Ga naar inhoud

Karakterontwikkeling: een "analyse"


Aanbevolen berichten

Dit stond een tijd geleden op FOK, dus de oudgedienden komt het bekend voor. Ik ben echter wel benieuwd naar reacties van mensen die het nog niet hebben gelezen. De quote is van HarryH, als ik het me goed herinner is dat Heer_van_Bartolhoven.

Wat ook wel grappig is als je kijkt naar de karakterontwikkelingen

Bassie: superdom en superonhandig in de eerste series (behalve in de liedjes!!)

In de jaren 80 series al een stuk slimmer en de jaren 90 even slim als een normaal persoon.

Adriaan: is vrij weinig veranderd, alleen bij de plaaggeest overkomen hem ook dingen die later nooit meer gebeuren zoals opgetild worden door een hijskraan en een school uit gegooid worden.

De Baron, mijn favoriete karakter: deze begon als een zeer deftige stijlvolle oudere heer met een wandelstok die af en toe opvliegende momenten had, dit is uiteraard de Aad-baron.

De Paul van Gorcum-baron is al een stuk agressiever maar heeft toch in de series van de kroon en de verzonken stad een bepaalde stijl.

Daarna hebben ze vooral die boosheid van hem zo ongeloofwaardig ovedreven, het is een bezeten vervomfaaid mannetje geworden die elke telefoon breekt die hij tegenkomt.

Oh ja in het begin scheld hij ook alleen maar met drommels, hij heeft het zelden over uilskuikens, frikadellen en ballen gehakt.

Robin: is in de serie van de professor een houterig mannetje dat om de zoveel woorden bleepte, in latere series was hij veel meer betrokken.

Andere personages hebben er te kort ingezeten om te kunnen veranderen.

Behalve misschien B2, hoewel hij van acteur wisselde is hij exact hetzelfde gebleven wat eigenlijk ook wel een heeeel klein irritant werd op den duur.

Steeds wat zeggie en hij verstond het altijd verkeerd, hij is misschien sinds die acteur wissel wat dommer geworden en zoals eerder opgemerkt loopt hij sindsdien meer in de poephouding.

Weer een lang verhaal ik weer het

Gelukkig hebben ze karakterontwikkeling in die series! Kan je je voorstellen, 150 afleveringen lang dezelfde personages? Dat leeft echt voor geen meter.

Ik erger me echt dood aan Bassie in de eerste paar series, trouwens. ZO dom. Toen was hij echt de clown. Later nam hij m.i. meer de rol over van een kind, zeg maar de transitie van de kijker naar de serie. Ik kan me zo voorstellen dat dit een van de dingen is die de serie zo populair maakt bij kinderen: ze kunnen zich inleven, omdat Bassie de dingen doet en de vragen stelt die zij ook zouden doen/stellen. Wat dat betreft klopt de stijgende intelligentie van Bassie wel in de series, want die kids van tegenwoordig zijn een stuk slimmer dan dertig jaar geleden.

Adriaan was in de eerdere series echt het tegenwicht van Bassie's clownsstreken. Slim, handig, vindingrijk etc. Later, omdat Bassie's rol veranderde, werd hij meer de leraar/"voogd" figuur. De oudere broer misschien die kinderen konden herkennen, of de buurjongen die alles weet. Later weet Bassie hem te verrassen en staat hij ook wel eens met lege handen. Dat veranderende beeld sluit denk ik wel aan bij de ontwikkeling van de kinderen die op lagere leeftijd heus wel doorhebben dat de juf of meester ook niet alles weet. Dat zie je ook terug in de algemene opvoeding, van strikt autoritair wordt het kind veel meer betrokken bij zijn eigen opvoeding en staat het meer op gelijke voet met de opvoeder.

Dan de boeven... Ik kan op dit moment weinig zeggen over de Aad-baron omdat ik nog steeds de DVDs van de Schatkaart niet heb bekeken en Nickelodeon stom is. Ik denk dat Paul's Baron een stuk van zijn kwaadheid verliest in Amerika en Europa doordat de wisselwerking met B2 en VJ wegvalt. Het plan is ook anders. Hij krijgt minder ruimte om zijn genialiteit te laten zien, vind ik. Ik bedoel, dat hele achtervolgingsgedoe slaat sowieso nergens op. Je kunt net zo goed in de tijd dat ze weg zijn de caravan prepareren met een booby trap en klaar is kees. Hoef je echt niet B100 erop uit te sturen om uit te vinden waar ze zijn.

Nee, een kroon pikken vergt veel meer vindingrijkheid, en daarna nog eens uit handen blijven van de politie EN B&A een hak zetten (met dat losgeld). Ik vind dat de karakters in Europa en Amerika te veel in dienst staan van het verhaal (plot driven) in plaats van andersom (character driven). Dit is het verhaal, nou nog zorgen dat de karakters zich zo gedragen dat het verhaal doorgang kan vinden. Is niet goed. Het beste voorbeeld is wel de aflevering van de Navajo's. Ze willen iets uitleggen over de indianen en stellen Bassie in een OOC positie, namelijk serieus en slim, om dat verhaal te vertellen. Zo krijg je een fout gevoel, omdat zoiets helemaal niet bij Bassie past.

De kroon, de schatkaart zijn veel meer character driven waardoor de acties van de personages logischer zijn en er ruimte is voor karakterontwikkeling. Niemand kijkt raar op als de Baron vertelt dat B&A er met het losgeld vandoor zijn, of dat Adriaan hen met veel vertoon van kracht en vernuft uit die kooi bevrijdt. Dat klopt allemaal.

De evolutie van Robin snap ik niet. Ik heb begrepen dat alledrie de robotjes nog bestaan, dus het was geen noodzaak. Hij kwam natuurlijk erg van pas in de kroon en de verzonken stad met het oplossen van raadsels, maar ik begrijp niet waarom er van uiterlijk en stem gewisseld werd.

De andere boeven zijn bijfiguren. Je kunt maar een bepaald aantal figuren een ontwikkeling laten doormaken, anders wordt het allemaal veel te ingewikkeld. Er zijn regels voor het aantal hoofdpersonen en bijpersonen in een verhaal, maar die weet ik zo gauw niet. Als je iedereen echter dezelfde aandacht zou geven als B&A en de Baron, dan zou alles twee keer zo lang duren. Daarbij heb je opnieuw de herhaling die zo belangrijk is voor kinderen. Daarom ook de herkenbare kostuums, standaard zinnen en dergelijke. Zo zet je in een paar scenes een personage neer en heb je meer tijd voor het verhaal.

Ik begin bijna te wensen dat ik filmwetenschappen had gestudeerd, dan had ik hier mijn scriptie over kunnen schrijven!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Ik vind dat *bas* iest te slim en iets in te handig is in de jaren 90.

de jaren 80 bassie vind ik het leukst, en volgens mij de rest van het forum ongeveer ook. Dus bij de film zou dat karater mischien het beste zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vooral de ontwikkeling van de Baron valt mij erg op. Was hij eerst nog een stijvolle meestercrimineel die vol zelfvertrouwen de ene misdaad na de andere pleegde, later werd zijn doel vooral het afrekenen met Bassie en Adriaan en werden de andere misdaden bijzaak. Aan kronen en schatten werd niet meer gedacht, het ging alleen nog maar om die Bassie en Adriaan. Dit is ook te zien aan het feit dat de baron ze laten steeds vaker bij hun naam is gaan noemen, in plaats van 'die clown en die acrobaat'. Vroeger was de misdaad voor hem de hoofdzaak en het afrekenen met B&A een fijne bijkomstigheid, later werd zijn eerwraak eigenlijk het enige waar het om ging. Dat dit steeds mislukte veranderde hem ook van een stijlvolle crimineel in een roekeloze boef die er op los schreeuwt en springt. B&A hebben hem helemaal gestoord gemaakt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat vind ik ook precies wat de laatste series zo saai maakt. De boeven zijn geen boeven meer. Ze lijken typetjes ter opvulling en om zo af en toe een grap op los te laten. Het is doodzonde dat er nooit meer een echte spannende serie is gekomen na Amerika.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dat vind ik ook precies wat de laatste series zo saai maakt. De boeven zijn geen boeven meer. Ze lijken typetjes ter opvulling en om zo af en toe een grap op los te laten. Het is doodzonde dat er nooit meer een echte spannende serie is gekomen na Amerika.

inderdaad, het enige wat ze zeggen is dat ze vandaag weer gaan afrekenen met b&a, maar dat lukt nooit. bijna alle scenes van de boefjes lijken op elkaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

inderdaad, het enige wat ze zeggen is dat ze vandaag weer gaan afrekenen met b&a, maar dat lukt nooit. bijna alle scenes van de boefjes lijken op elkaar.

idd boeven moeten stelen! 8)7 geen wraak nemen op een :+ en acrobaat

Link naar bericht
Delen op andere sites

'Operatie Geniaal' (Luxemburg, wegen afsluiten) was het laatste geniale plan van de Baron. Op zich lijkt het dat hij in de Europa serie dus niet meer geniale plannen maakt, maar het geval is dat hij ze niet ten uitvoer kan brengen. Operatie Geniaal is op zich weer echt een slim Baron plan, maar helaas is in het script geschreven dat alle 11 afleveringen een aanleiding zijn naar dat plan en dat de boeven geen kans krijgen hun plan uit te voeren en ze moeten wachten tot aflevering 12, hoewel bij de Kroon of Schatkaart plannen als Operatie Geniaal (dus slimme plannen) elkaar keer na keer opvolgen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan het me ook wel voorstellen, maar het begint op den duur irritant te worden om ernaar te kijken.

Link naar bericht
Delen op andere sites
De arme man is mentaal ingestort. Je zag het gebeuren aan het einde van de Verzonken Stad, toen ie overal B&A zag.

En daarna drie jaar cel, met weinig afleiding, dus drie jaar lang alleen aan die twee denken en hoe ze je hebben misleid... daar zou ik ook gestoord van worden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

En daarna drie jaar cel, met weinig afleiding, dus drie jaar lang alleen aan die twee denken en hoe ze je hebben misleid... daar zou ik ook gestoord van worden.

voor zijn eigen bestwil had hij mee met *japie* moeten gaan naar curacao.

maar ja, dan hadden wij geen spannende avonturen meer om naar te kijken

Link naar bericht
Delen op andere sites

Maar *adriaan* werdt in het begin nog weleens een beetje boos op *bas* . *bas* was natuurlijk ook wel heel erg dom.

hij was een echte acrobaat en wist veel.

Later ging hij steeds eer uiteggen en steeds minder acrobaten dingen doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Maar *adriaan* werdt in het begin nog weleens een beetje boos op *bas* . *bas* was natuurlijk ook wel heel erg dom.

hij was een echte acrobaat en wist veel.

Later ging hij steeds eer uiteggen en steeds minder acrobaten dingen doen.

Dat laatste is niet vreemd, want de heren werden ook ouder, dus lenige dingen uithalen ging steeds minder makkelijk. Adriaan moest het steeds meer hebben van zijn kennis, dan van zijn fysieke lenigheid.

Verder is het bij de laatste series vrij duidelijk dat er eerst een idee was om een serie op te nemen en er later een verhaal bij werd verzonnen. De Geheimzinnige Opdracht werd flink gesubsidieerd door ministeries en de EU. Dan zeg je geen nee tegen zo'n serie, en dus is er snel een plotline voor de Baron bij verzonnen (wraak nemen). Er was waarschijnlijk niet eerst een plot, zoals bij de eerdere series....

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...