Jump to content

T4600C

User
  • Content Count

    398
  • Joined

  • Last visited

About T4600C

  • Rank
    Speed Freak

Profiel

  • Geslacht
    Array
  • Console
    Array

Profile Fields

  • Interesses
    Array

Recent Profile Visitors

2,511 profile views
  1. Heb ik 1 keer gehad, moest toen zekering vervangen en terug zetten naar 230.
  2. Dia's waren een veelgebruikte manier om geweldige foto's te delen en een verhaal te vertellen. Maar ze zijn zonder geluid ... natuurlijk. Tenzij gecombineerd met een cassettebandje dat het verhaal vertelt door middel van muziek en stem, wat aangeeft wanneer het volgende adembenemende uitzicht op de ruimte geprojecteerd moet worden. Al geruime tijd wilde ik deze belichamingen van bescheiden jaren 60 tot 80's entertainment naar het gemakkelijker toegankelijke digitale domein brengen. Het is vrij eenvoudig: scan de dia's in hoge resolutie, herstel ze, digitaliseer de cassette met een cassetterecorder van goede kwaliteit, herstel indien nodig. Synchroniseer de twee inert gescheiden media in een videobewerkingsprogramma en voila!
  3. Het materiaal staat al op YT in 1080p, maar door de compressie is het onbruikbaar.
  4. Niet meer tevreden met de Archive.org 720p-bestanden... Ik heb gekeken naar Apollo 16mm-scans van de hoogste kwaliteit en het hele archief is 30Tb, 1440x1080 ProRes444-scans. Helaas zei de archivist dat het een nonstarter is omdat het er niet naar uitziet dat ik het benodigde budget heb. Normaal gesproken verkopen aan docs, studio's en tv-programma's. Ik zal zien of ik af en toe een paar magazijnen kan kopen. Dit zou een lagere productiesnelheid betekenen, maar ordes van grootte hogere kwaliteit. De kwaliteit van 1080p-scans is duidelijk in de onderstaande frames: https://youtu.be/E2InsDwgcXk
  5. De twee versies lopen niet helemaal gelijk. Mijn workflow zorgt ergens voor dropped frames... ik moet nog uitzoeken waarom. Niet elke frame is even scherp. Ik heb er geen verstand van maar volgens mij hangt dit af aan de graden van de sluiter en hoe veel vinnen deze heeft. Lagere kwaliteit sluiter zorgt er voor dat elke X aantal frames bewogen zijn.
  6. De scans zijn erg dof om zo alle highlights en schaduwen goed te digitaliseren. De eerste stap is de kleuren goed krijgen, daarna kan contrast en helderheid omhoog worden gekrukt Maar goed ik ben maar een amateur, wellicht ga ik hiervoor een passende workflow ondervinden met vallen en opstaan.
  7. De hut zou inderdaad wat rood kunnen gebruiken om het groene kanaal wat te dempen. Een lichte waas hou je altijd wel denk ik, is ook gewoon een kwaliteit van oude film stocks. Het is een compromis sluiten.
  8. Ik ben al bezig met de kleuropnamen gemaakt op diezelfde reis... jaren 30 Kodachrome. Hier een kijke in mijn kleur-correctie workflow: Voor: Na: Het zal geen meester-kleurbewerking prijs krijgen maar niet slecht voor de eerste keur serieus proberen... wellicht is een online cursus handig.
  9. Waar/hoe zou ik een donatie kunnen maken, djkoelkast?
  10. De beeldverhouding is zo breed omdat het beeld doorgaat tussen de perforaties, en veel scenes hier wel goed bij paste... Hier een onbewerkte frame:
  11. De bestanden die ik geleverd krijg zijn 1920x1080, 20mb/s Apple ProRes444. (Als je daarom vraagt) Deze bestanden clippen niet in de highlights zoals te zien op de YT film. Productiebestanden zijn erg dof voor zo'n groot mogelijk dynamisch bereik. Maar ik denk dat ik ga vragen voor 2K bestanden. De filmpjes zijn namelijk gescand met overscan, dus de perforaties zitten er ook bij. Handig omdat veel camera's ook beeld opnamen tussen de perforaties. Soms moet je croppen en dan is dat beetje extra resolutie handig om toch nog mooi 1080p te exporteren. Ik krijg de bestanden geleverd zonder watermerk. FILMAKPITAAL is bezig met het maken van een beeldarchief voor klanten om hun opnamens in op te slaan. En ook voor producenten om beeldmateriaal te kunnen kopen, denk bijvoorbeeld aan Unicef die wat oude beelden van vroeger wil laten zien in een TV spot. Ik heb afgesproken dat zolang beelden interresant zijn voor hun archief, ze deze daarin opnemen in 4K ProRes444. Zelf krijg ik meer handelbare bestanden. Op deze manier zijn mijn films digitaal op een off-site locatie in de hoogste kwaliteit en altijd toegangbaar. Als er dan met mijn eigen computer en orginele spoelen iets gebeurt is er in iedergeval een digitale versie... En mochten er beelden verkocht worden krijg ik een deel van de opbrengst, wat ik weer kan steken in het aanschaffen van meer origineel materiaal om te delen. Lijkt mij een win-win situatie. Deal was wel dat als ik beelden op YT zou zetten, dit moest met een watermerk. Storend maar wel begrijpelijk...
  12. Ik ben al een tijdje bezig met FILMKAPITAAL om mijn groeiende collectie beeldmateriaal te digitaliseren. Veel stukjes heb ik al laten zien op deze fora. Het leek mij beter om een centraal draadje hierover te vormen, gevonden foto's is namelijk al aardig vol met mijn topics... oeps In deze collectie zitten beelden van 1900 tot 1970. Van dingen zoals typische vakantie-kiekjes tot het ophalen van een Mercury ruimtecapsule, een familie die hun huis aan het bouwen zijn en 9,5mm opnamen van nazi-officieren. Nu heb ik lang nagedacht over wat voor presenteer-formaat hier goed bij zou passen. Zelf ben ik geen fan van watermerken op oude filmbeelden maar FILMKAPITAAL heeft dat liever wel. Deze beelden van een reis naar Zuid America heb ik al een tijdje liggen. Niet de mooiste of meest bijzondere beelden, maar wel redelijk oud. Goed om te kijken wat mooi werkt voor jullie of niet... laat mij het weten!
  13. Heb even gekeken.... hier een aantal kaarten. Getest en posten met goed beeld. Video: 8-bit ISA: XEGA P82C434 Philips OEM Paradise Systems PEGA2A waarvan geheugen chipje kapot is (Raar beeld) , moeten ergens te vinden zijn, kwestie van vervangen? D2A62L VEGA Video 7 Juko Ultimate EGA + 16-Bit ISA Trident TVGA8900C Trident TVGA 9000A OAK Technologies OTI067 PCI ATI Mach64 Diamond Multimedia Stealth 64 Video 2001 S3 Trio 64V+ Diamond Multimedia Stealth 64 2000 ARK ark2000pv Diamond Multimedia Stealth 64 S3 Vision968 86C968-P S3 Virge/GX Q5C4BB AGP ATI RAGE IIC ATI RAGE 128 Ultra Geforce 4 MX440SE 64-bit DDR S-Video + VGA out. Diamond MultiMedia VIPER V550 SDR 16mb Geluidskaarten niet getest... 16-BIT ISA: Analog Devices AD1848KP SoundPort met IDE header. 2x Advance Logic ALS120
×