Ga naar inhoud

Hypnose


Aanbevolen berichten

Ik kom terug van de intro en heb wel een mooi verhaal. Afgelopen woensdag hadden we in Eindhoven een hypnose-show. Ik verwachtte er niet zoveel van. Als ik aan hypnose denk denk ik aan die groene mannetjes die als pappegaai (lees na-prater) figureren in Bassie en Adriaan en de huilende professor. Maargoed, een man kwam het podium op en vertelde dat hij de boel wel even in hypnose kon praten. "Yeah right" was het gevoel dat overheerste bij de meesten. Hij nodigde iedereen uit die wilde het podium op te komen. Het was vrijwillig. Sommige mensen kwamen laat in hypnose, sommigen erg vroeg. Het enige wat die man deed was praten, praten en nog meer praten.

Ik was ook het podium opgegaan en het was super relaxed en rustgevend. We stonden daar, en je weer steeds rustiger, op een gegeven moment moest je wel bijna gaan zitten of liggen. Je lag dan ook vrij snel te slapen. Op het moment dat de hypnose ingewerkt was kon die man je alles laten doen, zolang je het maar wilde. Hij praatte ons bijvoorbeeld in dat we een droge mond hadden en dat hij wel een sinaasappel voor ons had. Hij gaf doodleuk citroenen, en die aten wij zonder moeite op. Toen hij later iemand vroeg hem op te eten, voor 30 euro, weigerde zij. De presentator bood gewoon 30 euro! Maar een mens vertrouwt zoiets niet dus weigert men. Echt heel frappant.

Als hij zegt dat je in een Ferrari zit dan zit jij te sturen. Als hij zegt dat jij dirigent bent, dan ben je dirigent. Als hij zegt dat ik Tarzan heet heb ik plots niets met mijn eigen naam, maar ben ik Tarzan! Echt geweldig leuk om van de zijkant toe te zien ook. Het is echt een aanrader voor iedereen die de mogelijkheid heeft!

Op http://www.hypnoseshow.nl staat meer informatie, vooral wat foto's. De foto's zijn niet van de intro maar van een willekeurige andere show. De site is niet bijzonder maar geeft een leuke impressie. Ik ben echt onder de indruk...

Misschien valt er iets over te speculeren, misschien ook niet. Maargoed, als mensen iets kwijt willen hierover, ga je gang :) .

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik begrijp niet zo goed waarom mensen nog steeds denken dat het onzin is.

Meestal kijk ik dat soort shows niet, omdat het mensen eigenlijk voor lul zet, maar ik vind het gegeven van hypnose wel interessant. Vooral wat je zei dat als je dertig euro biedt, het ineens niet meer werkt. Zo werkt het onderbewustzijn dus. Prachtig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich blijf ik het onzin vinden hoor. Maar ik ben er natuurlijk nog nooit zelf naar geweest.

Ik vond het feit van "volledig onder iemands controle" zijn ongeloofwaardig. Maar nu zeg je dat er dus weldegelijk grenzen zijn aan wat je doet onder hypnose.

Dus is mijn mening wel wat bijgesteld.

Misschien toch ooit eens naar zo'n show gaan.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op zich blijf ik het onzin vinden hoor. Maar ik ben er natuurlijk nog nooit zelf naar geweest.

Ik vond het feit van "volledig onder iemands controle" zijn ongeloofwaardig. Maar nu zeg je dat er dus weldegelijk grenzen zijn aan wat je doet onder hypnose.

Dus is mijn mening wel wat bijgesteld.

Misschien toch ooit eens naar zo'n show gaan.

Je doet dus in principe alleen wat je wilt. Als er wordt gezegd dat je je kleding uit moet doen doe je dat niet. Toen de man tegen iemand zei dat er een beeldschoon meisje voor hem stond begon hij de jongen voor hem spontaan vast te pakken. Toen hij vertelde dat het een jongen was volgde er een afkeurende beweging. Er zijn dus inderdaad grenzen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Je doet dus in principe alleen wat je wilt. Als er wordt gezegd dat je je kleding uit moet doen doe je dat niet. Toen de man tegen iemand zei dat er een beeldschoon meisje voor hem stond begon hij de jongen voor hem spontaan vast te pakken. Toen hij vertelde dat het een jongen was volgde er een afkeurende beweging. Er zijn dus inderdaad grenzen.

Zo kun je wel de waarheid uit iemand krijgen, of niet? Zou je bewust liegen? Dat die hypnotiseur zegt "daar staat een mooi meisje" en je doet niks, terwijl iedereen denkt dat je hetero bent?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Zo kun je wel de waarheid uit iemand krijgen, of niet? Zou je bewust liegen? Dat die hypnotiseur zegt "daar staat een mooi meisje" en je doet niks, terwijl iedereen denkt dat je hetero bent?

Da's een goeie, dat weet ik niet zo snel.. Maar ik denk als je homo bent en je houdt je leven lang vol dat je hetero bent, je dat dan ook wel volhoudt.

Overigens kan een hypnose ook goed zijn als je bijvoorbeeld wilt stoppen met roken. Als je echt wil gaat dat lukken. Er zijn mensen die moeten stoppen om bijvoorbeeld aan ander werk te komen, maar eigenlijk niet willen. Zij hebben geen kans bij de hypnose, omdat ze eigenlijk niet willen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik hou zelf heel erg van "ongewone" zaken en merk altijd weer dat iedereen die het onzin noemt, gewoon veel te argwanend is. Ze sluiten zich er heel snel voor af, heb ik altijd heel raar gevonden. Ik vind het juist buitengewoon boeiend, net zoals regressietherapie.

Maar goed Twice, zal vast bijzonder geweest zijn om eens mee te maken, kan ik me voorstellen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 5 months later...

Ah interesting topic.

Ik zal nooit iets onzin noemen als ik er niets van weet.

Ik weet er niets van. Heb af en toe wat op tv gezien, ook wat Twice beschrijft. En dingen als dit van Twice gelezen/gehoord.

Ik zou het zelf echt wel eens mee willen maken en zou er best van overtuigd kunnen worden dat het werkt.

Nu geloof ik er weinig van. Maar ik heb geen psychologie lessen gehad en heb echt geen idee hoe zulk soort dingen werken. Opzich zou het best waar kunnen zijn, maar het feit dat je alleen dingen doet die je echt wilt, maar dat je tegelijkertijd opzich wel alles doet wat er wordt gevraagd/gezegd gaat er bij mij niet in. Hoe sterk is die wil dan? Hebben mensen hun ogen dicht? Dus slaapwandelen ze? Of hebben ze hun ogen open, maar zijn hun zintuigen uitgeschakeld en luisteren ze alleen naar wat hun meester zegt?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...