Ga naar inhoud

Beeldbuisboeken


Aanbevolen berichten

Toevallig met het doornemen van programmatie de komende dagen opgemerkt dat er weer eens een Pippifilm wordt uitgezonden in NL, ergens op een ochtend op NPO3. Voor de aardigheid klikte ik het bestand eens aan op npo.nl, want ze moesten maar eens ondertussen de HD-versies bemachtigd hebben... maar nee, wat ik zag was een vermoeide transfer uit negentiendinges, gecropt en wel, met onderaan de Nederlandse titel die er half afvalt. Ik spreek een tikje Zweeds, ik zit mezelf al jaren te zeggen dat ik die Zweedse BD's eens zou moeten kopen.

 

Bij mij bekende voorbeelden uit het buitenland wil het nog wel eens een voorkomen dat een restauratie wordt uitgevoerd door een licentiehouder (m.a.w. een label dat het resultaat bv. op DVD wil uitbrengen) en niet door de rechthebbende. Krijg je rare dingen van, programma's die opgepoetst op schijf te krijgen zijn maar in de oude kwaliteit herhaald worden door de zender die ze gemaakt heeft. Iets dergelijks kan heel wel ook met Pippi aan de hand zijn, De restauratie is niet noodzakelijk het eigendom van SVT en/of Svensk Filmindustri (of zelfs het mij verder onbekende Nort Art AB, dat Wiki vermeld als coproducent van de tv-reeks).

 

Wat het los verkopen van dubs op z'n minst kan bemoeilijken is dat die een weergave blijven van het scenario, en daar zit natuurlijk ook copyright op. Dub zonder M&E zou ook kaal overkomen (en wellicht vaak niet eens bewaard zijn!) dus ook daar bijkomende rechten van hetzij de oorspronkelijke producent en/of degene(n) die de rechten hebben op extern geproduceerde muziek. Dat alles speelt dus, plus het feit dat mijn indruk is dat het los verkopen van dubs bijna niemand interesseert. 🙂

 

Patrick Bremmers schrijft in zijn recente boek over De Fabeltjeskrant dat de overgrote meerderheid van de afleveringen pas de afgelopen jaren gedigitaliseerd is, en dan nog hup-hup-hupmodus. In B&G-taalgebruik heet dat 'Fast Forward' en het komt neer op snelle digitalisatie, waarbij men nabewerken tot nader order achterwege laat. De meeste afleveringen zijn op dit ogenblik voor zower ik weet niet in een conditie beschikbaar waarin je ze aan het grote publiek zou kunnen aanbieden zonder verontwaardigde reacties. 🙂

 

Iemand dat boek van Bremmers in handen gekregen, toevallig? Ik kreeg het als cadeautje en met zo'n gebaar ben ik sowieso blij, maar het boek is een drama. Die man kan een beetje lezen, weinig denken en helemaal niet schrijven. Boek staat vol met het soort info dat je volgens mij aan de oppervlakte vindt, maar resultaat van uitgebreid onderzoek heb ik er niet in aangetroffen. En dat wordt dan allemaal opgetikt in een Nederlands dat zo ongeveer even soepel loopt als een deur die scheef in de hengsels hangt. Na lectuur ben ik die man eens gaan Googelen, in de verwachting dat ik zou lezen dat we hier te maken hadden met zo'n ietwat naïeve fan die eens een boekje over zijn hobby geschreven heeft. Blijkt hij een veelpleger te zijn met een eigen website, die zich daar media journalist noemt. Geen verder commentaar.

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites
11 uur geleden, Koen zei:

Iemand dat boek van Bremmers in handen gekregen, toevallig? Ik kreeg het als cadeautje en met zo'n gebaar ben ik sowieso blij, maar het boek is een drama. Die man kan een beetje lezen, weinig denken en helemaal niet schrijven. Boek staat vol met het soort info dat je volgens mij aan de oppervlakte vindt, maar resultaat van uitgebreid onderzoek heb ik er niet in aangetroffen. En dat wordt dan allemaal opgetikt in een Nederlands dat zo ongeveer even soepel loopt als een deur die scheef in de hengsels hangt. Na lectuur ben ik die man eens gaan Googelen, in de verwachting dat ik zou lezen dat we hier te maken hadden met zo'n ietwat naïeve fan die eens een boekje over zijn hobby geschreven heeft. Blijkt hij een veelpleger te zijn met een eigen website, die zich daar media journalist noemt. Geen verder commentaar.

Hij is wel heel aardig... 😇_O- Nee ik moet het schoorvoetend toegeven, ik heb bij de presentatie van het boek één van de eerste exemplaren gekocht en... Het valt helaas een beetje tegen, hier en daar. Desalniettemin is het ook een monsterproductie, en was dit, als ik zo kijk naar een uitgever als Rubinstein, het meest 'marktvriendelijke' boek dat ervan gemaakt kan worden. Ik ben ook dol op een 600 pagina-tellend roelaas met alle afleveringen uitgevogeld, maar ik weet dat ik daar één van de weinigen in zou zijn.

 

Een paar typo's en stijlfouten hier en daar vind ik alleen wel echt heel slordig en zonde, klopt. Maar qua vormgeving, heul mooi.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ach, alles welbeschouwd is aardig zijn een belangrijkere eigenschap dan schrijftalent, toch? 🙂

Vormgeving vind ik ook heel aardig! Daar heeft iemand zijn best op gedaan. En inderdaad zal er wellicht gekeken zijn naar wat voldoende kon verkopen om de onderneming rendabel te houden. Ik ben waarschijnlijk verwend door de voorbeelden die ik in handen gehad heb van Britse DVD'tjes waar dan een boek bij zit waarbij de Bijbel een kattebelletje lijkt... maar goed, dat is een markt die drie keer groter is, geïnteresseerden uit het buitenland niet meegerekend, en je hebt daar een aantal 'professionele fans' die het al lang goed vinden als ze met hun neus in het papierwerk kunnen zitten en misschien wel uit vrije wil een stuk langer doorschrijven dan gevraagd. Er is niet echt een cultuur hier om Nederlandse of Belgische TV uitgebreid te gaan onderzoeken.

Hmm, nu begin ik me wel spontaan af te vragen wat het mooiste boek zou zijn dat ooit over een Belgische of Nederlandse reeks geschreven is.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op 22-12-2020 om 07:14, Koen zei:

Ach, alles welbeschouwd is aardig zijn een belangrijkere eigenschap dan schrijftalent, toch? 🙂

Vormgeving vind ik ook heel aardig! Daar heeft iemand zijn best op gedaan. En inderdaad zal er wellicht gekeken zijn naar wat voldoende kon verkopen om de onderneming rendabel te houden. Ik ben waarschijnlijk verwend door de voorbeelden die ik in handen gehad heb van Britse DVD'tjes waar dan een boek bij zit waarbij de Bijbel een kattebelletje lijkt... maar goed, dat is een markt die drie keer groter is, geïnteresseerden uit het buitenland niet meegerekend, en je hebt daar een aantal 'professionele fans' die het al lang goed vinden als ze met hun neus in het papierwerk kunnen zitten en misschien wel uit vrije wil een stuk langer doorschrijven dan gevraagd. Er is niet echt een cultuur hier om Nederlandse of Belgische TV uitgebreid te gaan onderzoeken.

Hmm, nu begin ik me wel spontaan af te vragen wat het mooiste boek zou zijn dat ooit over een Belgische of Nederlandse reeks geschreven is.

Het boek over het RTL 4-kinderprogramma Telekids. Prachtige vormgeving, maar helaas wel bomvol lelijke feitelijke fouten die zo makkelijk verholpen konden worden.

 

Ik vond overigens 'Poehéé! Het verhaal van Sesamstraat' uit 2001 of 2002 één van de meest handige boeken over een televisieprogramma. Dubbel bruikbaar; als verhaalboek voor kinderen, en als je 'm omkeert in sneltreinvaart de geschiedenis van 25 jaar Sesamstraat. Maargoed ik ben bevooroordeeld; als 6/7-jarig manneke heb ik die nog gewonnen via het Sesamstraat maandblad _O-

 

Wellicht een idee om dit alles inmiddels op te splitsen in het topic "Beeldbuisboeken"? :P

aangepast door samba-boy
Link naar bericht
Delen op andere sites

Dat Sesamstraatboek ken ik niet maar klinkt wel interessant, iets dat ik zou meenemen als ik het zou vinden in de kringloop. Beslist ook een programma waar een boel over te schrijven zou zijn. De archiefstatus alleen al is een groot vraagteken...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...