Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Wie de titanic een beetje intresseert

zou het volgende stuk ook wel interesseren:

'Ongeluk Titanic in scène gezet'

Gepost door Jorrit (Flem) - Bron: De Gooi- en Eemlander

Gepubliceerd: zaterdag 2 oktober 2004 @ 22:17

Het legendarische ongeluk met het cruisescrip Titanic is in scène gezet. Sterker nog: het was niet de Titanic, maar haar zusterschip Olympic dat op 14 april 1912 naar de bodem van de Atlantische Oceaan zonk. Dit stellen tenminste Robin Gardiner en Andrew Newton, twee Britse historici.

Het verhaal begint in september 1911. De Titanic is bijna klaar voor gebruik, in een werf wordt de laatste hand gelegd aan het grote cruiseschip. De Olympic, bijna identiek aan de Titanic, is inmiddels al vijf keer heen en weer gevaren naar New York. Maar volgens Gardiner en Newton gaat het de zesde keer mis: de Olympic ramt een marineschip. De reparatiehaven in Belfast (Noord-Ierland) wordt nog wel bereikt, maar daar stellen experts vast dat het schip niet langer kan varen. Een peperdure reparatie is nodig, en ook een schadeclaim ligt in het verschiet omdat de kapitein van de Olympic de aanvaring veroorzaakte. Daar komt nog bij dat er maar één werf beschikbaar is voor herstel, precies daar waar men met de Titanic bezig is. Een ramp is geboren voor rederij White Star Line, eigenaar van de twee schepen.

Als de mensen die met de Titanic bezig zijn de Olympic moeten gaan herstellen zal de tewaterlating van het nieuwe schip in het gedrang komen. En het enige tijd uit de vaart hebben van beide schepen kost White Star Line zo'n vijftien miljoen euro. JP Morgan, topman van de rederij, vreest een bankroet en bedenkt een list. De Olympic wordt een beetje opgelapt, haar naam wordt veranderd in Titanic en een aanvaring met een ijsberg wordt in scène gezet. Dit zodat de centen van de verzekering kunnen worden opgestreken. De reddingsboot SS Californian gaat alvast met 3000 wollen truien en dekens naar de plek waar het ongeval zal plaatsvinden, een geniaal plan zou je denken.

Het liep echter anders. De SS Californian vergiste zich van positie en was nergens te bekennen toen de 'Titanic' op weg naar New York tegen de ijsschots knalde. De gevolgen zijn bekend: 1523 passagiers vonden de dood in de ijskoude zee. Morgan zat niet bij de passagiers, hij annuleerde zijn reis twee dagen van tevoren. Dit is voor de historici het zoveelste bewijs dat er bedrog is gepleegd.

Na de ramp ging White Star Line nog 24 jaar door met varen. En dat met de echte Titanic als de Olympic, zo stellen de historici.

vanavond om 20.30 uur Titanic uit 1997 met Leonardo diCaprio en Kate Winslet. op YORIN

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik weet niet wat ik hiervan moet denken. Het is een mogelijkheid, maar erg veel zegt het niet. Ik wacht maar af of mensen nog meer gaan onderzoeken, interessant is het wel.

Dit is voor de historici het zoveelste bewijs dat er bedrog is gepleegd.

Dan zal ik toch die andere bewijzen eens moeten zien om mij van het idee af te brengen dat dit gewoon een drogreden is.

vanavond om 20.30 uur Titanic uit 1997 met Leonardo diCaprio en Kate Winslet. op YORIN

Zoals een vriend van me het eens treffend zei: 'het summum van de nep-romantiek.'

Link naar bericht
Delen op andere sites
Zoals een vriend van me het eens treffend zei: 'het summum van de nep-romantiek.'

Ja, je gaat die film toch ook niet kijken voor de romantiek? :P

Alleen het laatste uur is voor mij van belang. Heerlijk om al die paniek te zien en chaos. Schitterend gefilmd. ^O^

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Ja, je gaat die film toch ook niet kijken voor de romantiek? :P

Alleen het laatste uur is voor mij van belang. Heerlijk om al die paniek te zien en chaos. Schitterend gefilmd. ^O^

Ja, dat is een mooi gedeelte.

Maar dat vermeende ontroerende liefdesverhaal heb ik toch gemist. En ook al is het 'huilfilm nummer 1' voor sommigen, bij mij kon er geen traantje vanaf, hoewel ik toch behoorlijk snel huil bij films (ik noem bijvoorbeeld Requiem for a dream, Heavenly creatures en de laatste aflevering van Blackadder)

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Toch wel een interessant topic. *schop*

Eerste deel is inderdaad allemaal 'geleuter'. Maar zodra de ijsberg is geraakt hoef je me niet meer te storen. Angstaanjagend als de compartimenten volstromen. Vooral bij die stokers die opgesloten worden door een waterdicht luik terwijl die ruimte volstroomt ... En heel humoristisch als dat bandje vrolijk doorspeelt terwijl het schip in 2-en is gebroken :D. Wat er ook gebeurt, altijd blijven lachen dachten hun :P.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...