Ga naar inhoud

1969 Ampex 1" VTR videospoelen met NASA (?) materiaal


Aanbevolen berichten

21 hours ago, Spiny Norman said:

Volgens mij hebben deze lui teveel betaald... ;)

https://www.ripleys.com/weird-news/lost-apollo-tapes/

 

afbeelding.thumb.png.4f635cf6cd446f08f314ac363deebd72.png

 

Ik ben benieuwd wat jij/jullie hiervan zeggen. Volgen mij probeert dit "ripley's" namelijk het verhaal zoveel mogelijk om te buigen, om maar een link te leggen tussen 1) data tapes (weg) en 2) ampex tapes (in hun vitrine). Maar de meeste televisie-uitzendingen zijn bewaard, toch? (Alleen dat "15fps" verbaast me een beetje.)

Interne NASA opnamen van de de inkomende TV signalen ontvangen van volg-stationen. Geen telemetrie en geen Pre-NTSC conversie SlowScanTelevision.

 

Opnamen van vóór verzending via kabel/satelliet naar nieuws kanalen, dus de daar bij komende ruis/interferentie zit er niet bij.

Namelijk: Apollo 11 LM -> Volg-station -> NTSC-conversie -> NASA/interne opnamen -> Nieuws kanalen -> Publiek.

 

Beeld is van redelijke kwaliteit, maar niet uniek en niet bijzonder veel beter dan de NASA archieven met vergelijkbaar materiaal.

Zit niets bij wat niet al bekend was. Verder gewoon video opnamen van ná de SSTV -> NTSC optische conversie waar het gros van het kwaliteit verlies vandaan komt.

 

15fps moet 15 Ips, inches per second zijn, normaal Quadruplex snelheid. Apollo 11 maanwandeling camera zond uit met 10fps in 320-lijnen modus.

 

De telemetrie recorders die de telemetrie en SSTV opnamen gebruikte 14" banden die draaiden met 120Ips, kwartier per band en een aantal recorders om te wisselen met overlap.

SSTV was bij minstens 1 volg-station ook opgenomen met een aangepaste desktop Quadruplex recorder, maar die banden zijn spoorloos.

 

 

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • Reacties 103
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Tja, aan de andere kant ben je niet aan het reproduceren.

 

Mensen verkopen aan de lopende band thuisopnames via ebay die ze dan "als blanco" omschrijven. Op de rug staat gewoon wel het programma dan. Maar goed, daar kraait geen haan naar, en met de maanlanding kan dat goed heel anders zijn.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in


×
×
  • Nieuwe aanmaken...