Ga naar inhoud

De succesforumule van de Baron


Aanbevolen berichten

Ik vraag me weleens af wat volgens anderen de succesformule is van de baron.

Natuurlijk is het interactie van meerdere facetten zoals zijn scheldpartijen, zijn ongetemperde woede enerzijds en zijn voorkomen als een heer anderzijds en natuurlijk zijn algemene onbescheidenheid.

Maar dan zijn er nog kleinere dingen die het een leuk geheel maken, zoals die monocle, zijn wandelstok, zijn wisselende outfits en natuurlijk het woord dat als een rode draad door de series waarin hij aanwezig is loopt: drommels!

Wat ik me dus afvraag is welke van zijn eigenschappen maakt dat jullie de baronb een succesvolle character vinden.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Wat voor mij de Baron zo goed maakt is de uitstraling van een man die denkt dat hij geniaal is. En dan ook nog eens dat hij zo arrogant is om te denken dat alleen hij geniale plannen kan bedenken (zo was Japie's botenwisseltruck uit de kroon volgens hem alleen maar aardig).

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik denk omdat hij gewoon geniaal is uiteraard, en dat hij een beetje een kwaad karakter heeft in de serie, en natuurlijk met die 2 stommelingen moet werken (die uiteraard wel leuk zijn).

en zijn DROMMELS DROMMELS DROMMELS maken het ook voor mij weer eens helemaal af!!

Link naar bericht
Delen op andere sites

De succesformule van de baron kan je opsplitsen in verschillende delen

Eerst heb je de verschillende evoluties die hij is door gegaan.

Eerst is hij weldegelijk een geniale boef : nog nooit betrapt, opzich goede hulp.

Dan leert hij B2 kennen, en later Bassie en Adriaan, vanaf hier loopt het mis met hem.

Hierdoor komt hij voor het eerst in de gevangenis, en sindsdien is hij gefrustreerder en gefrustreerder geraakt.

Verder heeft hij ook steeds een outfit die bij de situatie past, en hem ook een soort "hogere positie geeft"

Eerst het grijze pak, dan het witte hawaii-hemd, dan het witte pak, en in Amerika de verschillende pakken.

Iedereen is ook bang van de Baron, bij *aadbaron* omwille van de stem, en de postuur, en het temperament. Bij *baron* is er ook het temperament, maar bij hem is het voornamelijk een houding die hij zichzelf geeft.

Deze houding is steeds dezelfde gebleven : hij wil iedereen laten zien dat hij onkreukbaar is.

Maar dit wordt altijd mooi tegengewerkt door B&A, zij tonen dat hij wel kan worden verslagen.

Uiteraard passen hierbij ook de scheldpartijen, en zijn eigen overtuiging dat hij alles kan.

Dit is zowat mijn idee erover.

Maar misschien krijg ik nog eens een geniale ingeving die hierbij past

Maar toch wil ik besluiten met

*aadbaron* DROMMELS, DROMMELS en nog eens DROMMELS *baron*

Link naar bericht
Delen op andere sites

Hij is sexy... oh, bedoel je dat niet.

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, waarom ik de Baron geweldig vind, maar ik denk dat een aantal van die dingen behoorlijk universeel zijn.

Zijn enorme zelfvertrouwen en intelligentie. Zijn macht (Hij kan zijn handlangers laten doen wat ie wil, tenslotte, en B&A zo nu en dan ook) en grenzeloze arrogantie, die zowel in woord en gebaar tot uiting komt.

Natuurlijk zijn z'n woede-aanvallen legendarisch en zijn verbetenheid dwingt bewondering af. En hij staat aan de verkeerde kant, ook niet onbelangrijk natuurlijk ;)

Tja, door mijn verhalen is mijn kijk op de Baron zo veranderd dat ik beter kan stoppen, voor jullie me heel raar aan gaan kijken ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het feit waarom dat de baron zo'n succes is?

Hij is geniaal - tenminste, dat denkt hij dan :P -, hij voelt zich machtig en groot, vooral ten opzichte van zijn soms domme hulpjes en hij is helemaal in zijn nopjes wanneer er weer een geniale inbraak is voltooid onder zijn naam.

Het succes van het personage is natuurlijk ook te danken aan de fantastische uitspraak (vooral de *aadbaron*), zijn outfit en zijn plannen uiteraard :).

Lukas.

Post 500!!

Link naar bericht
Delen op andere sites

zijn wraak gevoel jegens *bas* & *adriaan* dat maakt *baron* hem zo super, hij gaat door tot het bittere eind om voor eens en voor altijd met ze af te rekenen, en voor de verdere rest alles wat hierboven al gezegd is over hem.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik denk dat het geniale van de baron ook in de kleine factoren zit. Rood aanlopen, het rondje (met duim en wijsvinger) als hij zegt: "zeer geniaal"

er zijn meerdere voorbeelden maar ik kom er ff niet op

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik denk dat het geniale van de baron ook in de kleine factoren zit. Rood aanlopen, het rondje (met duim en wijsvinger) als hij zegt: "zeer geniaal"

er zijn meerdere voorbeelden maar ik kom er ff niet op

Zijn houding ;) Achterste voet dwars, voorste voet haaks erop, rug recht, een hand in zijn broekzak of beide handen op zijn stok... en dan die arrogante kop van 'm... je moet het eens proberen, is geweldig ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
maar toch blijft het voor mij drommels drommels en nog eens drommels.

Vraag maar eens aan een niet fan van b&a iets over de baron en hij/zij zegt ongetwijfeld "de" zin

Wat m.i. alleen maar betekent dat ze het karakter niet kennen en ze dus alleen die ene zin weten...

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Wat m.i. alleen maar betekent dat ze het karakter niet kennen en ze dus alleen die ene zin weten...

Nou dat is natuurlijk niet altijd waar, ik bedoel je heb ook mensen die alleen vroeger b&a keken en nu dus niet meer. En dan hebben ze toch dat onthouden.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...

Op zich een erg interessante vraag, wat maakt dat populaire personage nu eigenlijk zo goed ? Waarom is de Baron eigenlijk zo populair ?

Ik denk dat het vooral komt doordat hij totaal niet is zoals hij zich voordoet. Waar de BB uit de eerste series ook echt overkwam als een geniale en zeer gemene schurk, daar blijft het bij de Baron echter alleen maar bij woorden.

Vanaf de Baron's eerste optreden in de Bassie en Adriaan serie (Schatkaart) doet de Baron al alsof hij geniaal is en doordat er vaak een stel ongelofelijk domme klunsen voor hem werkt, lijkt het ook net alsof de Baron daadwerkelijk écht slim is.

Maar hier blijkt echter niets van waar en vooral in de latere series (en met name in Amerika) is de Baron zelf net zo'n idioot als de boeven waar hij mee werkt, ook al doet hij alsof hij vele malen slimmer is.

De Baron is eigenlijk gewoon een zeer geniaal, erg dom en ontzettend leuk personage ... :)

Link naar bericht
Delen op andere sites
Op zich een erg interessante vraag, wat maakt dat populaire personage nu eigenlijk zo goed ? Waarom is de Baron eigenlijk zo populair ?

Ik denk dat het vooral komt doordat hij totaal niet is zoals hij zich voordoet. Waar de BB uit de eerste series ook echt overkwam als een geniale en zeer gemene schurk, daar blijft het bij de Baron echter alleen maar bij woorden.

Vanaf de Baron's eerste optreden in de Bassie en Adriaan serie (Schatkaart) doet de Baron al alsof hij geniaal is en doordat er vaak een stel ongelofelijk domme klunsen voor hem werkt, lijkt het ook net alsof de Baron daadwerkelijk écht slim is.

Maar hier blijkt echter niets van waar en vooral in de latere series (en met name in Amerika) is de Baron zelf net zo'n idioot als de boeven waar hij mee werkt, ook al doet hij alsof hij vele malen slimmer is.

De Baron is eigenlijk gewoon een zeer geniaal, erg dom en ontzettend leuk personage ... :)

't Klinkt logisch wat je zegt, ik ben het er alleen niet geheel mee eens dat hij eigenlijk dom zou zijn want dat klopt niet.

Wel doet zijn toenemende drang naar vergelding een zeker wanhoop in hem opkomen die er voor zorgt dat zijn geest er onder gaat lijden.

Dus in de latere series vind ik hem ook wat dommer overkomen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 1 month later...
  • 1 month later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...