Ga naar inhoud

[GB] Blackadder


Aanbevolen berichten

(aangezien wonderer verandering gaat maken in Blackadder nog niet gezien te hebben, is een topic wel op z'n plaats ;) )

De 4 reeksen met Rowan Atkison in de rol van Blackadder

Blackadder I

Engeland, de 16de eeuw. Richard IV heeft twee zonen: Harry, Prince of Wales en Edmund, Duke of Edinburgh, beter bekend als The Black Adder.

Edmund is een gluiperige, geniepige kleine smeerlap. Hij is het zwarte schaap van de familie. Toch koestert hij grote ambities.

Hoewel zijn vader niet eens zijn naam kent, zal The Black Adder hem opvolgen als koning van Engeland, zo hoopt hij toch.

Maar The Black Adder wordt omgeven door notoire leeghoofden als Percy en Baldrick.

De oer-Baldrick is iets minder stom dan zijn nakomelingen in de volgende reeksen en het is vooral Percy die het zwaar te verduren krijgt van zijn baas Blackadder.

De scenario's van reeks I werden geschreven door Rowan Atkinson zelf en zijn oude kompaan Richard Curtis.

Blackadder II

Honderd jaar later groeit er een nieuwe (mal)loot aan de voor de rest verdorde Blackadder-stamboom.

Hoewel het geslacht van Prins naar Lord is gedegradeerd, zijn de ambities nog even groot en de troon blijft het mikpunt.

De beste manier om dat doel te bereiken is in de gunst raken van de Queen Bessy, gespeeld door Miranda Richardson.

Queen Bessy wordt echter geadviseerd door Blackadders aardsvijand Lord Melchett. Daardoor is zij eerder geneigd Blackadders hoofd te laten afhakken dan hem het hare op hol te laten brengen.

Blackadder raakt ook meer en meer verwikkeld in zijn eigen web van leugens en bedrog, bijgestaan als hij is door de afstammelingen van het onvermijdelijke dwazenkoppel Percy, eveneens Lord, en Baldrick, zijn bediende.

In deze tweede reeks, waarin Ben Elton medescenarist werd, duiken ook Rik Mayall en Hugh Laurie af en toe op.

Blackadder the third

In de tweede helft van de 18de eeuw valt een nieuwe Blackadder uit de geschiedenisboeken.

Deze keer zonder titel en bezit, maar als butler en vertrouwensman van Prins Regent George, een makkelijk te manipuleren mierenbrein.

Blackadder zou Blackadder niet zijn als hij niet hogerop wou raken, maar hij wordt in zijn opgang gestuit door premier Pitt de Jongere, de Duke of Wellington en een nakomeling van Baldrick die al zijn voorvaderen in stupiditeit overtreft.

In deze derde reeks spelen Miranda Richardson, Nigel Planer en Chris Barrie enkele opvallende gastrollen

Blackadder goes forth

De laatst bekende Blackadder duikt op in de loopgraven tijdens de eerste wereldoorlog. Kapitein Blackadder is een echte ijzervreter.

Met trots denkt Blackadder terug aan de tijd dat hij in 'his Majesty's service' met kiwi's en appelsienen gewapende vijanden neermaaide.

Blackadder is dan ook oprecht verbaasd als hij ontdekt dat hij deze keer met vier miljoen tot de tanden bewapende Duitsers te maken heeft.

Blackadder wil dan ook zo snel mogelijk terug naar 'merry old England'. Maar de 'gekke' generaal Melchett, kapitein Darling en soldaat 12de klas Baldrick denken daar anders over.

Specials

-The chevalier years

Blackadder is een van de weinige royalisten als King George dreigt onthoofd te worden

-A Christmas Carol

Blackadder is de braafste man ter wereld, maar als hij zijn voorouders slechte dingen ziet doen, beslist hij slecht te worden

-Back and forth

Blackadder gaan bij de milleniumwisselen een weddenschap aan dat hij heen en terug kan gaan in de tijd.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Briljante serie. Ik heb ze allemaal op dvd (met een zeer slecht vertaalde ondertitel). Wat mij vooral aan de serie bevalt, is hoe Blackadder steeds weer met sluwe plannen zich uit de nesten redt.

Idd, een van de beste voorbeelden is de 2e reeks, de aflevering "money"

Waarbij hij een schuld moet afbetalen en dan maar even de bisschop chanteert :P

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 years later...

Idd, een van de beste voorbeelden is de 2e reeks, de aflevering "money"

Waarbij hij een schuld moet afbetalen en dan maar even de bisschop chanteert :P

De tweede serie vind ik sowieso hilarisch. Vooral de laatste twee afleveringen met die oom en tante en als hij wordt vastgehouden door die Duitser. Geweldige woordspelingen. En het einde is heerlijk, als iedereen (weer) dood gaat en hij in de aftiteling eindelijk die irritante troubadour te grazen neemt.

Bovendien vind ik het einde van de vierde serie erg mooi gedaan. Briljante televisie.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Paar jaar geleden de box gekocht, maar ze nemen ons hier wel weer in de maling. In de VS heb je een box met de verschillende specials erbij en die is hier niet te vinden. Alleen de kerst-special kan je hier nog los krijgen maar de rest niet. Maar wel een briljante serie die voor mij (op seizoen 1 na, nooit leuk gevonden) echt altijd leuk blijft.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb de Remastered Edition aangeschaft, rechtstreeks uit de UK en het heeft me haast minder duiten gekost dan die waardeloze, kale NL versie. De Remastered Edition heeft opgepoetst beeld en geluid, audiocommentaar, de specials, een 1 uur durende documentaire, en enkele leuke snippets. En alles is Engels ondertiteld. _O_

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb de Remastered Edition aangeschaft, rechtstreeks uit de UK en het heeft me haast minder duiten gekost dan die waardeloze, kale NL versie. De Remastered Edition heeft opgepoetst beeld en geluid, audiocommentaar, de specials, een 1 uur durende documentaire, en enkele leuke snippets. En alles is Engels ondertiteld. _O_

Opgepoetst beeld en geluid en audiocommentaar? Dan moet ik die ook hebben. :P

http://www.amazon.co.uk/Blackadder-Remastered-Ultimate-Rowan-Atkinson/dp/B001UHO0TY

Dat is die dus. Ziet er heel interessant uit, idd.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Juist, dat is 'm. Zeker z'n geld waard hoor. :) In de documentaire komen op een gegeven moment zelfs stukjes uit de nooit geziene Pilotaflevering! Alleen spijtig dat die er niet integraal opstaat... :'(

De pilot aflevering staat volledig op youtube geloof ik. Die vond ik trouwens beter dan dat hele eerste seizoen. En net als randy moet ik deze box natuurlijk hebben.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...