Ga naar inhoud

Xerox 820


Aanbevolen berichten

Xerox introduced the 820 in June 1981 for $2,995 with two 5+1⁄4-inch single-density disk drives with 81K of capacity per diskette, or $3,795 with two 8-inch drives with 241K capacity. To beat the IBM PC to market Xerox created little of the computer's design; it is based on the Ferguson Big Board computer kit and other off-the-shelf components, including a Zilog Z80 processor clocked at 2.5 MHz, and 64 KB of RAM.

 

Xerox chose CP/M as its operating system because of the large software library—The 820 is compatible with all Big Board software—and sold a customized version of WordStar for $495, although by 1982 the company offered the standard version for the same price.

 

"By 1984, surplus 820 mainboards were available from Xerox for about $50 each, and one of these could be combined with other surplus components to build a working system for a few hundred dollars."

 

source:  WikipediA

 

 

x820c.jpg

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Ja zekers, anders zou ik hem niet op Retroforum durven zetten...

 

Een al redelijk ver af/in gebouwd exemplaar en nog twee lege borden. Hoort ook nog een rack met twee floppydrives bij, Kon in eerste instantie de documentatie niet meer terug vinden, maar internet staat er vol mee, dus goede hoop dat de zaak toch weer aan het draaien te krijgen is.

 

Inderdaad rond 1984, om samen met een paar collega's een "echte" CP/M machine (i.p.v. een Apple-clone) onder de vingers te hebben. Met een vervanging van de floppy controller (ik denk van single sided naar double sided) is toentertijd de BIOS aangepast. Maar daar heb ik helemaal niets meer van.

 

Zijn er mensen in den landen die nog zo'n ding hebben??? Met name in de originele BIOS en de floppen ben ik geinteresseerd.

 

20230403_133857.thumb.jpg.670359ebd342266a3c66d8355a1c611c.jpg20230403_133946.thumb.jpg.ee3d31ff2955aeb28f2ae25950f9b29f.jpg

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

Eerste inventarisatie van wat we een dikke 50 jaar geleden hebben aangepast zijn: de DRAM-chips vervangen van 24 x 4116 (64K) door 16 x 6665 (128K, dus geschikt voor bankswitching, CP/M+) en de 1771 FDC vervangen door de TMS2793. De man die zich toen met de aanpassing van de BIOS heeft bezig gehouden was, naar ik meen, Piet Leenders. Misschien dat hij zich via Retroforum zou willen melden???

aangepast door Wijnand
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Oke, de status van mijn Xerox-820 is hoopgevender geworden.

 

Er hangt nu (via een ATMEGA) een PS/2 keyboard aan en na een zacht tikje op het 20MHz (CPU) kristal start het monitor programma netjes op (moet daar dus nog wat aan de hardware doen) en kunnen er commando's worden ingegeven. Het vreemde daarbij is wel, dat bij sommige commando's een aantal parameters niet doorkomen. Bij het memory dump commando b.v. (D 0000 00FF) ziet hij of helemaal geen of slechts 1 parameter. Komt dat bekend voor?

 

Intussen zijn de 3 EPROM's (U63, U64 (monitor programma) en U92 (karakter generator) uitgelezen en staan ter beschikking. Dacht eraan om met een disassembler naar het vreemde gedrag opzoek te kunnen gaan, maar dat blijkt nog niet zo eenvoudig. Weet iemand hoe je van twee EPROM's de .bin/.hex files kunt samenvoegen tot 1 file met de ORG F000? Als disassembler gebruik ik Z80DASM (onder linux). Vergelijking met de listing in de manual moet nog gebeuren. Weet iemand waar ik de originele monitor assembly file kan vinden, dat maakt het debuggen met de echte symbolic links en het kommentaar een stuk makkelijker.

 

Zijn er überhaupt mensen die zo'n Xerox-820 nog hebben? Het Computermuseum in Helmond? Had ik bij mijn bezoek natuurlijk op moeten letten.

 

Groeten...

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...