Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Holy sh!t jongens! er staat een PDP computer op Marktplaats :@  en nog werkend ook!

 

http://www.marktplaats.nl/a/computers-en-software/overige-computers-en-software/m1020320662-pdp-11-93-computer-voor-salvagnini-machines.html

 

Eindelijk een échte 16-bit micro computer op de stomme site. Lijkt mijn echt een pareltje (Na opknappen) in een 16-bit collectie.

Misschien niet ZO gewild als een PDP-8 ( *; ) systeem, maar nog steeds bizonder en ook de eerste keer dat ik er een zie.

 

Prijs niet een zo heel slecht voor een werkend systeem met hardeschijven en tape drive (Zou makkelijk kunnen worden gebruikt om data over te zetten.)

 

Heeft iemand de prijzen van AMIGA spul wel eens gezien? krankzinnig duur 8)7  heb veel liever een PDP 8-)

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Hoe kan je serieus niet weten wat een PDP is?

 

 

Programmerbare Data Processor (PDP) was een serie van minicomputers gemaakt door de Digital Equipment Corporation, van 1957 tot 1990. De naam "PDP" is opzettelijk gekozen omdat  "computer" ten tijde van de eerste PDPs een reputatie als grote, gecompliceerde en dure machines en de capitalists wereld zou niet willen dat hun markt met grote computers zou wonder verkleind. (vooral Georges Doriot) zou geen ondersteuning geven voor digitale's pogingen om een "computer" te maken. het woord "minicomputer" nog niet was uitgevonden. Digital gebruikten hun bestaande lijn van logische modules om  een programmerbare Gegevensverwerker  te maken en te verkopen aan een markt die grote, complexere computers niet konden betalen.

 

De PDP computers waren gericht op kleine tot middelgrote bedrijven.

 

Een van de drie PDP-1s waarvan we weten dat ie nog bestaan: http://www.masswerk.at/spacewar/spacewar_origins/chm-pdp1-tom_bennett.jpg

PDP-7: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Pdp7-oslo-2005.jpeg

 

PDP-11: http://www.bejaardecomputers.nl/muscat/pics/DSC04630-600.jpg

 

PDP-8 op Ebay: http://www.ebay.com/itm/DEC-PDP8-I-MINICOMPUTER-PDP8-PDP-8-PDP-8-/201519662416

 

Het verzamelen van mainframes en microcomputers is anders dan Amiga, Nintendo en x86 zooi. Eigelijk zie ik 80's spullen al als modern, vergleken met een IBM System/360. Heb er nog geen gezien op Marktplaats.

 
Link naar bericht
Delen op andere sites

 

Hoe kan je serieus niet weten wat een PDP is?

 

 

Programmerbare Data Processor (PDP) was een serie van minicomputers gemaakt door de Digital Equipment Corporation, van 1957 tot 1990. De naam "PDP" is opzettelijk gekozen omdat  "computer" ten tijde van de eerste PDPs een reputatie als grote, gecompliceerde en dure machines en de capitalists wereld zou niet willen dat hun markt met grote computers zou wonder verkleind. (vooral Georges Doriot) zou geen ondersteuning geven voor digitale's pogingen om een "computer" te maken. het woord "minicomputer" nog niet was uitgevonden. Digital gebruikten hun bestaande lijn van logische modules om  een programmerbare Gegevensverwerker  te maken en te verkopen aan een markt die grote, complexere computers niet konden betalen.

 

 

 

Wel een héle mooie vertaling van de Engelse Wikipedia.

 

Programmed Data Processor (PDP) was a series of minicomputers made and marketed by the Digital Equipment Corporation from 1957 to 1990. The name "PDP" intentionally avoided the use of the term "computer" because, at the time of the first PDPs, computers had a reputation of being large, complicated, and expensive machines, and the venture capitalists behind Digital (especially Georges Doriot) would not support Digital's attempting to build a "computer"; the word "minicomputer" had not yet been coined.[citation needed] So instead, Digital used their existing line of logic modules to build a Programmed Data Processor and aimed it at a market that could not afford the larger computers.

 

;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb wel eerder van een PDP computer gehoord, een van de eerste computers, dacht ik. Maar ik kan helemaal mis zijn, dus ja: alice, vertel 's!

Daar heb ik wat over gehoord ja...

 

Raar eigenlijk, de markt betaald toch niet meer dan wat een realistic prijs is? Ik zie ondertusse al twee jaar de zelfde 400 euro 486 computers op Ebay staan. Daar komen ze noot vanaf op die manier. Tenzij een bedrijf juist DAT type moederbord moet hebben of zoiets.

 

Het kan natuurlijk komen doordat mensen de 'goedkope' AMIGA's opkopen en dan voor duurder opniew op Marktplaats zetten. Maar dat is wel een klote move...en is dat wel legaal?

 

Ik hoor regelmatig dat koper of verkoper hun afspraken niet nakomen op Marktplaats, met Ebay is dit veel lastiger, die kunnen er veel meer tegen doen.

 

Misschien bieden sommige mensen duur op AMIGA spullen omdat ze niks te doen hebben, of om de prijs op de drijven. Je kan het toch wel afzeggen *.*

Link naar bericht
Delen op andere sites

Probleem met dit soort apparaten is dat er teveel gekken zijn die er veel voor willen betalen, en er steeds minder apparaten in omloop zijn die nog een fatsoenlijke staat hebben. Bij een oude NES kun je nog beargumenteren dat er zoveel van gemaakt zijn (en maar weinig zomaar weggegooid) dat ze voor een relatief lage prijs nog aangeschaft kunnen worden. Bij apparaten waar er minder van zijn gemaakt ligt dat weer anders.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...