Ga naar inhoud

Nickelodeon 2002-2005


Aanbevolen berichten

Denk de laatste tijd vaak aan Nickelodeon van voor de periode dat Talpa erop kwam, vandaar dit topic.

Tijdlijn:

 - oktober 2001 overname Kindernet door

 - 23 februari 2002: begonnen als blok op KinderNet 5, volgens mij in eerste instantie alleen ochtenden.

 - 29 april 2002 zendtijduitbrediing, SpongeBob begon toen onder andere in Nederland.

 - 1 september 2002, kanaaldeling met Veronica, Kindernet/Nickelodeon kreeg toen nieuw gecombineerd logo

, dat volgens mij is gebruikt tot de periode dat Jimmy Neutron eropkwam.

- 7 april 2003, start Vlaamse Nickelodeon op TMF

- 14 juli 2003 24-uurskanaal. De tijd van oa Bassie en Adriaan in de nacht

- februari 2004 verhuist Nickelodeon in Vlaanderen naar MTV en gaat het overdag hetzelfde uitzenden als NL-nick

- april 2004 start eerste eigen NL-productie, Zoop (een minisinterklaasprogramma in 2003 reken ik niet echt mee)

- oktober 2004 eerste John de Mol-programmering, enkel een aantal interlands  volgens mij, volgens mij toen ook die maand eerste Kids Choice Awards voor Nederland

 

Dingen waar ik over twijfel:

 - wisseling van vormgeving en start Nick at Night

 - wanneer werd Kindernet Nick Jr.?

 

Dingen die ik mij zelf nog goed kan herinneren:

- de eerste periode van Nick, dat ik dacht huh wat doet dat gekke logo daar nu naaste die gekleurde K? Daarna dat we het een tijd niet hebben gezien, tot dat we een keer langszapten.

- De diverse SpongeBobweekenden, en oa promo's voor nieuwe afleveringen, zoals een promo waarin je een man gauw naar het toenmalige gebouw zag rennen met de tape.

- die aparte sinterklaasserie uit 2003.

- de familiewedstrijd in 2004 waarmee de Familie Maat een eigen tekenfilm kreeg.

 

Diverse Nicktoons waren al eerder bij diverse publieke omroepen, de laatste die daar verdween was volgens mij As Told by Ginger ìn 2004.

aangepast door Cfox
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Je tijdlijn begint een beetje rommelig, en dat komt doordat Kindernets tijdlijn ervoor al rommelig was. In 2000 werd de zender Kindernet (van 7 tot 12, bij ons dacht ik op het kanaal van Discovery, bij anderen op het kanaal van de BRTN) nagenoeg opgedoekt (Je mag het zo niet noemen maar dat was het eigenlijk wel), en het omhulsel overgenomen door Net5/SBS Broadcasting. Zodoende werd Kindernet KinderNet 5. In die late jaren 90/vroege 2000-jaren was Nickelodeon al actief op de Nederlandse televisie, maar dan vooral/voornamelijk/uitsluitend als aankoop door de publieke omroepen; zo was onder andere Boze Bevers te zien bij de VPRO (Villa Achterwerk), en Rocket Power (met de eerste NL dub, die later opnieuw werd gedaan en de Nederlandse namen vervielen), Rocko's Modern Life(?) en Expeditie Berenklauw bij de KRO. Dit alles toen in het blokje 'Kartoen Netwerk' (Ja dit verzin ik niet - dat ze dit ooit konden doen is ook bizar).


Eind 2001 nam Viacom grote stappen in Europa, en ging hun Nickelodeontak los bij het overnemen van de naam. Het was net andersom; het blok was juist vanaf de middag. KinderNet 5 zond weer uit van 7 tot 12u, en het blok 12:00u-15:00u was voor Nickelodeon (KinderNet 5-logo linksboven, Nickelodeon-logo rechtsboven). Hier werden onder andere programma's als Kenan en Kel (en volgens mij ook Cousin Skeeter?) voor het eerst uitgezonden.

 

29 april 2002 durf ik even niets met zekerheid over te zeggen, ineens was Spongebob er maar volgens mij werd die nog geïntroduceerd op KinderNet 5/Nickelodeon.

 

En toen was daar 1 september 2002, het digitale kanaal voor Kindernet/Nickelodeon; inclusief de 'return' (maar voor mij als kind het debuut) van Saved by The Bell. Ik herinner me nog perfect de slot-lineup: Cousin Skeeter om 17:30, Kenan en Kel om 18:05, Saved by the Bell om 18:30 en dáárna was het aan 'Veronica', de ZOVEELSTE iteratie. Een digitaal kanaal, maar vanaf dag één had ik het kanaal op de kabel: Lang leve de 'PreviewTV' van Essent Televisie (Nu Ziggo). Jimmy Neutron, ik moest het even googelen maar ik verbaas me dat het zolang duurde voordat daar de eerste aflevering van in Nederland kwam; ik zie hier de oudste krant-impressie op 8 maart 2003 staan.

 

Het bewijst mij dat herinneringen vertroebelen door de tijd, maar het klopt wat je zegt: Wat ik vooral raar vond: het eerste logo was een blauw schilderspalet linksboven 'kindernet' en er rechtsonder (Een soort abstracte ying/yang) 'Nickelodeon' in een oranje schilderspalet. Dat bleef het de VOLLEDIGE periode dat ik de zender op PreviewTV zag, maar op een gegeven moment (Naar mijn gevoel heeft het maanden op die zender uitgezonden) was ie pleite. En toen had Nickelodeon INEENS een eigen zenderfrequentie op de kabel. Dat was ráár. En vanaf toen was het 24/7, en was Veronica dacht ik ook weg van het kanaal.

Nick At Nite ontstond volgens mij niet meteen toen Nickelodeon 24 uur per dag ging uitzenden, maar het kan. Ik wil graag 2004 zeggen dat die vormgeving inging. Hele typische 'beatbox'-muziek er ook onder, best wel aardige eigen vormgeving inclusief reclamebumpers. En het logo werd 'NICK' in plaats van 'Nickelodeon'.

 

De 'James Band'-promo die je noemt heb je goed onthouden en is één van de allerbeste en grappigste dingen die ze bij Viacom gemaakt hebben; volgens mij heeft productiebedrijf BlazzHoffski (Van onder andere Erik van der Hoff) echt talloze vlieguren aan special weekends gemaakt met dat soort producties. Er waren twee versies; eentje van dertig seconden en een volle promo van tegen een minuut aan, waarbij een hysterische 'secret agent' nieuwe afleveringen van Spongebob bij de oude Countdown-studio (Concordia Studio in Bussum, toen HET gebouw van Viacom (en dus de uitzendstraat van Nickeloden/MTV/TMF) in een speler pleurde.

 

Ik herinner me nog de uitzending van zowel de volledige Rode Loper-show als de daadwerkelijke show van de Amerikaanse Kids Choice Awards 2003; waarna Viacom NL besloot dat ze dat het jaar erop zelf ook in Nederland moesten kunnen doen... Dat was uiteindelijk een klein beetje meh, maar een goeie poging.

 

Oh, ik heb een aanvulling op je tijdlijn! Vanaf 14 maart 2003(!) werd Nickelodeon uitgezonden op een nieuwe plek (in ieder geval in Brabant), daar namen ze het kanaal over van een Franstalige Vlaamse zender, RTBF1. (Bron: een tv-opname van 1 maart 2003, waarin een promo werd uitgezonden die dit aankondigde. Meteen daarna om 18:15 de eerste aflevering van Jimmy Neutron in Nederland.)

 

Leuk onderwerp! :D

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Veronica in voorjaar 2003, met Jos Bergenhenegouwen weer als de VO:

 

Ga er maar van uit dat per 2003 (Wellicht 1 maart?) de vormgeving van Kindernet/Nickelodeon veranderde en Kindernet dat standalone lichtblauwe Kindernet-blokje kreeg. Het moment dat Kindernet helemaal verdween is me niet bekend, op z'n vroegst najaar 2003 wil ik graag zeggen, anders begin 2004.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

voor het bestaan van Nick at Night had Nickelodeon 's avonds-'s nachts iig een 'zwart-witte vormgeving' weet ik nog. Over dat schilderspaletlogo, volgens mij is ook ooit de positie omgewisseld daarin van Kindernet en Nickelodeon. Jimmy Neutron kon ik in de krantendatabank voor het eerst vinden op 28 december 2002 (eerdere vermeldingen betreffen de film). Wat mij ineens ook weer te binnen schiet is dat er bij een SpongeBobweekend ook nog een filmpje tussen was waarin kinderen de tune zongen. (apart overigens dat die cartoon pas begon op Nickelodeon en niet eerder ergens werd uitgezonden). Die uitzending van de Amerikaanse KCA weet ik ook nog wel, vond het raar dat ze dat uitzonden. Expeditie Berenklauw was overigens NCRV.

(offtopic: door die krantendatabase komt ook weer een andere herinnering naar boven; de herhalingen van Buurman en Buurman buiten het Zappelinblok net na het Jeugdjourmaal)

aangepast door Cfox
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)
Op 27-1-2024 om 21:30, Cfox zei:

voor het bestaan van Nick at Night had Nickelodeon 's avonds-'s nachts iig een 'zwart-witte vormgeving' weet ik nog.

Klopt helemaal, en die vond ik waar mogelijk sterker dan de latere Nick At Nite-vormgeving. Toen Cousin Skeeters laatste seizoen (1 keer?) volledig werd uitgezonden in de avond (compleet met dubbele cross over-aflevering met Kenan en Kel, die ik bij mijn weten echt maar één keer op zender gezien heb) en Saved by the Bell enigszins naar primetime ging was deze vormgeving nog steeds in gebruik. Volgens mij veranderde de vormgeving najaar 2004 in de witte bumpers met oranje splashes, en kwam TOEN Nick @Nite er ook in. Ik moet het eens nakijken op mijn VHS-tapes uit die tijd.  

 

Het omgekeerde schilderspalet (Oranje/blauw) begint me wel iets van te dagen, maar volgens mij werd het toch echt instantly ná het blauw/oranje logo een Nickelodeon-logo linksboven, en Kindernet rechtsboven als het kinderblok bezig was. Hoogstens in promotiemateriaal zal het een omgekeerd schilderspalet geweest zijn. Bizar dat het allemaal alweer 22 jaar geleden is en nu ineens graven is, doe normaal met me.

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

https://www.youtube.com/watch?v=uaayyUvxfRM

ook leuk, de toen-en-strakspromo's van de groengele vormgeving, met Tamara Brinkman die de titels net iets te net uitspreekt.

Ander dingetje: ik weet ook nog goed een Fairly Odd Parents-week met nieuwe afleveringen waarbij men bij 1 van de afleveringen perongeluk Nick at Night in het midden van de aflevering instartte.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...