Ga naar inhoud

Nieuw: Retroforum deelt games uit!


Aanbevolen berichten

Retroforum deelt games uit! Uitdelen? Jazeker, gratis games voor alle users van Retroforum.

Wat is het plan?

Er zijn in de tijd stapels ontzettend leuke freeware, shareware, public domain en vergelijkbare spellen uitgebracht. Spellen die je nu alleen nog kunt spelen met een oude pc of een emulator.

Het volgende hebben we gedaan: een installatieprogramma gemaakt dat het spel op je harddisk installeert, de nodige emulator er bij doet, alle instellingen meeneemt en een snelkoppeling plaatst in je startmenu (en desgewenst op je bureaublad). Het is dus klikken en spelen geworden, geen moeilijk gedoe meer!

De installer werkt onder Windows XP, Windows Vista en Windows 7. Zowel onder 32-bit als 64-bit.

Omdat dit experimenteel is is deze eerste release "open for all". Je hoeft je niet op Retroforum te registreren om dit te kunnen downloaden. We stellen het natuurlijk wel op prijs als je dat doet en als je een reactie in dit topic geeft.

Het eerste spel is een taal/puzzelspelletje dat veel weg heeft van Dr. Mario / Tetris, maar dan met Nederlandse woorden. Het spel is volledig Nederlands, komt uit 1995 en is shareware.

Instructies: download het .zip-bestand, pak het uit, start DuoDrop.exe (de installer) en de rest spreekt voor zich.

Als je het spel wil verwijderen start DuoDrop.exe nogmaals, dan wordt het spel volledig verwijderd van je harddisk. Ook je scores en savegames worden verwijderd!

Ik hoop op veel feedback, op de installer, op het spel, op het idee, op alles. Uiteindelijk komt hier een aparte categorie voor en is het downloaden voorbehouden aan Retroforum leden. Voor nu mag iedereen het downloden en hoop ik op veel tweets, retweets, likes, linkjes en wat dan ook. Laat het iedereen weten!

Mijn speciale dank gaat naar Keetie voor het testen van de installer en het geven van de nodige feedback. Ook had Keetie een leuk idee: een DuoDrop minicompetitie. Laat je beste (hoogste) score zien (middels een screenshot). De winnaar krijgt een DuoDrop-award. Degene die op 31 oktober 2012 het langste woord heeft gepost is winnaar.

Veel plezier met DuoDrop!

DuoDrop.zip

post-8-0-73476600-1348406583.jpg

Link naar bericht
Delen op andere sites

Gaaf! Ik ga het zsm even testen en spelen. :)

Overigens 1 dingetje: mijn browser geeft na het downloaden aan: 'DuoDrop.zip wordt niet vaak gedownload en kan gevaarlijk zijn.' Hierna moet ik enige moeite doen om het bestand te behouden. Ik heb dit nog nooit eerder bij het downloaden van ZIP-bestanden gehad in Chrome.

Qua inhoud van de installatie package en het spel reageer ik later. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toen ik het spel testte gaf AVAST op de testcomputer een paar sputtertjes, maar zag er verder geen kwaad in. Ik heb mijn man laten downloaden en die had er geen problemen mee. Het ligt waarschijnlijk aan je virusprogramma. Mijn vorige heb ik weggemikt, want ik kon geen DOS programma meer runnen. EXE's zag hij grote gevaren in!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Overigens 1 dingetje: mijn browser geeft na het downloaden aan: 'DuoDrop.zip wordt niet vaak gedownload en kan gevaarlijk zijn.' Hierna moet ik enige moeite doen om het bestand te behouden.

Nee hoor: Gewoon pijltje drukken en aanklikken; Behouden. :P

Had er ook last van, maar het zal wel. Als djkoelkast met virussen aan gaat komen dan ben ik Sinterklaas. :')

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het net ook even geprobeerd, erg geinig spelletje! Ik ga hier deze dagen nog wel eens goed voor zitten want het is behoorlijk uitdagend!

Nog even een punt van kritiek: ik mis een uninstaller. Ik wilde DuoDrop los in mijn eigen DosBox Front-end UI toevoegen zonder deze installer, maar helaas kan ik nergens vinden hoe ik dit kan uninstallen. Wellicht nog een puntje om te verbeteren? ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb het net ook even geprobeerd, erg geinig spelletje! Ik ga hier deze dagen nog wel eens goed voor zitten want het is behoorlijk uitdagend!

Nog even een punt van kritiek: ik mis een uninstaller. Ik wilde DuoDrop los in mijn eigen DosBox Front-end UI toevoegen zonder deze installer, maar helaas kan ik nergens vinden hoe ik dit kan uninstallen. Wellicht nog een puntje om te verbeteren? ;)

Er is een uninstaller: gewoon de installer nog een keer uitvoeren ;) Staat overigens ook in de OP.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou in de installer ook een optie kunnen maken "installeer alleen spelbestanden" en dat je dan een map kunt kiezen, zo kunnen de mensen die al een dosbox installatie hebben het makkelijker plaatsen. Ook is er een verzoek om het icon te veranderen gekomen, dat kan dan ook meteen (omdat het voor XP gebruikers verwarrend is omdat de dosprompt ook dat icon heeft, ik wist dat niet meer).

Omdat ik een hele serie wil maken met spellen lijkt me dat een mooie optie. Voordeel aan de complete versie is dat hij altijd direct werkt, ik maak voor elk spel een eigen configbestand.

Uiteindelijk zou ik ook een soort "menu app" kunnen maken waar je (zoals vroeger in quikmenu) alle spellen kunt kiezen om te starten, maar dat heeft geen prio vind ik zelf. Eerst de installer perfectioneren en daarna kan ik die ene installer gebruiken voor alle spellen (zeg maar als sjabloon, alleen de bestanden, mappen, namen en plaatjes wijzigen).

Ik had als volgend spel een Nederlandstalige tekstadventure in gedachten, maar die wil ik wel alleen aan users van het forum aanbieden en niet meer zoals dit spel aan iedereen, dus daar zou ik een aparte categorie voor willen maken op het forum.

Als er nog ideeën ofzo zijn laat maar weten hè!

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Ik had op iets meer animo gehoopt dus is het even in het vergeethoekje gekomen. In ieder geval heb jij de award gewonnen (die moet ik nog maken) en zal ik nog deze maand het 2e spel, de tekstadventure, in hetzelfde formaat uitgeven. In de installer komt een nieuwe optie: installeren in een map naar keuze zonder dosbox. Speciaal voor wie al een eigen dosbox installatie heeft en het spel daar bij wil zetten.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Beetje laat dit topic gezien, maar DuoDrop lijkt me wel een geinig spelletje :)

Is de soundtrack Roland MT-32 of General Midi? Of alleen Adlib?

Edit: Ik lees net pas dat het spel uit 1995 komt, dus Roland MT-32 zal het wel niet zijn... :')

aangepast door Deemster
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Het is een stuk later dan oorspronkelijk gepland, maar hier is het 2e spel.

Het is zoals beloofd een tekstadventure. Een Nederlandstalige zelfs. Een hele vroege ook nog, oorspronkelijk uit 1980, opnieuw gemaakt voor DOS in 1982. Het spel van deze keer is Dracula.

post-8-0-58323800-1358450195.jpg

Veel speelplezier!

Dracula.zip

Spel verwijderen? Start de installer nogmaals.

ps: ik heb nog geen tijd gehad om de installer zo te maken dat je kunt kiezen om het spel in je eigen dosbox omgeving te zetten. Wil je dit kopiëer dan na de installatie vanuit c:\retro\dracula de volgende bestanden: DRACULA.EXE, DRACULA.TXT en BASRUN.EXE in je DOSBox map naar keuze en verwijder daarna via de installer (nog een keer starten) het spel.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuk, een tekstadventure! _O_

Heb de bestanden los gekopieerd zoals je hierboven beschrijft.

Een tip voor beginners: doe meteen iets met het papiertje, dan weet je meteen hoe alle commando's werken. ;)

Overigens, de unínstaller gooit de map c:\retro niet weg, maar dat is handmatig zo gebeurd. :P

De uninstaller gooit de map c:\retro alleen weg als deze leeg is. Als je bijvoorbeeld DuoDrop nog hebt dan verwijdert hij dus alléén Dracula en niet ook DuoDrop en vice versa.

Sluit het spel met quit, dan kun je namelijk saven! (staat ook in de installer maar niet iedereen leest het)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Er stond niets in de map 'retro' maar toch werd ie niet weggegooid, maar het is geen big deal ;)

De basis is hetzelfde als de DuoDrop installer en die deed het wel, dus hij zou het moeten doen, maar alleen als de map echt leeg is, dus ook zonder eventueel verborgen bestanden of andere mapjes ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

De basis is hetzelfde als de DuoDrop installer en die deed het wel, dus hij zou het moeten doen, maar alleen als de map echt leeg is, dus ook zonder eventueel verborgen bestanden of andere mapjes ;)

Wellicht maakt ie meteen een desktop.ini aan, dan is het moeilijk verwijderen. :P

Als ik eens tijd heb ga ik ervoor zitten :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 6 months later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...