Jump to content

Integra

User
  • Content Count

    365
  • Joined

  • Last visited

About Integra

  • Rank
    Speed Freak
  • Birthday 12/05/1981

Profiel

  • Geslacht
    Array
  • Console
    Array

Profile Fields

  • Interesses
    Array

Recent Profile Visitors

1,479 profile views
  1. Welke TV/monitor gebruik je? Niet elke SCART ingang ondersteund RGB... De schakel spanning (pin doet op de meesten ook niets anders dan kiezen tussen 4:3 en 16:9. Zeker geen omschakeling naar RGB of CVBS. Wat ook nog een punt kan zijn is dat in de meeste gevallen, de RGB op Scart met Sync on Green werkt en niet apart (hoewel de norm wél "apart" is) Kan bij Scart dus RGsB zijn of RGB/S. De enige reden waarom men op een gegeven moment heeft gekozen voor RGsB is om dezelfde connectie te kunnen gebruiken voor component signaal (wat géén norm is!). Component heeft sync op Y (de groene plug ) Erg leuk al die verschillen... zo is VGA óók RGB, maar dan RGB/HV. Maar goed... Eerste punt: wélk scherm gebruik je?
  2. Ik denk dat ze allemaal al eens gescand zijn.... Ik weet dat bij Inn-Archive 2x 124 minuten C-Format tapes liggen met álle Loeki filmpjes in waanzinnige kwaliteit! (de oudsten in zwart/wit!) Zijn originele master tapes.
  3. Alleen CRT monitoren... Voor video (wél HD buisjes overigens) Puur omdat er geen alternatieven zijn om een video beeld goed te kunnen bekijken/beoordelen voor het digitaliseren.
  4. Dit komen wij een enkele keer tegen.... Sowieso is er voor het digitaliseringsproces éérst de visuele controle (tape bekijken en beoordelen) en dan gaat is preventief de oven in. Daarna de cleaner in en dán pas in een speler. Bij banden met een kartelrand doe je weinig, soms kunnen we 'm walsen en met geluk is het daarna vlak en recht genoeg. Dat walsen gaat doorgaans met behoorlijk succes bij kreukels in de tape.
  5. Maar nu ga je materiaal voor een ander overzetten.... Hoe garandeer je dan de veiligheid van de tapes van de klant? Machines werden bij ons voor het begin van de dag éérst gecontroleerd en gemeten. als alles goed was, kon je starten... Was er een of meer niet goed, dan direct vervangen (en deze natuurlijk weer controleren). Met enige regelmaat machines rouleren en de uit de racks genomen machines naar de technische ruimte voor een inspectie en een service beurt. Daarna weer terug naar de video ruimte in de reserve stelling. Staat een machine langer dan een week in de stelling: wéér controleren.
  6. Dat de tapes gaan kleven feeft enkel te maken met producten die wel of niet gebruikt mochten worden... Zo kon je uit Duitsland Chrome tape krijgen, maar uit Japan beslist niet! Chrome was en is daar verboden om te verwerken in de productie, De "recentere" tapes hebben overigens een andere samenstelling dan de bekende oude klevers.... Echter bleek ook deze niet stabiel te zijn (daar kom je pas jaren later achter) Wat koppen betreft... Bij de meeste machines kun je geen enkel kopje vervangen. Bij bijvoorbeeld de Ampex 1" A en C format en de IVC 1" kan dat wel.. Bij de Sony C-Format kun je de kopschijf vervangen, maar beter is de gehele drum te doen daar deze óók slijt. Bij de meeste systemen die met cassette werken, moet de gehele upperdrum (en soms de lowerdrum) vervangen worden. We hebben recent onze VHS'jes aangepakt (JVC SR-S388). Allemaal nieuwe drums á 659,- ex. werk. Dat kon in ieder geval ruim uit... Deze machines hebben tot nu toe goed geld opgeleverd (zelfs na vervangen van de drums in 32 machines)
  7. D3 is niet echt een probleem... We hebben D3, D5 met D3 option en D5 HD met D3 option machines staan. Zeldzaam zijn ze niet. Kunnen wel gezeik met elco's hebben (daar is het Panasonic voor) Koppen zijn nog uit voorraad leverbaar (drum kost wél 6000,- ) We hebben ook al eens een batch gedaan voor de BBC. Ik maak me bij D3 meer drum om de tapes... Als die van Panasonic zijn (zelfde als JVC) kleven ze en geven zoveel troep af, dat spelen erg moetlijk word (niet onmodgelijk, maar zeer tijdrovend!) Als ze van Fuji zijn, is er geen enkel probleem!
  8. De Kona werkt ook onder Win10 hoor Wat ondersteuning betreft ligt het grootste probleem vreemd genoeg bij Apple!!! Er is meer spul verkrijgbaar voor consument dan voor de pro (met bijhorend verschil in kwaliteit) Video (of audio) koppen zullen geen probleem zijn. Die kun je laten maken (op een aanvraag van ons heeft Sony net de productie gestart om nieuwe koppen te maken voor een bepaalde machine). Dat is niet goedkoop, maar verkrijgbaarheid is dus geen probleem. Je moet meer denken aan IC's en geheugenchips... Een TBC gebruikt geheugen. Geheugen is "zovaak" schrijfbaar en daarna houd het op! Echter, in de meeste gevallen zijn deze chips al lang niet meer verkrijgbaar en worden ook niet gemaakt. Daarnaast dus nog IC's voor sturing en/of signaal verwerking die ook niet meer verkrijgbaar zijn. Wij waren net op tijd met de BCN52... Deze heeft een eeprom met software waardoor de TBC gestuurd word en een deel van de kop correctie. Deze eeproms worden warm en gaan gegarandeerd kapot! We hebben gelukkig uit een nog werkende (wel al flink donker gekleurd) de eeprom kunnen kopieren. En nu kunnen we een verse weer voorzien van die software. Helaas gaan dit soort dingen dus niet altijd... Maar het grootste probleem ligt niet bij de media of de afspeel apparatuur.... Het echte probleem ligt bij goede converters en computers. En waarom er nog zoveel ligt.... Tsja, geld.... Je moet materiaal aanschaffen om het te kunnen digitaliseren (je oude machines zijn of nog dagelijks in gebruik, of versleten) en er moeten mensen betaald worden om het te doen... Geld was er meestal niet, dus bleef het spul liggen.
  9. Precies, die 4 hoeken komen overeen met de rand van een normale CD, waardoor het gewoon in de lade past. Zo zijn er ook kerstboom en stripfiguur CD's geweest... Vreemde vormen, maar de uiterste randjes komen allemaal overeen met de rand van een normale CD.
  10. Er is nog heel veel archief materiaal van omroepen (vooral uit buitenland). Qua werk kan dat nog jaren dor gaan. We hebben altijd gedacht dat de machines op zouden zijn voor alle tapes gedigitaliseerd zouden zijn.... Machines blijkt geen probleem.... Toen het idee dat de tapes te ver achteruit zouden zijn gegaan... ook dát is niet het probleem. Het werkelijke probleem ligt bij de computers en randapparatuur. Om kwaliteit te handhaven heb je bepaalde spullen nodig... Deze worden niet meer gemaakt! Een deel is niet reparabel wegens niet meer verkrijgbare onderdelen, een ander deel kan niet meer worden gebruikt omdat het niet meer in of aan nieuwere computers kan of niet meer word ondersteund! Naast omroepen zijn er ook heel veel privé archieven van provincie of verenigingen. Naar schatting zou je nog minimaal 50 jaar nodig hebben om álle tapes en films die overal nog zijn te digitaliseren (en dan hebben we het over digitaliseren op grote schaal, overal waar dit maar mogelijk is.
  11. Wat bij VHS vooral fout gaat.. .Geen enkele consumenten recorder is afgeregeld op de tapes die er mee opgenomen worden... Dat is bij de pro machines wél het geval. Dat het niet juist afgeregeld is, zorgt dus voor de grote verschillen. Verder maakt het eigenlijk weinig verschil of je pro systemen of consumenten bandjes draait... Met dat verschil dat Pro vaak een veel kortere speelduur heeft (dus effectief per dag minder uren digitaal) Signalen hebben we weinig last van.... Alles gaat door een TBC. En ja, 5 euro een tape is niet veel... Maar er draaien velen tegelijk... op drukke dagen draaide er 12 VHS, 8 Umatic, 16 Betacam/Digbeta en 4 BCN's... Hierop zaten dan 4 á 5 operators die samen gemiddeld 40 uur materiaal per uur digitaliseerden... 40 tapes tegelijk! Door grote massa te draaien kun je de prijs per tape laag houden. Wel werden alleen opdrachten aangenomen van minimaal 1000 tapes, maar meestal ging het om opdrachten van 15.000 tot 250.000 tapes! Zo ook audio: 16 2 track tapedecks, 8 DAT en 24 cassettes tegelijk (3 operators). Op film draaiden gemiddeld 4 4K scanners tegelijk. (2 operators)
  12. Ik weet dat Picturae ook veel gedigitaliseerd heeft voor VIAA... (ik zelfs thuis) Daar waren de eisen toch behoorlijk. Wel altijd volledige tape, dus ook als ie leeg is! (dan wist men zeker dat er verder niets op stond) Editen niet toegestaan. Meer duidelijke eisen betreffende afregeling van signalen. En als het niet in orde was, moest het opnieuw. Bij een storing of afwijking volgde er altijd een mail met de vraag waar dit door kwam... En je had het dan behoorlijk druk als operator met 12 machines tegelijk... (en dat bij 5,- per tape... Een tape kon ook een E300 VHS op longplay zijn!)
  13. Precies de reden waarom ik het niet meer doe. Ik stel zelf hoge eisen en wil die kwaliteit ook leveren. Dat kan echter niet voor de prijzen die hobbybob met 0 kwaliteit vraagt en de gemiddelde "klant" wil zo goedkoop mogelijk omdat die oude tapes toch "kut kwaliteit" zijn (ze weten niet beter.... ) Ik kan er geen droog brood mee verdienen en heb voornamelijk kosten. Ik doe het werk nog wel, maar lekker voor mezelf, niet meer als "dienst" Oké, dat kost ook, maar dan is het eigen hobby en niet een onrendabel bedrijf.
  14. Daar erger ik me ook aan... En als je eens vraagt naar apparatuur o.i.d. krijg je 2 opties: Wij werken enkel met professionele apparatuur "of" Daar wijden we niet over uit! Lekker geheimzinnig doen naar potentiële klanten die hun dierbare en onvervangbare materiaal aan je toevertrouwen...
×