Jump to content

samba-boy

User
  • Content Count

    6,112
  • Joined

  • Last visited

3 Followers

About samba-boy

  • Rank
    Mappy
  • Birthday 06/07/1995

Profiel

  • Geslacht
    Array
  • Console
    Array

Profile Fields

  • Interesses
    Array

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Laat ik allereerst beginnen door te zeggen dat ik hóu van de lange inhoudelijke reacties van @Koen en @RM hierboven. That being said: ditgene wat je benoemt, Koen, ik weet precies wat je bedoelt. Dat heb ik zeker 15 jaar geleden al eens teruggezien op een inmiddels terziele zijnde Disney-fanforum (of het was het forum van dvd.nl, maar daar kan ik de discussie niet terugvinden). Daar was een still van een VHS-rip van Assepoester neergezet, direct naast precies dezelfde still van het moment in een 'Special edition' op dvd (dus de tweede of derde dvd-uitgave al, die met alle egards 'tijdelijk' (want Disneyvault-systeem van die tijd) werd uitgebracht). Alle kleuren van de still (de boze schoonmoeder weet ik me te herinneren) waren anders, maar ook alle subtiele details, kleurverloopjes en grauwheden waren op het extreme af weggegumd. Het was écht heel erg. Vergeleken met die 'verouderde print', leek de dvd wel een kleurplaat. Ik heb een paar weken geleden bij een radio-dj met zeer veel plezier en met grote eer drie verhuisdozen opgehaald, bomvol met films en dvd-boxen. Veelal Nederlands, vaak ook US-import. Prachtig materiaal zit ertussen. Ga ik koesteren. Een mooie plek geven. Tegelijk ga ik van de series die ik écht goed vind ook een HD-versie op mijn harde schijf jassen. Waarom? NL dvd's hadden toch al de NTSC>PAL versnellingsconversie, maar ook zijn er vaak geen écht goede uitgaves meer in het land te vinden (En Dutch Filmworks is de ergste, die hebben het nooit ook maar geprobeerd). Dat niet alleen, maar de streamingsdiensten jagen hun eigen consumenten op. Iedere maker, elk bedrijf, wil een groot, te groot, stukje van de streamingtaart. Het streamen was ooit een briljant gegeven, omdat het een dienst was die bedoeld was om de verspreiding en vertoning van media voor de consument te vergemakkelijken. VERGEMAKKIJKEN. NIET VERVANGEN. Maar dat is al jaren geleden. Nu is streaming televisie 2.0, en wordt het van binnenuit gesloopt. Je wordt goddomme gesommeerd om van service te swappen alsof je van zender wisselt op je afstandsbediening. Om dan nog maar te zwijgen over meuk die sowieso US-only blijft (of UK-only, BE-only (hallo VRTNu, VTM, VIER), NL-only (hallo Videoland, NPO Start Plus Uitzending Gemist Aangevuld met nog drie onnodige namen Plus, RTLXL, Kijk), enzovoort) en waar je als buitenstaander (of buitenlander) toch NOOIT van gaat horen als je niet 'stiekem' op een andere wijze een kijkje besluit te nemen. Dat gezegd hebbende: de consument van streamingdiensten denkt recht te hebben op vanalles, maar heeft feitelijk nergens recht op. Dus daarover zeiken en zeuren is nutteloos. Dus... Laat die streamingdiensten lekker voor wat ze zijn. Zie het als een gemak. De kans om een goede basis te worden en te zijn hebben ze verspeeld, ik zie het als een gemakje. Maar voor mijn 'verzameling', hoe raar ook, hou ik wat ruimte over op wat zwarte boxjes met gigs en terabytes. Laat de petabytes maar tot ons komen. En eigenlijk is het altijd zo geweest, hoor. Ja. De files zijn nu, digitaal... maar, so what? De files op dvd's zijn ook net zo goed, files. VOB-files. 1 gig per stuk, naadloos gelinkt door rekencodes in een stel IFO-files van nog geen paar kilobyte per schijfje, die weet wanneer welke file afloopt en de volgende begint en zorgt dat de kijker daar niks van merkt. Je kan nu tegenwoordig HDTV direct en lossless opnemen (en de zenders haten het; daarom de dikke onscreenlogo's en andere afleidingen op TV-zenders, daarom dat je bij kabelmaatschappijen zelf geen kastjes kan krijgen die de opnames die je maakt naar een computer kan sturen), voorheen kwam je al ver met DVD-recorders en scartkabels. Dan legde je al gauw alles vast op, nou, in geval van Koen, tweeduizend schijfjes. En daarvoor? Videobanden. De beste manier om een volledige serie te hebben? Slim zijn geweest en de mazzel hebben gehad dit vanaf aflevering 1 keurig te hebben opgenomen. Iemand kennen die je aan wat kopietjes kan helpen. Vroeger werd er al van videobandje op bandje gekopieerd bij fans onder elkaar, maar de kopietjes zijn er nu gewoon mooier van kwaliteit op geworden. In heel uitzonderlijke gevallen contacteer je iemand die aan het programma meewerkte en die je wat interne productiemedewerkers-kopieën geeft; geen logo's en andere onzin die er niet toe doet. Het is allemaal vast wel illegaal. Maar op dit moment is men in een tijd aangekomen dat... Er is zóveel keus, er is zóveel content, en 1 simpele film of andere vorm van content kan zelf ook weer in zóveel variaties aangeboden worden dat, eerlijkgezegd, de keuzes ook niet meer te overzien zijn. Als ik Back to the Future Part II vanavond nog in de onbedoelde Open Matted-4:3 versie wil zien, dan weet ik dat ik daarvoor niet op Netflix moet wezen, maar dat ik moet zien uit te vogelen wie er een ripje heeft gemaakt van de laserdisc die in de 90s daarvan uitkwam (of een latere dvd). En als ik de 'broadcasted' versies van end credit-scenes uit Married With Children wil zien, die de dvd-uitgaves door de meest achterlijke reden nooit gehaald hebben (Love And Marriage werd niet langer gebruikt op de eerste (en in Nederland enige) dvd-prints doordat de royalties te prijzig werden, dus moest ook die benoeming uit de aftiteling gehaald worden; in plaats van laten zitten óf die credit blurren werd héél de aftiteling opnieuw ingetikt en verdwenen er noodgedwongen wat eindscenes waar het origineel al in gebrand zat), dan hoef ik alleen maar bij deze milde weldoener te kijken: En waarom? Omdat de kijkers van toen zo slim waren om het op te nemen, te bewaren, en later te verspreiden. Niet netjes 'legally speaking', maar liever dat dan zulke kleine pareltjes in de vergetelheid zien raken. Op Disney+ is er de mogelijkheid bij elke film om het tabje 'extra's' aan te klikken. Sorry, maar als je bij Monsters en Co/Monsters Inc. vervolgens kortweg VERDOMT om de bloopersequence erbij te zetten (die op de originele VHS, DVD en ik geloof ook in de bioscoopversie tijdens de aftiteling te zien was) en ik daarvoor naar YouTube moet; dan ben je af! Klaar! Finito! Weg met je platform, dat is compleet belabberd! EDIT: inmiddels zijn er wel wat andere, uitgebreide vergelijkingsposts over Cinderella online te vinden. Lang leve het wereldwijde web. EDIT 2: dvd-release waar ik inmiddels op zit te wachten: NewsRadio met Nederlandse ondertiteling. Zwaar onderschatte en onterecht onbekende Amerikaanse comedyserie.
  2. Mulan op Disney+. Voor een prijs van 30 dollar BOVENOP de normale maandelijkse kosten. En kan je 'm daarvoor altijd zien? Ja. Via Disney+. Stop je met je abo, dan ben je de film ook kwijt. Fuck dat. Pirate de hell uit die film. Uit principe.
  3. Inderdaad, voor je het weet ligt je naam op straat en misbruiken mensen de gelegenheid om tegen jouw wens in je volledige naam overal te plaatsen als ze hun zin niet krijgen.
  4. Ik was heel duidelijk in wat ik zei.
  5. Als het nou de éérste museumexpo was die ze deden, maar dit is de zoveelste. Ik heb echt wel wat beters te doen, zeker als ik zie wat voor volk erop af komt.
  6. Een retro-dingetje uit 2002, maar onwijs weinig over te vinden online. Ik was wat TV-research aan het doen en kwam ineens een fragmentje tegen van het mini-tv spelletje 'Can You Beat Me?' dat volgens mij elke schooldag vooraf aan Pokémon (en op andere tijden) op Fox Kids te zien was. Zwaar overdreven over de top 'key battles' met de zogenaamde (als ik het me goed herinner) 'Beat Keys'. Plastic sleuteltjes die je kon kopen bij de speelgoedzaken (Blokker, Intertoys en Bart Smit, the usual), en die je in elkaar kon steken, kon draaien en dan zou één van die sleutels het binnenwerk van de andere sleutel naar buiten halen. Een gevalletje 'puur geluk', maar in een hysterisch 'battle-decor' had je zo een verlept sponsored tv-spelletje te pakken. Ik heb er sowieso wat meer van op VHS, maar ik ben lui en weet niet waar en zoek ook niet per se beelden, ik zoek gewoon vooral info over die 'beat keys' zelf. Iemand die weet wat ik bedoel?
  7. Ik denk dat het aan @Sasja is om dat te beantwoorden
  8. Bijna: kwam eerst rond 1999-2000 op Cartoon Network (toen nog in de originele versie met ondertiteling), en na een paar jaar afwezigheid met een NL-dub op Fox Kids.
  9. samba-boy

    Wie is de Mol? # 2

    Graag, gewoon in het format van de Vlaamse pool. No joke(r).
  10. Ahhh wat een schattig modelletje! Ik wil 'm dichtgeklapt zien Ook gewoon NIKS over te vinden online. Wat is dat 'Apple' waar ik de hele tijd treffers over vind als ik zoek op 'apple tv'?
  11. Ik weet uit eerste hand dat het inpakken van materiaal in pallet-verpakkingsmateriaal (Van dat zwart-rubberige plastic meukzooi die overal aan hecht als een vel, zeg maar) echt heel erg goed beschermt bij kleinere doosjes.
  12. Aah maar dat is wel tof, leuke vondst!
  13. Was een wilde gooi van mij, simpelweg vanwege de periode van uitzending en omdat Nederlandse crimedocu's vaker over Dutroux gaan. Nogmaals, het was een compleet ongefundeerde gok, maar even mailen met een bevriende archivaris leert mij dat er ondermeer dít aan gebruikt stockmateriaal in die exacte Vermist-uitzending zat; Vond ik toch wel bijzonder. Maargoed, in Vermist ging het volgens mij in die tijd vaak om Dutroux.
  14. Ooooh, mea culpa! Dat is zeker niet zoals ík het zie, maar dat is hoe, in mijn optiek, uitgevers in inderdaad dít land de content zien. De meeste factoren zijn inmiddels weggebonjourd in favor van de ultieme factor: gemak. Is het niet digitaal? Laat maar dan. Is er slechts niche vraag? Laat maar dan. Is het al grotendeels online? Laat maar dan. Zelfs áls het door die zieke onderzoekscriteria komt, moet het zo makkelijk mogelijk op streamplatforms. Zo heeft GTST seizoen 5 op Videoland exact dezelfde fout die de eerste dvd-uitgave ook had (eenzelfde aflevering uit eerder in het seizoen op de plek van afl 929; later met een nieuwe dvd vervangen, maar op Videoland nog steeds niet. De Videolandrips zijn dus 100% 1 op 1 de dvd's ). In Duitsland, Engeland, Amerika en verder zijn de budgets én het afzetgebied ook veel toereikender om meer uit te proberen. Bijvoorbeeld een 'Er Was Eens'-remaster in HD, Friends, Star Trek en Seinfeld vanaf de originele filmnegatieven, etcetera. New Kids Turbo had bijvoorbeeld nooit (maar dan ook nooit) een filmvervolg gekregen, als het niet zo'n cultfollowing had in Duitsland. Maar nu dwaal ik wel heel erg af en ja die handelsmentaliteit... Dat is gewoon ronduit ziekelijk. Maar het lijkt wel of er daar geen middenweg is; of het staat voor 45 piek op Marktplaats door ene woekerprijzenhandelaar oetlul Wim uit Amstelveen die zichzelf al jaar en dag zonnestraal noemt en weet ik het allemaal, of het wordt op YouTube geplempt. Het is gewoon heel treurig.
×