Jump to content

ShelLuser

User
  • Content Count

    48
  • Joined

  • Last visited

About ShelLuser

  • Rank
    Pong
  • Birthday 05/20/1970

Profiel

  • Geslacht
    Array
  • Locatie
    Array
  • Console
    Array

Profile Fields

  • Interesses
    Array

Recent Profile Visitors

398 profile views
  1. ShelLuser

    [NL] Nils Holgersson

    Ik ben ook in deze serie gerold en eerlijk gezegd sta ik versteld hoeveel invloed Japan wel niet heeft gehad op mijn interesse voor animatie & tekenfilms. Zelfs series uit het verleden (zoals deze) bleken achteraf dus ook een anime-achtige opzet te hebben terwijl je dat in eerste instantie niet 123 zou denken (niet als je ietwat onbekend met de materie bent). Afin, ik vond de serie heel erg sterk. Het had zijn goeie & slechte punten maar wat ik enorm kon waarderen was dat er ook echt een einde aan zat. In die tijd had je veel series die tot het oneindige werden uitgemolken, tot vervelens aan toe, maar deze dus niet. Ook leuk... mijn moeder had het boek en dat mocht ik in mijn jeugd lezen, wat ik dan ook gedaan heb. Wel; ik vond de serie enkel maar knapper omdat het weliswaar wat dichterlijke vrijheden had maar desondanks het origineel prima in zijn waarde wist te laten. Afin... als ik me niet vergis dan is er al een DVD serie hiervan uitgegeven....
  2. Als eerste: bedankt voor je reactie! Ik ben het (zoals bekend) niet met al je standpunten eens maar ik waardeer het enorm dat je even de tijd hebt genomen om hier iets over uit te wijden. Want eerlijk is eerlijk: ik vind deze reactie veel beter overkomen dan je vorige, en dat mag ook gezegd worden. Daar zit zeker een harde kern van waarheid in en ik ben het deels beslist met je eens dat wanneer we naar de digitale wereld kijken er veel mensen zijn die enkel afgaan op kant en klare "brokken" (= door andere opgezette instellingen voor de synthesizers) om hier vervolgens muziek mee te programmeren. Ofwel: alle nootjes een voor een in een sequencer plaatsen totdat alles goed klinkt. Alleen ben ik ook van mening dat je sommige processen ook niet moet onderschatten. Zoals eerder gezegd: iets wat er soms erg simpel uitziet hoeft echt niet altijd zo eenvoudig te zijn. Ja, daar ben ik het dus 110% procent mee eens. Tegenwoordig gaat het vaak niet meer om de inhoud maar hoe men die ellende weet te presenteren en/of aan de man te brengen. Daar kan ik me helemaal in vinden, nogmaals bedankt voor je toelichting.
  3. Met een goeie versterker moet je een heel eind kunnen komen Een flauwe opmerking, sure, maar met reden.. ik ben altijd al fan geweest van "metal". Tegenwoordig ben ik lang niet altijd meer in de stemming ervoor maar op zijn tijd kan ik nog steeds goeie klassiekers enorm waarderen. Point being... in eerste instantie werd die "distortion" (excuus: kom even niet op een goeie vertaling) ook als hoogst oneigenlijk gebruik van een gitaar beschouwt. Sja, maar alhoewel de "professionals" het belachelijk vonden vrat het publiek het op en wilde meer. Ik kan me echt voorstellen dat veel mensen dit geheel nog steeds niks vinden. Maar dat is echt niet omdat "metal" als geheel shit is, miljoenen mensen zijn het daar niet mee eens. Dus, sja....
  4. Hoe verkrijg je dan precies waarde binnen de context van de muziek en/of audio? Ik neem aan dat jij dan ook geen fan bent van synthesizers? Ik zal eerlijk zijn: heb je post geschiedenis erop nageslagen want ik was nieuwsgierig Sorry dat ik het zeg maar ik vind je opmerking eigenlijk absurd. Met alle respect geschreven (serieus). Kijk... het probleem is simpel: hoe benader je dit? Als (fanatieke?) fan of als artiest? Laat me je een ding zeggen: artiesten grijpen alles aan om hun expressie te uiten. Maar wat maakt het nou uit wat de media voor die expressie is? Kijk, de reden voor mijn (ietwat directe) opmerking is omdat ik de indruk krijg dat jij denkt dat je hiermee "even" een vocale begeleiding in elkaar flanst. En ik zal eerlijk zijn: dat brengt me terug op een kennis die meende dat synthesizers allemaal onzin en overbodig waren want dat zou de kwaliteit v/d "echte" muziek teniet doen... Sorry, maar dat is de grootste onzin die er is. Artiesten, per definitie, zoeken altijd naar de weg van de minste weerstand; het moet snel en het moet makkelijk. Zelfs de "groten" der aarde. Maar als iets zo gemakkelijk zou zijn denk je dan echt dat je je daarmee zou kunnen onderscheiden? Het duurt niet lang of iedereen doet het! OF is het hier een kwestie van vooroordelen? Het is digitaal DUS het is totale shit? Vergelijkbaar met "Het is Microsoft, Linux of Apple en dus is het totale shit!". Ik ken genoeg mensen die zo denken en dan denk ik maar... het zal wel. Kijk, ik concentreer me liever op inhoud. Vind ik deze muziek mooi klinken of niet? Zo niet... dan vind IK 'm waardeloos maar daarmee is nog niet gezegd dat het echt waardeloze muziek is. Vind ik dit besturingssysteem goed of slecht? Sorry voor een korte offtopic rant maarruh... "Linux is veiliger dan Microsoft Windows" is een statement wat graag op het Internet gedeeld wordt. Sorry: het is de grootste flauwekul die je maar kunt bedenken. Uiteindelijk komt het erop neer hoe je met iets omgaat. Flauw (maar serieus bedoeld) voorbeeld: in Windows kan ik ook de firewall zodanig instellen dat alle inkomende data wordt geblokkeerd. Happy hacking! Terug naar (digitale) muziek..... Wat maakt het uit hoe iets gemaakt is? Als het maar goed klinkt! Wat noem jij een "normaal" muziek instrument? Gemengde reactie hier want ik ben het he-le-maal met je eens als we het over sex & muziek hebben. Tegenwoordig kan een zangeres kennelijk niet meer het podium op als ze in een bikini rondloopt en vaak komt 'r dan ook weinig overtuigend geluid uit. Maar als iemand die (digitale) geluiden produceert ben ik ook van mening dat je capaciteiten om een dergelijk instrument te bespelen enorm onderschat. Binnen context want ik herken wel degelijk waar jij hier op doelt en ook daar heb ik weinig mee op. Maar serieus: synths en dergelijke zijn echt niet het soort instrumenten waar je "even" een leuk deuntje uit kunt halen. Daar komt vaak heel veel meer bij kijken. Kijk... dat iets er simpel uitziet wil niet automatisch zeggen dat het ook allemaal simpel IS. Ik kan 'Jingle Bells' "leuk" spelen op een midi controller en als ik het foutloos doe kan dat vrij simpel lijken. Sja, dat ik 3 uur bezig ben geweest om dat "perfecte" geluid te creëren beseft bijna niemand. En daar zit 'm de kneep. Het is waar: ik kan op start drukken en het lijkt alsof ik met gemak een leuk deuntje speel (of heb nagemaakt). Ik doe schijnbaar niks... behalve dan maanden bezig te zijn geweest om dit te fabrieken. (edit (sorry, moest even!)) ^^^ Dit
  5. ShelLuser

    Baantjer #2

    Excuses... ik heb niet de hele thread gelezen (NOG niet) en ik ben ook aardig in mijn "synth mood", wat zowel wil zeggen dat ik al wat gerstenat naar binnen heb gewerkt, mijn audio apparatuur staat aan en ik heb rond 21:00 nog niet eens gegeten. Zo maar even de 'tat in de fryer mikken Pfff, dit roept herinnering op. Het was mijn vader die me in eerste instantie op Baantjer wees en het duurde niet lang voordat we vaak met de hele familie voor de TV zaten te kijken. Niet altijd even sterke afleveringen maar ik vond het echt top acteurs. En een ditto serie. Is het jullie wel eens opgevallen dat in bepaalde scenes iets in beweging wordt gezet waarna het merkbaar op de achtergrond echt doorgaat? Bijvoorbeeld: Iemand start een telefoongesprek, de camera beweegt naar een ander deel v/d kamer maar op de achtergrond hoor je nog altijd dat gesprek... dat zijn details die - mijns inziens - een serie groot kunnen maken. MAAR vandaag ben ik in een vrolijke bui.... Kennen jullie de "Koefnoen" persiflage? (nogmaals: excuses als dit al eerder is genoemd) Ik heb een Playlist op Youtube gemaakt "Ik ken die ergens van....", "Ja, dit is een oud lijk, we hebben deze moord al eens opgelost. Dit is een herhaling...." Kijk & huiver
  6. Hi gang, Ik zit wel eens vaker aan retro topics te denken maar kom eigenlijk nooit op goeie ideeën, ook omdat ik me meestal focus op het hier & nu. Maar vandaag dus even niet... Vroeger, ik praat nu 30 - 40 jaar terug, was er op Sky channel (de eerste commerciële zender die we konden ontvangen) ook iedere week een uitzending van de (toenmalige) WWF ("World Wrestling Federation") met hierin het nodige show worstelen. En als kind was ik hier compleet gek van, dat was nog eens een sport! En natuurlijk veel spectaculairder dan sporten zoals boksen e.d. Wat ook niet hielp was het feit dat het worstelen ook een vast onderdeel uitmaakte van de vaste introductie... Zie dit Youtube filmpje. En er waren mooie hoogtepunten... de allereerste grote worstelshow ("WrestleMania") had ik opgenomen (en helaas niet bewaard) en dat was enorm spannend. De hoofd match had zelfs een gast optreden van Mr. T (dezelfde uit het A Team) die samen met de wereldkampioen destijds ("Hulk Hogan") het opnam tegen de ultieme slechterik & valsspeler "Rowdy" Roddy Piper die ondersteund werd door Paul Orndorff, ook wel Mr. Wonderful genoemd. EN omdat deze match van een ongehoord groots kaliber was had de WWF hulp ingeroepen... niemand minder dan Mohammed Ali hielp mee als de externe scheidsrechter. De eerste shows heb ik helaas niet bewaard maar nummer III heb ik nooit weg durven doen... Sky zond deze namelijk LIVE uit en nog mooier: niet onderbroken door enige reclame, enkel in het midden was een reclame blok van ongeveer 20 minuten en dat was het dan. Ik heb daarna nog e.e.a. gevolgd maar na verloop van tijd stopte Sky met WWF en ik verloor een beetje de interesse. Af en toe mocht ik nog wel graag matches terugkijken maar zo leuk als toen... nah. Terug naar het hier en nu is er veel veranderd. De wekelijkse shows ("Raw" en "Smackdown") kan je zelfs gratis op Youtube bekijken maar eerlijk gezegd vind ik het meestal een bar saaie zooi om naar te kijken. WWE, zoals het bedrijf nu heet, heeft ook een online media netwerk ("WWE Network") waar je voor ongeveer E 10,- per maand een abonnement op kunt nemen om de live shows te kunnen kijken, de zogenaamde PPV's te zien ("Pay per View"; shows die je enkel na betaling kunt zien) en men heeft ook een bibliotheek met alle shows uit het verleden. Maar sommige matches mag ik nog altijd graag zien. En dat brengt me op een heel lief cadeautje van mijn vriendin... een tegoedbon om een maand (of 2... ?) van het WWE netwerk gebruik te kunnen maken. A.s. zondag is er namelijk een "PPV" die ik altijd wel aardig heb gevonden: de "Royal Rumble"... 2 worstelaars beginnen in de ring en na 3 minuten komt er een 3e bij, weer 3 minuten verder een 4e, uiteindelijk een 5e en dit gaat door tot 30. Je kan je tegenstanders uitschakelen door ze over het bovenste touw te gooien en als men met beide voeten op de grond terecht komt is het game over. Degene die als laatste in de ring staat heeft gewonnen. Vroeger was het altijd spannend wie nu op welke positie kwam, en er werd zelfs drukte gemaakt om (ik meen) positie 20 of 22 omdat dat de theoretisch gunstigste positie zou zijn. Helaas... dit jaar niks van dat alles behalve.... De huidig regerend kampioen ("Brock Lesnar", ook voormalig UFC (echt freestyle vechten) kampioen)) breekt met alles en doet als kampioen zijnde ook mee. Niet alleen dat; hij heeft vrijwillig #1 gekozen. De theorie van Lesnar & zijn manager: als Lesnar dit wint ("EN natuurlijk doet hij dat", jaja) dan hoeft hij ook zijn titel niet te verdedigen tijdens de volgende PPV: WrestleMania XXVI DUS... heeft een van jullie vroeger WWF gevolgd? Of misschien een van de andere aanbieders zoals WCW of ECW? En voor de goeie orde... ik weet inmiddels maar al te goed dat het allemaal show is. Zelfs het bedrijf heet tegenwoordig WWE ("World Wrestling Entertainment") en gaat er prat op om een aanbieder van "Sports entertainment" te zijn. Maar... de uitslagen mogen dan al bepaald zijn, het valt simpelweg niet te ontkennen dat hier een enorme dosis aan acrobatiek en uithoudingsvermogen bij komt kijken. EN ook hier kan helaas soms e.e.a. helemaal fout lopen. Weliswaar kijk ik tegenwoordig nauwelijks meer, toch kan ik nog steeds een goeie wedstrijd zonder al teveel poespas en poeha enorm waarderen. Zelfs die van andere promoties (New Japan Wrestling bijvoorbeeld, of All Elite Wrestling). Tot slot.... Voor diegene die nog nooit een dergelijke match hebben gezien wil ik hier even een absolute klassieker delen, een match die door vele professionals wordt beschouwd als een van de beste..... de match vond plaats tijdens WrestleMania III, nu een goeie 33 jaar geleden. Randy "Macho Man" Savage nam het op tegen Ricky "the dragon" Steamboat voor het "Intercontinental" kampioenschap. De match heeft nagenoeg alles.... snelle actie, valsspelen (of een poging daartoe) en... weet je wat? Kijk zelf maar!
  7. Beetje late reactie, maar beter laat dan nooit? Jingle bells. En de enige reden is omdat ik deze redelijk op mijn audio apparatuur kan fabrieken
  8. Leuke topic! Iemand uit mijn omgeving vroeg me of ik Miku kende (waarschijnlijk omdat ik redelijk veel naar anime kijk) en ik ben ook via die richting uitgekomen bij Vocaloid. Ikzelf ben heel erg gepassioneerd van synthesizers en "synthesis" in het geheel maar heb tot nu toe nog weinig met virtuele stemmen gewerkt (enige met zogenaamde "formant filters" (= audio effecten die zich helemaal toespitsen op de specifieke klanken in een menselijke stem) en met een audio synthesizer ("Humana") die niet veel verder komt dan aaa's en ooh's (maar wel erg indrukwekkend klinkt!)). Ik heb ontdekt dat er een hele hype rondom Vocaloid heerst en met name in Japan en omstreken. Er zijn zelfs auteurs (artiesten?) die er prat op gaan enkel muziek uit te brengen met virtueele vocaloid zangers & zangeressen. Afin, ik heb een demo licentie aangevraagd & gekregen en ik kan zeggen dat e.e.a. moeilijker is dan het lijkt. De software spitst zich voornamelijk toe op Aziatische talen (Japans, Chines en Koreaans) vanwege de opbouw van de taal; articulatie (en context) is binnen die talen een hele belangrijke factor waardoor uitspraak heel erg belangrijk is. Engels wordt ondersteund maar is lastiger om goed op te zetten... Ik heb ontdekt dat de makkelijkste manier om iets op te zetten het spelen van de melodie is (ofwel: via een MIDI controller heb ik midi data opgenomen binnen vocaloid) en daar heb ik dan geprobeerd om teksten bij te plaatsen... Het resultaat was nog niet overtuigend maar dat was voordat ik had gezien dat de software ook een hoeveelheid aan audio effecten heeft om de stemmen beter te laten klinken. Maar een ding is zeker: dit is erg indrukwekkende software!
  9. Leuk. Ikzelf vond 'De wereld' erg intrigerend, en was erg verzot op 'De Ruimte...'. Vele jaren later heb ik bij een lokale muziek winkel beide series compleet als DVD collectie gevonden. Ouderwets 4:3 zoals het hoort.
  10. Hi gang! Ik beschouw mijzelf als een synth freak, ben vrij gepassioneerd van hetgeen je kunt doen met synthesizers en (digitale) audio in het geheel. Mijn studio is volledig gebouwd op Ableton Live + mijn Push controller. Het leuke van dit spul is dat je er natuurlijk ongehoord meer mee kunt doen dan alleen geluid productie. Maar zoiets als hieronder heb ik nog niet eerder mee mogen maken... ik vond dit zo ongeloveloos mooi dat ik het even met de groep wilde delen: "Gewoon" even je stem opnemen binnen Live, aangestuurd door de Push en vervolgens extra fragmenten toevoegen om uiteindelijk tot een geheel stuk muziek te komen. Ik vind dit ongehoord indrukwekkend. Wat ik dus ook een heel leuk aspect vind is dat ze de laptop heeft opgedraaid zodat je vrij goed kunt zien wat er allemaal gebeurd. Voor lezers waarvoor dit allemaal abracadabra is: het apparaat waar de dame achter staat is een "Push controller", dit is aangesloten op de laptop en kan nagenoeg alles binnen het audio programma 'Ableton Live' aansturen (dit is actief op de laptop die je rechts in beeld ziet). De microfoon is ook aangesloten hierop en wordt gebruikt als audio input. Ofwel: ze kan haar stem opnemen op de computer. Wanneer je de vlakjes rood ziet oplichten wil dit zeggen dat ze aan het opnemen is en wanneer je vlakjes groen ziet kleuren wil dit zeggen dat ze gewoon aan het spelen is (of dat de computer aan het afspelen is en dit ook doorstuurt naar de Push zodat je dit ook hier kunt zien). Wat ze doet is haar stem opnemen en vervolgens die opname afspelen in een continue herhalend patroon. Vervolgens neemt ze een nieuwe clip op en ook die wordt afgespeeld terwijl de vorige dus ook nog afspeelt. En zo bouwt ze langzaam maar zeker een heel stuk muziek.
  11. Zit wat te wachten op het voorgerecht en wat te rond te kijken toen ik dit topic ineens vond... het grappige is dat mijn vriendin me net vandaag een leuk verhaal heeft verteld over een bioscoop in Japan waar zij en haar zus eens naartoe zijn geweest: interactief. Tijdens de film komen er scenes waarin het dan 'actieve' personage voor een keuze komt te staan wat al in de film verwerkt is. Bijvoorbeeld door tegen zichzelf te praten: "Wat zal ik doen? Misschien moet ik gewoon eens lekker een avondje uit of.. sja, het werk moet toch af. Verstandiger is om dit project even af te ronden. Weet je wat? Eerst koffie!", en tijdens die korte scene (koffie zetten; duurt een seconde of 10 - 20) heeft het publiek de kans om te stemmen. Dus geen onderbrekingen oid in de film, gewoon een kleine indicatie wat dus helemaal in het verhaal zit. En vervolgens gaat de film door gebaseerd op de meerderheid van stemmen. Een hele aparte manier van kijken vertelde ze.
  12. Ik heb dit geneuzel als oudere jongere meegemaakt en ik vond dit super (ook omdat er een gigantische zooi aan leuke tekenfilms werden uitgezonden). Even denken... Irene Moors en.. Macro Borsato? Het ligt op 't puntje van mijn tong. Carlo Boshart ofzo. Hoe dan ook... Ik vond eerlijk gezegd de tekenfilms die ze tussendoor lieten zien altijd veel leuker dan al die ongein in de studio
  13. En nog steeds vind ik die plaaggeest (2 g's) helemaal niet slecht gevonden. Wat ik helemaal leuk vond was dat ik me dus echt kan herinneren om als kind helemaal niet in de gaten te hebben dat het die andere gast was (wiens naam (in de serie) ik me niet kan herinneren). Sja, die Robin robot.. ik weet het niet bliep bliep.
  14. Gaat dit alleen over analoog of mogen we ook digitaal gaan hier? Ja, ik ben de newbie die duidelijk een beetje gaat zooien maarruh.. Dit heeft wel een reden. Toen ik begon met (digitale) audio nu ongeveer 10 jaar geleden nam ik een hele bewuste keuze tussen analoog (zeg: hardware) en digitaal (software, vandaar ook de benaming "soft synths"). En dat is ook een van de redenen dat ik een beetje "stennis" kom schoppen (naah) want 12 jaar geleden had ik dus echt het idee dat een synthesizer feitelijk een keyboard met een gigantische lading aan knoppen was.. dacht het dus niet Mijn huidige favoriet? Complex-1, powered by Reason Zie boven Dit is een zogenaamde 'Rack extensie' voor Reason. Reason is een van mijn favoriete audio programmas om mee te werken. Wat dit ding zo fijn maakt om mee te werken is dat het volledige modulair is opgebouwd. Je kan het zien: oscillator 1, 2 en 3, een ruis oscillator, delay, filter, shaper, en natuurlijk een LFO. Dan nog de ADSR enveloppe (Attack, Sustain, Decay & Release) en je hebt je signaal om in de mixer te gooien. Maar dit is slechts 1 aspect (uh oh!) Als je Reason "omdraait" dan krijg je de virtuele achterkant van het geheel te zien waar je dus ook je signaal a la analoog kan aansturen. Nog leuker: zonder de gigantische kosten die je normaal gesproken moet maken voor analoge audio effecten. En dat, vind ik, is heel erg leuk werken. Zeker in deze moderne tijden waarin het niet moeilijk hoeft te zijn om met 192Mhz te gaan samplen (= effectief (digitaal) bereik van 96kHz). Hou me ten goede: diep respect voor de synth hierboven maar ik ben echt om richting digitaal. PS Gaat dit over synths die we echt bezitten of dingen die we willen hebben? Ik krijg ineens zo mijn twijfels maar Complex-1 is dus waar ik echt mee werk (en nog een grote lading andere synths).
  15. Alhoewel ik meerdere spellen via Steam heb hou ik het toch vaak liever beperkt tot Minecraft. Ik ben daar lekker verslaafd aan geraakt, speel het al sinds 2014. Geen idee of dit als Retro geldt maar het is al wel aardig op leeftijd Wat mij het meeste trekt is de enorme diepgang in het spel. Het oogt allemaal zo simpel, zeker als je het nog niet kent. Gewoon wat huisjes met een veelvoud aan blokjes bouwen. Maar als je dan gaat kijken naar onderdelen zoals redstone ontdek je al snel dat dit alles veel dieper gaat. Er zijn zelfs mensen die hele computers binnen Minecraft hebben gebouwd. Ongehoord. Dat is een erg extreem voorbeeld, maar toont wel aan hoe diep dit kan zijn. Maar mijn favoriete bezigheid is nog leuk zijn hiervoor. altijd lekker samen met mijn vriendin donkere grotten onderzoeken en proberen om veel grondstoffen te verzamelen. Verlaten mijnschachten kunnen geweldig leuk zijn hiervoor. En dan is er nog het 'scripten'; met een diversiteit aan commando's proberen om het spel helemaal naar je hand te zetten.
×