Jump to content

Labbus Microcomputer Systeem

Recommended Posts

Hallo @diangelo en @Tiemen, Zijn jullie nog bereid om wat voor deze discussiegroep te betekenen? Dat zou heel fijn zijn. Hardware, software en documentatie is moeilijk te verzamelen. Zelf ben ik zeer geïnteresseerd in FDC's en video-RAM modules. Groeten...

Edited by Wijnand

Wijnand (en anderen)

Veel van de commando's van LABBUG kun je vinden in de Help in de LABBUS.asm file.

Bijna de helft van de ROM is gevuld met help text.

Stukje:

MHLP2    FDB CRLF
    FCC /THIS HELP FUNCTION SERVICES THE COMMANDS: /
    FDB CRLF
    FCC /B(ASE), D(ISABLE INTERUPTS), E(NABLE INTERRUPTS), /
    FDB CRLF
    FCC /F(IND RAM), G(O), H(ELP), I(NIT), L(OAD), M(ODIFY),/
    FDB CRLF
    FCC /P(RINT),  R(ESET INTERRUPT VECTORS), S(END),/
    FDB CRLF
    FCC /T(EST RAM), V(ECTORS FOR INTERRUPTS)/
    FDB CRLF
    FCC /CARRIAGE RETURN (<CR>)TERMINATES THIS FUNCTION/
    FDB CRLF
    FDB CRLF
    FCB EOT
*
MMHER    FDB CRLF
    FCC /SORRY, INFORMATION ABOUT THIS SUBJECT IS NOT AVAILABLE /
    FDB CRLF
    FCB EOT
*
MHLPB    FDB CRLF
    FCC /THE COMMAND B(ASE) SHOWS THE BASE ADDRESS/
    FDB CRLF
    FCC /OF THE RAM AREA USED BY THE MONITOR ITSELF/
    FDB CRLF
    FCC /FORMAT : B/
    FDB CRLF
    FCB EOT
*
MHLPD    FDB CRLF
    FCC /THE COMMAND D(ISABLE INTERRUPTS) DISABLES IRQ OR FIRQ/
    FDB CRLF
    FCC /FORMAT :D I/
    FDB CRLF
    FCC /        D F/
    FDB CRLF
    FCB EOT
*
MHLPE    FDB CRLF
    FCC /THE COMMAND E(NABLE INTERRUPTS) ENABLES IRQ OR FIRQ/
    FDB CRLF
    FCC /FORMAT : E I/
    FDB CRLF
    FCC /         E F/
    FDB CRLF
    FCB EOT

Gisteravond het 6809 systeem een beetje schoongemaakt en eenn andere voeding ingebouwd want er zat een of ander brak ding in. Daarna de boel onder stoom gebracht en zowaar het systeem boot ook nog!

Ik zal er een dezer dagen verder in graven. @gvdg er zijn vele varianten software/roms ed, niet alles zal bij iedereen die dit systeem heeft zo werken.

Ik heb nog wat papers en een aantal blaadjes genaamd 'bustrips' met info over het systeem ik zal kijken of er interessante info bijzit dan zal ik het scannen. Niet alle info is interessant , het ging bv ook over welke richting de HBO's in nederland op zouden gaan kwa computeronderwijs enzo. Labbus was zeker niet het enige dat in beeld was. 

Voor mijn verkentocht moet ik eerst mn keyboard restaureren want er werkt een deel van de matrix niet waardoor ik geen compleet alfabet heb.

Ben ik so far de enige met een werkend floppysysteem en een OS? Aangezien ik een editor ,assembler en ook pascal enzo gezien heb is het wel interessant om ons op een floppykaart te richten en eea te dupliceren. De software zou dan via motorola formaat je computer ingeschoten kunnen worden. Dat moet met een pc'tje kunnen. Verder zit ik te denken dat ik de newlab eens onder ogen moet nemen want die heeft ook een floppy+harddisk en draait onder 68000! Misschien is eea aan interessants te vinden daar. @wijnand dat is dus de 3,5 " floppy die je gezien hebt.

Het is met wat aangepaste waardes in je crt controller mogelijk om je kaart op een grafische modus te zetten met maar liefst 4k pixels.... Er is een emt voor om je crt controller te initialiseren met een eigen tabel. De waardes die je erin moet schieten heb ik niet meer maar dat moet uit te vogelen zijn. Volgens mij heb ik een programmaatje gezien die iets grafisch plot dus als we dat ontleden moeten we wel ergens kunnen vinden wat erin moet.

(je kon t ook met de hand intikken maar was een gedoetje, je moet eerst een pia lijntje omzetten om de 6845 tevoorschijn te toveren. Dit heeft ermee te  maken dat elk 'device' 4 vpa adressen kreeg, had je meer nodig dan moest je wat trucen uit gaan halen. We moeten even een emt ontleden om dat uit te vogelen)

Toch een kleine bijdrage van mij misschien. Ik heb voor mijn CHE en XEROX820 bij gebrek aan een keyboard met een parallelle uitgang een PS2 keyboard van een arduino voorzien die er dan parallel van maakt. Heel simpel maar werkt wel. Later uitgebreid met USB.

3 uur geleden, Wijnand zei:

Toch een kleine bijdrage van mij misschien. Ik heb voor mijn CHE en XEROX820 bij gebrek aan een keyboard met een parallelle uitgang een PS2 keyboard van een arduino voorzien die er dan parallel van maakt. Heel simpel maar werkt wel. Later uitgebreid met USB.

Daar zat ik onderweg in de auto aan te denken maar jij hebt het dus al gemaakt! Heb je de sketch voor mij en de setup van de hardware dat zou weer tijd schelen kwa uitvogelen