Ga naar inhoud

Beatles: Nederlandse invloed?!


Aanbevolen berichten

Over muziek waar je van houdt speculeren is leuk. Ik vind de Beatles een prachtige band. Luister er veel naar.

Velen kennen het 'Paul is dead' conflict (zoniet, kijk even hier). Wat weinigen weten is dat de Beatles in een gedeelte van hun succesperiode werden beheerd door een Nederlandse manager. Helaas weet ik ook niet precies in welke periode (rond 1966/1967 in ieder geval) en wie de manager was, en op Internet is er ook weinig over te vinden.

Het leuke is dat deze Nederlander, heerlijk trots op zijn eigen taal, voor een klein gedeelte zijn stempel wilde drukken op Beatles-hits. Tijdens hit Yellow Submarine (voor weinigen onbekend, stond 14 weken op nummer 1 in de Nederlandse top40 en wist ook bij de hoog aangeschreven UK Single Chart de nummer ??n positie te behalen) zijn namelijk wat Nederlandse woorden te horen.

Op ongeveer 1'37" wordt geroepen:

"HOUD 'M TEGEN... HOUD 'M TEGEN"

en even later 1'43":

"K HEB 'M.... K HEB M..."

Luister hier de betreffende seconden. Goed luisteren maar het is niet te missen.

Tijdens het nummer 'I am the walrus' (tevens ooit nummer ??n bij de UK Single Chart) hoor je helemaal op het einde (04'23"):

"Paul is already dead" (slaande op mijn eerdergenoemd stuk tekst, met als reactie: "Dat zouden ze wel willen". Wederom dus Nederlandse teksten :P

Ik vind dat wel heerlijk dat die Nederlander zijn stempel op zo'n grote band wil drukken haha.

Discussieer of speculeer hier maar lekker. Misschien interesseert niemand zich hier voor de Beatles, we zullen wel zien wie nou echt muzieksmaak hebben :)

Link naar bericht
Delen op andere sites

In het nummer van Revolution 9, als je dat lied omgekeert afspeelt met audacity, hoor je als je de versterking aan het begin van het OMGEDRAAIDE NUMMER heel hard zet, lijkt het of je hoort; Weg met Paul! Weg met Paul! En daarna in het Engels: Gone with Paul! Gone with Paul... ik vind het maar eng.. Ik heb ook het hele stuk op Wikipedia gelezen, spooky...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Update: Mijn zus heeft geluisterd naar Revolution 9, en zegt dat je wel hoort bij het begin van het omgedraaide nummer: Weg met Paul! Weg Met Paul! Hang hem op! Hang hem op!

Ik heb geen programma die dat ff regelt... Kun jij het eventueel online zetten?

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik heb geen programma die dat ff regelt... Kun jij het eventueel online zetten?

Waarschijnlijk heb je op je computer wel "geluidsrecorder" staan. Die is te vinden onder bureauaccesoires --> entertainment (via Startmenu). Als je van het laatste stukje van dat nummer een .wav file kan maken kun je met dat programma gemakkelijk het geluid omkeren ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Waarschijnlijk heb je op je computer wel "geluidsrecorder" staan. Die is te vinden onder bureauaccesoires --> entertainment (via Startmenu). Als je van het laatste stukje van dat nummer een .wav file kan maken kun je met dat programma gemakkelijk het geluid omkeren ;)

Ja ik had daar wat foute instellingen en een beetje lui me daarin te verdiepen enzo, je kent het wel ;)

Klik!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 8 months later...

Ik wist niet dat de Beatles een tijdje een Nederlandse manager hadden. Ik heb mijn profielwerkstuk op de havo 2 jaar geleden over de invloed van Brian Epstein geschreven. Ben toen wat managers betreft 2 andere namen tegen gekomen: Allen Klein en Paul Eastman (schoonvader van Paul McCartney). Maar ik ben toen niet op een Nederlander gestuit. Als het waar is, dan is dat wel heel apart.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik wist niet dat de Beatles een tijdje een Nederlandse manager hadden. Ik heb mijn profielwerkstuk op de havo 2 jaar geleden over de invloed van Brian Epstein geschreven. Ben toen wat managers betreft 2 andere namen tegen gekomen: Allen Klein en Paul Eastman (schoonvader van Paul McCartney). Maar ik ben toen niet op een Nederlander gestuit. Als het waar is, dan is dat wel heel apart.

Is ook niet waar. Twice lulde volgens mij maar wat. Heb hem er op gewezen op MSN maar hij reageerde niet. En het stukje 'Dat zouden ze wel willen' is een stukje uit King Lear. Zoek er maar op op google. Er word gezegd: 'A serviceable villain'. Joh, een Nederlandse tekst in een nummer van The Beatles....Was het maar waar 8-).

*B1000000 groot Beatles fan is.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...