Ga naar inhoud

Wat is jouw favoriete retroconsole


Aanbevolen berichten

Ben je voor altijd verstokt aan die grijze bak, de NES? Zijn de enorme pixels van de Atari2600 hét toppunt voor jou? Of ben je voor eeuwig verstokt aan de cd-technologie van de PlayStation?

Laat hier de discussie losbarsten tussen de Sega - en Nintendofans van weleer, de Atari - en de Playstationgeneratie.

Kortom, wat is jouw favoriete retroconsole en waarom?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Op zich is de Gamecube reeds retro want er worden geen games meer voor de console gamaakt, noch wordt de console nog verkocht.

Voor mij zal het altijd de Sega MegaDrive zijn, was de eerste console die ik zelf gekocht heb, als 7 jaar oud kind. Ik had wel al een NES toen, maar het verschil met de MegaDrive was toch enorm.

Had nooit een SNES tot een jaar of 5 geleden, en ja de SNES is beter, maar ik speelde er als kind nooit op.

Dus voor mij is het de Sega MegaDrive, met de coolste mascotte: Sonic The Hedgehog.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn grote favoriet is nog altijd de Super Nintendo.

Ik vind de spellen van deze console echt geweldig. Er zitten meesterwerken bij, zoals Super Mario World, de Donkey Kong Country series, Kirby Super Star en Super Metroid. De bekendste Nintendo figuren in hun beste spellen naar mijn mening.

Vooral de RPG's van de SNES hebben mijn hart gestolen. Terranigma, Illusion of Time, Secret of Mana en Seceret of Evermore speel ik nog steeds met heel veel plezier. Vooral de verhalen vind ik altijd weer prachtig en daar ligt de nadruk tegenwoordig te weinig op. Lufia 2 - Rise of the Sinistrals is nog altijd mijn meest favoriete spel van allemaal. Deze prachtige RPG is zelfs in het Nederlands vertaald.

Ik kan uren doorgaan met het beschrijven van spellen, maar het is denk ik wel duidelijk nu waarom ik zo houd van de SNES. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb niet echt een favoriete console, bij puur consoles moet ik echt voor de Amiga CD32 gaan, ook al was die niet helemaal up to par. Met een uitbreiding erbij (SX-1 had ik zelf, later kwam o.a. ook de SX32) kon je er een Amiga 1200 met cd-rom drive van maken.

Mijn eerste console was de Videopac G7000

Daarna heb ik alleen "home computers" gehad. De PSX was mijn eerste zelfgekochte console, daarna de gamecube en toen pas ben ik echt gaan verzamelen. Een NES/SNES/SMS/SMD heb ik zelf nooit gehad tot ik ze ging verzamelen en mede daardoor vallen die niet onder mijn favorieren omdat ik er veel minder uur in heb zitten.

Mijn favoriete retrocomputer allertijden is nog steeds mijn Amiga 4000 die ook trots op mijn bureau staat. Ik ben bezig alles van de oude IDE en SCSI harddisks over de zetten op 2 microdrives, maar het ontbreekt me even aan tijd. Daar zal ik binnenkort mee verder gaan ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik kan uren doorgaan met het beschrijven van spellen, maar het is denk ik wel duidelijk nu waarom ik zo houd van de SNES. :P

Jij SNES-lover >:)

Ik geef zeker toe dat de SNES zeer goed is, met beter beeld en geluid dan de megadrive, maar je moest toch voor sommige van die spellen zijn.

Ik ben nooit into RPG's geraakt, en als gevolg is een groot deel van de collectie spellen op de SNES aan mij voorbij gegaan.

Sinds ik een SNES heb, heb ik me wel al goed bezig gehouden met het kopen van bijna alle klassiekers en daardoor staan games als Super Metroid en Link to the past in mijn lijst van beste 16-bit spellen. (maar niets zal ooit sonic van zijn troon stoten in dat lijstje O-) )

Link naar bericht
Delen op andere sites

Jij SNES-lover >:)

Ik geef zeker toe dat de SNES zeer goed is, met beter beeld en geluid dan de megadrive, maar je moest toch voor sommige van die spellen zijn.

Ja, ik ben echt van Nintendo. Dat merk ik ook de laatste jaren weer. Ik houd helemaal niet van vechtspellen, maar Super Smash Brothers was ik meteen verslaafd aan. Ik houd totaal niet van racespellen, maar Mario Kart houdt me uren bezig.

Bij de laatste paar consoles is het "Nintendo" gevoel helaas een beetje weg. Vooral bij de GameCube en de Wii merk ik dat. Het spelaanbod is gewoon veel minder dan vroeger. Ik heb tot nu toe slechts 4 Wii spellen gekocht, toevallig allemaal met Mario erin. Nah, eigenlijk helemaal niet toevallig. Het zijn: "Super Smash Brothers Brawl", "Mario Kart Wii", "New Super Mario Bros Wii" en "Super Mario Galaxy". Deze spellen hebben echt weer die Nintendosfeer en ik kies dus erg zorgvuldig mijn spellen.

Dat deed ik bij de SNES absoluut niet. Ik kocht en ik kocht en ik vond echt alle spellen leuk. Ik heb dan ook veel meer NES en SNES spellen dan spellen voor de latere consoles. Bovendien ben ik meer van 2D in plaats van 3D, tenzij er dus echt kenmerken van Nintendo aanwezig zijn. Helaas brengen ze vandaag de dag veel te veel troep uit. Een boel heeft gewoon niets met Nintendo te maken.

Leve de SNES dus. Wat ik er ook op speel, dat gevoel is er altijd weer. O+

Link naar bericht
Delen op andere sites

En Mario Party dan? Daar ben ik dus helemaal gek op. Allemaal vind ik ze top, al is de laatste helaas minder. Vooral doordat deze geen widescreen ondersteunt en door het afgezeken gebruik van de Wiimote. De Wiimote is een leuke gadget, maar het wordt in mijn ogen in de veel spellen tot vervelends toe gebruikt. Zo heb ik Manhunt II op de Wii, maar geen hol aan, op de PS2 is 'ie hetzelfde, maar dan met een normale controller en dat speelt echt veel fijner.

Maar Mario Party is gewoon tof, zeker met meer mensen, maar ook singleplayer prima te doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mario Party was goed als game, maar je zegt het zelf de controller doet het dood op de wii. Net zoals bij zoveel games.

Metroid Prime 3 is een tof spel op zich, maar vergeleken met de uren en dagen dat ik op Metroid Prime 1 heb gespeeld op de Gamecube. Daar kon je met een gewone controller spelen, terwijl je op de wii teveel wordt verplicht met die idiote wii-mote te spelen. (is trouwens het beste aan brawl, dat je met de gamecube controller kan spelen)

Geef mij daarom in de huidige generatie maar mijn ps3 (maar dat is een discussie voor in een ander topic)

Link naar bericht
Delen op andere sites

En Mario Party dan?

Ik heb alleen 4 voor de GameCube. Zeker leuk, maar vooral met meerdere personen. Laatst nog de Wii versie bij mijn nichtje gespeeld en we hebben ons kapot gelachen. :D

Op dit moment koop ik even niets meer voor de Wii. In juni weer, als Super mario Galaxy 2 uitkomt.

Gelukkig maken ze van Mario nog toffe platform spellen. Kijk eens wat ze met Donkey Kong hebben gedaan... Na de schitterende DKC series van de SNES en DK64 hebben we alleen nog maar van die muziekspellen gehad. Ik zou zo graag weer eens platform spel zien van Donkey Kong... Hetzelfde geldt voor Metroid. Ik weet dat sommige mensen er dol op zijn, maar ik houd dus echt niet van shooters. Ik zou graag weer zoiets zien als Super Metroid.

Gelukkig hebben ze Mario nog het meest gelaten zoals hij hoort te zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Kijk, dat vind ik dus echt niks. Prima dat ze zo'n spel maken, maar het is helaas ten koste gegaan van de platform spellen. :(

Rustig, wees blij dat ze nog niet hebben geprobeerd om Donkey Kong nog wat nieuwer te maken.

Kijk maar naar Sonic, de enige manier dat ze hem kunnen tegenhouden om te sterven is door hem terug in 2D te laten komen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vroeger had ik thuis ook geen console staan, maar op vakantie ging altijd de Gameboy mee. Daar heb ik erg veel plezier aan beleefd, met name Super Mario Land 1,2 en 3, maar bijvoorbeeld ook Link's Awakening, Killer Instinct, Donkey Kong Country, etc. Vooral de geluidskwaliteit was voor die tijd al erg goed, met koptelefoon op was het een waar genot! :)

Toen ik later net als djkoelkast ook andere consoles kocht, ben ik vooral fan geworden van zowel de NES als SNES. Eigenlijk een beetje om dezelfde redenen als Frey: ijzersterke 2D games.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn voorkeur gaat uit naar de Game Boy. Heb er vroeger zowel thuis als onderweg me er echt uren mee kunnen vermaken, al was het wel frustrerend als het niet lukte met sommige spelletjes, heb sommige ook nooit uitgespeeld. :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn ouders vonden een Game Console nooit nodig voor me. Ik had vroeger meer dan genoeg aan buiten spelen, Lego en autotjes. Daarna kwam wel de PC en daar had ik wel ontzettend veel retro spellen op als Jazz Jack Rabit en Theme Hospital :P

Ik heb dus geen favoriete retro console.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Haha die heb ik hier vast nog wel ergens in de lade liggen, zal die source eens proberen als ik me een keer echt verveel :P Dodelijk spel eigenlijk, dat als je slechte hygiene had kreeg je muizen en als je op die muizen klikte gingen ze dood :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...