Ga naar inhoud

Vraagje over Betamax banden met schimmel


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik heb sinds een tijd een Betamax-recorder in mijn bezit met een stuk of honderd banden. Op sommige van deze banden zit schimmelvorming. Bij de ene band is het veel erger als bij de andere. Mijn vraag is: Is er een mogelijkheid deze banden toch nog af te kunnen spelen, zonder dat mijn Betamax recorder er kapot van gaat? Alvast bedankt!

 

Groeten, OudeTVFreak.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Je kunt ze afspelen, maar de schimmel kan loskomen en dat maakt je recorder sneller vies. Daarnaast kan de schimmel in de lucht gaan zitten als het helemaal droog is en het is niet goed voor je om deze schimmel in te ademen. Beschimmelde banden alleen draaien als er wat belangrijks op staat en oppassen met eventuele schimmeldeeltjes die vrij de lucht in komen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Mijn expert vertelt:

 

Pak de cassette, hou hem goed vast en maak de schroefjes los met een kruiskopschroevendraaier. Maak de cassette nog niet open!

Keer vervolgens de cassette om (dan kunnen de laatste schroefjes er ook nog uitvallen, als ze nog een beetje vastzitten) en leg hem op tafel neer - venster naar boven.

 

Open het klepje aan de voorkant een klein beetje en pak voorzichtig de bovenkant ervan af. Je hebt nu de beide spoelen zichtbaar.

Haal de spoelen uit de behuizing en let goed op hoe de tape loopt. Eventueel de behuizing schoonmaken met vochtige doek.

 

Als het goed is, is 1 spoel vol, de andere leeg. Neem een zachte doek en haal de tape tussen duim en wijsvinger door met een droge doek. Je kunt ook de vergrendeling vastzetten en de tape met de hand spoelen en zo schoonmaken.

 

Er kan niet veel mis gaan, maar toch: oefen eerst met een oude band.

 

Daarna zet je hem weer in elkaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...