Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

From OAHSPE by Dr. John B. Newborough, 1881 -

Abracadabra. Abrakad'abra was a monotonous prayer, set in the form of a triangle, of short and disconnected sentences, so arranged that it was without beginning or ending, the which a person might repeat over and over to induce sleep or trance. Persons who practiced casting themselves in trance by this method were called Abracadabras.

[snip]When the prayer Abrakad'abra was given to a man, it was from mouth to ear, and never written. The receiver was told that on learning it he should forever keep it a secret, and only reveal it to one person just before his death. He was told also that it had power to induce the trance state in himself; and this he usually believed, hence it was universally effective. Persons who thus attained to the self-trance state became oblivious to pain and to all knowledge of things around about them for a certain period of time, which was generally marked out by themselves beforehand. In this trance state, the person often worked what was then called miracles. When he applied himself to heal the sick, he made the sick one keep repeating the word "Abrakad'abra." This of course also had its faith effect on the sick one, in which case a healing was sure to take place. The word is pronounced Abraka, as if written aub, rau, kau, and d'aub, rau, with the accents on kau and on the final rau; or in the English language as if written ob re kaw', de ob raw'.

The meaning of the word in the ancient tongue is :

Ab : Something is, as the earth and sky. Things move. I am, and I move. My hand moves. Life in me makes my hand move. Therefore life is primary; motion comes afterwards. Life in me causing motion shows that life moves all the universe. It is the I AM, self-existent everywhere. We now have corpor, motion and life, three in one. This is the foundation of the problem, and is called ab. Ra : Things move two ways, to life and from life. One is creating and coming together, and the other is going away from, as destruction or death. This is ra, the second part of the problem.

I cannot exist separate from thinking, nor can my life move even my hand without thinking. Therefore thinking is before life itself. I could not think if I had not inherited it from the I AM. Therefore He is the knowledge pervading all life and all corporeal things. This thinking is ka. D'ab is the fourth proposition in the problem, signifying a creation coming out of the first and second. For as ab stands for general creation, life and coming together, motion, etc., etc., so d'ab signifies that that creates out of the evil creation, or lesser creation. As man sins against creation if he kills. Thus he becomes a creator himself, but of death. This is d'ab.

Ra : the fifth part of the problem, which is evil in crossing conditions of earth. I may plan war, but of my own self kill not; but my soldiers do the killing. My thoughts, my life and my powers are directed to evil creation. I am the d'ab ra, or evil creator. Ra alone is sin, evil, destruction, death; but he that stands behind as the inventive mind is the creator of sin, the d'ab ra. At least such was the doctrine of the ancients. They held that the word was the digest of all things into five simple problems. Moveover, they taught that to repeat the word over and over put man in conjunction with the I AM in all holiness.

Vond ik op een forum. Toch leuk, naar aanleiding van het liedje "Abracadabra" ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vertaal dit via Robin (http://www.freetranslation.com :9

Niet helemaal waterdicht maar Engels vind ik niet zo leuk als Duits of Frans dus ff voor het snelle :P

Abracadabra. Abrakad'abra was een eentonig gebed, zet in het formulier van een driehoek, van korte en losgekoppelde veroordelingen, bijgevolg schikte dat het zonder begin of einde, het was dat een persoon telkens weer misschien herhalen zal om slaap of trance aan te zetten. Personen die gietstuk zich in trance door deze methode beoefenen, werden Abracadabras geroepen.

[Knip] toen het gebed Abrakad'abra aan een man werd gegeven, was het van mond tot oor en schreef nooit. De ontvanger werd verteld dat op het leren van het hij voorgoed het een geheim zou moeten bijhouden en openbaart enkel het naar een persoon slechts voor zijn dood. Hij werd ook verteld dat het macht had om de trance staat in zichzelf aan te zetten; en dit dat hij gewoonlijk geloofde, daarom het was universeel doeltreffend. Personen die dus naar de zelf-trance staat bereikten werden onbewust naar pijn en naar alle kennis van dingen rond over hen voor een zekere periode van tijd, die algemeen uit alleen vooraf gemarkeerd werd. In deze trance staat werkte de persoon dikwijls wat dan wonderen geroepen werd. Toen hij zichzelf toepaste om het zieke te genezen, maakte hij aan de zieke kost herhalend het woord "Abrakad'abra." Dit had natuurlijk ook zijn geloof resultaat op de zieke, waarin een genezing insluit, vergat niet om plaats te nemen. Het woord is Abraka, alsof geschreven aub, rau, kau en d'aub, rau, met de accenten op kau en op de laatste rau uitgesproken; of in de Engelse taal alsof geschreven ob betr. kaw, de ob rauw.

De betekenis van het woord in de oude tong is:

Ab: Iets is, als de aarde en hemel. Dingen bewegen. Ik ben en ik beweeg. Mijn handbewegingen. Het leven in mij maakt mijn handbeweging. Daarom is leven voornaamst; beweging komt nadien. Het leven in mij die beweging veroorzaakt, toon die dat leven alle heelal beweegt. Het is het dat ik BEN, zelf-bestaand overal. Wij hebben nu corpor, beweging en leven, drie in een. Dit is de stichting van het probleem en is ab geroepen. Ra: Dingen bewegen twee richtings, naar leven en van leven. Een creëert en kom samen en het andere weggaat van, als vernietiging of dood. Dit is ra, het tweede deel van het probleem.

Ik kan niet bestaat afzonderlijk van denken noch kan mijn leven beweegt zelfs mijn hand zonder denken. Daarom is denken voor leven zich. Ik zou niet kunnen denken of ik het van het ik niet had geërfd BEN. Daarom is Hij de kennis die alle leven en alle lichamelijke dingen doordringt. Dit denken is ka. D'ab is het vierde voorstel in het probleem en betekent dat een creatie uit het eerste en tweede komend. Voor als ab betekent algemene creatie, leven en samen, beweging, enz., enz. komend, bijgevolg d'ab betekent dat dat uit de kwade creatie of kleiner creatie creëert. Als man zonden tegen creatie indien hij doodt. Dus wordt hij een schepper zichzelf, maar van dood. Dit is d'ab.

Ra: het vijfde deel van het probleem, dat kwaad in het kruisen van voorwaarde van aarde is. Ik zou oorlog kunnen plannen, maar van mijn eigen zelf doodt niet; maar mijn soldaten doen de doden. Mijn gedachten, mijn leven en mijn machten zijn naar kwade creatie geleid. Ik ben de d'ab ra of kwade schepper. Ra alleen is zonde, kwaad, vernietiging, dood;, maar hij die achter staat als de vindingrijke geest de schepper van zonde, de d'ab ra is. Tenminste was zo'n de doctrine van de oude. Zij hieuden vast dat het woord het overzicht van alle dingen in vijf eenvoudige problemen was. Moveover, onderrichtten zij die om het woord te herhalen zet telkens weer man samen met het ik BEN in alle heiligheid.

Met vriendelijke groet,

Lukas.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Nieuwe aanmaken...