Ga naar inhoud

C-64 vraagjes


Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, ik heb een paar vraagjes over de recent door mij op marktplaats gekochte c-64 en 1541 diskdrive.

Ik heb 30 jaar zonder zo'n ding gezeten en besloot onlangs dat ik er maar weer eens 1 moest aanschaffen. :-)

Ik was behoorlijk op de hoogte van de werking ervan maar eea is wat weg-geëbd. :-)

Mogelijk vind ik hier wat antwoorden.

 

1) De 1541 drive geeft bij aanzetten (ook na aanzetten van de c-64) een blijvend rode led. Er ligt mij van vroeger nog iets bij dat dit wellicht op een defect duidt. Klopt dit?

2) Als ik een floppy plaats en het load-commando geef ratelt hij wel flink maar nooit worden er files gevonden op de floppy's. (ja, er staat WEL iets op! (althans volgens de stickertjes die erop zitten) :-). Is het apparaat om zeep?

3)Er zat een turboloader bij.  In de papierwinkel zat wel een boekje van de KCS powercartridge maar dat is niet de cartridge die erbij zat. Zie de foto's.

Herkent iemand deze cartridge en bestaat er ergens nog een handleiding van? Ik heb gezocht op internet maar niet gevonden.

 

 

groeten,

Bram.

 

 

post-1025-0-58696100-1409167702_thumb.jpg

post-1025-0-94438900-1409167702_thumb.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welkom op Retroforum!

 

Of dat die lamp aan blijft bij het starten weet ik zo niet, ik zou eens een C64 kunnen aansluiten en het kunnen testen voor je.

Die snellaadmodule is zodat het laden via diskette niet zo lang meer duurt, KCS Power heeft deze optie ook.

 

Het is goed mogelijk dat de diskettes kapot/niet meer goed zijn, het is ook mogelijk dat de koppen van je drive smerig zijn, even met een wattenstaafje met alcohol voorzichtig schoonmaken (moet je drive wel open, het kan niet van buitenaf) en probeer eens zonder enige cartridge gewoon het normale laadcommando

 

LOAD "$",8,1

 

Dat zou een list moeten geven wat er op de diskette staat. Probeer ook een diskette achterstevoren/ondersteboven (de 1541 is enkelzijdig, diskettes zijn dubbelzijdig). Meestal hebben C64 schijven 2 nokjes, links en rechts, teken dat ze aan beide kanten beschreven zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

hoi, dank voor je reactie.

ik ga de load-opdracht eens proberen. Ik heb hem nog niet met de snellaadmodule geprobeerd, alleen de "standaard load". ALs de floppy's met de snellaadmodule gesaved zijn, dan zal hij de data ook niet kunnen laden schat ik zo in?

 

Morgen zal ik de drive evt eens schoonmaken van binnen.

Je hoort nog!

 

gr, Bram

 

ps: net even geprobeerd of ik wel kan saven. Als ik een klein programma schrijf en save onder save"test",8 dan lijkt hij dit wel te doen. Scherm wordt blauw en keert terug met de mededeling: ready.

Maar als ik dan load"test",8 doe dan geeft hij een file not found error. Ook als ik de loadopdracht geef met sterretje of dollarteken.

Toch maar de koppen eens schoonmaken????

 

En hopeleijk kan iemand mij aan een handleiding helpen van de turboloader. :-)

aangepast door Bram
Link naar bericht
Delen op andere sites

Mogge!

Zojuist de kop gereinigd. Geen verandering helaas.

Geprobeerd een floppy te formatteren. Dan geeft hij een file open error.

Vervolgens het foutkanaal uitgelezen na een mislukte loadopdracht.

Resultaat: 21 read-error

Volgens de handleiding wordt dan de sync-markering niet gevonden. Dit zou dan een slechte uitlijning van de kop kunnen zijn, ongeformatteerde disk (die kan ik uitsluiten) of het kan duiden op een hardware-defect.

Omdat de rode led continue brandt denk ik dat laatste.

Mogelijk dat iemand hier weet wat er dan aan gedaan kan worden. En anders tik ik vast nog wel ergens een werkende op de kop voor weinig maar de kick zit hem natuurlijk wel in het aan de praat krijgen. :-)

 

groeten, Bram

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoihoi,

ik zal morgen de drive weer eens open schroeven en kijken hoe het zit met de snaar.

De rode led die constant brandt is geen probleem?

 

gr, Bram

 

Zou best kunnen zijn dat je de kop even heen en weer moet bewegen omdat die vast zit (olie hard geworden), kun je mooi bij als je hem opent.

Kan ook zijn dat 'ie merkt dat de drive niet draait maar de motor wel, dat hij daarom blijft branden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mogge allemaal, ben ik weer.

Snaar is in prima conditie. Niet te los, niet te strak. Geen scheurtjes door uitdrogen ozd. Alle asjes zijn glad en alles loopt soepeltjes.

Desondanks nog steeds een rode led en dezelfde foutmeldingen als voorheen.

 

Ben ondertussen mogelijk wel iets wijzer geworden via het commodore gebruikersgroepforum van HCC.

Als je de drive aan- of loskoppelt terwijl de C-64 aanstaan kan de drive om zeep geholpen worden.

In dat geval blijf  oa de rode led constant branden. Mogelijk dat de vorige eigenaar deze lompe actie heeft gedaan.

Ik las op het HCC forum  tevens dat er in dat geval dusdanig veel chips opgeblazen kunnen zijn dat je beter op zoek kunt gaan naar een andere drive.

Ik denk dat ik dat maar ga doen.

Bedankt voor jullie reacties! Ben toch weer even paar uurtjes zinvol bezig geweest met ophalen van oude  weggezakte kennis. :-)

 

gr, Bram

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...