Jump to content

T4600C

User
  • Content Count

    406
  • Joined

  • Last visited

About T4600C

  • Rank
    Speed Freak

Profiel

  • Geslacht
    Array
  • Console
    Array

Profile Fields

  • Interesses
    Array

Recent Profile Visitors

2,665 profile views
  1. Gemini 4 Ruimtewandeling door Ed White:
  2. Iets om aan de beeldbank en EYE filmmuseum te vragen wat het is?
  3. Dat is best bijzonder! Heb je zelf een apparaat om 35mm film te scannen of ga je het laten doen?
  4. Door de jaren heen heeft de Tivoli sterrenwacht een aardige collectie ruimtevaard gedenkwaardigheden verzameld. Alles van vele honderden dia's tot bandrecorderbanden en 16mm films. Ik ben al een tijdje bezig om dat alles te digitaliseren, en het is leuk om te zien als iets in en tentoonstelling of artikel gebruikt wordt. Één van de bijzondere documenten gedoneerd aan het archief -door verschillende mensen- is een groot aantal krantenknipsels/artiekelen die toen der tijd waren ingeplakt door volgers van de ruimterace. - Zie middelste plank Werdelijk tientalle boeken met duizenden knipsels van zowel teksten als foto's. De collectie begint aan het verre begin met Sputnik, en rijkt tot aan het Space Shuttle tijdperk. Verschillende tijdperken zijn gearchiveerd; Van de eerste Amerikaanse satelliet naar het eerste levende wezen in de ruimte, eerste mens op de maan, naar ruimtesondes die landen andere werelden en verre planeten. Alles bijzonder mooi en gedetaileerd ingeplakt. Hellaas zijn de boeken en knipsels aan het vergaan; de lijm droogt op en de rug verteerd gewoon. Hoogtijd om dit mooie document, ooit met veel intresse en ongewtijfeld trots in elkaar gezet, te geditalizeren voor het digitale archief. De sterrenwacht sponsord dit werk door een boek-scanner aan te schaffen, die de komende weken moet arriveren. Op die manier kunnen de mappen met hoogstaande scans in OCR PDF en OCR WORD worden opgeslagen. Zo zijn ze makkelijk toegankelijk en lees/bruik-baar. De PDF bestanden worden uiteindelijk hier ook gedeeld. Verwacht updates zodra ik een stapje verder ben
  5. Tuurlijk, vragen staat altijd vrij; 1. Bij nader inzien zou ik dat best wil kunnen croppen, en die stukjes op de goede plek zetten. Maar het is veel makkelijk om gewoon de gehele hoogte te laten zien. Iets voor de volgende keer... 2. Jaren 30 als tijdvak ja, gezien de auto's. Zou ook jaren 40 kunnen zijn. 3. Jaren 30 Kodachrome behoud hellaas zijn kleuren niet zo goed als de latere Kodachrome. Ook is het kleuren-pallet anders dan jaren 40-50. De emulsie was in die paar jaar blijkbaar enorm veranderd. Misschien was het jaren 30 toch nog een beetje een test-fase voor Kodak. Zoals ik hier boven op dit draadje laat zien zijn de kleuren bij sommige scenes best wel ver vervaagt. Hellaas... maar met goede scans, software en veel tijd gelukkig redelijk goed te krijgen. Als ik het echt goed wil doen zou ik bepaalde stukken, zoals de lucht, apart moeten corrigeren of zelfs een heldere blauwe lucht geven. Davinci Resolve kan dit wel, maar het is een enorm complex programma dus het kost wat tijd om alle functies door te hebben. Het wordt bij Hollywood gebruikt als kleur-grader. Die kende ik ja, mooie resolutie maar dat heb je al snel met 4x5 natuurlijk
  6. Computerspellen ondervonden een ware metamorfose in de jaren 90 en 00. Meden door de komst van 3D chipsets op videokaarten, maar ook door de steeds populairdere Compact Disk. De CD maakten het mogelijk om grote hoeveelheden data, zo'n 500-700mb, op te slaan. Dit was in het begin vaak meer dan de gehele capaciteit van je hardeschijf. Het was niet alleen haalbaar om hoge resolutie textures, muziek en hoge kwaliteit stemmen op te slaan, maar ook... video! Als je computerspellen hebt gespeeld van jaren 90 tot 00 ontkom je niet aan klassieke intro/level uitleg video's die van de CD werden gestreamed (HDD ruimte was namelijk veel te kostbaar!) Denk aan klassieke intro's van Quake 2, Age of Empires 1 & II, Anno 1602, LEGO spellen en ga zo maar door. Toen revolutionair om uberhaupt af te kunnen spellen, helaas laat de resolutie en aantal beelden per seconden nu de wensen over.... Het was namelijk nog steeds te taak van de computer om de ruwe datastroom te decoderen. Om die reden, en natuurlijk om ruimte te besparen op de CD, ligt de resolutie veelal rond 320p tot 640p, en de framerate tussen de 10 en 20fps. Maar.... met steeds beter-wordende kunstmatige intelligentie is het mogelijk om deze lage resolutie/framerate enorm te verbeteren. Eerst pas ik op de beelden frame-interpolatie toe; dat wil zeggen, het algoritme kijkt naar twee échte beelden - naar wat er veranderd is tussen die twee- en plaatst er gehele nieuwe beelden tussen. Met inachtneming van diepte en wat wel/niet beweegt. Dit zorgt voor een bijzonder goede interpolatie. Vervolgens pas ik kunstmatige intelligentie toe met een pixelart/anime-achte filter om de 320/640p beelden te vergroten naar 1080p. De resultaten zijn veel beter dan gewoon met nearest-neighbour of billionair/trillionair te vergroten. Lijnen worden echt scherper en soms -lijkt- er meer detail te zijn. Om al deze trucjes toe te passen, kom je uit op een workload die ongeveer 3 á 4 uur per 1 minuut bronmateriaal kost. Dat wil zeggen, het verwerken van 3 minuten video kost 7-11 uur. Ik ben van plan om dit te doen met veel spellen uit die tijd... hier alvast een voorproefje/test. Quake 2 Intro, 14fps 320p - 60fps, 1080p: (Edit) Als referentie, de onbewerkte intro: Laat me weten wat je denkt, en zet graag neer wat voor oude beelden/spellen je op deze manier verwerkt wil hebben!
  7. Zuid-America, 1930 16mm Kodachrome: https://youtu.be/RK5ylKYKMfg
  8. Heb ik 1 keer gehad, moest toen zekering vervangen en terug zetten naar 230.
  9. Dia's waren een veelgebruikte manier om geweldige foto's te delen en een verhaal te vertellen. Maar ze zijn zonder geluid ... natuurlijk. Tenzij gecombineerd met een cassettebandje dat het verhaal vertelt door middel van muziek en stem, wat aangeeft wanneer het volgende adembenemende uitzicht op de ruimte geprojecteerd moet worden. Al geruime tijd wilde ik deze belichamingen van bescheiden jaren 60 tot 80's entertainment naar het gemakkelijker toegankelijke digitale domein brengen. Het is vrij eenvoudig: scan de dia's in hoge resolutie, herstel ze, digitaliseer de cassette met een cassetterecorder van goede kwaliteit, herstel indien nodig. Synchroniseer de twee inert gescheiden media in een videobewerkingsprogramma en voila!
  10. Het materiaal staat al op YT in 1080p, maar door de compressie is het onbruikbaar.
  11. Niet meer tevreden met de Archive.org 720p-bestanden... Ik heb gekeken naar Apollo 16mm-scans van de hoogste kwaliteit en het hele archief is 30Tb, 1440x1080 ProRes444-scans. Helaas zei de archivist dat het een nonstarter is omdat het er niet naar uitziet dat ik het benodigde budget heb. Normaal gesproken verkopen aan docs, studio's en tv-programma's. Ik zal zien of ik af en toe een paar magazijnen kan kopen. Dit zou een lagere productiesnelheid betekenen, maar ordes van grootte hogere kwaliteit. De kwaliteit van 1080p-scans is duidelijk in de onderstaande frames: https://youtu.be/E2InsDwgcXk
  12. De twee versies lopen niet helemaal gelijk. Mijn workflow zorgt ergens voor dropped frames... ik moet nog uitzoeken waarom. Niet elke frame is even scherp. Ik heb er geen verstand van maar volgens mij hangt dit af aan de graden van de sluiter en hoe veel vinnen deze heeft. Lagere kwaliteit sluiter zorgt er voor dat elke X aantal frames bewogen zijn.
×