Ga naar inhoud

Vianden - een verslag


Aanbevolen berichten

Het begon goed. Het plan was om rond half tien de trein te pakken, maar dat werd een uurtje later, want ik was mijn paspoort kwijt. Uiteindelijk bepakt en bezakt op weg naar Rotterdam. Angela pestte me omdat ik twee rugzakken nodig had en zij maar eentje, tot ik haar fijntjes op wees dat ZIJ niet met twee kostuums, een camera met toebehoren en drie liter cola liep te sjouwen. Als wraak moest zij de hele reis met Hector lopen (de wandelstok van de Baron).

De reis duurde lang. Veenendaal-Utrecht-Rotterdam, Brussel-Nord, Luxemburg, Ettelbruck en ten slotte met de bus naar Vianden. Al met al kostte het ons 8 uur. Maar echte B&A fans laten zich niet kennen, dus na een maaltijd gebruikt te hebben in het hotel, togen wij met fris gemoed naar het centrum van Vianden. Pikkedonker, tussen de bergen en bossen, het kasteel van Willem 2 oranje verlicht op een bergtop. Op goed geluk liepen we wat rond. Vianden is een klein klotedorpje, 6000 inwoners geloof ik, met drie straten en een riviertje. We keken in elk straatje. Zou dat een Locatie zijn? We twijfelden steeds, ik had de uitgeprinte screenshots nog in het hotel liggen. Maar ineens, BENG! Daar was het eerste straatje, waar B&A bijna in de armen van twee boeven lopen. Geheel intact, alle borden op hun plaats zelfs. Geweldig. Euforisch liepen we de route die onze helden ook hadden gelopen.

Bruisend liepen we verder, de straat weer terug, want als je de Grand Rue maar genoeg uitloopt, ben je a) buiten adem, want hij loopt redelijk steil omhoog, en b) verdwaald want na tien minuten zit je in het bos. De weg langs de rivier had een nieuwe verrassing in petto. De brug waarover B&A lopen, vlak voor ze met natte voeten de rivier oversteken. Het parkje aan de oever werd door ons betreden en ik kon mijzelf niet inhouden. Door het nachtelijke Vianden schalde "Verraders, VERRADERS!"

Je zult begrijpen dat wij ontzettend lekker geslapen hebben die nacht.

Dinsdag gingen we met de camera op pad. Als eerste weer terug naar de Locaties die we al wisten. Het was even zoeken hoe we gingen filmen, nooit eerder gedaan natuurlijk, zo'n B&A docu maken. Op de heenweg vonden we ook HET STEEGJE... waar B&A hun bolide parkeren omdat het doodloopt. Het witte huis aan de linkerkant op TV was afgebroken, dus daarom liepen we er de eerste keer voorbij. Ook daar een beetje gefilmd. Toen verder naar de stuwdam, filmen, op en neer springen en verrader roepen, geniaal gevoel, erg aan te raden ook, als je eens in de buurt bent.

's Middags zijn we cultureel gaan doen (crepes voor lunch, niet met Calvados natuurlijk, verkeerde aflevering) en hebben we het kasteel bezocht. We vroegen ons af waarom B&A dat kasteel uberhaupt niet genoemd of gebruikt hadden, stuk interessanter dan een stuwmeer, dat overigens helemaal niet zo "vlakbij" ligt als Adriaan ons wil doen geloven.

Mooi kasteel. Helaas alles in het Frans en Duits, dus erg veel snapte ik er niet van. Wel geweldig uitzicht, en ook nog wat gefilmd.

's Avonds gekaasfondue...d? Kaasfondue gegeten, lekker, daarna nog Vianden in om wat nachtelijke shots te maken. Er is echt geen MOER te beleven daar, trouwens. 's Nachts over de stadsmuur lopen en hopen dat je er niet aflazert, is wel het spannendste.

Woensdag... regende het. Erg balen, we hoopten dat het snel droog zou worden. Om de tijd een beetje door te komen, zijn we het Victor Hugo huis gaan bekijken. De Franse banneling heeft daar namelijk 3.5 maanden gewoond en daar zijn ze in Vianden ERG trots op.

Na de lunch was het droog, dus trok ik mijn pak aan en Angela mijn blauwe bloes, en gingen we B&A scenes naspelen. We vonden min of meer per toeval ook het derde straatje, dat curieus genoeg haaks op het doodlopende steegje staat, dus de route die B&A gelopen hebben, is erg onduidelijk. De scenes die we met twee personen konden naspelen waren erg summier, dus verder dan "Grijp ze, erachteraan!", het tweede steegje (dat we dus als laatste vonden) en "Verraders" en "Als ik jullie hier had!" kwamen we niet. Maar het was echt ontzettend leuk om te doen.

Donderdag weer naar huis, maar niet zonder tussenstop in Luxemburg-stad. Ongeveer anderhalf uur gezocht naar de brug en het shot ervan waarin Adriaan aan Bassie vertelt dat de Groothertog niet dom is, maar we hebben hem. Dialoog wist ik niet, dus helaas niet nagespeeld. Mooie stad, Luxemburg.

Half negen eindelijk thuis, gelukkig hebben jullie de afgelopen dagen niet zo veel gepost dus nu ben ik eindelijk klaar met lezen en kon ik dit typen.

Beetje duf, dus de komende dagen zal ik nog wel wat extra dingen toevoegen.

Het was geweldig. Waarschijnlijk net zo veel lol gehad als jullie op 18 september ;)

Thanks for reading

Maike

Link naar bericht
Delen op andere sites
Leuk verslag :).

Ik ben een paar jaar geleden ook in Vianden geweest, sommige dingen zijn wel herkenbaar voor mij.

Ben je ook in de kabelbaan geweest ?

Nee, die was dicht :P

Waarom mensen naar Vianden gaan, is me trouwens een raadsel... er is echt geen moer te doen ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Nee, die was dicht :P

Waarom mensen naar Vianden gaan, is me trouwens een raadsel... er is echt geen moer te doen ;)

Beetje een soort van Dieren dus, waar alleen mensen komen dankzij B&A ;)

Tof verslag! Wat me overigens wel weer van mn leren afhoud, dus ik ga nu ff op "OK" klikken en verder met mn wiskunde ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Tof! Te gek dat je dat zo hebt gedaan ;)

Heb je trouwens ook een paar foto'tjes gemaakt, lijkt mij leuk om wat te bekijken ;)

Tof hoor!

Nee, geen foto's... mijn ouders waren ook op vakantie en DIE hadden de fotocamera mee. Ik heb wel iets van 18 minuten film van alles bij elkaar, maar dat moet ik eerst monteren voor jullie er iets aan hebben :P

Rancho, in dat kasteel zijn we weer WEL geweest, was nogal de moeite waard eigenlijk. Ik heb vanmorgen de aflevering nog eens bekeken en gemerkt dat we een paar shots gemist hebben, shitzooi :P Maar ja, ik ga ECHT niet terug ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben er afgelopen zomer ook geweest, en heb wel een foto voor je, genomen vanaf de onderste stuwdam (benedenbassin), gefotografeerd richting Vianden. Op de achtergrond zie je het bruggetje waarover ze komen aanlopen en links van het kerkje de plek waar B&A het riviertje (de Our) overstaken en de baron stond te springen.

Foto vanaf stuwdam Vianden

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik ben er afgelopen zomer ook geweest, en heb wel een foto voor je, genomen vanaf de onderste stuwdam (benedenbassin), gefotografeerd richting Vianden. Op de achtergrond zie je het bruggetje waarover ze komen aanlopen en links van het kerkje de plek waar B&A het riviertje (de Our) overstaken en de baron stond te springen.

Foto vanaf stuwdam Vianden

Dat shot heb ik wel op film ;) Het echte stuwmeer ligt trouwens een heel eind verderop.

Link naar bericht
Delen op andere sites
JB: alles quoten en alleen "dus..." antwoorden is natuurlijk niet de bedoeling. Post verwijderd.

Ik vind het een cool verslag, volgende keer ga ik mee want we moeten er nog maar eens heen, dan wel met de wagen :P (kijken of we een Lotus kunnen huren :P )

De hele operatie geniaal naspelen lijkt me echt... eh... geniaal :Y Met z'n tweeen "een heel leger" doen lukt gewoon niet.

Alleen ZO jammer dat ze dat huis hebben afgebroken :'(

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

De hele operatie geniaal naspelen lijkt me echt... eh... geniaal :Y Met z'n tweeen "een heel leger" doen lukt gewoon niet.

Alleen ZO jammer dat ze dat huis hebben afgebroken :'(

Als je nog een boef nodig hebt voor deze operatie, dan meld ik me aan. (Indien ik op dat moment kan, maar dat is te plannen).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zeer interessant verslag. Er komt telkens toch weer een pak van je hart als je weer een locatie gevonden hebt, waarover je zolang gepiekerd hebt: zou ik hem vinden ;).

Soms ben ik weleens bij familie/kenissen en die gingen 30 jaar geleden allemaal naar Vianden op vakantie. Volgens jullie heeft het plaatsje een paar duizend inwoners. Ben ik toch benieuwd wat Vianden zo populair maakt!

Lukas.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Er was/is volgens mij wel een groot meer op die foto's, en volgens mij is dat nu het stuwmeer. Zou kunnen dat dat DE attractie was, dat grote meer :P.

Alsof we in Nederland geen meren hebben ;)

Ik weet het echt niet. Dat kasteel is wel tof, en van Willem 2, maar om daar nou speciaal voor 7 uur in de trein te zitten... :N Als je niet zoals wij B&A scenes gaat naspelen, heb je in twee dagen alle attracties wel gehad.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Alsof we in Nederland geen meren hebben ;)

Ik herriner me van die foto's een soort mini Gardameer, toch niet klein, beetje rots achtig ;)

Maar nu zie ik niet zoveel gezinnen dolblij op vakantie gaan: ''Joepie, we gaan naar Vianden!'' -0-

Ben zelf weleens onder Wiltz (Esch sur Sure) op kamp geweest, was een mooie omgeving - dat zeker - en daar was ook een stuwmeer :D. Maar goed, nu weer ontopic.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als opvolgers van de grote, franse, romanticus Victor Hugo, trekken de smalle straatjes, de gothische kerken, de ringmuur met zijn verdedigingstorens, jaarlijks duizenden bezoekers in het prachtige - aan de voet van de machtige, gerestaureerde burcht gelegen - middeleeuwse stadje. Tegelijkertijd nodigen de zorgvuldig aangelegde wandelwegen, met zijn talrijke, ademberovende uitzichten, de enthousiaste natuurvriend uit tot een indrukwekkende ontmoeting met de afwisselingsrijke flora en fauna van de uitgestrekte bossen en smalle dalen.

dat dus ;)

http://www.tourist-info-vianden.lu/nede ... index.html

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als opvolgers van de grote, franse, romanticus Victor Hugo, trekken de smalle straatjes, de gothische kerken, de ringmuur met zijn verdedigingstorens, jaarlijks duizenden bezoekers in het prachtige - aan de voet van de machtige, gerestaureerde burcht gelegen - middeleeuwse stadje. Tegelijkertijd nodigen de zorgvuldig aangelegde wandelwegen, met zijn talrijke, ademberovende uitzichten, de enthousiaste natuurvriend uit tot een indrukwekkende ontmoeting met de afwisselingsrijke flora en fauna van de uitgestrekte bossen en smalle dalen.

dat dus ;)

http://www.tourist-info-vianden.lu/nede ... index.html

Ja, maar dat heb je in een dag dus wel gezien... echt, dat dorp is nog geen kilometer in doorsnee ...

Link naar bericht
Delen op andere sites

maken we er een weekend van :P, kunnen we ook nog naar het Müllertahl (het bos) en naar Luxemburg stad

kunnen we misschien iets regenlen dat we de berg op mogen :P en iig het informatie centrum van de centrale (dat dus ook een locatie is) en dat dorpje putscheid ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Afgelopen zomer ging ik en m'n vader een weekendje -

met m'n opa en oma mee naar Luxemburg.

ik wilde liever thuis blijven en veel uitgaan ect.

maaruh toen ik er eenmaal van bewust was dat ik op vele locatie's kon komen -

waar bassie en adriaan ook zijn geweest, wilde ik direct mee,

De andere dag zijn we vertrokken en we hebben 3 nachten in een hotel geslapen,

het kwam heel mooi uit want m'n opa en oma -

zaten in de zelfde straat en nog geen paar honderd meter bij ons vandaag.

Maargoed in die 3 dagen heb ik heel veel foto's gemaakt (300)

En natuurlijk ben ik ook op vele locatie's geweest uit de serie van bassie en adriaan.

Hieronder de foto's met bijbehorende screenshots.

Veel plezier,

luxemburg.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...