Ga naar inhoud

Show worstelen? (WWE)


Aanbevolen berichten

Hi gang,

 

Ik zit wel eens vaker aan retro topics te denken maar kom eigenlijk nooit op goeie ideeën, ook omdat ik me meestal focus op het hier & nu. Maar vandaag dus even niet...  

 

Vroeger, ik praat nu 30 - 40 jaar terug, was er op Sky channel (de eerste commerciële zender die we konden ontvangen) ook iedere week een uitzending van de (toenmalige) WWF ("World Wrestling Federation") met hierin het nodige show worstelen. En als kind was ik hier compleet gek van, dat was nog eens een sport!  En natuurlijk veel spectaculairder dan sporten zoals boksen e.d. Wat ook niet hielp was het feit dat het worstelen ook een vast onderdeel uitmaakte van de vaste introductie...    Zie dit Youtube filmpje.

 

En er waren mooie hoogtepunten...  de allereerste grote worstelshow ("WrestleMania") had ik opgenomen (en helaas niet bewaard) en dat was enorm spannend. De hoofd match had zelfs een gast optreden van Mr. T (dezelfde uit het A Team) die samen met de wereldkampioen destijds ("Hulk Hogan") het opnam tegen de ultieme slechterik & valsspeler "Rowdy" Roddy Piper die ondersteund werd door Paul Orndorff, ook wel Mr. Wonderful genoemd. EN omdat deze match van een ongehoord groots kaliber was had de WWF hulp ingeroepen...  niemand minder dan Mohammed Ali hielp mee als de externe scheidsrechter.

 

De eerste shows heb ik helaas niet bewaard maar nummer III heb ik nooit weg durven doen...  Sky zond deze namelijk LIVE uit en nog mooier: niet onderbroken door enige reclame, enkel in het midden was een reclame blok van ongeveer 20 minuten en dat was het dan.

 

Ik heb daarna nog e.e.a. gevolgd maar na verloop van tijd stopte Sky met WWF en ik verloor een beetje de interesse. Af en toe mocht ik nog wel graag matches terugkijken maar zo leuk als toen...  nah.

 

Terug naar het hier en nu is er veel veranderd. De wekelijkse shows ("Raw" en "Smackdown") kan je zelfs gratis op Youtube bekijken maar eerlijk gezegd vind ik het meestal een bar saaie zooi om naar te kijken. WWE, zoals het bedrijf nu heet, heeft ook een online media netwerk ("WWE Network") waar je voor ongeveer E 10,- per maand een abonnement op kunt nemen om de live shows te kunnen kijken, de zogenaamde PPV's te zien ("Pay per View"; shows die je enkel na betaling kunt zien) en men heeft ook een bibliotheek met alle shows uit het verleden. Maar sommige matches mag ik nog altijd graag zien.

 

En dat brengt me op een heel lief cadeautje van mijn vriendin...   een tegoedbon om een maand (of 2...  ?) van het WWE netwerk gebruik te kunnen maken. A.s. zondag is er namelijk een "PPV" die ik altijd wel aardig heb gevonden: de "Royal Rumble"...   2 worstelaars beginnen in de ring en na 3 minuten komt er een 3e bij, weer 3 minuten verder een 4e, uiteindelijk een 5e en dit gaat door tot 30.  Je kan je tegenstanders uitschakelen door ze over het bovenste touw te gooien en als men met beide voeten op de grond terecht komt is het game over. Degene die als laatste in de ring staat heeft gewonnen.

 

Vroeger was het altijd spannend wie nu op welke positie kwam, en er werd zelfs drukte gemaakt om (ik meen) positie 20 of 22 omdat dat de theoretisch gunstigste positie zou zijn. Helaas...  dit jaar niks van dat alles behalve....  De huidig regerend kampioen ("Brock Lesnar", ook voormalig UFC (echt freestyle vechten) kampioen)) breekt met alles en doet als kampioen zijnde ook mee. Niet alleen dat; hij heeft vrijwillig #1 gekozen. De theorie van Lesnar & zijn manager: als Lesnar dit wint ("EN natuurlijk doet hij dat", jaja) dan hoeft hij ook zijn titel niet te verdedigen tijdens de volgende PPV: WrestleMania XXVI

 

DUS...  heeft een van jullie vroeger WWF gevolgd?  Of misschien een van de andere aanbieders zoals WCW of ECW?

 

 

En voor de goeie orde... ik weet inmiddels maar al te goed dat het allemaal show is. Zelfs het bedrijf heet tegenwoordig WWE ("World Wrestling Entertainment") en gaat er prat op om een aanbieder van "Sports entertainment" te zijn. Maar...  de uitslagen mogen dan al bepaald zijn, het valt simpelweg niet te ontkennen dat hier een enorme dosis aan acrobatiek en uithoudingsvermogen bij komt kijken. EN ook hier kan helaas soms e.e.a. helemaal fout lopen.

 

Weliswaar kijk ik tegenwoordig nauwelijks meer, toch kan ik nog steeds een goeie wedstrijd zonder al teveel poespas en poeha enorm waarderen. Zelfs die van andere promoties (New Japan Wrestling bijvoorbeeld, of All Elite Wrestling).

 

Tot slot....

 

Voor diegene die nog nooit een dergelijke match hebben gezien wil ik hier even een absolute klassieker delen, een match die door vele professionals wordt beschouwd als een van de beste..... de match vond plaats tijdens WrestleMania III, nu een goeie 33 jaar geleden. Randy "Macho Man" Savage nam het op tegen Ricky "the dragon" Steamboat voor het "Intercontinental" kampioenschap. De match heeft nagenoeg alles.... snelle actie, valsspelen (of een poging daartoe) en...  weet je wat?  Kijk zelf maar!

Link naar bericht
Delen op andere sites

De worstelwereld is gigantisch. Veel over gehoord, hier en daar wat stukjes over gezien maar het valt echt compleet buiten mijn interessegebieden. Ik ken natuurlijk Hulk Hogan, André the Giant en andere namen.

 

Niet lang geleden zag ik deze promo in een documentaire langskomen over André The Giant.

 

 

 

En verder, tja uh... GLOW?

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Royal Rumble 2020

 

RoyalRumble.thumb.jpg.05ff85df74fbf455682d44104a399adf.jpg

 

Het is ongeveer 23:00, mijn vriendin zit lekker op de bank in de huiskamer naar Accused te kijken, ik zit lekker achter mijn PC Skyrim te spelen terwijl ik op mijn 2e (4:3) monitor Youtube heb aangezet met de 1.5 uur durende "pre-show"; dit is een gratis voorprogramma waarin meestal 1 of 2 matches zitten met een heleboel gepraat en promotie eromheen. Sja, op momenten als deze kan ik enorm genieten dat ik 2 monitoren heb; een mooie 27" HD breedbeeld en zoals gezegd heb ik ook een oude 4:3 neergezet die ideaal past op mijn bureau. Zo kan ik rustig wat plaatjes kijken terwijl ik ook druk bezig ben om de Dunmer (= dwergen) ruine "Mzinchaleft" te onderzoeken om zo uiteindelijk toegang te krijgen tot de ondergrondse (mega) structuur Blackreach:

 

FA40E3EC95D69DF1E28CDA7B0146BB6805C76B19

 

Sja, Skyrim is nu eenmaal een van mijn absoluut favoriete RPG spellen...   MAAR... ik had het over show worstelen...

 

De pre-matches

 

De matches die ook in de show zaten heb ik allemaal op de 2e monitor bekeken want dat geloofde ik wel een beetje. Maar er zaten zeer overtuigende prestaties tussen, een absoluut klassieker (maar ook ietwat wazige match) was de confrontatie tussen Daniel o'Bryan en de 'Fiend'. Verder nog wat dames worstelen, inclusief een royal rumble match maar rond 3:50 (het werd erg laat) was het dan eindelijk zover: de heren Royal Rumble!

 

Inmiddels was mijn vriendin er ook bijgekomen en had d'r laptop op de tafel naast mijn bureau gezet, ik heb Skyrim afgesloten en de browser op mijn reguliere monitor gezet. Zo konden we lekker samen kijken. We hadden van te voren even overlegd of we in de kamer of de computerkamer gingen kijken maar uiteindelijk besloten voor het computerhok. De stoelen zijn comfortabel, mijn vriendin kan dan ook nog wat andere dingen doen als ze zich zou gaan vervelen en ach ja, ook voor het geluid hoefde we het niet te laten.

 

En de Royal Rumble zelf!

 

Wat een match!

 

Dit was absoluut genieten, ongehoord wat hier allemaal gebeurde. Het was enorm spannend en de uitslag was ook zeer bevredigend, gewoon passend.

 

De Royal Rumble is een "opwarmer" voor het hoogtepunt van het jaar: WrestleMania. De winnaar van de Royal Rumble match wordt namelijk beloond met een titelgevecht voor het kampioenschap. Dit jaar schreef de huidig kampioen echter geschiedenis door niet alleen aan de Rumble mee te doen, hij koos ook bewust voor #1. Je elimineert je tegenstander door hem over het bovenste touw te gooien waarna beide voeten de grond moeten raken.

 

Brock Lensar heeft een record geëvenaard door 13 mensen (dat is bijna de helft van alle deelnemers!) achter elkaar uit te schakelen. Inclusief een aantal zwaargewichten zoals Brawn Strowman die ook wel "The monster among men" wordt genoemd. Dit was echt zwaar genieten. Weliswaar was Lesnar mijn favoriet, hij heeft het helaas niet gehaald. Maar wist wel een hele geloofwaardige prestatie neer te zetten. Op een gegeven moment ging hij inschattingsfoutjes maken en je zag het zweet gewoon druppelen. Ofwel, zelfs Brock Lesnar kan uiteindelijk vermoeid raken!

 

En dat was genoeg voor "Drew McIntyre", ook een zwaargezicht. Kwam de wedstrijd binnen op #16 en hij wist Lesnar uit te schakelen. Lesnar die eerst nog demonstratief zijn handschoenen uitdeed om helemaal los te gaan. Sja, de bekende spreekwoorden gaan nog altijd op: hoogmoed komt voor de val! In dit geval vrij letterlijk, over het touw en wham, op de grond 😯

 

Vervolgens kreeg je langzaam maar aan een reguliere Rumble situatie: een groep worstelaars die het tegen elkaar opnamen en vervolgens komt er een nieuwe bij waarna de groep zich tegen de nieuwe keert. Een hoogtepunt was de terugkeer van Edge, alhoewel ik hier niet erg enthousiast over was, en #30: Seth Rollins. Zoals het een goeie valsspeler betaamt nam Rollins twee maatjes mee die hem hielpen om een aantal tegenstanders uit te schakelen. Helaas voor de maatjes waren deze worstelaars "not amused" dat ze op die manier uitgeschakeld waren en dus begonnen ze de hulptroepen aan te pakken hetgeen resulteerde in een enorm gevecht om de ring wat uiteindelijk achter de coulissen eindigde. En dus was Rollins ineens zijn voordeel kwijt, het duurde dan ook niet lang voor de groep zich massaal tegen hem keerde.

 

Even leek het erop alsof Roman Reigns de Rumble zou kunnen winnen, iets waar een hoop op rekende want een aantal jaren terug werd deze worstelaar enorm gepusht en won zo'n beetje alles wat er maar te winnen was, tot aan het absurde toe. Maar zo niet deze keer!  Na een stevige 'claymore schop' raakte hij aardig gedesoriënteerd om niet veel later over het touw te worden gegooid. De winnaar: Drew McIntyre. Dezelfde persoon die Brock Lesnar (= huidige wereldkampioen) had uitgeschakeld. Ofwel: het titelgevecht is nu bij voorbaat al erg interessant. Want Lesnar zal zeker even zijn gram willen halen dus....  

 

Inmiddels was het al over 5en!  Gelukkig hoefde wij vandaag helemaal niks dus konden we lekker uitslapen.

 

Mijn vriendin zei net nog tegen me dat we ook makkelijk nu hadden kunnen kijken, maar... ze was het helemaal met me eens: dit alles live meemaken heeft ook zijn charme!

 

Pffff. en nu nog even lekker wat Skyrim :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...