Ga naar inhoud

Een deuntje in mijn hoofd


Aanbevolen berichten

Een deuntje in mijn hoofd...

In de James Bond film The Spy Who Loved Me komt een bepaald achtergrondmuziekstukje voor dat mij bijzonder aanspreekt. De muziek wordt gespeeld in onderwaterscènes na het in een lift stappen. Door de bodem van de lift te openen wordt de vrouwelijke spion in zee gegooid en 2 mannen - die hun ict opdracht hebben vervuld en niet meer nodig zijn - zie je het onderzeese bouwwerk dmv dezelfde lift verlaten, omhoog rijzend uit zee.
 

 

post-598-0-72272600-1412770025_thumb.jpg

 

Een zeer bekend muziekstuk, maar wat is het?

Het was een hele opgave, toch hebben we het gevonden. Man herinnerde zich dat het stuk op een cd staat, die we ooit eens gekocht hadden: 'Now this is classic!', uitgegeven door Arcade. Het is te vinden op de vierde track van CD1 en is genaamd Elvira Madigan Theme (Andante From Piano Concerto no. 21 in C major) van Wolfgang Amadeus Mozart.
Het stuk heeft als bijnaam Elvira Madigan, omdat het gebruikt is in de gelijknamige film.

Trailer:
http://www.dailymotion.com/video/xwqsp7_trailer-elvira-madigan-by-bo-widerberg-vo_shortfilms

Het is een Zweedse film (uit 1967) over de verhouding tussen een koorddanseres en een getrouwd man met 2 kinderen, een relatie die niet standhoudt door geld- en voedselgebrek en daarom besluiten de 2 zelfmoord te plegen.

Elvira Madigan heet een liefdesthema te zijn, maar klinkt soms voor mij als treurmuziek, wel heel mooie treurmuziek. Dat blijkt echter aan de uitvoering te liggen - er zijn er diverse,  waarvan ik een van de mooiste - hoewel zeer kort - de James Bond versie vind, muziek vermengd met bruisend watergeluid.

Marvin Hamlisch schreef de muziek voor de James Bondfilm The Spy Who Loved Me, geregisseerd door Lewis Gilbert, uitgebracht in 1977; die werd genomineerd voor een Oscar als beste originele soundtrack.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Had het hier gevraagd voor je die hele zoektocht had ondernomen, dan had ik het je zo kunnen vertellen :P

 

In dit geval had ik het weliswaar zo uit het hoofd op kunnen dreunen, maar er zijn op internet ook aardig wat overzichten te vinden van welke klassieke muziek in de Bond-films gebruikt is, voor als je nog eens tegen iets dergelijks aanloopt. Overigens werd dan vaak een bestaande opname gebruikt, maar het lijkt er in dit geval op dat Hamlisch met het orkest zelf dit korte fragment heeft ingespeeld.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Had het hier gevraagd voor je die hele zoektocht had ondernomen, dan had ik het je zo kunnen vertellen :P

 

 

Echt? Wist je het ook van die film? :)

 

Ach, hoe dan ook, ik vond het gewoon leuk om te zoeken op Internet. Wel bedacht ik wat ik had gemoeten zonder. Waarschijnlijk zoals de oude Barnaby eens deed in een Midsomer Murders aflevering: in een Bibliotheek vragen naar alle boeken die er te vinden waren over het onderwerp waar hij zich mee bezig hield (een stapel van een meter of zo kreeg hij om door te zoeken...).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...