Ga naar inhoud

Review Nationaal Videogame Museum Zoetermeer (nieuwe locatie)


Aanbevolen berichten

Zojuist weer het VGM bezocht. Ze zijn 2 februari opnieuw open gegaan op de nieuwe locatie, misschien 100m van de oude vandaan, in een vrijstaand oud bankpand.

Ze hebben nu 4 verdiepingen.

In de kelder vind je de Astro City's en Vewlixen met shmups en fighters in de voormalige kluis. In de kelderruimte ernaast staan alle Japanse rhytm games zoals Taiko, DDR, Groovecoaster e.d. Met name de shmupkasten lijken flink opgeknapt, de schermen zijn allemaal weer superstrak, op de oude locatie stonden er wat te gare bakken tussen.

 

Op de begane grond heb je de klassieke arcade cabs en een hoop moderne cabine-games, maar ook nieuwe en klassieke outrun. Waar op de oude locatie hier en daar een stukje themakamer was met een handvol homecomputers, is dat op deze verdieping van de nieuwe locatie sterk verbeterd en uitgebreid. Er zijn een stuk of 10 kamers, soms ingericht als klassieke tienerkamer met bijvoorbeeld een Amiga, maar ook rond thema's. Zo is er een kamer met klassieke 8-bit homecomputers, je kunt daar spelen op ee C64, ZX Spectrum, PC, en achter glas meer 8-bit bakken als de P2000T, MSX, Tandy etc. Er zijn ook themakamers rond consolegeneraties. Bijvoorbeeld SNES/Megadrive, NES, maar ook een met Space Invaders, Vectrex en Asteroids.

 

Op de eerste verdieping is een kantine-achtige ruimte. Er zou ook een Pac-Man expo zijn, maar dat was vrij beperkt, 6 Pac-Man arcadekasten in een kleine ruimte. De kantine is wat uitgebreid, qua afmeting en qua snacks, maar het blijft vrij eenvoudig. Geen frituur volgens mij. Wel een broodje gezond, hot-dog dat soort. De ruimte grenst wel aan twee buitenterassen, ik verwacht dat er eentje bij mooi weer gebruikt gaat worden. Hier vind je ook een Mario-Kart setup, en vind je een aantal moderne consoles op TV's.

 

Op de tweede verdieping is het educatie-gedeelte. De functie hier was niet helemaal duidelijk. Er stonden bijvoorbeelde 6 computers met Minecraft in een kleine kamer. Minecraft Education wellicht? Ook is op deze verdieping een ruimte met de gekke Japanse kinderspellen

 

Er waren ook wel een paar kasten verwisseld, dus nieuwe erbij, en een paar de opslag in. Ik miste zelf Road Blasters, gave sit-down van Atari, deze zou te weinig zijn gespeeld, maar de plek van opstellen was in de oude situatie ook beroerd. Nieuw was bijvoorbeeld een RGB-LED matrix versie van Space-Invaders met twee "lichtkanonnen" en een 4-player party-pac-man. Van die spellen die bij de Gamestate staan.

 

Tijdslot-systeem is nog hetzelfde. Er is trouwens een onofficiele 4-uurs kaart voor 22,50. Vraag daar naar als je die wilt. Je kunt wel aardig wat in de standaard 2 uur, maar ik denk dat 3 uur optimaal is. Wij waren er met een actie van Tripper, dan is het 2 uur voor 11€, maar dat voelt als niet zo slim: ik zou zo'n actie eerder doen met 1 uur gratis (dus 3 voor 15€), dan verdien je meer, en ik denk dat de boel draaiende houden wel een en ander kost.

 

Conclusie: nieuwe locatie is door verdiepingen helderder opgebouwd en vooral aangenamer qua geluidsniveau. In de oude kon de airhockey overal doorheen "knallen". De nieuwe sfeerkamers zijn een grote verbetering, en maken het al echt meer museum, een naam die niet echt bij de oude locatie paste, dat was gewoon 100% arcadehal. Ook kun je nu op meer oude computers spelen. De beeldschermen/TV's waren allemaal top waardoor alles spellen goed uit de verf kwamen, alleen de originele Atari Pong stond er wat sneu bij. De kelder met Japanse spellen heeft een lekkere Kaikan Monaco sfeer (dé beroemde Japanse arcade in Shibuya die helaas niet meer is), maar dan zonder de peuken. Gek genoeg is een Asteroids kast als een soort grote asbak ontworpen, heel bizar. En ik hoop dat Road Blasters weer snel wordt afgestoft en een plekje krijgt. Desnoods in de kantine, die is nog wat leeg en kan wel een leuke kast gebruiken.

 

Tops&Tips:

 

Tops:

  • Grootste speelbare collectie arcadekasten voor alles-in-een prijs van 15€/2uur in Benelux en hws een veel groter deel van Europa.
  • Kasten die er staan zijn in uitstekende conditie
  • Opgedeeld in compactere secties, hierdoor veel prettiger qua geluid dan oude
  • Behulpzaam personeel dat graag dingen toelicht
  • Door de themakamers al veel meer een museum dan eerst
  • Flink ruimere openingstijden.
  • Kan meer publiek aan zonder drukker te voelen.
  • Meer en schoner sanitair.

Tips:

  • 3 uurs ticket is welkom, bijvoorbeeld voor 20€, zou ik dan kiezen boven huidige 2 uur voor 15€ of 27,50€ voor hele dag.
  • Is tijdslotsysteem nog nodig? Is Coronaerfenis, en met name blokken van 2 uur zijn wel erg rigide. Meer flexibiliteit graag
  • Museumkamers missen nog verhaallijn, beetje te hap-snap. Verschillen ook sterk. Soms tijdbeeld, soms rond bepaalde console, soms rond bepaalde game. Ook mag er wat meer toelichting bij. Zie foto vitrinekast met P2000T. Die staat er dus zo los, zonder verhaal of context.
  • Kantine mag nog wel een kleine kwaliteitsslag maken. Bijvoorbeeld wat kwalitatief goede warme snacks. Is te veel op niveau kinderfeestje, maar bij een serieus uitje wil je best iets meer aan eten uitgeven.
  • Keuze qua spellen op homecomputers/consoles. Sonic mag dan misschien een klassieker zijn op de Mega-Drive, het is wel een slecht spel. Sonic voor de Master System is al beter (die staat er niet), maar wat meer keuze is welkom, misschien enkele consoles met grote groepen fans voorzien van een everdrive o.i.d. zodat je wat kunt kiezen.
  • Maak een goede videotour op Youtube.

De grote hobbel:

Het is op een van de meest deprimerende plekken van de randstad. Als je niet veel in Zuid Holland komt, bereid je dan voor op een horrorrit en onnoemelijke lelijkheid (de appartementen ertegenover boven de Leenbakker!!!!). Maar dat maakt het wel betaalbaar. Geen bedrijf dat hier kantoor wil houden. Dus ik probeer er maar de charme van te zien. Ben ook op vakantie naar Detroit gegaan, net zo iets. Mooi contrast in ons poppenhuizenland.

 

photo_2024-02-13_21-31-27 (5).jpg

photo_2024-02-13_21-31-27 (4).jpg

photo_2024-02-13_21-31-27 (3).jpg

photo_2024-02-13_21-31-27 (2).jpg

photo_2024-02-13_21-31-27.jpg

photo_2024-02-13_21-31-26.jpg

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • blanka changed the title to Review Nationaal Videogame Museum Zoetermeer (nieuwe locatie)

Ik ken alleen de oude situatie, van zomer vorig jaar. Zou je nog wat meer kunnen toelichten wat er beter/minder is ten opzichte van de oude situatie?

Ik lees minder geluid (dat is wel prettig) en dat het minder druk voelt. Maar zijn er nog punten?

 

Toen ik er was viel het me wel op dat een aantal machines constant bezet was door dezelfde mensen. Vooral de ritmegames en die hadden er zelfs speciaal handschoenen voor mee en koptelefoons.

 

Ik heb er toen een filmpje gemaakt, gewoon simpel met mijn telefoon tijdens het er doorheen lopen.

Ik vond zelf 2 uur echt zat trouwens.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het wel lachen, die fanatiekelingen die voor de ritmespellen komen. Vaak ook leuk uitgedost, cosplay achtig, net als in Akihabara. De betreffende spellen hebben vaak een sessie van 3 liedjes voor je punten op je Konami game pass kunt bijschrijven, dus dat betekent dat ze in blokken van zo'n 10 minuten spelen. Als je even tussen 2 liedjes contact maakt of je eigen pas klaarlegt dan ben je de volgende ronde aan de beurt.

Overigens was het gisteren héél rustig, ik denk omdat dinsdag geen normale openingsdag is en regio zuid toch vooral met Carnaval bezig is.

Misschien ook dat ze nu later komen, immers het hoeft niet meer binnen de tijden van het winkelcentrum.

 

Ik had niet echt het idee dat er meer arcadespellen waren. Wel meer speelbare consoles en thuiscomputers. Verdieping 1 en 2 voelen nog erg leeg, dus ik zou graag zien dat er nog meer uit het depot een plek krijgt.

 

Ook is het fijn dat de entree iets donkerder is, daar stonden in de oude situatie een paar spellen die je amper kon spelen onder de glaspartij in de "V&D". De conditie van de machines leek ook beter dan de laatste keer dat ik er was, maar dat kan ook komen doordat in de vijf maanden sluiting gewoon veel is opgeknapt.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Homecomputers tof natuurlijk, maar die heb ik allemaal zelf al thuis :P

Dus ik kwam wel voor de arcade. Alleen sommige spellen echt geen idee wat je moest doen. Het is denk ik ook leuker om met iemand te gaan, al gebeurt het ook dat als je ergens alleen zit dat er iemand vraagt of ie mee kan doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...