Ga naar inhoud

[Film] Never let me go


Aanbevolen berichten

Nog een film die ik gezien heb de afgelopen week waardoor ik met een vraag blijf zitten, maar nu een ethische.

post-598-0-12767200-1373798659.jpg

'Never let me go' gaat over een paar kinderen (een jongen en 2 meisjes) die opgroeien in een met een hek omgeven, daardoor van de wereld afgesloten weeshuis, tenminste, ik denk dat het een weeshuis is, anderen noemen het een kostschool. Ze worden gevolgd van kind tot aan hun volwassenheid. Alles lijkt heel gewoon met onderlinge plagerijen, vriendschappen, het voor elkaar opnemen, aan elkaar denken, totdat er een nieuwe leerkracht wordt aangenomen, die de kinderen vertelt waarom ze hier zijn. Ze wordt meteen ontslagen.

Ter voorbereiding van hun bestemming worden ze - na een aantal jaren in Het Huis doorgebracht te hebben - alledrie overgeplaatst naar een boerenhoeve (The cottages) waar zich ook personen uit andere tehuizen bevinden en van waaruit ze de echte wereld mogen verkennen. Eén van de hoofdpersonen wordt verzorgster en het drietal valt uit elkaar.

De film is gemaakt naar een boek van Kazuo Ishiguro, een boek dat ik niet ken en niet heb gelezen. Het is science-fiction, maar ik vraag me af of dat echt zo is: is dit misschien onze nabije toekomst, klonen voor organen?

Film1 schrijft:

Het scenario van dit sciencefictiondrama werd geschreven door Alex Garland ('The Beach', '28 Days Later') en is een bewerking van de gelijknamige bestseller uit 2005 van de Japans-Engelse auteur Kazuo Ishiguro, die ook The Remains of the Day op zijn naam heeft staan. Met haar hoofdrol als Kathy won Carey Mulligan een British Independent Film Award voor beste actrice.

Uit een recensie door Thomas Hermssen:

Wat Never Let Me Go echter zo bijzonder maakt is dat de jonge Kathy, Tommy en Ruth nagenoeg even indrukwekkend worden neergezet als hun oudere evenknieën. Ze worden gespeeld door respectievelijk Izzy Meikle-Small, Charlie Rowe en Ella Purnell. De eerste twee weten de bijzondere band tussen Kathy en Tommy al vanaf het prille begin geloofwaardig te maken in de kleinste details. Hun spel is in vergelijking met veel andere kindacteurs een verademing.

De rolverdeling is als volgt:

Carey Mulligan als Kathy

Izzy Meikle-Small als de jonge Kathy (as Isobel Meikle-Small)

Andrew Garfield als Tommy

Charlie Rowe als de jonge Tommy

Keira Knightley als Ruth

Ella Purnell als de jonge Ruth

Charlotte Rampling als Miss Emily

Sally Hawkins als Miss Lucy

Kate Bowes Renna als Miss Geraldine

Nathalie Richard als Madame

Regie - Mark Romanek

Muziek - Rachel Portman

http://www.imdb.com/...b/vi2326857241/

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gezien de vraag die je stelt, moet ik meteen aan een andere film denken:

The Island. (oke, ook een beetje aan The 6th Day).

Wat mij betreft komt het niet zover. Er is al een overschot aan mensen op deze aardkloot, en dat neemt alleen maar toe als je mensen alsmaar langer 'kunstmatig' in leven houdt (voor zover dat nu ook al niet gebeurt, zij het op andere manieren). Accepteer gewoon dat het leven eindig is!

aangepast door VR!DZ
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...