Ga naar inhoud

Review Home Computer Museum Helmond


Aanbevolen berichten

Vakantie is museumbezoek, en gisteren weer voor de zoveelste keer bij het Home Computer Museum in Helmond geweest. Ik zag er hier op het forum nog niks over, dus deel ik ook maar even de ervaringen over dit museum.

De middenstand in Helmond heeft het volgens mij zwaar, waardoor het mogelijk was voor het HCM op een toplocatie vlak bij het station een groot winkelpand om te toveren tot museum. Het is denk ik 10 minuten lopen.

 

De toegangsprijs is heel schappelijk, grappige bedragen ook, 5,12€ voor kinderen, 10,24€ voor volwassenen. Dit is gewoon voor de hele dag. Openingstijden over het algemeen 11-18.00, maandag en dinsdag gesloten, in schoolvakanties soms toch open.

 

Wat direct opvalt is dat het HCM een organisatie is die continue bezig is met behoud en educatie over de geschiedenis van de home computer. Dus geen personeel dat wacht op een bezoeker, maar gewoon werkt aan van alles wat de conservatie verder helpt. Het is een bijzonder sociaal project, er werken veel vrijwilligers met afstand tot de arbeidsmarkt, lekker inclusief, de regenboog-strepen van de C64 in het logo hebben een dubbele betekenis naar mijn idee van inclusiviteit: het team is een veelkleurig pluimage mensen met liefde voor computers. Omdat ze voor het eigen museum moeten repareren, en de reparatiedienst inmiddels heel breed onderlegd en uitgerust is, kun je ook op werkdagen van 10-17.00 langskomen voor reparaties aan je oude computers. Ik kreeg van eigenaar Bart de opdracht om toch snel mijn SE/30 open te schroeven en een baterijcontrole te doen, met aanbod om m te recappen voor een vriendelijke prijs.

 

Na het kopen van de kaartjes loop je met de klok mee door de tijd van de allereerste 4-bit computers met een rij LED's als scherm, via de 8-bit klassiekers als de TRS-80, P2000T, ZX Spectrum, Holborn, C64 via 16 en vroege 32 bit als Atari/Amiga/Mac classic naar de obscure wetenschapsbakken als de NextCube en Indigo en de CDi collectie naar de modernere PC's en Macs. Ook kom je langs de Aesthedes, een digitaal designstation uit de jaren 80 dat zoveel kostte als een huis. Ook deze is door het museum weer aan de praat gekregen, heel bijzonder! Bij de uitgang kom je nog door de boxed PC game collectie van A. Bras.

 

Alles is bruikbaar opgesteld met meerdere games/programma's, en er wordt continue gekeken of alles nog naar behoren draait en waar nodig opnieuw gestart. De aankleding is compleet, met extra ROM-cartridges, tapes of SD-kaart snelladers, boeken en alles mag je gebruiken. Het museum probeert ook oude netwerken te reanimeren. Zo kun je klassiek internet surfen, MSN-en met anderen in het museum, en inbellen op Viditel.

 

Bij de ingang is er nog een consolehoek, met de belangrijkste thuisconsoles uit de verschillende periodes. Dit spreekt kinderen iets meer aan dan de home-computers, maar het geeft de ouders ook even rust om lekker te freaken op die oude C64 of P2000 zonder gejengel. Het blijft overzichtelijk en de kinderen voelen zich snel vrij om zelf door het museum te bewegen.

 

Qua eten/drinken kiest het museum voor basis, koffie, thee en frisdrank. Je mag immers vrij in en uit lopen, en waar de winkels verdwijnen is de straat inmiddels rijk gevuld met horeca uit iedere windstreek. Loop maximaal 100 m en je kunt klassiek friet snacken, broodjes eten, marokaans, pools, aziatisch, enzovoort eten. Keuze genoeg.

 

Bij de uitgang is ook een verkoophoek, het museum verkoopt dubbelingen uit donaties van spullen voor een schappelijke prijs. Vooral ook een goed aanbod aan oude handleidingen.

 

Tops

  • Misschien wel het beste museum over computers dat ik ken qua "speelbaarheid". Alles is te gebruiken, en prettig daarvoor opgesteld
  • Zeer betrokken en vriendelijk personeel, je kunt iedereen aanspreken en er is veel kennis
  • Leuke mini-arcade, werkt goed als je wat langer wilt rondhangen en kinderen meeneemt
  • Een aantal topstukken: Holborn, Aestedes, B&O CDi TV, NextCube, Sharp MZ80K, en nog veel meer, maar deze vielen mij op.
  • Mooie uitstalling van Nederlandse producten, als P2000, Aster, Tulip, Holborn, Aesthedes, CDi.
  • Meeste computers voorzien van meerdere programma's zodat je het met meerdere programma's kunt gebruiken.
  • Goede afstemming computers op randapparaten en meubels. Dus geen moderne Trinitron op een bak uit 1980.
  • Uitgebreide tweetalige toelichting bij alles
  • Erg betaalbaar. Mag misschien wel iets duurder.
  • Geen tijdslimieten/tijdslots
  • Top te bereizen met trein. Auto parkeren kost wel geld, en Helmond ligt met de auto wat lastiger, maar op loopafstand vergelijkbaar met station kun je ook gratis parkeren in woonwijk, dus als je geld liever besteed aan wat steunaankopen dan aan de gemeentekas, ook prima te doen.
  • Veel horeca in de buurt
  • Ook al doe ik niet aan Facebook, de pagina van het HCM is heel actueel, bevat veel interessante info en werkt redelijk goed zonder account.
  • Mooie website met veel informatie

Tips

  • Iets meer kleinzakelijke/creatieve software zou leuk zijn. Oude Wordperfect, Photoshop, Pagemaker, iMovie, dat soort spul
  • Ik weet niet of er ook overschot aan media is, maar ik zou in de verkoophoek ook wel cartridges, games, tapes/floppies, kabels e.d. willen zien
  • De PC-boxed collectie staat een beetje alleen. Hier zouden een paar computers bij moeten staan zodat je de highlights ter plekke kunt spelen.
  • Soms is passend beeldscherm voor de tijd iets te rigide. De ZX spectrum moet het bijvoorbeeld doen met heel slecht beeld op een oude Trinitron. Ik zou dan een S-videomod installeren en een iets nieuwer scherm gebruiken. Ook de Philips TV over RF bij de P2000T doet de computer met RGB uit te kort.
  • Sommige computers zouden een kleine handleiding moeten hebben. Bijvoorbeeld tik run"" om een tape te starten, gebruik deze toetsen op de ZX spectrum om door het SD-kaart menu te navigeren, houd de muis ingedrukt om een menu te kiezen op een Mac (dat moest ooit!).
  • Iets betere verlichting naar WC. Dat was bijna op de tast.

 

Kortom, als je er nog niet bent geweest: bezoeken. Topmuseum!

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...