Ga naar inhoud

Oude computerspel video's interpoleren & vergroten


Aanbevolen berichten

Computerspellen ondervonden een ware metamorfose in de jaren 90 en 00.

 

Meden door de komst van 3D chipsets op videokaarten, maar ook door de steeds populairdere Compact Disk.

 

De CD maakten het mogelijk om grote hoeveelheden data, zo'n 500-700mb, op te slaan.

Dit was in het begin vaak meer dan de gehele capaciteit van je hardeschijf.

Het was niet alleen haalbaar om hoge resolutie textures, muziek en hoge kwaliteit stemmen op te slaan, maar ook... video!

 

Als je computerspellen hebt gespeeld van jaren 90 tot 00 ontkom je niet aan klassieke intro/level uitleg video's die van de CD werden gestreamed (HDD ruimte was namelijk veel te kostbaar!) 

Denk aan klassieke intro's van Quake 2, Age of Empires 1 & II, Anno 1602, LEGO spellen en ga zo maar door.

 

Toen revolutionair om uberhaupt af te kunnen spellen, helaas laat de resolutie en aantal beelden per seconden nu de wensen over....

Het was namelijk nog steeds te taak van de computer om de ruwe datastroom te decoderen.

Om die reden, en natuurlijk om ruimte te besparen op de CD, ligt de resolutie veelal rond 320p tot 640p, en de framerate tussen de 10 en 20fps.

 


Maar.... met steeds beter-wordende kunstmatige intelligentie is het mogelijk om deze lage resolutie/framerate enorm te verbeteren.

 

Eerst pas ik op de beelden frame-interpolatie toe; dat wil zeggen, het algoritme kijkt naar twee échte beelden - naar wat er veranderd is tussen die twee- en plaatst er gehele nieuwe beelden tussen.

 

Met inachtneming van diepte en wat wel/niet beweegt. Dit zorgt voor een bijzonder goede interpolatie.

Vervolgens pas ik kunstmatige intelligentie toe met een pixelart/anime-achte filter om de 320/640p beelden te vergroten naar 1080p.

De resultaten zijn veel beter dan gewoon met nearest-neighbour of billionair/trillionair te vergroten. Lijnen worden echt scherper en soms -lijkt- er meer detail te zijn.

 


Om al deze trucjes toe te passen, kom je uit op een workload die ongeveer 3 á 4 uur per 1 minuut bronmateriaal kost. Dat wil zeggen, het verwerken van 3 minuten video kost 7-11 uur.

Ik ben van plan om dit te doen met veel spellen uit die tijd... hier alvast een voorproefje/test.


Quake 2 Intro, 14fps 320p - 60fps, 1080p:

 

 

(Edit) Als referentie, de onbewerkte intro:


Laat me weten wat je denkt, en zet graag neer wat voor oude beelden/spellen je op deze manier verwerkt wil hebben!

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Het ziet er agressief en ongezellig uit, maar dat ligt aan het computerspelletje en niet aan jou. Waarom hoor je nooit wat over spelletjes waarbij je, ik zeg maar wat, een ingewikkelde trui moet breien of een taal moet leren? Enfin, tot zover mijn inhoudelijke bedenkingen. Het ziet er keurig uit zo en afgaande op je beschrijving is wat je gemaakt hebt vele malen beter dan het origineel, maar helemaal zeker weet ik dat niet want het origineel zit niet in je video. 🙂

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...