Ga naar inhoud

[NL] Beestenbos is boos


Aanbevolen berichten

post-173-0-86035500-1304430624.jpg

Introductie

Beestenbos is boos (origineel: The Animals of Farthing Wood) is de titel van een kinder/jeugdprogramma dat begin jaren '90 wereldwijd op de televisie te zien was. Vanaf het tweede seizoen werd de serie uitgezonden onder de titel "Het wakkere woud" door de NCRV (1996-1998 en 2003). Ketnet zond de serie in 2007 opnieuw uit.

Het verhaal

De eerste twee delen gaan over een groep dieren die zich bedreigd voelen als er op een dag arbeiders met graafmachines hun bos betreden om een autosnelweg aan te leggen. De enige optie die de dieren uiteindelijk hebben is om het bos te verlaten, maar waar moeten ze heen?

Pad heeft gehoord van het Witte Hertenpark, een reservaat waar de mens de natuur met rust laat en zelfs beschermt. Omdat de dieren weinig keus hebben besluiten ze gezamenlijk het park te gaan zoeken met Vos als leider en Pad als gids.

Voordat ze op reis gaan leggen de dieren een boseed af waarin de vleeseters beloven niet te zullen jagen op hun reisgenoten of hen bang te maken, hoewel Adder het daar moeilijk mee heeft. Tevens beloven ze elkaar wederzijdse bescherming en het eten te delen, ook al gaat dat tegen hun instinct in. Maar de groep, die onder andere bestaat uit Das, Mol, Wezel en Uil, heeft meer van de mens te vrezen dan van elkaar.

Tijdens de zware reis komen onder andere de fazanten en de egels door jagers en verkeersongevallen om het leven, wat Vos zich persoonlijk aantrekt. Maar uiteindelijk weet hij de dieren naar het Witte Hertenpark te leiden om daar een nieuw leven te beginnen.

Ondanks de soms sombere afleveringen was de serie, die in heel Europa tegelijkertijd te zien was, een groot succes. Omdat Colin Dann nog meer boeken over Vos en zijn vrienden had geschreven konden er twee vervolgreeksen gemaakt worden.

Zo krijgen de dieren in de tweede serie te maken met de blauwe vossen onder leiding van Eenoog die hen willen verjagen. In de laatste 13 afleveringen zorgt een groep ratten, aangevoerd door Pestkop, voor problemen. Gelukkig schieten de witte herten te hulp.

Informatie

Aantal afleveringen

39

Uitgezonden door

NOS (1 januari - 24 maart 1993)

NCRV (10 augustus 1996 - 24 mei 1997, als onderdeel van Alles Kits / 23 april - 16 juni 1998 / 3 maart - 7 maart 2003, als onderdeel van Z@ppAchteruit)

Originele/alternatieve titel

The animals of Farthing Wood

Het wakkere woud (NCRV)

Stemmen (Nederlandse versie):

•Uil - Maria Lindes

•Pad - Jan Anne Drenth

•Das - Wim van Rooy

•Wezel - Lucie de Lange

Overige stemmen:

•Edward Reekers

•Fred Meyer

•Edna Kalb

•Stan Limburg

•Hans Ligtvoet

•Fred Butter

•Beatrijs Sluijter

•Corrie van der Linden

•Olaf Wijnants

•Angelique de Boer

Introtune:

Link naar bericht
Delen op andere sites

Schitterende serie inderdaad. Ik heb helaas altijd losse afleveringen gezien, maar wat me altijd bij is gebleven is de emotie en het regelmatig overlijden van een karakter.

Ja, er zaten erg veel treurige momenten in. Het moeilijkst had ik het toen toch wel met Das, wat toch een van de belangrijkste karakters was. ;(

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Er zijn best veel afleveringen van videobandopnames (vrij) (compleet) op youtube te vinden.

Dan zul je net als mij zelf een Reproduction project moeten starten, DVDs in een andere taal bemachtigen,

audio van afleveringen compleet maken en zelf de serie opnieuw uitbrengen. Ik heb dit voor Argaï gedaan, wat nergens te krijgen was,

na 3,5 jaar tijd heb ik heel de Nederlandse serie de volle 25 minuten per aflevering in DVD kwaliteit! Misschien zou zoiets voor Beestenbos ook kunnen?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...