Ga naar inhoud

TimeFlies (of: help samba-boy afstuderen met een gratis, crowdsourced tv-fragmenten project!)


Aanbevolen berichten

Dag allemaal! :D

 

Logo.thumb.png.6603b47c3cf29cc89dd13a04492ef318.png

 

Retroforum bestaat nu ruim dertien jaar (bijna twintig als je de roerige eerste jaren van forum.bassieenadriaan, forum.clownenacrobaat én forumschorum meetelt) en in die jaren heeft de community veel meegemaakt. Ook heeft Retroforum in die jaren veel willen zijn. Op één gebied was Retroforum lange tijd echter een van de trendsetters: het delen van 'oud en toch nieuw' materiaal. Inmiddels is deze 'niche' uitgegroeid tot iets waar vele contentcreators online mee werken, van videohobbyisten en TikTok-overspoelers, tot mensen die er hopen een zakcentje mee te verdienen via achterstallige platforms als patreon. Ergo, tijd voor iets nieuws. Dat nieuwe zit 'm in een afstudeerproject dat samba-boy (hoi!) voor zijn opleiding wil uitvoeren, ín opdracht van, maar meer nog in samenwerking mét Retroforum. En Retroforum, dat zijn wij, allen, samen. Dat kan dus heel democratisch besloten worden, en dat is ook waarvoor ik dit topic open.

 

In de nieuwe videoreeks 'Retroforum Timeflies' worden namelijk actuele gebeurtenissen van nu, afgezet tegen gebeurtenissen, momenten of belevenissen uit het verleden met behulp van vintage en historisch beeldmateriaal van de Nederlandse televisie. Zien we duidelijke overeenkomsten, herhalingen van stappen en zetten, zien we geëscaleerde gevallen tegenover eerste stappen op hetzelfde gebied, of zien we hoe er nu voorzichtiger wordt omgegaan met zaken, mensen of dingen waar we vroeger nog als het ware met een sociale bulldozer overheen gingen? Het is eigenlijk een ultiem potje 'linkjes leggen' met tv-fragmenten, in de vorm van een snelle, Zap Service-gemonteerde videosnack. Handig en misschien ook leerzaam voor onderweg, entertainend voor op de pot.

 

Hoe kun je helpen?

Onderwerpen, linkjes en momenten. Denk jij aan iets bekends terug van vroeger en zie je tegenwoordig iets gelijkwaardigs terug (Dit kan heel algemeen; AVRO's Service Salon in de 80s, De 5 Uur Show in de 90s - of wat journalistieker: Pim Fortuyn bekogeld met taart, Baudet aangevallen met een paraplu en een bierfles), of zie je juist een totale omslag tussen toen en nu, dan hoor ik dat graag van je. Hoe abstract ook; als er maar beeld van is. Hoe meer beeld, hoe meer ik ervan tot een degelijke montage kan maken. Als je het niet in dit topic wil droppen, geef me dan gerust een PB (Vanaf 50 posts, niet gaan spammen om aan die 50 posts te komen aub dank u wel).

 

Ter voorbeeld heb ik hier een overzicht van een eerste proef-TimeFlies die binnenkort hier online komt, over het gebruik van de telefoon:

Spoiler

 

·         In Televizier Magazine (AVRO, 1981) werd het 100-jarig bestaan van de telefoon in Nederland behandeld.

·         In het programma 'André's Comedy Parade' zit een sketch waarin André van Duin door een politieagent (Frans van Dusschoten) gevraagd wordt om niet stil te staan en te bellen vanuit de auto. Hij rijdt weg, en neemt daarbij een complete telefooncel mee.

·         Chriet Titulaer haalde met kijkers een 1 april-grap in zijn technologische snufjes-programma ‘Wondere Wereld; de 'fietstelefoon'. Toen een grap, nu inmiddels (hoewel veel compacter) een boete waard.

·         In 1988 ging Henny Huisman de mist in door tijdens zijn Soundmixshow-finale het hele telefoonnetwerk lam te leggen doordat iedereen tegelijk hun stem uitbracht.

·         In 1989 werd een autotelefoon-netwerk door de PTT in gebruik genomen (NOS Journaal 1989).

·         Midden jaren negentig kwam de portable telefoon meer in opkomst. Greenpoint van PTT Telecom speelde hierop in

·         In 1998 vroeg documentairemaker Frans Bromet aan willekeurige mensen op straat of zij een mobiele telefoon hebben, waarop nagenoeg iedereen aangeeft niet de hele dag bereikbaar te willen zijn

·         In 1995 maakte Youp van 't Hek in zijn voorstelling 'Spelen met je leven' een paar grappen over gebeld worden op onhandige momenten, zoals ook tijdens een begrafenis waarbij een telefoon afging

·         In 1996 werden 6 miljoen abonnees 'omgenummerd' naar een tiencijferig nummer

·         Dagelijkse soaps uit die tijd, zoals Goede Tijden en Goudkust, maakten vaak onsubtiele scènes hierover.

·         Rond 1999 bij Veronica Call-TV (Bel naar de studio en kom in de uitzending). Je kon winnen: een GSM-telefoon.

·         Weer André van Duin, 2001. Een geflopte plaat over 06-nummers.

·         Bellen op tv om prijzen te winnen, de mid-jaren 90 werden er sowieso mee overspoeld.

·         In 2006 maakte Hi een commercial voor de 'Hi Vriendendienst'.

·         Al in 2009 was 'de mobiel in de klas' een probleem als digitale spiekbrief, en een digitale verklikker uit Haarlem bood toen uitkomst.

·         Basisscholen gooien inmiddels de mobieltjes massaal in de ban, die moeten sinds dít jaar op vele scholen in het kluisje, zo blijkt uit een reportage van het NOS Jeugdjournaal (2023).

·         Begrijpelijk, want anders krijg je misschien ook wel onhandige situaties, zoals toen Philip Freriks' eigen telefoon afging tijdens de afkondiging van het NOS Journaal in 2008.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch niet eens zo makkelijk als het lijkt. Vaak heb je die momenten spontaan, maar dan onthoud je het niet, en komt het later niet op commando boven.

 

Koot & Bie natuurlijk... maar dat is al wel bekend zo denk ik! Bij het radioprogramma Cursief heb ik toch wel eens overlap gezien tussen zorgen uit de jaren '70 en nu. Macht van de olielanden, klimaat, een boerenpartij. Maar ook dan ben ik vast niet de eerste die dat ziet.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...