Ga naar inhoud

De griezelbus


Aanbevolen berichten

griezelbus.jpg

Zo. Ik vind gewoon dat deze bijzondere film een eigen topic verdient. NOg niet veel mensen zullen de film al gezien hebben, want hij is nog niet echt in premiere gegaan. Net zoals de Kameleon heeft deze films een aantal voorpremieres in het hele land en een hoofd (ofwel wereld) premiere in Zeist, woensdag 7 december.

Waarom is deze film zo bijzonder?

In 1992, toen ik nog een klein meisje jongetje was, was ik eens ziek en toen kwam mijn moeder met een spannend boek aan, van dezelfde schrijver als waarvan ik pas Vampier in de School had gelezen.

Achter in dat boek, De griezelbus (zonder nummer), stond dat je de schrijver kon laten weten wat je van zijn boek vond. Nou was ik tamelijk onder de indruk, dus ik stuurde een kaartje. Goh, ik kreeg post terug! Hij vertelde dat er binnenkort nog een boek uit zou komen, Gezicht in de mist.

Toen dat boek eenmaal verslonden was (ik vind het nog steeds een van zijn beste boeken) en ik hem had laten weten wat ik vond, schreef hij terug dat hij binnenkort tijdens de Kinderboekenmarkt in de Den Haag zou zijn. Dat klonk goed, dus de familie toog naar Den Haag. Hij kende me van de brieven en we raakten in gesprek en zo ontstond een bijzonder soort vriendschap, die duurde en duurde terwijl hij steeds beroemder werd. Ik werd gevraagd voor de eerste griezelclubkrant, werd gevraagd om te helpen met de griezelclubdagen, raakte aan de praat met zijn uitgever en kreeg uiteindelijk een baantje als recensent en webmaster bij de griezelclub.

Ik sta op de uitgeverij en bij deze en gene collega en familie bekend als de "oer-fan". Ik word regelmatig verblijd met de nieuwste boeken (hoewel ik er het laatste jaar zelf nog een mailtje achteraan moet sturen :P) en schrijf trouw goeie recensies op de site. En natuurlijk werd ik op de hoogte gehouden over de vorderingen van de film, waarvoor het idee echt al jaren en jaren bestaat.

Anders dan Uncle Ar ben ik er (gelukkig, anders zou ie wel erg eng worden) zelf niet in te zien, maar ik voel me minstens zo verbonden als hij bij de Kameleon 2. Dus ik ben minstens zo gedreven om deze film wekenlang op nummer 1 te houden en minsten tweemaal platina wil laten worden.

Relevante links:

http://www.degriezelbus.nl

http://www.griezel.net

http://www.paulvanloon.nl

Het verhaal:

De elfjarige Onnoval wil schrijver worden en is niet populair in zijn klas. Hij is verliefd op Liselore, maar vindt in pestkop Gino zijn rivaal. Na een fout ingeschatte situatie schrijft hij als wraak een griezelverhaal dat hij aanbiedt aan Ferluci, die het werkelijkheid laat worden. Onnoval beseft zijn vergissing en zet alles op alles om het einde van het verhaal te herschrijven, voor het een bloedbad wordt.

Met geniale rollen van oa. Willem Nijholt, Romijn Conen, Serge Price, Angela Schijf en Paul van Loon zelf.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Paul van Loon een ROL? Hij speelt alleen maar gitaar. :P

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik hem ietwat tegen vond vallen qua basering

op de boeken. Er wordt naar mijn mening teveel afgeweken van het oorspronkelijke

verhaal. Los gezien als (kinder)griezelfilm is hij echter 100% geslaagd. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Paul van Loon een ROL? Hij speelt alleen maar gitaar. :P

Ik moet je eerlijk bekennen dat ik hem ietwat tegen vond vallen qua basering

op de boeken. Er wordt naar mijn mening teveel afgeweken van het oorspronkelijke

verhaal. Los gezien als (kinder)griezelfilm is hij echter 100% geslaagd. ;)

Hij volgt het verhaal van het boek De griezelbus 6 anders perfect :P

En ja, als je een film verwacht waarin 12 verhalen tot leven worden gebracht, dat gaat helaas niet. In GB 0-4 speelt ook een volwassen Onnoval de hoofdrol en dat werkt meestal niet in een kinderfilm. Maar de STIJL van het verhaal, de karakters en de opbouw, is wel erg Paul van Loon en daarom gewoon goed.

Natuurlijk, ik had liever een valse geniale schrijver met botjes op zijn mantel en een manke poot gezien, dan zo'n af en toe te schattig jochie, maar wat betreft de keuzes die gemaakt hebben moeten worden, ben ik er toch wel erg blij mee. Het medium bepaalt het verhaal en als je in gedachten houdt dat je niet naar een verfilming kijkt, maar naar een film, dan is het geweldig.

En als je weet hoe goed Paul kan acteren, is die rol als gitarist een oscar waardig ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Precies, dat zeker weten. Het is en blijft een heerlijke film! :D

Maar wat jij zegt, dat is mij dus helemaal niet duidelijk, want ik had begrepen en gelezen dat het verhaal was gebaseerd op het boek De Griezelbus 0. Daarom zeg ik meteen dat ik het matig vind hoe het gevolgd wordt. Of is er nou serieus een complete nieuwe verhaallijn geschreven? Want die personages komen wel uit de eerdere delen.

En die bus is toch ook maar weinig in beeld? Zijn centrale rol valt helemaal weg en daardoor ook chauffeur Beentjes, die had ik wel vaker willen zien. Als laatste, Ferluci kan ik mij toch herinneren als een wolfman, gekleed in een lange jas, hoed met puntoren, sigaar en wandelstok en niet één of andere schim wiens stem alleen maar te horen is vanuit een monnikenjas. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
Precies, dat zeker weten. Het is en blijft een heerlijke film! :D

Maar wat jij zegt, dat is mij dus helemaal niet duidelijk, want ik had begrepen en gelezen dat het verhaal was gebaseerd op het boek De Griezelbus 0. Daarom zeg ik meteen dat ik het matig vind hoe het gevolgd wordt. Of is er nou serieus een complete nieuwe verhaallijn geschreven? Want die personages komen wel uit de eerdere delen.

En die bus is toch ook maar weinig in beeld? Zijn centrale rol valt helemaal weg en daardoor ook chauffeur Beentjes, die had ik wel vaker willen zien. Als laatste, Ferluci kan ik mij toch herinneren als een wolfman, gekleed in een lange jas, hoed met puntoren, sigaar en wandelstok en niet één of andere schim wiens stem alleen maar te horen is vanuit een monnikenjas. :P

Ik vind hem meer op de musical lijken dan iets anders. En op GB 5, want daar wil Ferluci eindelijk die zieltjes es een keer. Uit alle boeken zijn elementen genomen, maar het verhaal zelf is helemaal nieuw.

En ik baal ONTZETTEND van die LotR versie van Ferluci, ja :'(

Link naar bericht
Delen op andere sites
Want kijkt, hier stond gisteren ook gelijk mijn recensie. ;)

Zeg wat ik over het hoofd heb gezien of waar ik fout zit:

http://www.filmkeuze.nl/cgi-bin/loader?/cgi-bin/pm/frec-6b4a54.html

--EDIT-- oh ja, en kijk dan gelijk even bij informatie, want daar staat die basering op deel 0.

Ik vind dat je je te veel richt op "het is niet het boek". Het is een FILM, en eentje die het stempel Paul van Loon waardig is, als je kijkt naar karakteropbouw, plotwendingen en humor. Er zitten elementen in uit de boeken (de manier waarom Onnoval in aanraking komt met ferluci, bijvoorbeeld, de reisleider, en ja, ook zijn ouders, hoewel zijn suffe vader niet echt de Holbroek uit deel 0 is).

De enige echte overeenkomst met deel 0 is natuurlijk de leeftijd van Onnoval.

Ik hoop dat je je recensie nog aan kan passen en nu eens op de film zelf ingaat in plaats van op wat het niet is ;)

Ik kan die informatie trouwens niet vinden. Wat een kutsite is dat, zeg

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik vind dat je je te veel richt op "het is niet het boek". Het is een FILM, en eentje die het stempel Paul van Loon waardig is, als je kijkt naar karakteropbouw, plotwendingen en humor. Er zitten elementen in uit de boeken (de manier waarom Onnoval in aanraking komt met ferluci, bijvoorbeeld, de reisleider, en ja, ook zijn ouders, hoewel zijn suffe vader niet echt de Holbroek uit deel 0 is).

De enige echte overeenkomst met deel 0 is natuurlijk de leeftijd van Onnoval.

Ik hoop dat je je recensie nog aan kan passen en nu eens op de film zelf ingaat in plaats van op wat het niet is ;)

Ik kan die informatie trouwens niet vinden. Wat een kutsite is dat, zeg

Ja hoor, die is aan te passen. Maar je moet OF een film zijn zwakke punten benoemen OF hem

de hemel in prijsen. Allebei maakt een wel erg lange recensie. :P Maar ik zal je tips meenemen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja hoor, die is aan te passen. Maar je moet OF een film zijn zwakke punten benoemen OF hem

de hemel in prijsen. Allebei maakt een wel erg lange recensie. :P Maar ik zal je tips meenemen.

Ik wil mijn recensie wel plaatsen maar die staat vol met spoilers ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
Hij lijkt mij niet zo geweldig

Vooral met die goede motivatie erbij weet iedereen ook waarom de film je niet leuk lijkt uiteraard *(*

ik heb 'm gewoon nog steeds niet gezien :@ ... maar ja... heb ook amper de tijd... anders was ik ook al wel naar Potter geweest... maar mij lijkt het wel gaaf :9~ Dit waren voor mij vroeger ook déboeken... kon ik die stillezen uurtjes op school wel mee doorkomen :+

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik heb 'm gewoon nog steeds niet gezien :@ ... maar ja... heb ook amper de tijd... anders was ik ook al wel naar Potter geweest... maar mij lijkt het wel gaaf :9~Dit waren voor mij vroeger ook dé boeken... kon ik die stillezen uurtjes op school wel mee doorkomen :+

Pas dan maar op, want mede daardoor viel de film mij een beetje tegen. ;)

Omdat de basering op de boeken zo mager is. Als je ernaartoe gaat, zie

het dan als een kindergriezelfilm, LOS van de boek. Dat is mijn kleine tip. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Pas dan maar op, want mede daardoor viel de film mij een beetje tegen. ;)

Omdat de basering op de boeken zo mager is. Als je ernaartoe gaat, zie

het dan als een kindergriezelfilm, LOS van de boek. Dat is mijn kleine tip. ;)

Ja... is ook heel vaak zo dat verfilmde boeken tegenvallen... je krijgt altijd wat anders te zien dan je eigen beeld tijdens het lezen... en als ze dan ook nog sterk afwijken........ :{

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja... is ook heel vaak zo dat verfilmde boeken tegenvallen... je krijgt altijd wat anders te zien dan je eigen beeld tijdens het lezen... en als ze dan ook nog sterk afwijken........ :{

De sfeer is er in ieder geval WEL en dat is het belangrijkste.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...