Ga naar inhoud

Videobanden van oud NOS/beeldengeluid medewerker


Aanbevolen berichten

Als verzamelaar van ruimtevaart memorabilia vind ik het belangrijk om zo veel mogelijk veilig te stellen voor het nageslacht.

Dus ik ben via berschillende kanalen fanatiek bezig om zo veel mogelijk speciaal/bijzonder/uniek materiaal te digitalizeren en waar mogelijk beschikbaar te stellen.

 

Nu was ik al een tijdje in gesprek met Ed, wie vroeger bij de NOS werkten om programma's samen te stellen voor uitzending. Eerst in het 16mm tijdperk, later met betacam. Ook heeft Ed gewerkt bij het beeldengeluid archief.

 

Het  leuke is dat Ed ook een grote ruimtevaart fanaat is, en vroeger dus betamax/VHS kopiën maakten van de  klaargemaakte uitzendbanden bij de NOS, voor eigen gebruik.

 

Al een hele tijd geleden vroeg ik of ik zijn collectie VHS en BETAMAX materiaal kon digitalizeren. Jaren geleden was hij hier huiverig over, wat natuurlijk begrijpbaar is.

 

 

Ed heeft mij een paar maanden geleden gemailed dat hij vind dat ik op YouTube goed bezig ben met analoge videoband opnamen, en hij best wel met mij wil samenwerken.

 

Op die manier heb ik begin deze maand een pakketje met banden ontvangen, gewoon om te kijken of de banden nog afspeelbaar zijn en of ze goed afspelen met mijn apparatuur.

 

Een paar uitblinkers aan materiaal dusver:

 

PXL_20210525_170455607.thumb.jpg.3dc0d8d832b2a08a5572ac7552f822dc.jpg

 

Ed ontmoete samen met zijn zoon de ruimtevaarder John Glenn, en werkten ook aan een tijdschift over de ruimtevaart. interresante ruwe opnamen, volledige uitzending en schone inlas van alleen de relevante beelden.

Erg bijzonder!

 

Verder:

PXL_20210525_170521964.thumb.jpg.fa5d7969f57c9b8c855278ce24768510.jpg

 

Snelle foto van een paar algemene banden:

PXL_20210525_170437652.thumb.jpg.eeb9aceb50ab3c920018a32604418fc6.jpg

 

Erg veel leuk en soms bijzonder materiaal dus! en het leukste voor mij, ik mag de meeste banden zelf houden voor mijn eigen collectie. Enkel de jeugdjournaal banden hoef ik terug te sturen.

Gelukkig spelen de banden erg goed af en hebben vrijwel geen lijntjes en dropouts. Allemaal in perfecte conditie dus.

 

Een mooi project voor ons beiden. Hellaas zal ik het meeste niet kunnen delen op YouTube... maar dat gaat afhangen van het materiaal.

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...