Jump to content
Sign in to follow this  
Seraph75

Welke smart TV voor retro gaming?

Recommended Posts

Beste allemaal,

Ik ben op zoek naar een smart tv (met ingebouwde wifi-ontvanger), die ook geschikt is om retro consoles op aan te sluiten vanaf de Atari 2600. Ik heb begrepen dat scart-kabels nauwelijks meer op smart tv's zitten, maar wellicht zijn ze er nog

Zijn hier mensen die hier verstand van hebben en mij een tip of aanbeveling kunnen geven?

Alvast bedankt! 

Een Atari 2600 heeft geen scart, alleen RF. Ik denk dat retrogaming en een Smart TV gewoon niet lekker samen gaan.

Als je consoles met RGB uitgang hebt zou je een OSSC kunnen overwegen. Werkt alleen met RGB en niet met composite of S-Video over scart.

En het moet je het geld wel waard zijn natuurlijk.

Het hangt ook een beetje van je doel en voorkeur af. Qua inputlag met retroconsoles is een moderne tv al minder ideaal dan een ouderwetse crt. Ik heb wel goede verhalen gehoord over de Framemeister Mini als apparaat tussen je tv en console, maar die is volgens mij erg duur en lastig te krijgen. Zo'n apparaat upscalet mooi waardoor het grafisch best goed oogt, maar de inputlag wordt er vast niet beter op. 

Je kunt ook op Youtube kijken door te zoeken op 'Atari on modern tv', dan kom je best practices tegen.

Beste zoek je voor een paar tientjes een AV-receiver van medio 2010. Toen kwamen de eerste modellen met 4K upscaling, veel HDMI poorten, en DTS MA en zo, terwijl ze ook nog een hele zwik klassieke videoingangen hebben, zoals composiet, RGB, VGA, S-video, component. Bijvoorbeeld Onkyo TX-NR709.

Heb je meteen je geluidsprobleem opgelost (een moderne TV klinkt voor geen meter).

Edited by blanka