Ga naar inhoud

djkoelkast

Admin
  • Aantal items

    22177
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Over djkoelkast

  • Titel
    Site Admin
  • Verjaardag 01-01-80

Profiel

  • Geslacht
    Man
  • Locatie
    Den Helder
  • Interesses
    Popje!
  • Console
    Amiga 4000
  • Facebook
    djkoelkast
  • Twitter
    @djkoelkast

Recente bezoekers van dit profiel

4787 profielweergaven
  1. Bassie en adriaan

    En liever geen linkjes dumpen, je kunt een poll ook hier aanmaken. En Vragen & Feedback is voor vragen en feedback over het forum.
  2. Overlijdens in het nieuws #2

    Rubberen Robbie zanger Cees Bergman overleden En niet alleen was hij Rubberen Robbie, ook schreef hij samen met zijn team 40 nummers voor Hazes (o.a. 'n beetje verliefd, zomer in mijn bol en kleine jongen) en diverse nummers voor The Surfers (Windsurfing), Patricia Paay, Rita Hovink. Ook was hij een van de mensen achter Ome Henk. Hij is 65 jaar oud geworden en was net 2 jaar met pensioen.
  3. Synthesizers en samplers

    Dan wil ik in het kort en in het allersimpelst nog even uitleggen wat het verschil is tussen het volgende: Keyboard / Synthesizer / Rompler Analoge synthesizer / Digitale synthesizer / Sampler Als eerste: Het verschil tussen een keyboard en een synthesizer. Een keyboard is meer een begeleidingsmachine. Je ziet ze vaak bij Center Parks, maar dat zijn al de wat duurdere. Een keyboard heeft meestal zelf al speakers. Een keyboard heeft ingebouwde geluiden die je niet kunt wijzigen (hooguit wat effecten toewijzen), je kunt er accoorden mee spelen waarbij dan een begeleiding meegaat en er zitten ook ritmes in. Een keyboard werkt eigenlijk altijd met samples vanaf het moment dat deze normaal waren. Enkele heel oude Yamaha-keyboards werken met FM + samples. Een synthesizer heeft dit allemaal niet. Geen begeleiding, geen ritmes, geen speakers (meestal). Een synthesizer "maakt" het geluid, het speelt niet simpel een vooropgenomen geluidje af. Je kunt bij een synthesizer allerlei parameters wijzigen om zo een eigen geluid te maken. Vaak is dat de "ADSR Envelope" (Attack, Decay, Sustain, Release) die op het volume zit, maar je kunt hem ook op filters en pitch zetten. In het kort: Attack is hoe snel je een geluid hoort, met een lange attack hoor je het geluid "infaden" als je op een toets drukt. Decay is hoe lang het geluid er over doet om vanaf het hoogste level naar het sustainlevel te komen. Sustain is hoe lang het geluid te horen is zolang je de toets ingedrukt houdt. Release is hoe lang je het geluid nog hoort als je de toets loslaat (of eigenlijk hoe lang de fade-uit duurt). Een rompler is een synthesizer (meestal een rackversie, maar soms ook met toetsen) die alleen gebruik maakt van samples die je niet of nauwelijks kunt wijzigen. Hij speelt dus alleen de geluiden "uit de rom", vandaar de naam. Er bestaan romplers met ritmes trouwens, om het ingewikkeld te maken. Dan het verschil tussen een analoge synthesizer, een digitale synthesizer en een sampler. Een analoge synthesizer genereert geluiden door elektronische componenten, door middel van voltages. Dit gaat dan door de filters en versterker om geluid te produceren. Een digitale synthesizer kun je zien als een computer, die genereert geluiden aan de hand van geprogrammeerde algoritmes, dit is een digitale weergave van hoe het zou moeten klinken (in enen en nullen dus), vervolgens wordt het door een DA converter (Digitaal naar Analoog-omzetter) omgevormd in een analoog signaal. Sommige digitale synthesizers hebben zelfs digitale uitgangen. Een virtueel analoge (VA) synthesizer heeft bepaalde karakteristieken van analoge synthesizers ingebouwd, maar het blijft een digitale synthesizer. Een sampler speelt digitale opnames van acoustische of elektronische geluiden af, net als een rompler, alleen kun je ze in een sampler ze ook zèlf opnemen.
  4. Show hier je laatste retroaankoop #3

    Ik snap de reden, het is ook net wat waar meer of minder verkocht is.
  5. Show hier je laatste retroaankoop #3

    Poeh, ik schrik toch wel een beetje van de prijzen hoor.
  6. Show hier je laatste retroaankoop #3

    Tof! Ik was bezig met een Pentium 233, maar ik zoek nog wat extra spul wat correct is qua periode voor er in. Ik heb denk ik het meeste wel in huis, alleen verdeeld over een aantal andere pc-kasten, dus even zoeken
  7. Synthesizers en samplers

    Dank! Kleine aanpassing in de OP: mijn Mac draait niet op System 7, maar op MacOS 8. Ik las ergens dat je voor OS8 een PPC cpu nodig had, maar dat is dus onzin. Ik draai MacOS 8 op deze standaard 68040.
  8. Synthesizers en samplers

    En ik wil zoals gezegd van elke synth een video maken, maar dat is wel een wat langer lopend plan
  9. Synthesizers en samplers

    Niks is voor de sier Ik maak meestal 'lagen' van meerdere synths zodat je weer tot nieuwe, unieke sounds komt. Al zijn er een aantal machines waar ik nog wel in moet duiken, zoals de DSM-1, daar heb ik echt nog maar heel weinig mee gedaan. Ik moet eigenlijk een handleiding opzoeken en gewoon maar gaan proberen. Verder zit er in de JX-10 ook meer dan ik er uit haal nu, zeker met die nieuwe software.
  10. Show hier je laatste retroaankoop #3

    Zelfs de Osborne, tof hoor! Zitten wel weer wat unieke pareltjes tussen
  11. Synthesizers en samplers

    Onder de Matrix 1000 heb ik een Novation Drum Station V2. Dit is een drumcomputer die een Roland TR-808 en een Roland TR-909 kan emuleren. De TR-808 was analoog, deze drumcomputer doet aan analog modeling. Ze gebruiken digitale versies van de originele golfvormen die in de originele 808 analoog worden opgewekt en die kun je dan 'net als analoog' wijzigen. Voor de meeste 909-sounds zijn samples gebuikt (net als in de 909 zelf). Hij is 5-stemmig polyfoon. Als effect zit er distortion op, zodat je een hardcore 909-kick kunt emuleren. Ik zelf vind oversturen in een analoog mengpaneel (zoals men dat in de 90's deed) veel toffer. Komt uit 1997. En dat was het wel. Onder de Novation vind je een Alesis 3630 compressor/limiter/gater, een effectapparaat waarmee je de kracht en hardheid van het geluid kunt beïnvloeden Daaronder de Roland M-480, een 24-kanaals mengpaneel (48 inputs, maar stereo, dus 24) met meerdere effect send/returns. Dat betekent dat ik per kanaal kan bepalen naar welke effectenbak die gaat en hoe sterk het signaal wordt ingestuurd. Komt uit 2002. Daar onder nog wat effecten: Rocktron Intellifex-LTD (multi-effect met 8x chorus) 1995 TC Electronic M One (multi-effect die 2 effecten kan stapelen) 1999 Ibanez SDR 1000 (80's digitale stereo reverb, eigenlijk een Sony van binnen) 1986 Dan nog een Opcode Studio 5LX en helemaal onderop nog een effectenbak die ik momenteel niet gebruik. Tot zover de studio, al zijn er nog wel wat losse apparaten, die zal ik ook nog even fotograferen en bespreken binnenkort
  12. Het Synthwave-topic

    Het waren er oorspronkelijk 20, er zijn er dus nog 6 over
  13. Nintendo Classic Mini

    Na zo'n 2e run zijn er gewoon genoeg voor iedereen. Dan kunnen ze gelukkig ook niet meer voor woekerprijzen worden aangeboden.
  14. Synthesizers en samplers

    We gaan verder met de Casio onder de TG77: De Casio VZ-10M. Hij mag dan een beetje op de FZ-10M lijken, dit is geen sampler, maar een FM-synthesizer, maar dan met meer. Ik ga ook een reeks video's maken en dan zul je zien dat FM programmeren een ramp is, want het berust puur op getallen. Parameter 1 geef je een waarde van 0-255, parameter 2 ook etc. etc., er is niets, behalve wat er in de handleidingen staat, die je helpt met wat wat nu eigenlijk precies is. Helemaal bij de Bohm 12/24, in iets mindere mate ook bij de DX7II (die geeft nog in tekst erbij wat je aan het wijzigen bent). De VZ-10M geeft dit ook grafisch weer. Voor de tijd dat deze synthesizer werd uitgebracht was het een enorm display. We zeggen allemaal dat de Yamaha DX7 FM is, maar eigenlijk is dit niet helemaal waar, het is eigenlijk Phase Modulation Synthesis. De VZ-10M gebruikt wèl pure FM. Nu zijn de verschillen niet gigantisch en het wordt ook een vreselijk technisch verhaal waar ik zelf de helft niet van begrijp, het komt wel op een bepaalde sound neer. Ik noem dat "buizig". Ze worden ook wel "metalic" genoemd. Het is alsof wat je speelt voor een deel uit metalen buizen bestaat. De VZ-10M heeft dat ook, maar die heeft meer waveforms dan de DX7 (die heeft maar 1 waveform), hij heeft ook meer oscillatoren, of "modules" zoals ze hier heten. Hm, nu ik dit zo bekijk, dit is dus eigenlijk de eerste 8-operator FM-synthesizer en niet eerder genoemde FS1R. Maar dit is toch nèt een andere techniek, dus lastig te vergelijken. De VZ-10M kan net als de DX7II 2 geluiden stapelen of splitten. De technische gegevens: 16-stemmig polyfoon, 8-delig multitimbraal, maar dan heb je ook echt 2 stemmen per deel, ondersteunt aftertouch. Hij heeft geen effecten en het programmeren is, alhoewel makkelijker dan een doorsnee FM-synth, niet echt een pretje. Je moet veel, heel veel parameters editen voor je er een geluid uit krijgt. Dit was het Casio-vlaggenschip van 1988. Niet veel later zijn ze gestopt met synthesizers maken voor de pro-markt en maakten ze alleen nog keyboards. Onder de Casio vinden we de Roland D-550, de rackversie van de D-50. Een zeer, zéér veel gebruikte synthesizer vanaf eind jaren '80. Heel veel presetgeluiden uit de originele soundbank waarmee hij werd geleverd zijn gebruikt in heel veel nummers uit die tijd. Jean-Michel Jarre heeft zelfs een heel album gemaakt met zowat alleen de D-50 (die heeft echter wel veelal andere geluiden gebruikt en gemaakt). Bijvoorbeeld de harp uit Sail Away van Enya komt hier uit, het fluitje van Straight Up van Paula Abdul, maar er zijn echt heel veel voorbeelden. Deze synthesizer werkt met samples, maar het is zeker geen rompler, er zit namelijk ook een LAS-synthesizer in (Linear Arithmetic Synthesis). Veel filters, on-board effecten, je kunt voices stapelen, maar wat hier nou zo tof aan is is dat je die samples met LAS kunt combineren, zo kun je het begin van een sample pakken en daarna doorgaan op de LAS, dus je begint met een piepklein stukje sample en dat maak je dan af met een echte synthesizersound. Op die manier kun je indrukwekkende en unieke geluiden maken. Ook deze synth kan 2 geluiden op elkaar leggen of splitten. Programmeren van de D-550 is echter geen pretje, al zijn er tegenwoordig ook iPad-apps om het inzichtelijker te maken. De D-550 is 16-stemmig polyfoon, 8 in dual/splitmode. Hij is monotimbraal: je kunt niet meerdere klanken op meerdere midikanalen of delen van het keyboard spelen (op de split na). De D-550 komt uit 1987 Dan dat witte beestje onderop, de Oberheim Matrix 1000. Een echte analoge synthesizer met 1000 (!) presets. Het is eignelijk een versimpelde versie van de Oberheim Matrix 6, maar dan met 1000 geluiden. Hij is 6-stemmig polyfoon en je kunt voices splitten en hij is multitimbraal, al kan ik daar niet heel veel meer info over vinden. Programmeren? Kan niet, althans, niet op het paneel zelf. Tegenwoordig zijn ook hier apps voor, maar de firmware van deze machine is niet ideaal en de processorkracht is nèt genoeg voor wat hij moet kunnen. Dus programmeren kan eigenlijk niet (wel geluiden vanaf een computer naar de Matrix 1000 dumpen). Maar er zijn 2 nieuwe firmwareversies uitgebracht door liefhebbers. De eerste is meer een workaround en is nog niet 100%, de tweede is gewoon geschikt om een iPad aan te hangen en dan live je geluiden met faders en sliders aan te passen. Die firmware is gratis te downloaden (er wordt wel een donatie gevraagd) en kun je zelf op een rom branden (of dit laten doen). Dit opent heel veel nieuwe mogelijkheden. Dit is een van de fijnst klinkende analoge racksynths die ik ken (en die ik kan betalen ), zeer warme, zeer rijke sound. De Matrix 1000 komt uit 1987, al is dit een nieuwere versie, vermoedelijk begin jaren '90 (ze zijn tot 1994 gemaakt). Ik heb mijn exemplaar gekocht van de bassist van de Vlaamse band Milow. Mocht dat na een optreden ophalen, was echt zeer cool. Dat maakt hem nog ietsje bijzonderder
  15. Het Synthwave-topic

    Niet 100% synthwave, maar wel in de juiste sfeer, sinds vandaag uit: https://future80s.bandcamp.com/album/time-machine Time Machine van Damokles Ik heb geholpen met het uizoeken van de tracks voor dit album Ik vind vooral tracks 2 en 12 heel tof.
×