Ga naar inhoud

Bassie en Adriaan door Europa, afl. 25


Aanbevolen berichten

Hoe zou het zijn geweest als Bassie en Adriaan ook door de andere 13 lidstaten van de EU zouden zijn gegaan?

iig heb ik in een blije bui al een variant geschreven van een taalliedje, maar dan in het Hongaars (met dank aan Wat & Hoe):

Hongaarse les *bas* *adriaan*

Jó napot is goedemorgen, jó éjsakát is goedenacht

Sír dat is huilen, nevet is een lach

Kérem is alsjeblieft, en köszönöm is dank je wel

Luister heel goed naar dit liedje en je leert het Hongaars heel snel!

In Hongarije wordt anders gesproken dan bij ons in Nederland

Jászotér betekent speeltuin, en az újság is een krant

Nap zo noemen ze daar de zon, szél is het Hongaars voor wind

Víz dat betekent water, gyérek is een kind

refr

egy, kettő, három, négy, zo wordt in het Hongaars geteld

Fizet dat is daar betalen, pénz dat betekent geld

Jót élelem is lekker eten, a ló noemen zij een paard

Játszik dat betekent spelen, a torta is een taart

refr (2x)

Maar wat zou er in de andere staten zijn gedaan? Tell me!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Zweden de fjorden

Finland de lappen in het noorden?

Oostenrijk de bergen...

Cyprus het verschil tussen de ene en de andere helft

Estland geen idee

Letland geen idee

Litouwen geen idee

Tsjechie Warshau

Hongarije geen idee

Malta het feit dat het mini is?

Slowakije No clue

Polen geen idee

Slovenie geen idee

Kortom, geen flauw idee, en het helpt ook niet dat ik nog nooit in een van die landen ben geweest ;)

Fins taallied lijkt me trouwens geweldig...

Link naar bericht
Delen op andere sites

En in Hongarije gaan ze natuurlijk zwemmen in het beroemde Balatonmeer. Ben ik ook geweest.

*baron* Kijk B2, dit is het Balatónmeer.

*b2* Wat het baronmeer?

Wat leuk dat ze een meer naar u genoemd hebben!

*baron* Drommels, Drommels en no een Drommels!

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Bassie en Adriaan saai? foei!

ze zijn niet saai, maar 25 pakjes zoeken wordt een beetje langdradig dan.

*adriaan* zou niet eens meer gaan zoeken, tenzij *bas* wil weten hoe de poolse, tsjechische of litouwse slagroomtaartjes smaken :D

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik zou het geweldig vinden. Op reis door heeeeeeeeeeel Europa :D

Toch jammer dat het al over is. Als je al die plannen hoort. Op reis door China, op reis door Egypte. Prachtig lijkt me dat. In een pyramide de laatste en grootste confrontatie tussen B&A en de Baron. Maar ja...

Trouwens, de Chineze les??? :?

Oy shio wa li co shoi enz.... :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Fins taallied lijkt me trouwens geweldig...

Mss begin ik daar ook nog wel aan. Even zien of ik tijd heb (deze jongen studeert deze weken ook hard).

Link naar bericht
Delen op andere sites
Tsjechie Warshau

Warschau ligt in Polen, Praag is de hoofdstad van Tsjechie. En in Praag hadden ze leuk kunnen filmen.

Ik dacht al, hier klopt iets niet. 'k Was moe ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Hoe zou het zijn geweest als Bassie en Adriaan ook door de andere 13 lidstaten van de EU zouden zijn gegaan?

iig heb ik in een blije bui al een variant geschreven van een taalliedje, maar dan in het Hongaars (met dank aan Wat & Hoe):

Hongaarse les *bas* *adriaan*

Jó napot is goedemorgen, jó éjsakát is goedenacht

Sír dat is huilen, nevet is een lach

Kérem is alsjeblieft, en köszönöm is dank je wel

Luister heel goed naar dit liedje en je leert het Hongaars heel snel!

In Hongarije wordt anders gesproken dan bij ons in Nederland

Jászotér betekent speeltuin, en az újság is een krant

Nap zo noemen ze daar de zon, szél is het Hongaars voor wind

Víz dat betekent water, gyérek is een kind

refr

egy, kettő, három, négy, zo wordt in het Hongaars geteld

Fizet dat is daar betalen, pénz dat betekent geld

Jót élelem is lekker eten, a ló noemen zij een paard

Játszik dat betekent spelen, a torta is een taart

refr (2x)

Maar wat zou er in de andere staten zijn gedaan? Tell me!

Weet j dat ik daar vanmiddag ook aan moest denken. ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites

De aflevering Finse les is in de maak :) Nog even allemaal geschikte woorden vinden, maar dan is het ok. Ik zal het voor maandag plaatsen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
De aflevering Finse les is in de maak :) Nog even allemaal geschikte woorden vinden, maar dan is het ok. Ik zal het voor maandag plaatsen.

Doe je ook de uitspraak erbij? VOlgens mij is dat Fins nog erger dan Gaelic.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Doe je ook de uitspraak erbij? VOlgens mij is dat Fins nog erger dan Gaelic.

Dat valt best mee. Bij mij op de univ. kun je Fins/Hongaars studeren, ik pik nog wel eens e.e.a. mee. Het Fins spreek je ongeveer uit als het Nederlands, met een paar uitzonderingen, maar die zal ik tzt geven.

Vwb het Hongaars zal ik nu de regels geven:

a - tussen a en o

á - aa

c - ts

cs - tsj

é - ee

gy - dj

i - korte ie

í - lange ie

ly - j

ny - nj

o - oo

ó - ow

r - rollend (voor in de mond)

s - sj

sz- s

u - oe

ú - oew

zs - zj

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

ze zijn niet saai, maar 25 pakjes zoeken wordt een beetje langdradig dan.

*adriaan* zou niet eens meer gaan zoeken, tenzij *bas* wil weten hoe de poolse, tsjechische of litouwse slagroomtaartjes smaken :D

Nou, wat dat pakjes zoeken betreft... Het zou wel een goed idee geweest zijn als na Luxemburg de pakjes gezocht moesten worden die de baron verstopt. Dan hadden we tenminste niet zo'n flauwe Amerika serie gehad.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Eindelijk de Tsjechische les af. Als jullie het niet erg vinden, ga ik eerst mijn propedeuse (eerste diploma op de universiteit, voor wie het niet weet) halen en daarna maak ik nog een Finse les. Mochten er nog verzoekjes komen, wil ik in de zomervakantie daaraan werken. Roept u maar! En voor wie het niet leuk vindt: strc prst skrz krk (Tsjechisch voor "steek een vinger in je keel" :W )

Tsjechische les:

Dobrý den is goedemorgen, dobrou noc is goedenacht

Smutný dat is huilen, stastny is een lach

Prosím is alsjeblieft, dekuji is dank je wel

Luister heel goed naar dit liedje en je leert het Tsjechisch dan heel snel

In Tsjechië wordt anders gesproken dan bij ons in Nederland

Obchod zo noemen zij een winkel, en een novini is een krant

Boty dat betekent schoenen, kabát zo noem je een blouse

Een muis die noemen ze daar mysku, kocku is de poes

refr

Jedna, dva, trí, ctyri, pet, sest, sedm, zo wordt er in het Tsjechisch geteld

Banku dat betekent bank, peníze is het Tsjechisch voor geld

Drinken noemen zij daar pití, mápa noemen ze een kaart

Káva dat betekent koffie, závin is een taart

refr

refr

uitspraak grotendeels gelijk aan nederlands, maar:

c - ts

r - rollend

u - oe

komt er een accent op, is de klinker langer, klemtoon blijft altijd op de eerste lettergreep. De tekentjes op c, d, e, n, r, s, t en z heb ik weggelaten, die zitten nu eenmaal niet op mijn toetsenbord.

Veel zingplezier!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Whaha ik heb na oefenen echt flinke stemproblemen overgehouden en je kunt die taal gewoon niet uitspreken zonder met consumptie te spreken 8)7

Toch bedankt :D

Wees blij dat er nooit een avontuur is geweest van Bassie en Adriaan op bezoek bij de zulu's. Ik hoorde van mijn prof dat daar dus klanken inzitten die je inademend moet spreken (meestal adem je dus uit als je praat). En dan al die klik-klanken ertussen maakt het nog veel lastiger.

En aan Chinese les begin ik ook niet, want daar heb je ook toonverschil en dat kun je niet meteen in die melodie inbouwen. Zulke fouten zijn ook onvergeeflijk: mà (van hoog naar laag) betekent moeder, má (van laag naar hoog) betekent paard en mâ betekent hennep.

Maar ontopic: Poolse en Slowaakse les ga ik niet maken, die lijken te veel op het Tsjechisch. Zweedse, Finse versie komen over een paar weken. En daarna? C'est à vous!

Link naar bericht
Delen op andere sites

En voor wie er naar Hongarije op vakantie gaat en zich verveelt, heb ik ook een klein raadseltje. Als je het gevonden hebt, ligt er geen pakje (ik ga niet die kant op deze zomer), maar je mag er wel op een terrasje gaan zitten.

Hier is het raadsel:

Ga naar Budapest. Midden in de stad eindigt een metrolijn. Ga naar het plein, dat dezelfde naam heeft als de eindhalte. Waarvan ze vroeger na opening de sleutels in de Donau gooiden, vind je op dat plein.

Voor wie zo blij is om daaraan te beginnen, laat even weten of je het gevonden hebt (het is een must voor iedere toerist).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat het geen goede uitwerking heeft als er zoveel afleveringen waren gemaakt. Sommige mensen vinden het nu al te eentonig dus dan helemaal en dan wordt het eigenlijk helemaal onmogelijk om de serie in 1 keer te kijken :D

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik denk dat het geen goede uitwerking heeft als er zoveel afleveringen waren gemaakt. Sommige mensen vinden het nu al te eentonig dus dan helemaal en dan wordt het eigenlijk helemaal onmogelijk om de serie in 1 keer te kijken :D

So wie so lukt het maar een klein groepje die-hards om een serie in zijn geheel te kijken (had vroeger alle 6 banden van europa, maar meer dan 2 achter elkaar is me nooit gelukt). :O:O:O

Link naar bericht
Delen op andere sites

Vorige week zondag nog ik werd wakker en Deel 1 zat nog in men dvd speler. Heb ik gekeken. Toen ook maar Deel 2 en het ging me nog niet vervelen dus toen maar Deel 3 enz >:) maar 25 afleveringen zou me niet zomaar lukken. (Je krijgt dan trouwens tot en met Deel 12 en dan een nog 1 aflevering..(Deel 12,5??))

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

So wie so lukt het maar een klein groepje die-hards om een serie in zijn geheel te kijken (had vroeger alle 6 banden van europa, maar meer dan 2 achter elkaar is me nooit gelukt). :O:O:O

Als die serie niet uit zes DVDS zou bestaan, zou ik het wel doen. Maar elk uur een nieuwe DVD erin pleuren is gewoon irritant.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Sowieso lukt het maar een klein groepje die-hards om een serie in zijn geheel te kijken (had vroeger alle 6 banden van europa, maar meer dan 2 achter elkaar is me nooit gelukt). :O:O:O

daar heb ik ook last van. zes uur achter elkaar kijken is erg veel, ook al ben je een grote b&a fan

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

daar heb ik ook last van. zes uur achter elkaar kijken is erg veel, ook al ben je een grote b&a fan

Dan moet ik bekennen dat ik ook niet zo'n megafan ben. Vind het wel leuk om te kijken en om soms bij de afleveringen stil te staan, maar ik zou nou niet zo 1-2-3 de behoefte voelen om alle video's enzo in huis te halen (is met studiefinanciering ook niet echt haalbaar ;))

Link naar bericht
Delen op andere sites
ik wil niet opscheppen, maar ik heb ALLE 6 banden van europa en de twee dubbelboxen van amerika gekeken. achter elkaar gekeken!! dus ik ben DIE-HARD!!

even offtopic. jennoh heeft de verloren afleveringen dus niet, althans dat zei hij tegen mij.

Je onderschrift klopt dus niet.

Link naar bericht
Delen op andere sites
ik wil niet opscheppen, maar ik heb ALLE 6 banden van europa en de twee dubbelboxen van amerika gekeken. achter elkaar gekeken!! dus ik ben DIE-HARD!!

Dat kan haast niet. En zo wel, dan ben je echt niet gezond. :N:P

Dus als ik je goed begrijp, heb jij 12½ UUR (!) achter elkaar Bassie & Adriaan zitten kijken.

Wanneer heb jij dan in vredesnaam gegeten, gedronken en überhaupt geslapen? :?

Link naar bericht
Delen op andere sites

Als 9-jarigen zou ik wel wat beters weten. Dan ga je toch spelen met vriendjes enzo? Ik snap zowiezo niet dat je op die leeftijd zoveel achter de computer zit. Want je bent best vaak op dit forum. Niet dat het verkeerd is als het waar is dat je ze in 1 keer kijkt maar ik weet wel wat beters te doen :X

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Dat kan haast niet. En zo wel, dan ben je echt niet gezond. :N:P

Dus als ik je goed begrijp, heb jij 12½ UUR (!) achter elkaar Bassie & Adriaan zitten kijken.

Wanneer heb jij dan in vredesnaam gegeten, gedronken en überhaupt geslapen? :?

Ik geloof het ook niet hoor... :N Dat lukt niemand, zelfs ik niet. Maar dat komt omdat ik de series van Europa en Amerika nogal lang vind en soms vind ik het niet leuk om ernaar te kijken... :P Maar zelfs bij de series die ik het leukst vind lukt het mij echt nooit om er één achter elkaar te kijken. Ik heb het een keer gerobeerd, en na 3 a 4 afleveringen stopte ik al met kijken. (dit betekent niet dat ik geen fan van B&A ben ofzo, maar soms ben ik gewoon niet 'in the mood' om te kijken...)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Als 9-jarigen zou ik wel wat beters weten. Dan ga je toch spelen met vriendjes enzo? Ik snap zowiezo niet dat je op die leeftijd zoveel achter de computer zit. Want je bent best vaak op dit forum. Niet dat het verkeerd is als het waar is dat je ze in 1 keer kijkt maar ik weet wel wat beters te doen :X

maar als ik naar buiten ga, dan komen mijn vrienden en die vragen dan of ze op mijn skelter mogen zitten en als ik dat niet wil dan rennen ze achter me aan. en trouwens ik ben 8 niet 9jaar.

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ik geloof het ook niet hoor... :N Dat lukt niemand, zelfs ik niet. Maar dat komt omdat ik de series van Europa en Amerika nogal lang vind en soms vind ik het niet leuk om ernaar te kijken... :P Maar zelfs bij de series die ik het leukst vind lukt het mij echt nooit om er één achter elkaar te kijken. Ik heb het een keer gerobeerd, en na 3 a 4 afleveringen stopte ik al met kijken. (dit betekent niet dat ik geen fan van B&A ben ofzo, maar soms ben ik gewoon niet 'in the mood' om te kijken...)

Ik heb alle series behalve Europa en Amerika achter elkaar gekeken (dus per serie, niet alles series achter elkaar ;)). Ik vind ze zo een stuk spannender en de meeste DVDs duren drie uur, da's nog te doen. Europa wordt al wat lastiger... en ik denk ook niet dat ik Amerika red. Maar die ouwe serie, oh yeah, meer dan eens, lekker in bed, heerlijk.

Link naar bericht
Delen op andere sites
ook de schatkaart 1 en 2 ? want dan heb je even lang gekeken alsde hele europa-serie.

Niet helemaal. De hele Europa serie duurt namelijk 360 minuten en de hele Schatkaart serie duurt 280 minuten. Een deel van Het Geheim Van De Schatkaart achter elkaar kijken lukt mij misschien nog net.

Link naar bericht
Delen op andere sites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...