Ga naar inhoud

B&A Artikel in de "Weekend"


Aanbevolen berichten

Mijn moeder kwam vandaag aanlopen met het blad "Weekend" van 10 augustus 2005 en liet mij een 2 pagina's groot artikel zien over B&A. Aangezien mijn scanner kapot is, maar ik het toch met jullie wil delen, heb ik bij deze de hele tekst overgetypd. Veel leesplezier!

De grote verzoening van Bassie en Adriaan

Adriaan: 'Ik heb fouten gemaakt'

Twee jaar geleden werd bij Aad van Toor keelk*nker geconstateerd. En alsof dat nog niet genoeg was, kwam het door een uit de hand gelopen ruzie ook nog eens tot een breuk tussen hem en zijn broer Bassie. Maar de broers hebben het goedgemaakt. Adriaan: 'We waren beiden in de war. Nu wil ik alleen nog maar aan al die mooie jaren met Bas denken...'

Door Ger Lammens

Voor het eerst sinds Adriaan's zware operatie, twee jaar geleden, is de uitspraak die hij als acrobaat van het duo Bassie & Adriaan altijd deed op hemzelf van toepassing: 'Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen!' Na twee bange jaren, waarin voor het ergste werd gevreesd, kan Aad van Toor weer echt genieten van het leven. En dat doet hij in zijn villa in het Spaanse Benalmadena. Maar van zijn ziekte is hij zich altijd bewust. Adriaan vertelt: 'Laatst moest ik in Nederland zijn voor de driemaandelijkse controle en ik was weer net zo gespannen en onzeker als alle andere keren. Maar na een grondig onderzoek vertelden de artsen mij dat ze uitermate tevreden waren over het genezingsproces in mijn mond. Er zijn godzijdank geen aanwijzingen gevonden dat die rotziekte er nog is, maar ik ondervind de gevolgen van die lange operatie en de dertig bestralingen nog steeds. Ik moet nog heel voorzichtig zijn met eten, omdat mijn mond door de bestralingen heel zacht en kwetsbaar is. Hij is zo gevoelig dat een hard broodje of korstje al sneeën in mijn tong en mond veroorzaakt. Wel komen de zenuwen in mijn mond weer tot leven waardoor het gevoel terug komt, maar het gaat helaas gepaard met pijnlijke krampen. Soms zijn die zo heftig dat ik opeens niet meer kan praten. Mijn tong is aan de bodem van m'n mond vastgezet en daardoor zal praten altijd een probleem blijven. En daar word ik gigantisch moe van. Maar ik mag niet klagen, want mijn speekselklieren zijn gelukkig weer gaan werken zodat ik mijn smaak weer bijna helemaal terug heb. Maar het belangrijkste van alles is: ik leef nog, ik heb eindelijk plezier in het leven en weet het meer te waarderen dan ik ooit heb gedaan. Twee jaar geleden was ik nog een wrak en toen zei ik: 'Als ik een auto was, bracht ik mezelf naar de sloop'. Soms erger ik mij aan de handicaps die ik nog heb, maar dan word ik boos op mezelf en zeg: 'Zeur niet, je mag blij zijn dat je nog leeft!' Elke dag is voor mij nu een feest en ik geniet elke seconde met volle teugen. Ik treur niet langer om de dingen die ik niet meer kan, maar haal juist plezier uit de dingen die ik nog wél kan, zoals het verzorgen van mijn prachtige tuin in Spanje. ik leef helemaal op en zie de periode van mijn ziekte en de ruzie met Bas als een boze droom.'

Mooie herinneringen

Adriaan glundert als hij vertelt over de bijzondere avond die hij onlangs had met zijn broer Bassie en diens vrouw Coby. Het was toen precies twee jaar geleden dat Adriaan die verschrikkelijke operatie moest ondergaan, waarbij hij van oor tot oor werd opengesneden. Adriaan: 'Bas is met zijn vrouw bij mij komen eten. Ik ben altijd een enorme fijnproever geweest en het was een enorme straf dat ik tijden lang niets meer proefde. Ik ben heerlijk voor mijn broertje de keuken in gegaan en hij was uiterst tevreden over mijn kookkunst. We hebben die avond eigenlijk alleen maar over leuke dingen gepraat en mooie herinneringen opgehaald uit de tijd dat we als acrobatenduo The Crocksons over de wereld reisden en hoe we dat later als Bassie & Adriaan nog eens dunnetjes overdeden.' Een paar maanden geleden was zo'n ontspannen, bijzondere avond niet mogelijk geweest voor Aad en zijn broer Bas. Vlak voor de operatie hadden de twee knallende ruzie. Bassie & Adriaan stonden op het punt een grootse afscheidstournee te houden, maar Aad kon dit door zijn ziekte niet meer doen. Bas verweet hem dit en er werden over en weer verschrikkelijke dingen gezegd. Maar voor Bassie & Adriaan is de ruzie verleden tijd. Adriaan: 'Bassie en ik hebben maar liefst 47 jaar intensief samengewerkt en dat was jarenlang lachen, gieren brullen, maar er waren ook bloed, zweet en tranen. We hebben enorm veel 'ups' en 'downs' meegemaakt, maar hebben alles samen overleefd. Het is toch uniek hoe lang we het samen volgehouden hebben? We hebben inderdaad problemen gehad, twee jaar geleden. We leefden in enorme spanning, angst en onzekerheid toen bekend werd dat ik een vreselijke ziekte had. Daardoor zijn er dingen gezegd die we later betreurden. Ook ik heb fouten gemaakt in die inktzwarte periode, want door mijn toedoen zijn er toen in een dagblad vreselijke dingen geschreven. In zo'n tijd waarin je wereld op z'n kop staat roep je wel eens verkeerde dingen en ga je de fout in... Gelukkig hebben Bas en ik alles als volwassenen uit kunnen praten en zijn we weer de vrienden die we altijd geweest zijn. Bassie heeft gezegd dat ik door mijn medicijnen in de war was, maar in werkelijkheid waren WE in de war, en niet zo'n beetje ook.'

Ander leven

Het irriteert Adriaan dat de media zoveel aandacht gaven aan de vete tussen hem en zijn broer. 'Bassie en ik hebben 47 jaar samengewerkt. Daar wordt maar overheen gelopen, terwijl er altijd maar teruggeblikt wordt op een ruzie die we gehad hebben. Dat stoort mij mateloos! Maar gelukkig gaat het nu heel erg goed tussen Bassie en mij, alle spanningen zijn verdwenen. ik sta ook, een geluk bij een ongeluk, veel beter in het leven. Ik heb eindelijk de tijd en de rust om te reizen en mijn sociale contacten te onderhouden. Doordat Bas en ik dag en nacht aan het werk waren, zijn we al die jaren één ding totaal vergeten: te leven. We vergaten vrienden en familieleden genoeg aandacht te geven. Nu besteed ik veel tijd en aandacht aan echte vrienden. Ik ontspan me: ik verzorg mijn tuin hier in Spanje, zwem veel in ons zwembad en omdat ik mijn smaak godzijdank recent teruggekregen heb, ben ik ook heerlijk druk bezig met kokkerellen. Helaas heb ik nog veel problemen met praten en op de meest ongelukkige momenten kan ik helemaal niks meer zeggen. En als ik me daar zenuwachtig over maak, wordt het alleen maar erger. Maar ik mag niet klagen, want twee jaar geleden zat de kans erin dat ik helemaal nooit meer zou kunnen praten. Dat er alleen maar tegen me gepraat werd. Daar moet ik toch niet aan denken.'

Pepernootinspecteur

Bas van Toor is dolgelukkig dat het goed gaat met Aad en dat de ruzie is bijgelegd: 'Mijn broer zit heerlijk in het warme Spanje. Aad heeft ze weer allemaal bij elkaar en alles is weer goed tussen ons. Twee jaar geleden was hij erg in de war en hoteldebotel geslagen door dat harde nieuws. Alles is nu uitgepraat. Hij heeft heerlijk gekookt voor me en we hadden samen als vanouds de grootste lol.' De avonturen van Bassie & Adriaan zijn nog steeds dagelijks op de Nederlandse zender Nickelodeon te zien, en de clown en de acrobaat zijn 'wereldberoemd' in Rusland en tal van Zuid-Europese landen. Bassie komt met een grote nieuwe tv-show op Nickelodeon, zonder Adriaan. Bassie: 'Het bedrijf van Adriaan helpt met de montage en het maken van de DVD's na de uitzendingen. Ik word onder andere in die serie pepernootinspecteur bij Sinterklaas en beleef verder tal van avonturen in Bassie & zijn vriendjes.'

Bron: "Weekend", NR. 31/10 augustus 2005

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Idem, ik heb het hier liggen en vond het eigenlijk de moeite niet om in te scannen of over te typen.

Ja, Aad vertelt eigenlijk het meeste wat 'ie ook al in z'n brieven op z'n site heeft staan. Maar goed...

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...