Ga naar inhoud

P2000T video perikelen


Aanbevolen berichten

Het Forum weet meer dan één persoon, daarom deze vraag.

Mijn P2000T heb ik weer van zolder gehaald en, na vervangen van de schakelaar (bekend probleem) aangesloten op de antenne aansluiting van een klein tv'tje.

(schakelaar is trouwens een gewone 220v switch van een pc voeding, wel twee gaatjes moeten boren voor de montage)

Dat werkt maar wetende dat er andere mogelijkheden waren, ben ik op zoek naar kennis.

 

Vroeger (1990) heb ik die weggezet samen met een Philips CM8833 monitor maar die is inmiddels naar een knutselend kleinkind verhuist.

Nu probeer ik met de bekende schema's een RGB naar SCART te maken, maar nog steeds zonder enig succes.

Er zijn een aantal schema's die zouden moeten werken, helaas niet bij mij. Mijn P2000T is van de tweede lichting (s.n. 023712)

Als er iemand inmiddels meer informatie heeft wil ik dat heel graag weten.

Er zijn wat beelden bij gezet, waarbij je ziet dat er nog niets is aangepast op het moederboard.

 

Dus als er iemand een schema heeft van een RGB naar SCART (6 polig RGB naar 20 polig SCART) met de bijbehorende weerstand waardes, ben ik daar dankbaar voor.

 

Dan gelijk even mijn introductie op dit Forum, mijn naam is Cees Vos, woonachtig in Heerhugowaard, en P2000 gebruiker sinds 1981.

Na wat omzwervingen via Olivetti, Philips, Wang en IBM heb ik nu de P2000 weer van zolder gehaald en wil daar weer wat mee gaan doen.

In de loop van de jaren heb ik mijn apparatuur weg gegeven en alleen wat IBM en Philips spul bewaard.

 

Ik hoop dat ik t.z.t. andere mensen ook verder kan helpen, dat is het idee van een Forum.

IMG_3817.JPG

IMG_E3729.JPG

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt Spiny,

Op een 2000T zit een hf uitgang (kanaal 35) en een 6 polige Din met daarop RGB geluid en sync.

De kwaliteit van de hf uitgang is niet van deze tijd (dat klopt hij is uit 1979) maar zeker niet meer acceptabel voor 2020.

Er zijn wat verschillende uitvoeringen met modificaties op het videosignaal, maar dat werkt hier niet, en ben dus op zoek naar het schema van de juiste kabel, en weerstanden, om van deze RGB naar Scart te komen.

Hierbij zit een plaatje van wat ik tot nu toe gevonden is, din (rgb) naar scart.

Ik zoek nog naar de juiste aansluitingen voor omschakelen en sync. RGB en audio zitten goed , maar de tv geeft geen beeld, synct niet.

Als ik iets vind laat ik dat natuurlijk weten, het schema staat op de achtergrond van het plaatje.

Bij voorbaat dank, 

Cees

image.jpeg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Welke TV/monitor gebruik je?  Niet elke SCART ingang ondersteund RGB... De schakel spanning (pin 😎  doet op de meesten ook niets anders dan kiezen tussen 4:3 en 16:9.  Zeker geen omschakeling naar RGB of CVBS.

Wat ook nog een punt kan zijn is dat in de meeste gevallen, de RGB op Scart met Sync on Green werkt en niet apart (hoewel de norm wél "apart" is)
Kan bij Scart dus RGsB zijn of RGB/S.   De enige reden waarom men op een gegeven moment heeft gekozen voor RGsB is om dezelfde connectie te kunnen gebruiken voor component signaal (wat géén norm is!). Component heeft sync op Y (de groene plug :P ) Erg leuk al die verschillen... zo is VGA óók RGB, maar dan RGB/HV.

Maar goed... Eerste punt:  wélk scherm gebruik je?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Had die video-DIN RGB dan? Dat wist ik niet! Altijd gedacht dat dat composite was...

 

Uit interesse, waarom moet daar eigenlijk een extra weerstand tussen? Is dat om verschil in signaalsterkte te compenseren?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Inderdaad dat was de echte RGB met drie singaal draden en een Sync signaal, daarnaast zit er mono- audio bij.

Op de oude televisies van philips heb je ook een zelfde RGB waarop de P2000 prima werkt.

Die weerstand was om de singaalsterkte van de P2000 (TTL) naar RGB sterte te verzwakken ( 4,5 naar 0,7 volt ) kan ook 1,0 volt geweest zijn.

 

Daarnaast ben ik heerlijk aan het 'struinen' door de hele retro website, zie allemaal prachtige verhalen en machines, ga dus ook op zolder zoeken naar mijn Dos 0,99 van Bill, want die heeft iemand nodig.

Van Olivettie (M20) en Philips (Corona 3100) moet ik het ook nog hebben, en de TurboDos van 2500 en de 3500, wat volgens mij gewoom MP/M was.

 

Tot hier, weekend vervolg.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 years later...

Geen idee of het al werkt, maar je P2000 ziet er compleet anders uit dan de 3 die ik hier heb. Ik was op zoek naar de pinnummers van de DIN-6 connector, die lijk ik hier gevonden te hebben, maar voor RGB moet je ook een soldeerklodder verplaatsen. Ik zie die alleen niet terug op jouw moederbordlayout.

 

Net zelf ook geprobeerd deze kabel te maken, maar ook hier niks.

Ach, RF is zo slecht nog niet. Beetje kleur-golfjes erin is lekker retro toch?

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
Op 25-6-2020 om 19:29, foxsoft zei:

Bedankt Spiny,

Op een 2000T zit een hf uitgang (kanaal 35) en een 6 polige Din met daarop RGB geluid en sync.

De kwaliteit van de hf uitgang is niet van deze tijd (dat klopt hij is uit 1979) maar zeker niet meer acceptabel voor 2020.

Er zijn wat verschillende uitvoeringen met modificaties op het videosignaal, maar dat werkt hier niet, en ben dus op zoek naar het schema van de juiste kabel, en weerstanden, om van deze RGB naar Scart te komen.

Hierbij zit een plaatje van wat ik tot nu toe gevonden is, din (rgb) naar scart.

Ik zoek nog naar de juiste aansluitingen voor omschakelen en sync. RGB en audio zitten goed , maar de tv geeft geen beeld, synct niet.

Als ik iets vind laat ik dat natuurlijk weten, het schema staat op de achtergrond van het plaatje.

Bij voorbaat dank, 

Cees

image.jpeg

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 months later...

Ik heb dat kabeltje ook een keer gemaakt, met de weerstandjes zoals boven.  Ik heb twee schermen met een scart aansluiting, een philips i90tw, daar krijg ik wel beeld op maar op een telefunken lcd scherm geen beeld met dezelfde kabel. Heeft misschien iets te maken metstuur signalen op scart pins 16 (rgb enable 3volt?) en pin 8 (16:9/4:3 12volt?) . Wel heel mooi scherp beeld op de philips

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 hours ago, retroman said:

Ik heb dat kabeltje ook een keer gemaakt, met de weerstandjes zoals boven.  Ik heb twee schermen met een scart aansluiting, een philips i90tw, daar krijg ik wel beeld op maar op een telefunken lcd scherm geen beeld met dezelfde kabel. Heeft misschien iets te maken metstuur signalen op scart pins 16 (rgb enable 3volt?) en pin 8 (16:9/4:3 12volt?) . Wel heel mooi scherp beeld op de philips

Welke P2000 heb je? Met of zonder doorzichtige klep? Die met klep hebben namelijk een modificatie op het moederbord nodig, die sturen standaard negatieve sync uit. De nieuwere werken wel, die hebben ook een compleet ander moederbord. Blijkbaar had Philips toen de eigen schermen al opgegeven en ging er vanuit dat je gewoon een SCART tv had.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Ik heb er een handleiding voor gemaakt:

https://retrospace.nl/P2000T/RGB-SCART.pdf

Deze werkt op al mijn Sony TV's, 4 verschillende Trinitrons en een aantal CCFL LCD Bravia's (die zijn heel fijn en goedkoop voor homecomputers omdat ze minder flikkeren en geen 15kHz piep hebben). Met name op een Trinitron is het beeld extreem strak, veel beter dan de C64's en ZX spectrums uit dezelfde tijd.

aangepast door blanka
Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...