Ga naar inhoud

Prijzen van PAL NES games


Aanbevolen berichten

Ik ben vrij recent begonnen met het verzamelen (en spelen!) van o.a. NES games. Heb nooit een NES gehad vroeger terwijl ik er altijd al eentje wilde. Heb goede herinneringen aan uren achter de M82 demostand staan in de speelgoedwinkel in de jaren 80.  :)

 

Ik hou ervan om games te verzamelen compleet in doos en kwam er al snel achter dat de prijzen van sommige NES games CIB (complete-in-box) niet bepaald goedkoop zijn. Ik vraag me echter af in hoeverre de prijzen van PAL games (de Europese releases dus) wel gebaseerd zijn op vraag en aanbod en niet gewoon op de prijzen van de Amerikaanse NTSC games. M.a.w. een redenering van "Oh, de vraagprijzen in Amerika voor Castlevania zijn rond de 150 dollar, dus ik zet mijn PAL CIB Castlevania ook in de verkoop voor 150 euro." 

 

Ik bedoel, het gros van de Amerikaanse kopers zal de PAL releases links laten liggen, dus de vraag voor PAL games zou sowieso stukken lager moeten zijn dan die voor NTSC games. Toegegeven, aan de andere kant is het mogelijk dat er minder PAL exemplaren van een game in omloop zijn dan NTSC, maar toch valt het me tot nu toe op dat de vraagprijzen die ik op MP, eBay en retro gamestores zie voor PAL games CIB wel heel vaak in de buurt zitten van de Amerikaanse prijzen.

 

Ik verkeer niet onder de illusie dat er iets gaat veranderen in de vraagprijzen van CIB NES games (en veel andere retro games), maar aangezien ik vrij nieuw ben in dit wereldje, vroeg ik me af wat de gedachten hierover zijn van de wat meer ervarene NES/SNES gamers/verzamelaars. 

aangepast door mr_belmont
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mooie uitgebreide OP met een goede stelling. Kom ik binnen met een antwoord. Handelaren zijn onnodig debiel duur. Met als gevolg dat 'de gewone huis, tuin en keuken-Jaap' die leuk spelletjes gaat verkopen op internet, die prijzen ook gaan aanhouden. Een stijgende lijn aan verkoopprijzen tot gevolg, een negatieve spiraal tot gevolg.

 

De games met verpakking en handleiding er nog bij inbegrepen zijn echt onrealistisch extreem geprijsd nowadays. Maar als de gek het ervoor blijft betalen... ;(

Link naar bericht
Delen op andere sites

Thx voor je reactie. Er lijkt idd wel een wildgroei aan retro gamestores in ons kleine landje. Het is een vloek en een zegen. Enerzijds heb je meer/makkelijker vindbaar aanbod en voegen sommige stores wat professionaliteit toe aan de handel (alhoewel dat behoorlijk kan variëren van store tot store), maar anderzijds heb je nu die achterlijke vraagprijzen, die door Jan-en-Alleman ook overgenomen worden, want hey, op Marktplaats en eBay kost-ie zoveel euro. Ik zag laatst op Marktplaats een CIB Legend of Zelda voor de NES van een particulier met een vraagprijs van 225 euro of zo. Het was dan ook nog eens die “classics” heruitgave uit 1993 of zo en niet de originele release. Ik vraag me dan af of zo’n verkoper beseft dat het een heruitgave is.

 

Ik zie in de retro games hobby parallelen met een andere hobby die ik al wat langer heb en dat is het verzamelen van jaren ’80 toys en action figures (Transformers G1, GI Joe, He-man, dat soort spul). Prijzen van sommige Transformers G1 items in verpakking waren soms zo achterlijk hoog dat Chinese fabrikanten knock-offs gingen produceren (incl verpakking) die moeilijk te onderscheiden zijn van het origineel als je geen ervaren verzamelaar bent. Ik zie nu op eBay Chinese namaak cartridges van Earhtbound voor SNES, want de losse carts vangen meer dan 200 dollar. Same thing going on.

 

Een groot verschil wat mij opvalt tussen beide hobby’s is dat als er sprake was van dure Transformers in verpakking, dan waren die vaak ook schaars. Zodra ze op de markt kwamen werden ze ook snel verkocht. Nu is mijn ervaring niet representatief en ik volg de situatie nog maar enkele weken, maar van die paar PAL NES games die ik CIB zoek zijn de prijzen wel hoog, maar is er voldoende aanbod. Het is niet zo dat ze van de virtuele schappen vliegen. Ik zie al weken vrijwel hetzelfde aanbod van de games die ik zoek, m.a.w. ze verkopen niet echt. 

 

Ook is de vraag naar jaren 80 Transformers in Amerikaanse verpakkingen vaak groter dan naar die in Europese verpakkingen en de prijzen navenant. De Europese items vangen meestal iets minder, omdat de grootste markt (de Amerikanen) er minder in geïnteresseerd is. Vandaar mijn verbazing over hoe prijzen voor PAL games naar het lijkt bijna klakkeloos overgenomen worden van de NTSC games, zonder dat dat echt gebaseerd lijkt op de lokale vraag en het lokale aanbod. Tel daarbij op dat PAL games vaak ook nog eens wezenlijk anders spelen vanwege de luie conversies: spelen vaak langzamer (50Hz/60Hz issue) en hebben zwarte balken boven en onderin beeld. 

 

Maar msn denk ik er allemaal te veel over na :)

 

Anyways, met zo weinig volume/handel blijft het heel moeilijk om te zeggen wat een game echt “waard” is op de markt. Het wordt dan al snel zoals je zegt, “wat de gek ervoor geeft”.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er is ook een trend gaande om spellen enzo duur op MP en bol te zetten zodat er een schijnklimaat wordt aangemaakt. "Kijk maar, op MP en bol kost het zoveel en ik wil zoveel min 2 euro dus ik ben goedkoop".

Zo vangen mensen op catawikiveilingen ook de hoofdprijs af en toe. 

 

Maar je ziet het overal, er zijn meer mensen nu die videobanden en recorders opkopen en voor sommige Betamaxmodellen vragen ze al 400 euro.

Ik heb ze zelfs gezien die (ik viste net achter het net) een Betamax kochten voor 20 euro, volgende dag stond 'ie voor "bieden vanaf 350 euro" op MP.

Dat gaat dan om SuperBeta-machines. Ik heb die van mij, zeg maar CIB dus met AB, boekjes, kabels in doos gekocht voor 70 euro.

Link naar bericht
Delen op andere sites

True, dat lijkt echt een trend. Wat daar voor leken vast aan zal bijdragen, bedenk ik me net, is al die (in scene gezette) reality shows van de laatste jaren zoals Storage Wars, Pawn Stars, Toy Hunter etc. Mensen kijken naar die shows en zien retro stuff voor absurde prijzen gaan en krijgen het in hun bol. Ze duiken de zolder in op zoek naar hun oude spullen en denken dat ze op een goudmijn zitten. Ze checken MP en eBay en stellen hun vraagprijzen daar op in.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gelukkig koop ik vrij regelmatig nog leuke dingen voor normale prijzen, maar je ziet die trend ook in kringloopwinkels.

Kon je daar in het verleden een kale NES oppikken voor 7 euro vragen ze er nu 75 voor.

Ik heb nog eens een heel krat MSX-cartridges (CIB) voor 55 euro gekocht in een kringloop (dat vond ik al veel, maar de marktwaarde is een veelvoud daarvan).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...