Ga naar inhoud

Een zelf sturende auto


Aanbevolen berichten

Een voordeel van een zelf sturende auto is volgens minister Schulz van Haegen dat deze auto's in een treintje dicht op elkaar kunnen rijden. Dat kan nu natuurlijk ook: gewoon het inhalen op de snelweg verbieden!

Wat vinden jullie van dit voordeel? Ik vraag me echt af of het wel een voordeel is zo rijden in een treintje.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat dus. Lekker autorijden! Leuk dat er steeds meer mogelijk is met techniek, maar of die techniek dan ook maar meteen overal voor toegepast moet worden.. nee.

Sowieso:

- Wat als er een ongeluk plaatsvind door een storing aan dat programma, wie is er dan verantwoordelijk, de eigenaar van de auto, de bestuurder, of dat programma?

- Als dit de norm gaat worden, hoeven mensen bij wijze van geen rijles meer te nemen; de auto doet zelf wel alles voor ze (voetnoot: nu klopt de naam 'auto' wel eindelijk).. oftewel, zit je ineens met werkloze rij-instructeurs etc.

- Het leuke aan autorijden verdwijnt idd.

- Wat is er zo belangrijk dat je tijdens het autorijden moet doen, wat je niet ergens anders / later kunt doen? Lijkt wel alsof mensen alsmaar meer en meer tijdbesparende dingen willen.. maar waar willen we die extra vrijgekomen tijd dan mee gebruiken? Om NOG meer onzin te vergaren op smartphones? Oke, door de jaren heen zijn er veel tijdsbesparende dingen uitgevonden, en tot op een bepaalde hoogte is dat ook wel een goede zaak.. maar waar trek je de grens?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk zelf dat over 20-50 jaar al het vervoer geautomatiseerd kan worden.

Het probleem met de storing/het ongeluk is inderdaad juridisch en verzekeringstechnisch iets dat opgelost moet worden. Maar al je andere argumenten vind ik niet zo sterk. Autorijden is best leuk, maar genoeg forensen zitten uren per dag in hun auto, en dat soort ritjes zijn natuurlijk niet echt leuk te noemen. Volgens mij kun je met name op drukke momenten met meer automatiseringen files voorkomen (dit soort situaties kun je ermee voorkomen: http://www.dumpert.nl/mediabase/6525133/43de9e84/hoe_files_ontstaan.html). Bovendien, aan het eind van een lange werkdag is de concentratie van mensen minder, waardoor een meer superviserende rol best goed uit zou kunnen pakken.

In de geschiedenis van de mensheid rijden we pas heel kort in zelfrijdende voertuigen. Dat we sinds het begin alles zelf moeten besturen, komt vooral omdat we heel lang de AI-middelen niet hadden om dit door een device te laten doen. Snel genoeg is alles geautomatiseerd en er zullen voldoende mensen melancholosch terugkijken naar hoe het ooit was, maar we zijn nu gewoon in een relatief korte fase van een proces dat zich snel naar de volgende fase zal brengen.

Daarnaast vind ik dat mensen zelf moeten bepalen wat zij met vrijgekomen tijd doen. Natuurlijk zijn er mensen die hun tijd onzinnig gebruiken met een smartphone (hoewel dat hun goed recht is), maar over het algemeen ken ik maar weinig mensen die extreem veel tijd over hebben en daar geen zinnige dingen mee doen.

Als mensen 150 jaar geleden hadden gezegd dat we op dat moment 'een grens moeten trekken' in tijdsbesparende uitvindingen, hadden we nu niet eens auto's gehad. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jezelf afhankelijk maken van software vind ik gevaarlijk. Wij proberen het zolang mogelijk uit te houden zonder moderne boordcomputer.

Om nog even terug te komen op die zelf sturende auto's in een treintje op de snelweg: wat als je auto uit- of in wil voegen, dan wordt het treintje verbroken.

Voor 1 ding lijkt het me wel gemakkelijk, een bepaald vastgelegd traject. (Ik heb zoiets gespeeld in een modern tekstadventurespel, waarbij je instapt en weer uitstapt in een computergestuurd wagentje).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zoals bij treinen? Die moet je makkelijk op software kunnen laten rijden, net zoals in Azië al gebeurt op bepaalde metrolijnen.

Die angst om volledig afhankelijk te zijn van software snap ik trouwens wel. Je wil als persoon zelf altijd kunnen ingrijpen. Maar bij vliegtuigen zorgt software er bijvoorbeeld voor dat een vlucht veel veiliger is en stabieler in de lucht ligt (comfortabeler).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die angst om volledig afhankelijk te zijn van software snap ik trouwens wel. Je wil als persoon zelf altijd kunnen ingrijpen. Maar bij vliegtuigen zorgt software er bijvoorbeeld voor dat een vlucht veel veiliger is en stabieler in de lucht ligt (comfortabeler).

Niet met fouten in de software, denkend aan de hoogtemeter bv. En heel lang geleden een airbus die neerstortte.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...