Ga naar inhoud

Hadden ze niet een beetje beter hun best kunnen doen?


Aanbevolen berichten

Ik kom de laatste tijd met enige regelmaat oude videoclips tegen en dan weet ik natuurlijk dat ze gewoon de single draaien en dat de band daar volledig staat te playbacken. Sterker nog: zelfs tijdens een live-event als het Eurovisie Songfestival zijn de instrumenten die je op het podium ziet voor de show.

Maar soms denk ik: hadden ze nou niet een beetje beter hun best kunnen doen om het iets geloofwaardiger te maken?

 

Voorbeeld 1: Kajem (1986) een platenreeks waar ze een kerkorgel combineren met drums en synthesizers. Ondanks dat je duidelijk de Linndrum drumcompter hoort zie je toch een drummer, ok, dat zie je overal. Maar hier gaat het toch flink mis.

Je hoort in het begin zowel bellen als een soort fluitje. Duidelijk te horen dat dit DX7-geluiden zijn (FM heeft een onmiskenbare metalige, ik noem het 'buizige' klank). Het klopt ook, want op de credits staat naast een Korg Poly 800 en een Prophet 5 netjes een DX7 genoemd.

 

Ze zijn allemaal heel erg herkenbaar. De Poly 800 heeft zowel links als rechts naast de toetsen een heel dun randje en ook is de blauwe opdruk opvallend:

 

post-8-0-28483800-1402042315_thumb.jpg

 

De Prophet 5 bestaat voor een groot deel uit hout

 

post-8-0-66798700-1402042389_thumb.jpg

 

En de DX7 valt op aan zijn mintgroene rijen met membraamknoppen

 

post-8-0-68720200-1402042437_thumb.jpg

 

Dan nu de videoclip. Hebben ze gewoon maar synthesizers uit een willekeurig rek getrokken? Want die bovenste is geen van deze 3. Toch hoor je constant het 'fluitgeluid' gespeeld worden tegelijk met dat deze meneer op het bovenste keyboard drukt.

Hij doet de bassline met de onderste? Dat is de DX7, die maakt dus het fluitgeluid en het belgeluid. Rond 20-22 seconden zie je hem met links heftig op de DX7 rammen, maar hoor je helemaal niets. Is deze man gewoon een acteur? Want als hij zelf die synths had ingespeeld dan had hij ook geweten dat dit niet klopte en had hij voor de geloofwaardigheid in elk geval de DX7 bovenop kunnen zetten en de Korg onderop, maar er staat dus helemaal geen Korg.

De bovenste is een Roland en Roland heeft nooit FM-synthesizers gemaakt. Er is geen enkele manier om zo'n geluid uit een ander soort synthesizer uit die tijd te krijgen. Na wat zoekwerk bleek het een S10 te zijn, was een nieuwigheidje in 1986. En nou zou je in theorie een DX7 kunnen samplen op de S10 en zo die sound er uit krijgen, het is totaal ongeloofwaardig. Bovendien staat deze helemaal niet gecredit op de hoes.

 

 

Om nog maar te zwijgen over de enorme loei op 4:19 op de bekkens die nergens te horen is en de basgitarist die ook nergens te horen is.

Duidelijk allemaal sequencerwerk geweest waarbij maar een paar instrumenten live zijn ingezet en alles in 1x is opgenomen. Ze hadden voor de clip echter wel een beetje beter hun best kunnen doen.

 

Gisteren kwam ik een 'optreden' van de Pet Shop Boys tegen op het Belgische één. Hadden ze nou echt niet gewoon een stekker in dat gat kunnen steken?

Nee ok, je ziet er nooit kabels in zitten (want er zouden er ook nog minimaal 2 voor geluid nodig zijn) maar zo ernstig als dit heb ik het nog niet eerder gezien. Het zal er aan liggen dat dit geen compleet zwarte synthesizer is (maar een 80's samplerkeyboard!)

 

post-8-0-07895900-1402042951_thumb.png

 

Voorbeeldje waarbij ze wèl hun best hebben gedaan is deze: duidelijk dat de pluggen op niet draadloze microfoons zitten en gewoon dummys zijn, maar het lijkt er op en ziet er voor de leek geloofwaardig uit. Zeker in die tijd waren draadloze microfoons veel dikker. Dit zijn gewoon Shure SM58 mics.

 

post-8-0-51051600-1402043125_thumb.png

 

Er zijn vast meer voorbeelden, post ze gerust ;) Ja, of je denkt: waar maak je je druk om, dat kan ook :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...