Ga naar inhoud

Vrijdag de 13e discussietopic


Aanbevolen berichten

Vandaag is het vrijdag de 13e, veel denken dat het een ongeluksdag is maar sommige denken dat het onzin is. Heb je al pech gehad vandaag? Of heb je een paar jaar geleden pech gehad toen het vrijdag de 13e was? Ik trap af:

Ik heb een lange tijd geleden pech gehad toen het vrijdag de 13e was. Ik ging buiten spelen, we gingen toen tikkertje spelen. Ik gleed toen uit in de modder. En een vriend van me viel in de bosjes. Hij dacht toen dat vrijdag de 13e echt bestond :P

Vandaag heb ik (nog) geen pech gehad.

EDIT: Even de topictitel duidelijker gemaakt

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb ook al is pech gehad op vrijdag de 13e.

Ik zat toen in groep 7, en ik moest een bordspel maken.

Ik ging met een vriend dozen halen bij de 'plus'.(supermarkt)

Bij een kruis punt reed ik recht door op mijn fiets, en hij hij reed naar links.

Hij kwam met zijn wiel in mijn pedaal, en ik kwam met mijn voet in zijn spaak.

Ik ben toen gevalen en ik had een gekneusten enkel. Ik had gelukig geen schade aan mijn fiets.

Die vriend had 3 gebroken spaken en wat schramen op zijn been.

Ik hoop dat het toevalig op vrijdag 13e is gebeurd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik geloof niet in die bijgeloof. Als het eenmaal vrijdag de 13e is ga je juist letten op dingen die mis gaan. Op vrijdag de 13e heb je heus niet meer pech dan op andere dagen, behalve *B100* dan!. Ik geloof er echt niet in.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik had bijna pech. Ik ging met een doos naar de zolder, en ik bleef haken aan een stuk van de trap, die doos was aardig zwaar, dus kon ik kiezen: Of ik liet de doos vallen ,met videobanden en meer, alles kapot dus...(gelukkig geen b&a ertussen), of ik liet mezelf vallen, (ik had wat gebroken). Toen liet ik die doos vallen, maar godzijdank (ben mijn hele leven al bezig met film en video) bleef die haken aan de deur van de badkamer, en net toen die wou vallen, kon ik hem nog pakken. Toen heb ik maar even gevraagd of iemand me wou helpen. Toen gingen we naar boven en ik struikel over de reling, dus maar goed dat ik die doos niet vasthad...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik moest werken op donderdag de 12e, vrijdag de 13e en zaterdag de 14e. Ik had 2 dagen waarin alles misging...

Inderdaad, donderdag de 12e en zaterdag de 14e...

Ik geloof hier niet in, vrijdag de 13e... Hoe is dat ooit tot stand gekomen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...
Afgelopen vrijdag weer vrijdag de 13e...

Iemand nog iets opmerkelijks meegemaakt?

ehm ja ik ben onder een ladder terecht gekomen :9 en een zwarte kat tegen het lijf gelopen...

Link naar bericht
Delen op andere sites

mIjn vrijdag de 13e begon goed (typisch een vr. de 13e) Op de fiets route naar school waren ze gericht aan het bekeuren voor door rood rijden, ik was dus ook de L*L. €25 weggegooit geld :( (ozich had ik nog geluk want ik had mijn ID niet bij me maar kreeg alleen een waarschuwing daarvoor)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik was met school door Nederland aan het touren en de brug stond open toen we bijna bij de mac waren :+

Een kleine tegenvaller...

Maar nogmaals, ik geloof niet zo in Vrijdag de 13e!

Overigens is de eerstvolgende Vrijdag de 13e pas in 2006, om precies te zijn, in januari..

Link naar bericht
Delen op andere sites

tja ik had een wiskunde herkansloosing... :P Weet dinsdag mn cijfer :)

Verder weer niet gedaan wat ik op een vrijdag zou moeten doen |:( maar dat heeft weinig met de 13e te maken....

Waar het vandaan komt? Ik heb ooit een aannemelijke verklaring gehoord... Weet um niet meer precies. Kwam in elk geval voort uit het Christelijke geloof, zoals wel meer eigenschappen van de Nederlands/Europese cultuur ;)

Zoals jullie vast wel weten herdenken de Christenen met pasen dat Jezus voor de zonden van de wereld is gestorven en drie dagen later weer is opgestaan. De dag waarop hij werd gekruisigd is in de herdenking op vrijdag, goede vrijdag. (waarom dan goed, is nu offtopic, heb k al ns verteld geloof k, gebruik de search :P) Maar die vrijdag heeft blijkbaar niet altijd een "goede" naam gehad ;) . Op die dag was ook het beroemde laatste avondmaal (naja het werk van Da Vincie _O_ is beroemd). Aanwezig zijn Jezus en zijn 12 volgelingen (1+12=13). Hier maakte Jezus (als ik mij niet vergis) de opmerking dat één van de aanwezige personen hem zal verraden, waardoor hij dus door de Romeinen gekruisigd zal worden. Dit gebeurd uiteraard ook ;) Daarna vlucht de verrader (Judas Iscariot ofzo) en zijn de volgelingen met zijn 11en over. Het feit dat ze dus op een vrijdag met zijn 13en bij elkaar waren is blijkbaar later als een ongeluksvoorbode bestempeld, waaruit vrijdag de 13e weer is voortgekomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vrijdag de dertiende

Vrijdag de dertiende wordt als een ongelukkige dag beschouwd, wegens de combinatie van vrijdag en dertien.

Vrijdag is namelijk de dag waarop Jezus werd gekruisigd, een ongelukkige dag dus. Dat gecombineerd met het getal 13, dat moet wel slecht aflopen

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vrijdag_de_dertiende

Ze zijn daar wel erg simpel :O Zo ff Googlen, wil het nu wel weten ;) Maar er wordt wel een link gelegd naar de kruisiging van Jezus. Ik vind mijn verklaring voor de combinatie met 13 dan ook wel leuk gevonden :)

Paraskevidekatriafobie

Paraskevidekatriafobie is een specifieke fobie voor vrijdag de dertiende. De naam is afkomstig van het Griekse paraskevi (vrijdag), deka (10) en tris (3). Meestal is de angst niet overheersend en er treden doorgaans geen paniekaanvallen op, maar bij een aanzienlijk deel van de bevolking is toch een zekere onrust waar te nemen.

De angst kan worden gezien als een ondervorm van triskaidekafobie, de pathologische angst voor het getal 13.

Woooow... Wat ik mij nou afvraag, zijn die mensen nou zo dom of is het normaal dat ze daar zo sterk in geloven? :?

Edit: Gelukkig is de Engelse versie van Wikipedia wat uitgebreider:

Origins

The origins of the Friday the 13th superstition has been linked to the fact there were 13 people at the last supper of Jesus, who was crucified on Good Friday, but it probably originated only in medieval times. It has also been linked to the fact that a lunisolar calendar must have 13 months in some years, while the solar Gregorian calendar and lunar Islamic calendar always have 12 months in a year. Another suggestion is that the belief originated in a Norse myth about twelve gods having a feast in Valhalla. The mischievous Loki gate-crashed the party as an uninvited 13th guest and arranged for Hod, the blind god of darkness, to shoot Baldur, the god of joy and gladness, with a mistletoe-tipped arrow. Baldur was killed and the Earth was plunged into darkness and mourning as a result.

Some also say that the arrest of Jaques de Molay, Grand Master of the Knights Templar, and 60 of his senior knights on Friday, October 13, 1307 by King Philip IV of France, is the origin of this superstition. That day thousands of Templars were arrested and subsequently tortured. They then 'confessed' and were executed. From that day on, Friday the 13th was considered by followers of the Templars as an evil and unlucky day.

http://en.wikipedia.org/wiki/Friday_the_13th

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Ik heb nog nooit pech gehad op een vrijdag de 13de. Wél geluk, want ik kreeg op een vrijdag de 13de (in augustus) weleens cadeautjes. Maar dat is ook niet zo verwonderlijk, want ik was die dag jarig! :)

Ik vind het hele gedoe rondom 'vrijdag de 13de' ook grote onzin!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb nog nooit pech gehad op een vrijdag de 13de. Wél geluk, want ik kreeg op een vrijdag de 13de (in augustus) weleens cadeautjes. Maar dat is ook niet zo verwonderlijk, want ik was die dag jarig! :)

Ik vind het hele gedoe rondom 'vrijdag de 13de' ook grote onzin!

Ja, moet maar even hier, maar ... Je bent weer terug! *O*

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja, moet maar even hier, maar ... Je bent weer terug! *O*

Je bedoelt dat ik heel lang afwezig ben geweest? (Tuurlijk, stomme vraag.) Tja, ik was nogal met andere dingen bezig... En toen ik het laatst op het oude adres probeerde, om hierheen te komen, toen deed ie het niet. En opeens zat er een mailtje in mijn Gmail, dat het nu hier zat, dus ben ik gaan kijken en posten.

(En dan zal ik mij nu alvast verontschuldigen voor het offtopic posten? Of hoeft dat niet, aangezien ik op wonderer reageerde?)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Je bedoelt dat ik heel lang afwezig ben geweest? (Tuurlijk, stomme vraag.) Tja, ik was nogal met andere dingen bezig... En toen ik het laatst op het oude adres probeerde, om hierheen te komen, toen deed ie het niet. En opeens zat er een mailtje in mijn Gmail, dat het nu hier zat, dus ben ik gaan kijken en posten.

(En dan zal ik mij nu alvast verontschuldigen voor het offtopic posten? Of hoeft dat niet, aangezien ik op wonderer reageerde?)

We gaan nu gewoon weer on-topic ;) Ik moest gewoon even ergens kwijt dat ik het leuk vind dat je er weer bent.

Ik heb nog een leuke link over vrijdag de 13e:

http://www.griezel.net/?pid=7006&ID=284 [/shameless plug]

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Je bedoelt dat ik heel lang afwezig ben geweest? (Tuurlijk, stomme vraag.) Tja, ik was nogal met andere dingen bezig... En toen ik het laatst op het oude adres probeerde, om hierheen te komen, toen deed ie het niet. En opeens zat er een mailtje in mijn Gmail, dat het nu hier zat, dus ben ik gaan kijken en posten.

(En dan zal ik mij nu alvast verontschuldigen voor het offtopic posten? Of hoeft dat niet, aangezien ik op wonderer reageerde?)

Inderdaad, welkom terug *O*! Beetje off-topic, maar ik ben blij dat je er bent want nu weet ik ook zeker dat mijn mail is aangekomen ;). Oh, en nu wel blijven he :P.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Waarom doen jullie dit niet gewoon in het daarvoor bestemde topic }:|

Eén opvliegerige reactie kan, maar zo schiet het niet op natuurlijk...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Waarom doen jullie dit niet gewoon in het daarvoor bestemde topic }:|

Eén opvliegerige reactie kan, maar zo schiet het niet op natuurlijk...

Nee, jij voegt iets toe zo. Ik gooi er tenminste nog een interessante link bij.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Maar het is ook juist dat de mods altijd zo hameren op het niet off topic gaan, en het dan zelf ook doen.

Er is een verschil tussen een of twee posts tussendoor, of een heel verhaal, waar het nu dus weer op uitdraait omdat een paar mensen zo nodig moesten reageren :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
Maar Twice had juist dat Users topic aangemaakt, lijkt mij veel handiger het daar te zeggen..

Zeg dat dan meteen in plaats van eerst te gaan lopen zeiken. Het was laat en ik was kapot, dan denk ook ik niet meer zo helder na. En als je dat zo goed weet, had JOUW reactie daar ook gemogen. En nu gaan we dus WEL weer on topic, PB werkt ook.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Goed. Vrijdag de 13de. Zin of onzin?

Naar mijn mening onzin. Nog nooit pech meegemaakt op die dag(en). Bovendien is de kans op pech op een vrijdag de 13de niet groter (of kleiner) dan op elke andere dag.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Goed. Vrijdag de 13de. Zin of onzin?

Naar mijn mening onzin. Nog nooit pech meegemaakt op die dag(en). Bovendien is de kans op pech op een vrijdag de 13de niet groter (of kleiner) dan op elke andere dag.

Dat zeg je nu wel, maar voor de mensen die er in geloven is er dan wel zeker meer pech. Maar dat is een beetje het placebo effect. Ze geloven dat ze meer pech hebben, dus ze zijn zenuwachtiger dan gewoon, waardoor er meer mis gaat.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat zeg je nu wel, maar voor de mensen die er in geloven is er dan wel zeker meer pech. Maar dat is een beetje het placebo effect. Ze geloven dat ze meer pech hebben, dus ze zijn zenuwachtiger dan gewoon, waardoor er meer mis gaat.

Ja, maar dan ligt het dus niet aan de dag, maar aan de mensen! Die mensen worden op vrijdag de 13de blijkbaar een beetje paranoïde, terwijl dat helemaal niet hoeft. Daar kan de dag zelf niks aan doen, want dat zit tussen de oren van die mensen. De datum zelf heeft dus geen "schuld" en daarom vind ik het dus onzin.
Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja, maar dan ligt het dus niet aan de dag, maar aan de mensen! Die mensen worden op vrijdag de 13de blijkbaar een beetje paranoïde, terwijl dat helemaal niet hoeft. Daar kan de dag zelf niks aan doen, want dat zit tussen de oren van die mensen. De datum zelf heeft dus geen "schuld" en daarom vind ik het dus onzin.

Op die manier heb je helemaal gelijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...
[..]

Ja, maar dan ligt het dus niet aan de dag, maar aan de mensen! Die mensen worden op vrijdag de 13de blijkbaar een beetje paranoïde, terwijl dat helemaal niet hoeft. Daar kan de dag zelf niks aan doen, want dat zit tussen de oren van die mensen. De datum zelf heeft dus geen "schuld" en daarom vind ik het dus onzin.

Morgen, Vrijdag 13 januari, mogen de mensen weer een beetje paranoïde zijn :+

Link naar bericht
Delen op andere sites

Nou, ik had echt pech vandaag, en de dag is nog niet eens begonnen :P

Ik heb dus een nieuwe baan. Zelfde bedrijf als vorig jaar, ander werk. Ik zou in principe beginnen zodra ik het contract had ondertekend bij Tempo Team. Dat had ik gisteravond gedaan, dus ik denk, vandaag eerste dag.

Natuurlijk viel ik pas rond vijf uur in slaap, maar daar had ik wel op gerekend, in het weekend kon ik weer bijslapen. Dus om acht uur opstaan, kei haasten want ik moest ook nog brood smeren, en op de fiets een half uur. Kom ik daar om kwart over negen aanzetten, kijkt de afdelingsleider me aan van "wat doe jij hier nou weer, je hoeft pas maandag te beginnen."

Right.

Ik een kopje thee drinken en toen maar weer naar huis, half uur fietsen. Mijn conditie is bagger dus ik ben nu echt kapot, maar ik heb geen zin om weer naar bed te gaan. Nu zit ik met mijn laptop in de huiskamer Rammstein te luisteren. Maar reken maar dat ik in ieder geval dat ene uur ga declareren. Daar wil ik gewoon voor betaald krijgen :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
Je bent sneller dan de administratieve rompslomp blijkbaar.

Ik denk dat je nog wel wat problemen tegen zal komen bij het declareren van dat ene uurtje, Tempo Team kennende ;)

Oh, ik ga gewoon een keer een uur eerder naar huis en schrijf dan dat uur extra.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Niet echt ongeluk gehad vandaag. Alleen toen ik net bij de McDonald's hééééél mijn bestelling had opgegeven en ik wou pinnen, kreeg ik het antwoord: Sorry, het pinapparaat doet het niet...:X

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...