Ga naar inhoud

Drankgebruik in soap


Aanbevolen berichten

Tja, het is een serieuze kwestie: het drankgebruik in een soap.

Mensen denken er vaak licht over, maar het schijt dus echt zo te zijn dat veel tiener(meisje)s enorm be?nvloed worden door soaps.

Lees dit eens!

Ik snap het gedrag van ONM niet echt. Als blijkt dat tieners negatief be?nvloed worden door alcoholgebruik in de soaps, waarom doen zij er dan niet iets aan? Okay, ik snap dat het eventueel meer kijkers trekt het vele alcoholgebruik erin te laten, maar om de negatieve kanten van alcohol te laten zien is toch ook interessant voor de kijker? Als je iemand met een alcoholvergiftiging of drugsverslaving ziet in de serie is dat toch ook goede tv?

Als blijkt dat ONM er niks aan wil doen, vind ik dat er moet worden opgetreden en desnoods het gehele alcoholgebruik in soaps moet worden afgeschaft!

Jullie?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Laatst was een van de hoofdschrijfsters in "De wereld draait door" en als ?cht bewezen is dat het aan ONM ligt gaan ze er wat aan doen.

Nu is het alleen zo dat ONM kijkers meer drinken dan GTST kijkers, maar dat kan net zo goed aan het type publiek dat zo'n soap aantrekt liggen.

Bijvoorbeeld:

Een crimineel kijkt graag naar Forensic Detectives

Is dan elke Forensic Detectives kijker een crimineel?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb gelukkig al heel lang geen soap meer gezien, dus hoe het precies zit, weet ik niet. Ik vind echter niet dat een soap de rol van maatschappelijke opvoeder moet krijgen. De verantwoordelijkheid van drinkende jongeren ligt nog altijd bij de ouders. Natuurlijk moeten soaps en andere programma's het niet doortrekken in het extreme, maar als ze concessies gaan doen aan "normen en waarden" krijg je straks een groepje dat de homo-karakters uit de shows wil omdat dat ook jongeren beinvloed, bij wijze van spreken.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb niet direct een idee wat ik hiervan moet vinden. Als ik het artikel op nu.nl zo lees wordt er inderdaad wel heel erg vaak in soaps als ONM en GTST gedronken. Ik ben in ieder geval van mening dat dat wat meer teruggedrongen moet worden maar helemaal verbieden hoeft ook weer niet.

Waar ik aan twijfel is of het nou wel daadwerkelijk invloed heeft op jongeren die naar deze soaps kijken. Inderdaad krijgen ze wel een vertekend beeld van de realiteit maar ik denk dat de meesten hier toch ook nog wel oog voor zullen hebben en daarnaast vraag ik me af of er wel echt duidelijke bewijzen zijn dat jongeren meer drinken door soaps.

Ik weet overigens uit ervaring wel dat volwassenen al snel denken dat jongeren door soaps en andere tv-series be?nvloed worden en niet alleen wat betreft drank. Zo rond 1998 was namelijk de dramaserie Westenwind op tv en deze keek ik een keer bij m'n ouders in de huiskamer. Volgens mij was het toen zo dat er iemand een televisie uit het raam gooide en mijn moeder op dat moment door de kamer liep. Ze zei toen al dat ik wel moest weten dat dat ik dat soort dingen absoluut niet in werkelijkheid moest doen wat ik toen ook heus wel wist. Maar goed, enkele dagen later was het zo dat m'n jongere broer een cd-romspel van mij wilde lenen maar daar had ik geen zin in omdat ik hem net nieuw had en eerst het spel zelf een beetje wilde uitvogelen. Er werd toen gedreigd met van allerlei straffen als ik het spel niet zou uitlenen want dat was zogenaamd misdragen van me. Uiteindelijk gaf ik het op en smeet ik de cd-rom boos de computerkamer in richting m'n broer.

Gevolg: onmiddelijk helemaal geen Westenwind meer mogen kijken omdat dat invloed zou hebben op mijn gedrag. Dit vond ik erg onterecht omdat ik voor mijn gevoel echt werd gedwongen tegen mijn zin dat spel uit te lenen en iedereen die me beter kent (ook de leden hier die me hebben gezien) toch wel weten dat ik van mezelf gewoon erg rustig ben en me door iets als eens serie echt niet laat be?nvloeden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kijk, voor tienermeisjes is een rolmodel erg belangrijk. Als zij een mooie meid zien, met een whisky-cola in de ene hand en een sigaret in de andere hand gaan zij dat leuk vinden. Als zij iemand die in de put ziet horen zeggen "doe maar een dubbele whisky" gaan zij dat normaal zeggen.

Let op, ik zeg helemaal niet dat iedereen die naar soaps kijkt meer alcohol gaat drinken, maar het bevordert het drankgebruik wel! Dat is een slechte zaak als het om tieners gaat...

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Ik las het onderzoek toen ook in de krant. Het is jammer. Bij heel veel onderzoeken en zo ook bij deze trekt de media veel te snel conclusies die lekker pittig zijn en er goed inhakken. Zo ook hier.

Soap kijkende meisjes drinken meer alcohol dan meisjes die braaf hun huiswerk zitten te maken om 20 uur s avonds.

Goh welke van die twee groepen meisjes valt het best in de categorie breezah sletjuh.

Welke van die twee groepen meisjes zou het meest uitgaan?

Denk na... Ik kan dit ook nog wel even wetenschappelijk onderbouwen met behulp van Cooper & Schindler, maar daar heb ik geen zin in.

Was toen ook zon programma op tv, publieke omroep, zaterdagavond, ergens in de zomer als ik mij niet vergis, bestaat misschien nog steeds. Was een gast die altijd een artikel uit de krant pakte waarin er een onderzoek was gedaan en waaruit conclusies getrokken werden. Of waarin een forste uitspraak als citaat in de kop stond en dat werd gepresenteerd als "zo is het", terwijl eht gewoon een uitspraak was, zonder dat zelfs werd aangegeven waar die vandaan kwam.

Mensen zijn tegenwoordig niet kritisch genoeg in mijn ogen. Ze denken niet na over wat ze in de krant lezen, ze gaan ervanuit dat dingen in kranten kloppen en dat die onpartijdig zijn. Misschien geldt dat nog voor het NRC, maar een krantje als Spits! of Metro moet scoren door verhalen die leuk of shockerend zijn. Neen, de kwaliteit van de media gaat niet omhoog, helaas het gemiddeld iq ook niet...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Neen, de kwaliteit van de media gaat niet omhoog, helaas het gemiddeld iq ook niet...

Ik zeg eerder dat de luiheid van mensen om kritsch de denken omhoog gaat, niet de intelligentie.

Ik heb ooit een "officiele" iq-test gedaan, dus niet die gemediatiseerde tv-shows.

Ik zat daar rond de 130-140.

Maar toch heb ik al elk jaar van de universiteit herexamens, niet omdat ik niet intelligent genoeg ben, maar gewoon te lui om me in te spannen en te studeren.

Denk trouwens dat dit ook door de opvoeding komt: oh, op 10 jaar een gsm, tv, dvd-speler en pc op je kamer.

Waarom niet?

Kinderen moeten niets meer doen om die luxe te krijgen, gewoon wat meer zagen bij hun ouders

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...