Jump to content

Koen

User
  • Content Count

    209
  • Joined

  • Last visited

About Koen

  • Rank
    Space War

Profiel

  • Geslacht
    Array
  • Locatie
    Array
  • Console
    Array

Profile Fields

  • Interesses
    Array

Recent Profile Visitors

803 profile views
  1. Dat is dus voor alle duidelijkheid de uitzending van 29.4.2000, als ik me niet vergis een docu gevolgd door een collectie muziekclips. KOHM zelf heeft ruwweg gelopen tussen '95 en 2004. Er werden voornamelijk aangekochte docu's uitgezonden, vaak wat oudere titels die op dat ogenblik niet meer zo vaak elders te zien waren dus dat was ergens wel een prettige bijkomstigheid. Een enkele keer kwam er een eigen, nieuwe productie langs; de circa twee dozijn afleveringen bij B&G geven wellicht een goed overzicht van die categorie (o.a. programma's over Andréa Domburg, Cees Nooteboom en Cees Buddingh').
  2. Ik vraag me af of deze beelden gerelateerd zouden kunnen zijn aan 'Bezoek H.K.H. prinses Beatrix aan Suriname', bij B&G (fictief) gedateerd op 1.3.65. Maar als je ruwe opnames hebt dan zit daar natuurlijk meer in dan in het afgewerkte product. https://zoeken.beeldengeluid.nl/program/urn:vme:default:program:2101608130113681431?ac=dgtl&q=beatrix
  3. Het ziet er agressief en ongezellig uit, maar dat ligt aan het computerspelletje en niet aan jou. Waarom hoor je nooit wat over spelletjes waarbij je, ik zeg maar wat, een ingewikkelde trui moet breien of een taal moet leren? Enfin, tot zover mijn inhoudelijke bedenkingen. Het ziet er keurig uit zo en afgaande op je beschrijving is wat je gemaakt hebt vele malen beter dan het origineel, maar helemaal zeker weet ik dat niet want het origineel zit niet in je video.
  4. Ik herken die screengrabs van Cinderella, daar had degene van wie ik een tijd geleden iets las over prutswerk bij Disney'restauraties' ook naar gelinkt. 't Is bizar hoor, het ruikt naar het verlangen om zo'n film te herscheppen i.p.v. een keurig opgepoetste versie te presenteren zoals dat in het HD-tijdperk voor zovele filmklassiekers gebeurd is. Rechtstreekse ervaring met streamingplatformen heb ik nauwelijks, maar je hoort inderdaad wel vaak klagen over het fait dat het zo versnipperd is. Links en rechts zijn wat pogingen om in ieder geval de grote omroepen van een land bij elkaar te brengen (NLziet, Britbox, en in Vlaanderen staat zoiets in de steigers voor 2021 of zo) maar het is natuurlijk rommelig dat wie daarnaast ook geïnteresseerd is in platformen die alleen in de streamingwereld bestaan (Netflix, Amazon Video en een grote hoop spelers waar bijna niemand van gehoord heeft) zich een weg moet banen door een oerwoud van aanbieders. Die graag ook allemaal even wat geld vangen van de kijker. Gelukkig inderdaad dat er nog thuisopnames bestaan voor dingen die nadien mismeesterd werden, maar het blijft wel behelpen als je naast commerciële uitgaves die het net niet zijn ook nog een collectie eigen opnames moet aanhouden in vaak mindere kwaliteit, omdat die wél 'correct' zijn. Voor gereviseerde bestanden, ongeacht of ze nu worden aangeboden op DVD of als stream, pas ik liever... al ben ik er misschien mettertijd wat minder streng voor geworden. Zo zou de BD van de 'Pride & Prejudice' uit '95 op weg moeten zijn voor mij, ik weet dat daarvan de aftiteling niet 'correct' is (verkeerd lettertype en zo nog wat schoonheidsfoutjes) maar als ik daar een sterk verbeterde resolutie voor krijg dan neem ik dat er maar bij. Maar dingen zoals Thunderdbirds of (de eerste BD van) The World at War, beide 4:3 bijgesneden tot breedbeeld, laten we braaf aan ons voorbij gaan. Omroeplogo's zijn al een kwarteeuw een probleem, al vind ik dat dat nog meevalt naast de gewoonte die de VRT nu al een paar jaar heeft om eigen fictie vaste ondertitels mee te geven. Een jaar of twee geleden heb ik van hen eens bijna alles van Witse opgenomen, maar op meer dan honderd afleveringen is er altijd wel links en rechts eentje waarvan de opname mislukt. Tot mijn vreugde stonden bij die herhalingen geen ondertitels in beeld. Nu zijn ze alweer opnieuw begonnen aan die reeks, dus ik braaf degene eruit pikken die ik eerder gemist had... hebben ze er toch ondertitels onder gezet. Die geoblocking voor streaming begrijp ik niet helemaal, ik dacht dat dat binnen de EU helemaal niet meer mocht, maar je ziet het inderdaad nog steeds. Gek genoeg verdwijnen de geoblocks bij de NPO als sneeuw voor de zon zodra je een betalend account hebt... laat dat een voordeel zijn van het feit dat mijn moeder hier 'The Great British Bake Off' wil zien. Als ik lees dat je materiaal hebt opgehaald bij een DJ ga ik me gelijk afvragen of die knaap ook dingen van zichzelf had liggen die niet in de archieven zitten. Enigszins gerelateerd; af en toe denk ik er weer eens aan om een eigen mini-Netflix in elkaar te knutselen met een NAS, maar je komt nog steeds snel bij vele honderden euro's uit, en dat schrikt af. Bijvoorbeeld een NAS met 4 x 12 TB... zit je met wat mazzel nog net onder de duizend euro, maar veel scheelt het niet! Denk dat zoiets wel een stuk aanlokkelijker zou zijn om eens in de zetel te ploffen en eens iets aan te klikken dan wat ik nu heb, een collectie met losse schijven plus wat commerciële DVD's. Gaat ook, maar het gebruiksgemak is toch minder. Positief is wel dat een TB nog een derde kost van wat ik er in 2009 voor betaalde, toen ik met schijfopslag begon.
  5. Ik geloof dat Disney me enigszins tegen hen in het harnas gejaagd heeft door hoge prijzen te vragen voor titels die goed verkopen. Dat zie je nu nog, om de een of andere reden lijkt zowat de helft van de koopcassettes die je tegenwoordig op tweedehandssites vindt Disneyklassiekers te betreffen. Ik heb het nu over grosso modo het pre-internettijdperk, toen ik me er nauwelijks van bewust was wat er op sommige videogebieden te koop was... in eigen land, en internationaal al helemaal. Spoel vijfentwintig jaar verder en dan leert twee minuutjes googelen dat nichelabels in staat zijn om relatief obscure titels die wereldwijd op een verkoop van enkele hooguit tienduizenden blijven steken aan te bieden aan pak 'm beet twintig euro per stuk, met andere woorden, in absolute bedragen (niet eens geïndexeerd!) dezelfde som als de 40 gulden of 800 frank die in mijn jeugdjaren betaald moest worden voor een VHS van Sneeuwwitje of Pinokkio, wat wereldwijde successen zijn. Dan denk je: zoiets moet Disney dan toch ook aan de helft van de prijs kunnen aanbieden. Ik heb vrij recent nog eens zitten kijken naar een BD-set met zo goed als alle animatielangspelers van Disney en de prijs blijkt inmiddels (tenminste als je zo'n grote box koopt) heel wat lager te liggen dan wat bijvoorbeeld eind jaren negentig werd aangerekend voor losse films. Helaas ontdekte ik bij de volgende verdieping van een Googletochtje dat de 'restauraties' van veel Disneyklassiekers eerder op een herwerking dan op restauratie lijkt, o.a. door het wegpoetsen van filmtextuur (overdadige DNR) en een wat losbandig gebruik van het kleurenpallet. Er staat ergens een quote op internet van iemand die in '37 aan Sneeuwwitje meewerkte, en over zo'n restauratie opmerkte: 'Nice colours. Not our colours, but nice colours'. Afijn, die BD's heb ik maar lekker zo gelaten en inmiddels ben ik de gek geworden die DVD's van die titels uit de kringloop haalt (waar ze inmiddels ook geregeld opduiken) i.p.v. ze even uit het internet te halen.
  6. Goh ja, je zou inderdaad kunnen stellen dat streamen niet echt een 'optie' is als het de enige manier is waarop bepaald materiaal wordt aangeboden. Zelf kom ik dat zelden tegen, nieuw materiaal uit omringende landen is beschikbaar als uitzendsignaal (en zo exotisch zijn mijn voorkeuren niet) en ouder materiaal kom je op streamingdiensten weinig tegen. Ik surf weleens tegen lijstjes aan waarop staat hoeveel Netflixmateriaal van voor 2000 dateert... nu ja, niet heel erg representatief voor de omroepgeschiedenis, zullen we maar zeggen. Het lijkt er een beetje op dat het 'optieprobleem' voor de gemiddelde kijker minder speelt, ik lees althans her en der dat die vooral iets wil zien dat grofweg tot een bepaalde programmacategorie behoort, zonder noodzakelijk op zoek te zijn naar een specifieke titel. Al hoor je dan wel weer van mensen die intekenen op streamingdiensten à zoveel euro per maand met als motivatie dat ze dan toegang hebben tot programma of film X, en dan wordt een supercommerciële titel genoemd die op schijf voor twee keer niks te koop is omdat het aanbod de vraag overstijgt... dat dan ook weer wel. Is er wat mis met bestandjes op een harde schijf? Ik ben voor ouder materiaal fan van DVD's omdat die vaak de voor consumenten hoogst beschikbare kwaliteit bieden, maar ik ga ervan uit dat de DVD een tijdelijke drager is en dat voor de voorzienbare toekomst een onlinesysteem het eindpunt is. Je bent bevrijd van de zorgen om ondersteuning van de DVD-standaard, en het is makkelijker om grote hoeveelheden materiaal te verstouwen. Dat is dan weer heel welkom als je gaat migreren; ik schat dat ik ongeveer tweeduizend schijfjes heb en vrijwel niets daarvan staat op harde schijf... ik kan niet echt zeggen dat ik ernaar uitkijk daaraan te beginnen. Ik laat het voorlopig ook zo omdat andere dingen dringender zijn; DVD-hardware is voorlopig nog volop verkrijgbaar en de schijfjes lijken een respectabele levensduur te hebben. Sleep ze allemaal naar een schijf en de migratieklok begint te tikken... Ik heb hier ook wel wat DVD's liggen van reeksen die incompleet zijn uitgebracht (en, vanzelfsprekend, links en rechts wat releases met technische fouten). Lang was ik er afkerig van om losse seizoenen te kopen van titels die niet 'afgewerkt' werden, maar ik ben daar coulanter in geworden. Het is immers nog altijd beter om van een reeks een gedeelte hebben dan helemaal niets. De tekenfilmreeksen die je noemt zijn allemaal zeer bekend, het is ook maar een gokje maar je zou denken dat in grotere markten als de Britse of de Franse de kritische massa er nog is om een uitgave commercieel haalbaar te maken. Al zie je het ook daar slabakken - ik heb grote hoeveelheden oud Brits tv-spul op DVD, grofweg uitgebracht tussen 2005 en 2015, maar die markt stelt de afgelopen jaren vrijwel niets meer voor. Tot op zekere hoogte heb ik begrip voor DVD-labels die in een krimpende markt programma's proberen uit te brengen die in vele gevallen geen grote oplages zullen halen en daar probeer ik dan rekening mee te houden wanneer ik afweeg hoeveel ik aan een DVD wil geven. Maar omdat ik geen huis heb, is mijn financiële situatie precair; dan ga je geen grote bedragen uitgeven aan zoiets als DVD's. Het is daardoor wel zo dat ik in recentere jaren nogal wat schijfjes links laat liggen die ik vroeger wellicht gekocht zou hebben, omdat de prijs voorlopig niet meer zakt tot het bedrag dat ik bereid ben te betalen. Ik vermoed wel dat dat een tijdelijke situatie is en dat over een jaar of tien, twintig DVD's zo goed als waardeloos zullen zijn. Bij leven en welzijn kijk ik dan wel weer eens of ze binnen mijn budget passen. Stomtoevallig gisteren voor het eerst in maanden nog eens twee releases gekocht, allebei tweedehands (en allebei geïnspireerd door de mogelijkheid van Brexit zonder vrijhandelsakkoord). Een dubbele BD en een dubbele DVD, voor vijf en zes euro inclusief verzenden. En zie, de DVD is het tweede seizoen van de sitcom 'May to December' waarvan enkel de eerste twee (van zes) reeksen zijn uitgebracht. Goed, dat zal dan wel. DVD dateert uit 2012 en is van een label dat al jaren geen oude TV meer uitbrengt, dus ik ga niet zitten wachten op de laatste vier.
  7. Ik kan me moeilijk voorstellen dat commerciële partijen zich veel gelegen laten liggen aan verzamelaars. Het is een beetje appelen met peren vergelijken, maar bij gebrek aan cijfers over de verkoop van TV-materiaal in de Benelux moet dat maar: als je kijkt naar gelimiteerde BD's van Britse boetieklabels die klassieke films uitbrengen, dan kom je oplages tegen van een paar duizend stuks (bv. de Arrowboxen van Eric Rohmer of Jacques RIvette: respectievelijk twee- en drieduizend exemplaren). Dat heb je dan voor een Britse markt dir drie keer zo groot is als B + NL, en dan reken je wat verdwaalde internationale kopers die een Engels ondertitelde set willen en Franse releases daarom links laten liggen nog niet mee. Neem nu even dat je een situatie hebt waarin streamen zo langzamerhand de standaardoptie geworden is: hoeveel kopers dacht je te vinden voor Waaldrecht of Hommeles? Ruimtegebrek speelt hier ook en wat mij betreft wil ik ook wel bestandjes verzamelen i.p.v. schijfjes, maar dan graag wel met een paar voorwaarden. Als het betalend moet dan graag minstens DVD-kwaliteit (waarbij aanbieders heel vaak struikelen over interlacing) en natuurlijk ook een beetje goedkoper dan DVD want ik moet nu zelf voor opslag en backup zorgen. Voor streams die je niet kan downloaden heb ik enkel in theorie belangstelling. Ja, het is in principe een distributiemethode waar opnames uit te puren vallen... screencappen en vervolgens voor de duur van het programma met de vingers draaien... maar dat is idioot tijdrovend en DVD-kwaliteit wordt het niet, dus als ik kan kiezen tussen een uur screencappen of datzeflde uur gebruiken om, hophophop, downloadbare bestanden aan te klikken, dan kies ik toch echt voor dat laatste.
  8. Oh, dat was leuk. Als het dat mocht zijn dan geef ik even mee dat volgens mensen die beide hebben de eerste DVD-release (Second Sight; 2002 volgens Amazon) een wat betere beeldkwaliteit heeft dan het schijfje dat Network een jaar of tien later heeft uitgebracht. Ik heb enkel die tweede en kan dus niet vergelijken, maar er zijn met de Network in ieder geval geen majeure problemen... hooguit een gevalletje goed en beter, als je het mij vraagt.
  9. Lokale productie of aankoop? Voor jeugd of volwassenen? Op deze manier kan het natuurlijk heel veel zijn, pakweg een willekeurige Doctor Who (om eens iets te noemen).
  10. Ik weet niet of een Goudkust- of Flodderkijker denkt. (Dat is een inkoppertje, natuurlijk.) De ruimtebesparing van bestanden t.o.v. schijfjes (om nog maar te zwijgen van het ruimteverschil tussen banden en bestanden!) is iets wat me ook wel aanspreekt, want veel vrije ruimte heb ik niet. Helaas lijkt het in de praktijk vaak zo te zijn dat aangeboden downloads technisch inferieur zijn, je hebt er meer gedoe mee (je moet een backupplan hebben en je moet tig keren op knopjes drukken, wachten tot bestanden zijn gekopieerd etc.) en het prijsverschil met een DVD is vaak verwaarloosbaar. Tja, doe mij dan toch maar de DVD.
  11. Tja, bij mij heeft zoiets ook wel effect (binnen bepaalde grenzen dan, ik moet op mijn financiën letten) maar of dat ook helpt bij het grote publiek? Zoals je weet is een vaak genoemde reden voor de decimatie van de DVD-verkoop dat mensen kiezen voor wat het gemakkelijkste vinden en dat kwaliteit dan op de tweede plaats komt - zoals pakweg ook gebeurd is met de verschuiving van CD naar streamen.
  12. Waarop baseer je dat? Ik zie in de Benelux vooral een onvolwassen/weinig geïnteresseerd landschap wat betreft het uitbrengen van materiaal. Zoals hierboven gezegd: vaak klungelig, releases geven de indruk op de markt gesmeten te zijn door mensen die niet de kennis, de tijd en/of de attitude hebben om het goed te doen. Met daarnaast kopers die het vaak allemaal wel best lijken te vinden. Het tweedehandslandschap is een verhaal apart, zoals hierboven aangehaald matige releases waar in geval van enige schaarste door sommigen veel geld voor gevraagd wordt, en soms krijgen ze het nog ook. Het lijkt daarbij nochtans heel erg vaak om programma's te gaan die zo'n beetje in het midden van het centrum van het epicentrum van de mainstream liggen, dus ik zou zeggen: geef het tien jaar en dan pik je diezelfde schijfjes op voor twee keer niks, omdat die mainstreamkijkers DVD en masse aan het verlaten zijn. Moordvrouw is geen Crossroads...
  13. Ha kijk, dan kondigt de oplossing zich misschien nu al aan. Ik heb de exacte chronologie niet paraat, maar de op YT beschikbare beeldkwaliteit is in de periode dat die site bestaat met sprongen vooruit gegaan... op slechts vijftien jaar tijd. Wie weet hoe de zaken er zelfs al in 2025 voor zullen staan.
  14. Allemaal koffiedik, maar mijn glazen bol zegt dat dergelijk materiaal ook gratis wel in een betere resolutie beschikbaar komt. En dan vermoedelijk ook wel in hogere kwaliteit dan 1080. Ik zou zeggen, geef het eens een jaar of tien... hooguit twintig.
  15. Ziet er heel aardig uit zo, stuk beter. Het straatbeeld ziet er links onscherper uit (alsof de opname 'bewogen' is), rechts heb ik die indruk veel minder. Ligt dat nu aan mij?
×