Ga naar inhoud

Mijn collectie amateurfilm materiaal, 1900-1970


Aanbevolen berichten

Ik ben al een tijdje bezig met FILMKAPITAAL om mijn groeiende collectie beeldmateriaal te digitaliseren. Veel stukjes heb ik al laten zien op deze fora.

Het leek mij beter om een centraal draadje hierover te vormen, gevonden foto's is namelijk al aardig vol met mijn topics... oeps 


In deze collectie zitten beelden van 1900 tot 1970.

Van dingen zoals typische vakantie-kiekjes tot het ophalen van een Mercury ruimtecapsule, een familie die hun huis aan het bouwen zijn en 9,5mm opnamen van nazi-officieren.

Nu heb ik lang nagedacht over wat voor presenteer-formaat hier goed bij zou passen. Zelf ben ik geen fan van watermerken op oude filmbeelden maar FILMKAPITAAL heeft dat liever wel.


Deze beelden van een reis naar Zuid America heb ik al een tijdje liggen. Niet de mooiste of meest bijzondere beelden, maar wel redelijk oud.

 




Goed om te kijken wat mooi werkt voor jullie of niet... laat mij het weten!

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Leuke beelden weer!

 

Ik ken weinig van de technische kant. Er is wellicht een reden waarom het beeld in zo'n bijzondere verhouding is? Als onwetende denk ik altijd dat dit soort materiaal wel plusminus 4:3 zal zijn.

 

Tja, logo's in beeld zijn natuurlijk geen goede zaak, dat is bij omroepen inmiddels al een kwarteeuw een probleem. Ik weet niet wat voor afspraken je hebt met dat filmbedrijfje (zijn ook mijn zaken niet) maar je zou denken dat de gebruikelijke gang van zaken is dat iemand een bedrijf betaalt om te digitaliseren (helaas wordt zoiets niet aangeboden door de overheid, voor zover ik weet) en dat de klant vervolgens lekker zelf mag bepalen of hij al dan niet logo's toevoegt voor online distributie. Maar goed, misschien heb jij bepaalde afspraken met hen.

 

Ik ben eens gaan kijken op hun website. Nogmaals, ik ken er niks van maar de prijzen vielen me erg mee. Rolletjes 8 mm in 2K scannen voor tien euro, ik zou niet gedacht hebben dat je dat rendabel kreeg. 🙂 Dat ze spreken over een standaard-aanleverkwaliteit waarbij je een heel aantal filmpjes op één USB-stick kwijt kan doet dan weer een huivergolf door het vege lijf razen... die simpele DV-bestandjes van mij zijn al 12 GB per uur, en dat is dan nog SD. Gelukkig dat ze ook spreken van allerlei professionele uitvoerformaten waar ik dan weer heel weinig van ken, maar die in ieder geval beter klinken dan 'we maken wat mp4'tjes (overigens zonder verdere specificatie van codec, bitrate etc.) en dan past het allemaal op een stickje'.

 

In weerwil van het bovenstaande moet ik trouwens zeggen dat je Youtubestanden er keurig uitzien. 🙂 Maar dat is dus Youtube... niet helemaal geschikt om te bepalen of bestanden aan de hoogste normen voldoen. Maar ik heb zo'n gevoel dat je er wel voor zorgt zo goed mogelijke uitvoerbestanden te krijgen. 😉

Link naar bericht
Delen op andere sites

De bestanden die ik geleverd krijg zijn 1920x1080, 20mb/s Apple ProRes444. (Als je daarom vraagt) Deze bestanden clippen niet in de highlights zoals te zien op de YT film. Productiebestanden zijn erg dof voor zo'n groot mogelijk dynamisch bereik.

 

Maar ik denk dat ik ga vragen voor 2K bestanden. De filmpjes zijn namelijk gescand met overscan, dus de perforaties zitten er ook bij. Handig omdat veel camera's ook beeld opnamen tussen de perforaties.

Soms moet je croppen en dan is dat beetje extra resolutie handig om toch nog mooi 1080p te exporteren.

 

Ik krijg de bestanden geleverd zonder watermerk.

FILMAKPITAAL is bezig met het maken van een beeldarchief voor klanten om hun opnamens in op te slaan. En ook voor producenten om beeldmateriaal te kunnen kopen, denk bijvoorbeeld aan Unicef die wat oude beelden van vroeger wil laten zien in een TV spot.

 

Ik heb afgesproken dat zolang beelden interresant zijn voor hun archief, ze deze daarin opnemen in 4K ProRes444. Zelf krijg ik meer handelbare bestanden.

 

Op deze manier zijn mijn films digitaal op een off-site locatie in de hoogste kwaliteit en altijd toegangbaar. Als er dan met mijn eigen computer en orginele spoelen iets gebeurt is er in iedergeval een digitale versie...

 

En mochten er beelden verkocht worden krijg ik een deel van de opbrengst, wat ik weer kan steken in het aanschaffen van meer origineel materiaal om te delen. Lijkt mij een win-win situatie.

 

Deal was wel dat als ik beelden op YT zou zetten, dit moest met een watermerk. Storend maar wel begrijpelijk...

 

 

 

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Fijn dat je er zo open over bent, ik ben altijd heel huiverig voor reclame op deze site, want ik betaal wel de hosting en alle upgrades elke keer uit eigen zak. Gelukkig komt er zo nu en dan een donatie binnen die een deel van die kosten dekt. Als anderen dan reclame gaan maken hier zonder zelf ook eens een donatie te doen vind ik dat erg jammer. Deze site is namelijk 100% vrij van banners, trackingspul (behalve dan wanneer je een youtubefilmpje include), geen facebookpixels, geen google analytics, niets.

 

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik ben al bezig met de kleuropnamen gemaakt op diezelfde reis... jaren 30 Kodachrome.

 

Hier een kijke in mijn kleur-correctie workflow:

 

Voor:

487708018_2020-07-15(8).thumb.png.7289984090a22518dfce51aafdadc52d.png

1431015196_2020-07-15(11).thumb.png.e17b84c98a09496e139095fb806ede8f.png

 

Na:

1589884543_2020-07-15(7).thumb.png.42df5b5d4ee0fdc7051c82afd5674f76.png

2129108941_2020-07-15(10).thumb.png.ac0bb77e7b76036abfa572cbcbaab33f.png

 

Het zal geen meester-kleurbewerking prijs krijgen maar niet slecht voor de eerste keur serieus proberen... wellicht is een online cursus handig.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Bedankt voor dat uitgebreide antwoord, ben ik weer wat wijzer. Wist niet dat beeld zo ver in de perforatie kon doorlopen (hoewel, heb dat bij 9.5 wel eens gezien, nu ik erover nadenk).

 

Hopelijk zit er een of andere tijdsgrens op die overeenkomst, dat ze niet in 2073 nog kunnen zeggen dat je niks zonder meer online mag zetten waar ze ooit een scan van gemaakt hebben.

Misschien gaat het zoals bij restauratie van tv-materiaal door DVD/BD-labels, waarbij het copyright van de restauratie doorgaans ligt bij het bedrijf, terwijl de omroepen natuurlijk het copyright houden op de programma's an sich. Krijg je zaken zoals een herhaling van de Pride & Prejudice uit '95, van de BBC en de afgelopen maanden ook daar herhaald - van de matige SD-transfers uit '95 en niet in de vorm van de (naar verluidt zeer keurige) HD-versie die alweer een jaar of tien op BD te krijgen is.

 

Weet niet of ik reclame hier zo'n groot probleem zou vinden. Nu ja, ik weet het wel, en het antwoord is nee want ik gebruik al jaren een adblocker. Is de schuld van de reclamemakers zelf, als hun boodschappen een beetje rustig, intelligent en visueel aantrekkelijk zouden zijn dan zou ik er geen probleem mee hebben, maar de gemiddelde internetreclame probeert gevoelsmatig zo'n beetje in de buurt te komen van een bezoek aan het gemiddelde lunapark, en daar wil je natuurlijk wel wat aan doen.

 

Beter met kleurcorrectie! Ik ben een prutsende onwetende, maar ik zou zeggen; garage ok, hut misschien wat lichter en minder groen. Heb niet zelf met de knopjes zitten spelen, dus misschien zijn er redenen om dat niet te doen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
3 uren geleden, Koen zei:

Weet niet of ik reclame hier zo'n groot probleem zou vinden. Nu ja, ik weet het wel, en het antwoord is nee want ik gebruik al jaren een adblocker.

Waarmee eventuele inkomsten dus ook meteen verloren zouden gaan.

Het gaat niet alleen om de reclame, vooral om de code daar achter. Zoek bijvoorbeeld eens een receiver ergens op. Geheid dat je op talloze sites waar je vervolgens komt in advertenties receivers tegenkomt.

Om nog maar te zwijgen over trackingcode van o.a. Facebook.

Feit is natuurlijk wel dat een forum als dit geld kost en dat wordt ofwel door mijzelf of door de users betaald die een donatie doen. Het is ook niet heel veel, ik geloof dat we eens hebben uitgerekend dat het met +/- 100 euro per jaar wel uitkomt. Een hobby kost nu eenmaal geld. Maar het is dan wel jammer als anderen dan toch stiekem reclame maken voor hun commerciële dingen, daar waak ik voor. Als het zo'n samenwerking is als hier het geval is en het wordt netjes uitgelegd dan vind ik het niet erg.

Link naar bericht
Delen op andere sites

De hut zou inderdaad wat rood kunnen gebruiken om het groene kanaal wat te dempen.

 

Een lichte waas hou je altijd wel denk ik, is ook gewoon een kwaliteit van oude film stocks. Het is een compromis sluiten.

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

De scans zijn erg dof om zo alle highlights en schaduwen goed te digitaliseren. De eerste stap is de kleuren goed krijgen, daarna kan contrast en helderheid omhoog worden gekrukt 🙂1616892552_2020-07-15(5).thumb.png.0c332ebaa8ca72cd2f9006079c854504.png

 

1674981778_2020-07-15(6).thumb.png.60e6324538dd1ddc00f71e3311729134.png

 

 

Maar goed ik ben maar een amateur, wellicht ga ik hiervoor een passende workflow ondervinden met vallen en opstaan.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites

Ziet er heel aardig uit zo, stuk beter. 🙂

Het straatbeeld ziet er links onscherper uit (alsof de opname 'bewogen' is), rechts heb ik die indruk veel minder. Ligt dat nu aan mij?

Link naar bericht
Delen op andere sites
gepost (aangepast)

De twee versies lopen niet helemaal gelijk. Mijn workflow zorgt ergens voor dropped frames... ik moet nog uitzoeken waarom.

 

Niet elke frame is even scherp. Ik heb er geen verstand van maar volgens mij hangt dit af aan de graden van de sluiter en hoe veel vinnen deze heeft. 

 

Lagere kwaliteit sluiter zorgt er voor dat elke X aantal frames bewogen zijn.

aangepast door T4600C
Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 4 weeks later...

Prachtige beelden! Goed om te zien dat jullie de moeite nemen om dit te digitaliseren. Wel een paar vraagjes als het mag.

 

- Vanaf ong. 2.05 tot ergens 3.12 lijkt het beeld wat te verlopen aan de bovenkant, was dat niet te corrigeren ? 

- Kodachrome is volgens Wiki pas sinds 1935 verkrijgbaar in 18mm of bedoelde je jaren 30 als tijdvak?

- Ik heb zelf vrij veel Kodachrome (Dia 35mm) gescand met oa een Nikon Coolscan 5000 en ik weet hoe  moeilijk het soms kan zijn om de kleuren goed te krijgen. Ik mis echter toch wel een beetje de kenmerkende aangezette kleuren en blauwe luchten die Kodachrome kan geven. Ik zie ze bv. weer wel terug in het WW2 Paris filmpje wat je hebt gemaakt van het diascannen met de Coolscan 9000. Is het soms met het scannen van 18mm film nog moeilijk om de kleuren Kodachrome echt te krijgen ?

- Laatste vraag, heb je de Shorpy collectie van 4x5 Kodachromes wel eens bekeken ? Adembenemend, zeker op hoge resolutie en veel WW2 spul ook te vinden. https://www.shorpy.com/Large_Format_Kodachromes

 

Dank voor je bijdrage ! 

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 2 weeks later...

Tuurlijk, vragen staat altijd vrij;

 

1. Bij nader inzien zou ik dat best wil kunnen croppen, en die stukjes op de goede plek zetten. Maar het is veel makkelijk om gewoon de gehele hoogte te laten zien. Iets voor de volgende keer...

 

2. Jaren 30 als tijdvak ja, gezien de auto's. Zou ook jaren 40 kunnen zijn.

 

3. Jaren 30 Kodachrome behoud hellaas zijn kleuren niet zo goed als de latere Kodachrome. Ook is het kleuren-pallet anders dan jaren 40-50. De emulsie was in die paar jaar blijkbaar enorm veranderd. Misschien was het jaren 30 toch nog een beetje een test-fase voor Kodak.

 

Zoals ik hier boven op dit draadje laat zien zijn de kleuren bij sommige scenes best wel ver vervaagt. Hellaas... maar met goede scans, software en veel tijd gelukkig redelijk goed te krijgen.

 

Als ik het echt goed wil doen zou ik bepaalde stukken, zoals de lucht, apart moeten corrigeren of zelfs een heldere blauwe lucht geven. Davinci Resolve kan dit wel, maar het is een enorm complex programma dus het kost wat tijd om alle functies door te hebben. Het wordt bij Hollywood gebruikt als kleur-grader.

 

Die kende ik ja, mooie resolutie maar dat heb je al snel met 4x5 natuurlijk 😉

Link naar bericht
Delen op andere sites
  • 3 months later...

Films, waaronder deze, vandaag afgeleverd bij bedrijf om te laten scannen.

 

4K Overscan met wetgate  :D

 

De film al op hun scanner bekeken, veel beter dan de geprojecteerde beelden hier, uiteraard  :P

Link naar bericht
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Herstel opmaak

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...