leuk boek, zeker voor verplichte schoolkost.

Verder nog wel wat gelezen, maar dat is niet echt blijven hangen ;).

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat is ondertussen ook gebeurd. Zeer goed boek vind ik. Ik lees het gewoon als fictie, ik wil zeker niet beweren dat alles wat erin staat waar is ofzo, maar dat is ook niet de bedoeling ervan.

Er zijn er toch die het bijna als een feitenbundel behandelen.

Nuja, komt volgens mij omdat er toch wel nét iets minder onmogelijke zaken in gebeuren dan in Het Bernini Mysterie (brandende kardinalen zitten niet in de Da Vinci code :P)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Boeken van de kameleon zijn leuk, of Henk Hokke, en Paul van Loon, wat een engerd, echt een geweldige Griezelschrijver _O_

Paul van Loon is niet eng, Paul is lief }:|

Maar hij schrijft wel goeie boeken ja 8-)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Paul van Loon is niet eng, Paul is lief }:|

Maar hij schrijft wel goeie boeken ja 8-)

Ik bedoel ook niet dat hij eng IS, maar dat hij eng LIJKT. Stel, als je iemand die Paul van Loon of zijn boeken niet kent (maar ja, wie kent hem nou niet?) laat kijken naar een foto van Paul, zal hij zeggen dat het een griezelschrijver is, of een echte griezel ;)
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...