Jump to content

telerecording uit 1966 op marktplaats


Recommended Posts

https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/films-8mm-16mm-en-35mm/m1692966820-16-mm-film-attentie-voor-sport-ncrv-22-november-1966.html?previousPage=home

 

Ik zeg niet dat het het meest interessante programma is, maar in ieder geval geinig om eens voorbij te zien komen. Die losse audioband is neem ik aan "sep-mag".

Link to post
Share on other sites

Die losse geluidsband is inderdaad perfotape/sep-mag... zo te zien aardig kromgetrokken en waarschijnlijk ook verzuurd (vinegar-syndrome)... als het briefje klopt dan staat het geluidsspoor echter ook op de filmrol als optisch geluid en is er dus geen man overboord. (Hoewel in theorie de perfo beter van kwaliteit zou zijn als hij nog goed was :)  ) Gelukkig ook dat ze in 2 aparte blikken zitten, anders was de film vrijwel zeker ook aangetast geweest.

 

Dit lijkt uit het "oude" NCRV-archief/gebouw te komen aan de witte tape met opschrift te zien :)

 

Het is overigens geen telerecording denk ik... ik vermoed filminlassen :)

Edited by mcmurdyy
Link to post
Share on other sites
9 uur geleden, mcmurdyy zei:

Die losse geluidsband is inderdaad perfotape/sep-mag... zo te zien aardig kromgetrokken en waarschijnlijk ook verzuurd (vinegar-syndrome)... als het briefje klopt dan staat het geluidsspoor echter ook op de filmrol als optisch geluid en is er dus geen man overboord. (Hoewel in theorie de perfo beter van kwaliteit zou zijn als hij nog goed was :)  ) Gelukkig ook dat ze in 2 aparte blikken zitten, anders was de film vrijwel zeker ook aangetast geweest.

 

Dit lijkt uit het "oude" NCRV-archief/gebouw te komen aan de witte tape met opschrift te zien :)

 

Het is overigens geen telerecording denk ik... ik vermoed filminlassen :)

 

Is het gebruikelijk dat film zowel sepmag als comopt kreeg? Wat heb je daaraan?

Van het briefje maak ik 'cordband (geluid) overschrijven op beeld (optisch)'. Mijn interpretatie is dat hier gevraagd is om een sepmag fysiek toe te voegen aan pellicule, maar dat kan toch alleen als je een nieuwe print maakt, of zeg ik nu iets heel raars? (Ik ken er niks van, namelijk.) Ik begrijp niet helemaal wat er gaande is, maar dat komt misschien ook omdat ik de achterliggende technische procedures niet ken. 

 

Ik dacht trouwens tot voor kort dat sepmag gewoon op 1/4" stond, dat je bij opname met een Nagraatje in de weer ging, even klapper om later te synchroniseren en dan in het verdere productieproces gewoon verder met die oorspronkelijke 1/4" en de inmiddels ontwikkelde film. Groot was mijn verbazing toen ik twee jaar geleden bij een VRT-bezoekje plots sepmag zag met (denk ik) de breedte van 16 mm en perforaties zoals we die kennen van hetzelfde 16 mm. Hoe zat dat dan, werd geluid oorspronkelijk inderdaad op 1/4" gedaan en werd het voor verdere verwerking met speciale recorders gekopieerd naar het speciale bandformaat dat we hier zien? Of bestonden ook voor dit sepmagformaat speciale draagbare recorders? Vragen, vragen. 🙂

 

De sepmag, is dat qua materiaal wel gewoon polyester of iets dergelijks? Ik vraag het omdat hier gesproken wordt over het vermoeden van azijn bij de geluidsband, maar daarover hoor ik verder alleen i.v.m. film. Maar goed, ik weet beslist niet alles... 🙂

 

Mooie vondst wel!

Link to post
Share on other sites

Ach, zo leer je weer bij. Is het dan op z'n minst zo dat film wel band kan aansteken, maar dat band op eigen houtje niet 'azijn' kan ontwikkelen? Of geldt zelfs dat niet?

 

Jammer dat die film bij jullie ontbreekt! Hopelijk niet al te interessant. 🙂

Link to post
Share on other sites
7 uur geleden, Koen zei:

 

Is het gebruikelijk dat film zowel sepmag als comopt kreeg? Wat heb je daaraan?

Van het briefje maak ik 'cordband (geluid) overschrijven op beeld (optisch)'. Mijn interpretatie is dat hier gevraagd is om een sepmag fysiek toe te voegen aan pellicule, maar dat kan toch alleen als je een nieuwe print maakt, of zeg ik nu iets heel raars? (Ik ken er niks van, namelijk.) Ik begrijp niet helemaal wat er gaande is, maar dat komt misschien ook omdat ik de achterliggende technische procedures niet ken. 

 

Ik dacht trouwens tot voor kort dat sepmag gewoon op 1/4" stond, dat je bij opname met een Nagraatje in de weer ging, even klapper om later te synchroniseren en dan in het verdere productieproces gewoon verder met die oorspronkelijke 1/4" en de inmiddels ontwikkelde film. Groot was mijn verbazing toen ik twee jaar geleden bij een VRT-bezoekje plots sepmag zag met (denk ik) de breedte van 16 mm en perforaties zoals we die kennen van hetzelfde 16 mm. Hoe zat dat dan, werd geluid oorspronkelijk inderdaad op 1/4" gedaan en werd het voor verdere verwerking met speciale recorders gekopieerd naar het speciale bandformaat dat we hier zien? Of bestonden ook voor dit sepmagformaat speciale draagbare recorders? Vragen, vragen. 🙂

 

De sepmag, is dat qua materiaal wel gewoon polyester of iets dergelijks? Ik vraag het omdat hier gesproken wordt over het vermoeden van azijn bij de geluidsband, maar daarover hoor ik verder alleen i.v.m. film. Maar goed, ik weet beslist niet alles... 🙂

 

Mooie vondst wel!

 

(Ik doe de uitleg nu even uit het blote hoofd... vergeef me als het niet 100% correct is) :)

Perfotape (of Perfo... de gangbare naam voor de sep-mag geluidsband) is qua materiaal in deze periode meestal acetaat (net als de film) en is net zo breed als de film, 16mm en hetzelfde geperforeerd. 

De audio werd inderdaad opgenomen op 1/4-inch magneetband met een nagra die gekoppeld was aan de filmcamera (zodat het geluid ten allen tijde synchroon liep met het beeld, ook als bijvoorbeeld de cameramotor ietsje trager of sneller ging lopen doordat de batterij leeg raakte of omdat de magneetband iets oprekte door de opwikkelkracht), de filmklap was dan om het synchrone beginpunt te markeren. Voor montage werd die 1/4-inch magneetband vervolgens overgeschreven naar perfo, die (doordat de perforatie gelijk is aan de 16mm filmrol) dus ook altijd synchroon loopt met het beeld. Op de montagetafel werden vervolgens de filmrol en geluidsrol gelijkgelegd op de filmklap en vervolgens lag de gehele filmrol synchroon met het geluid op elk beeldje van de film. Men kon vervolgens dus op het beeldje nauwkeurig monteren met geluid.

 

Een kopie van sepmag naar optisch is (als de optische track inderdaad op dezelfde filmrol kwam) inderdaad alleen mogelijk met een nieuwe print, mogelijk is wat aangeboden wordt in de marktplaatsadvertentie het bronmateriaal (dus nog zonder de optische geluidsstrook). Dat kan ik net niet zien op de foto's.

Dit zou bijvoorbeeld gedaan kunnen zijn om de film te kunnen projecteren met geluid (maar 1 rol en makkelijker af te spelen).

 

Omdat perfotape vaak van acetaat is is deze ook gevoelig (zelfs nog wat gevoeliger dan actetaat-film) voor het azijnzuur/vinegar-syndroom en daardoor ook het krimpen van de perfotape (vandaar ook de kromtrekking...). Bij Beeld en Geluid zijn er een aantal films waarvan alleen de perfo zo verzuurd is dat het nu dus een "stomme" film is geworden....geluid is niet meer afspeelbaar.

Verzuring is eigenlijk niet te voorkomen, het is wel te vertragen door goede opslagcondities, ventilatie en het scheiden van te ver verzuurde blikken (want het gas dat bij verzuring vrijkomt kan andere acetaatfilms ook weer aantasten). Als het eenmaal begonnen is kun je het ook niet meer stoppen (dan rest dus alleen het maken van een nieuwe kopie van de film op bijvoorbeeld polyester-materiaal om de film te behouden).

 

Edited by mcmurdyy
Link to post
Share on other sites
3 hours ago, djkoelkast said:

Wij hebben in het filmhuis ook zo'n naar azijn stinkende 16mm magneetband liggen. De bijbehorende film ontbreekt.

Ja je had het al eens verteld, misschien toch eens een keer nakijken? :)

Link to post
Share on other sites
30 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Ja je had het al eens verteld, misschien toch eens een keer nakijken? :)

Wat nakijken? 

Die magneetband is gebracht door mensen die hem hadden gevonden, het is dus niet zo dat ze nog "ergens" in het filmhuis lagen.

Er liggen daar nog wel wat 35mm prints, ook complete. o.a. Ciske de Rat en Op hoop van zegen. Die zal ik allebei eens ritueel verbranden als niemand kijkt. Wanstaltige gedrochten.

Er ligt ook nog een heleboel soft-erotisch spul op 16mm en 1 zo'n soort film op 35.

Link to post
Share on other sites
7 minutes ago, djkoelkast said:

Wat nakijken? 

Die magneetband is gebracht door mensen die hem hadden gevonden, het is dus niet zo dat ze nog "ergens" in het filmhuis lagen.

Er liggen daar nog wel wat 35mm prints, ook complete. o.a. Ciske de Rat en Op hoop van zegen. Die zal ik allebei eens ritueel verbranden als niemand kijkt. Wanstaltige gedrochten.

Er ligt ook nog een heleboel soft-erotisch spul op 16mm en 1 zo'n soort film op 35.

Nou ja, wie weet wat er op die magneetband staat. Theoretisch kan het iets zeldzaams zijn dat alleen nog optisch bestaat. OK, kans is niet wat je noemt groot... maar er zijn daadwerkelijk wel enkele van die gevallen mij bekend. Laatst nog een Italiaanse film die uit privébezit gescand was. Was geen "officiële" kopie van bekend.

 

Wel gek overigens dat er ook films zijn achtergebleven, dat ken ik totaal niet uit mijn operateurstijd.

Soft-erotisch, is trouwens grappig, dat is zo totaal ingehaald door HBO en dergelijke zenders. In "Rome" (2005) en daarna zat echt vanalles in allerlei combinaties. (Over Rome gesproken, zeker geen softerotisch in historische setting?)

 

Ritueel verbranden - jammer dat het geen nitraat is hè? Dan kon niemand het meer stoppen... >:)>:)>:)

Link to post
Share on other sites
1 minuut geleden, Spiny Norman zei:

Nou ja, wie weet wat er op die magneetband staat. Theoretisch kan het iets zeldzaams zijn dat alleen nog optisch bestaat. OK, kans is niet wat je noemt groot... maar er zijn daadwerkelijk wel enkele van die gevallen mij bekend. Laatst nog een Italiaanse film die uit privébezit gescand was. Was geen "officiële" kopie van bekend.

 

Wel gek overigens dat er ook films zijn achtergebleven, dat ken ik totaal niet uit mijn operateurstijd.

Soft-erotisch, is trouwens grappig, dat is zo totaal ingehaald door HBO en dergelijke zenders. In "Rome" (2005) en daarna zat echt vanalles in allerlei combinaties. (Over Rome gesproken, zeker geen softerotisch in historische setting?)

 

Ritueel verbranden - jammer dat het geen nitraat is hè? Dan kon niemand het meer stoppen... >:)>:)>:)

 

Achtergebleven moet ik iets nuanceren.

 

Ik weet niet alles, maar even grofweg het verhaal.

Het filmhuis in Den Helder zat vroeger op een andere locatie dan nu (dichter bij de marinehaven) en daar was een vrijwilliger Hans van der Molen. Een filmverzamelaar. Hij schijnt ook in die tijd thuis of in een garage ofzo films te hebben gedraaid. Onder andere soft-erotiek, voor onder andere mariniers. Dat ging dus verder buiten het filmhuis om en was misschien zelfs al voor die tijd, die details ken ik niet. In elk geval had hij vele films, vele projectors en vele andere spullen.

Mijn collega (die er nog altijd werkt), tevens mentor van het filmhuis was goed bevriend met deze Hans van der Molen. Toen Hans op sterven lag heeft collega Gerard beloofd dat alles een goede plek zou krijgen.

Na het overlijden van van der Molen zijn ze al zijn spullen gaan uitzoeken. Het schijnt in elke kamer gelegen te hebben, overal, tot op het plafond. En een garagebox. Niet alleen films, maar ook klokken. Tot in de badkamer aan toe klokken.

Dit is zo'n mooi verhaal, het is jammer dat er geen beelden zijn, anders had ik er graag een documentaire over gemaakt. Enfin.

Er kwamen uit die garagebox ongelooflijk veel blikken met films. Heel erg veel 16mm en nog veel meer 35mm. En een heel groot deel was nitraatfilm. Deze films heeft collega Gerard namens Hans en het filmhuis geschonken aan Eye. Ze hebben twee busjes vol met films die kant op gebracht. Het hele verhaal heeft op de site van Eye gestaan, maar of het is verplaatst, of verdwenen.

 

Er is gelukkig nog een archive-capture van, het begint hier: https://web.archive.org/web/20190418032328/https://www.eyefilm.nl/en/notes-from-a-nitrate-beginner

en dan hier: https://web.archive.org/web/20190418022453/https://www.eyefilm.nl/en/finishing-the-van-der-molenmanshanden-collection-findings-and-conclusions

 

Een deel ervan was geen nitraat, maar gewoon "moderne" film. Daar is een deel van achtergebleven in het filmhuis. Een aantal van die films zijn waarschijnlijk weer afkomstig uit de oude bioscoop Tivoli in Den Helder, blijkbaar zijn er een aantal speelfims toen niet terug naar de distributeur gegaan. De film Schatjes! zat nog netjes in een aantal aktes in aparte blikken. Ik heb die samen met een andere collega Cor aan elkaar geplakt. Helaas is Cor door dementie nu niet meer in staat in het filmhuis te helpen, maar hij heeft me wel opweg geholpen met het plakken van aktes tot een complete film.

 

Ik heb alle 16mm en 8mm die er nu nog ligt gedocumenteerd, foto's, een sheet met wat wat is etc. Daar ben ik even ingedoken, op 35mm ligt er o.a.:

Carosello Napolitano, Fanny Hill 

Op 16mm:
 

The story of Rip van Winkel

De snoepwinkel Mac. Sennet Klucht

The great chase Klucht

The girl in white 1952 USA

Inspector Mark Saber

Van erts tot rail (Ned. Titels)

D'iberville episode Le Transfuge

Flores

Indie

6 Zweedsen in een Tiroler pensionaat

6 Blondjes in de Alpen

Beichte Einer Liebestollen

In Gasthaus Zum Scharfen Hirschen

Adventures of a plumbers mate

Bobby Ware is Missing

Fair Wind to Java

Neighbours

Up From The Beach

Coming Home Baby

Born Erect
Treasure blues (Klucht)

Brand op tankers (Fire fighting on tankers)

Der lange Weg zu neuen Apfelsorten

Inert gas systems

En zelfs de One flew over the cuckoos nest-variant uit Nederland: Te gek om los te lopen. Niet doorheen te komen trouwens. Staat op 2 spoelen.

Een paar van de foto's die ik maakte, waar ook weer wat 8mm bij zit:

 

IMG_20180426_104419.thumb.jpg.0ee8bd2c3d45efa0c37d9f7323acd83b.jpg

 

P1130473.thumb.JPG.21ffa23241032a7ae919561f3241416d.JPG

 

P1130475.thumb.JPG.fb81888ff149506bd29f94336bd9e415.JPG

 

P1130476.thumb.JPG.dd8341da7600a34fed93d2f7880b191e.JPG

 

P1130477.thumb.JPG.9af73f84afb7bc09059685d82d67b4da.JPG

 

P1130496.thumb.JPG.73bd169e77d63c722544d45572bee027.JPG

 

P1130498.thumb.JPG.9324bf8fbb51e27e2394c2dc6585f1a3.JPG

 

P1130511.thumb.JPG.6a86815e974b4cd1e5e8250d700dfe62.JPG

 

P1130517.thumb.JPG.3defc754143b551e2c3ac5ebabac1611.JPG

 

P1130519.thumb.JPG.a7bf94c6db1a6cc822a6ec098f60f984.JPG

 

P1130520.thumb.JPG.441f05b3e05a1ef8ef86115b417c8623.JPG

 

 

 

Ons aller @samba-boy heeft me hier ook nog mee geholpen, om alles uit te zoeken.

Link to post
Share on other sites
4 hours ago, djkoelkast said:

 

Achtergebleven moet ik iets nuanceren.

 

Ik weet niet alles, maar even grofweg het verhaal.

Het filmhuis in Den Helder zat vroeger op een andere locatie dan nu (dichter bij de marinehaven) en daar was een vrijwilliger Hans van der Molen. Een filmverzamelaar. Hij schijnt ook in die tijd thuis of in een garage ofzo films te hebben gedraaid. Onder andere soft-erotiek, voor onder andere mariniers. Dat ging dus verder buiten het filmhuis om en was misschien zelfs al voor die tijd, die details ken ik niet. In elk geval had hij vele films, vele projectors en vele andere spullen.

Mijn collega (die er nog altijd werkt), tevens mentor van het filmhuis was goed bevriend met deze Hans van der Molen. Toen Hans op sterven lag heeft collega Gerard beloofd dat alles een goede plek zou krijgen.

Na het overlijden van van der Molen zijn ze al zijn spullen gaan uitzoeken. Het schijnt in elke kamer gelegen te hebben, overal, tot op het plafond. En een garagebox. Niet alleen films, maar ook klokken. Tot in de badkamer aan toe klokken.

Dit is zo'n mooi verhaal, het is jammer dat er geen beelden zijn, anders had ik er graag een documentaire over gemaakt. Enfin.

Er kwamen uit die garagebox ongelooflijk veel blikken met films. Heel erg veel 16mm en nog veel meer 35mm. En een heel groot deel was nitraatfilm. Deze films heeft collega Gerard namens Hans en het filmhuis geschonken aan Eye. Ze hebben twee busjes vol met films die kant op gebracht. Het hele verhaal heeft op de site van Eye gestaan, maar of het is verplaatst, of verdwenen.

 

Er is gelukkig nog een archive-capture van, het begint hier: https://web.archive.org/web/20190418032328/https://www.eyefilm.nl/en/notes-from-a-nitrate-beginner

en dan hier: https://web.archive.org/web/20190418022453/https://www.eyefilm.nl/en/finishing-the-van-der-molenmanshanden-collection-findings-and-conclusions

 

Een deel ervan was geen nitraat, maar gewoon "moderne" film. Daar is een deel van achtergebleven in het filmhuis. Een aantal van die films zijn waarschijnlijk weer afkomstig uit de oude bioscoop Tivoli in Den Helder, blijkbaar zijn er een aantal speelfims toen niet terug naar de distributeur gegaan. De film Schatjes! zat nog netjes in een aantal aktes in aparte blikken. Ik heb die samen met een andere collega Cor aan elkaar geplakt. Helaas is Cor door dementie nu niet meer in staat in het filmhuis te helpen, maar hij heeft me wel opweg geholpen met het plakken van aktes tot een complete film.

 

Ik heb alle 16mm en 8mm die er nu nog ligt gedocumenteerd, foto's, een sheet met wat wat is etc. Daar ben ik even ingedoken, op 35mm ligt er o.a.:

Carosello Napolitano, Fanny Hill 

Op 16mm:
 

The story of Rip van Winkel

De snoepwinkel Mac. Sennet Klucht

The great chase Klucht

The girl in white 1952 USA

Inspector Mark Saber

Van erts tot rail (Ned. Titels)

D'iberville episode Le Transfuge

Flores

Indie

6 Zweedsen in een Tiroler pensionaat

6 Blondjes in de Alpen

Beichte Einer Liebestollen

In Gasthaus Zum Scharfen Hirschen

Adventures of a plumbers mate

Bobby Ware is Missing

Fair Wind to Java

Neighbours

Up From The Beach

Coming Home Baby

Born Erect
Treasure blues (Klucht)

Brand op tankers (Fire fighting on tankers)

Der lange Weg zu neuen Apfelsorten

Inert gas systems

En zelfs de One flew over the cuckoos nest-variant uit Nederland: Te gek om los te lopen. Niet doorheen te komen trouwens. Staat op 2 spoelen.

Een paar van de foto's die ik maakte, waar ook weer wat 8mm bij zit:

 

Ons aller @samba-boy heeft me hier ook nog mee geholpen, om alles uit te zoeken.

Ah ja, dat verklaart wel veel. Zitten best enkele bijzondere vondsten tussen. Tussen de porno door is "Neighbours" '52 dan weer een spraakmakende kunstfilm. Sowieso veel uit de vroege jaren vijftig. Treasure Blues is uit 1953 waarschijnlijk, ook niet gek. Rip van Winkle moet een stomme film zijn van voor WOI.

Kan het zijn dat het Wheeler & Woolsey zijn in High Flyers (op de laatste foto)?

Mark Saber zag ik laatst nog ergens voorbij komen...

Link to post
Share on other sites
15 minuten geleden, Spiny Norman zei:

Ah ja, dat verklaart wel veel. Zitten best enkele bijzondere vondsten tussen. Tussen de porno door is "Neighbours" '52 dan weer een spraakmakende kunstfilm. Sowieso veel uit de vroege jaren vijftig. Treasure Blues is uit 1953 waarschijnlijk, ook niet gek. Rip van Winkle moet een stomme film zijn van voor WOI.

Kan het zijn dat het Wheeler & Woolsey zijn in High Flyers (op de laatste foto)?

Mark Saber zag ik laatst nog ergens voorbij komen...

 

Ik heb die films zelf niet bekeken verder, alleen vastgelegd wat er ligt op dit moment. We hebben ook voldoende werkende projectoren, zelfs een omgebouwde 16mm met Xenonlamp en speciale lens zodat je hem veel groter kunt projecteren, van Hokushin.

Link to post
Share on other sites

Overigens staat op die lijst van Eye o.a. welke films er gevonden zijn:

 



Complete list of the silent films and future preservation projects

Please note that this list only contains the silent film titles in this collection. The films are listed in chronological order, and the titles in brackets are ‘given' titles. All films are positive prints, identified and either complete or ‘complete enough, unless stated otherwise.

 

·         Les petits vagabonds (FR, 1905), fiction

·         Pédicure par amour (FR, 1908), fiction, incomplete

·         Les oiseaux dans leurs nids (FR, 1910), non-fiction

·         Soldat et Marquise (FR, 1910), fiction

·         De snaackse avonturen van Willie (FR, 1911-1913), compilation: consists of Willy arrête les pendules (FR, 1913), Willy veut monter à cheval (FR, 1912), Willy professeur de gymnastique (FR, 1911) and one unidentified William ‘Willy’ Sanders-film

·         Gorki (DK, 1912), fiction, incomplete

·         Le homard (FR, 1912), fiction

·         Le mouchoir de Bigorno (FR, 1912), fiction

·         Printemps fleuri (FR, 1912), non-fiction

·         La villa aux surprises (FR, 1912), fiction

·         The Man Who Knew (US, 1914), fiction

·         The Honeymoon Pact (US, 1915), fiction

·         Jane's Declaration of Independence (US, 1915), fiction

·         De kleine detectief  (DE?, 1915?), fiction, unidentified

·         Love, Speed and Thrills (US, 1915), fiction, incomplete

·         A munkászubbony (HU, 1915), fiction, incomplete

·         One Damp Day (US, 1917), fiction

·         Heldersche IJsfeesten. Wedstrijd op Lange Baan. (NL, 1916), non-fiction, unclear whether complete, unidentified

·         Never again, Eddie! (US, 1916), fiction

·         Colonel Pepper's Mobilized Farm (US, 1917), fiction, incomplete

·         Gräfin Küchenfee (DEU/OST, 1918), fiction

·         I Opiumets Magt (DK, 1918), fiction

·         Kaukasierin, Die (DE, 1917), fiction

·         Lucien, Lucette (FR, 1917), fiction

·         Secret Servants (US, 1917), fiction

·         [Héléne & Baron Edgard de Relais] (FR/DE?, 1918?), fiction, incomplete, unidentified

·         L'avarizia (IT, 1918), fiction, incomplete

·         Frauen, die der Abgrund verschlingt (DE, 1918), fiction, incomplete

·         Hands Up (US, 1918), fiction, incomplete

·         Our Mrs. McChesney (US, 1918), fiction

·         Romance and Brass Tacks (US, 1918), fiction

·         Foxtrott-Papa (DE, 1919), fiction

·         Koffie (US, 1919), non-fiction, unidentified

·         South of Santa Fe (US, 1919), fiction

·         [Het geheimzinnige huis] (ES?, 1920?), fiction, incomplete, unidentified

·         Mustered Out (US, 1920), fiction, incomplete

·         The Toll Gate (US, 1920), fiction, incomplete

·         De watervallen van het schoone graafschap Devon (GB, 1920), non-fiction

·         Freiburg in Breisgau (?, 1920s?), non-fiction, unclear whether complete, unidentified

·         Kudowa. Een heilzaam oord voor hartlijdenden. (?, 1920s?), non-fiction, unidentified

·         [Matadi en Kinshasa] (?,1920s?), non-fiction, incomplete, unidentified

·         Chalumeau serrurier par amour (FR, 1921), fiction

·         Put and Take (US, 1921), fiction, incomplete

·         Asleep at the Switch (US, 1923), fiction, unclear whether complete

·         Nip and Tuck (US, 1923), fiction

·         Alice and the Dogcatcher (US, 1924), fiction

·         Alice the Peacemaker (US, 1924), fiction

·         All Night Long (US, 1924), fiction, incomplete

·         Inklings (US, 1924), fiction

·         Trailing Trouble (US, 1924), fiction, incomplete

·         De voetbalwedstrijd Holland - België 1-1 (NL, 1924), non-fiction, incomplete, unidentified

·         Kleuren-Cinematographie (?, 1925), non-fiction, compilation

·         [Kroning van Sultan Amaluddin Sani Perkasa Alam Shah van Deli, Sumatra] (NL, 1925), non-fiction, incomplete, unidentified

·         ‘Lots’ of Water (US, 1925), fiction

·         Die Schafräude und ihre Bekämpfung! (DE, 1925), non-fiction, incomplete

·         Versailles (FR, 1925), non-fiction

·         Wanzen (DE, 1925), non-fiction, incomplete

·         En promenade sur le Bosphore (FR, 1928), non-fiction

·         The Showdown (US, 1928), fiction, incomplete

·         The Unknown Rider (US, 1929), fiction

·         The Gorilla Mystery (US, 1930), fiction, incomplete

 

En dit zijn dus alleen de stomme films, kun je nagaan wat een gigantische collectie het geweest is.

Link to post
Share on other sites
9 minutes ago, djkoelkast said:

 

Ik heb die films zelf niet bekeken verder, alleen vastgelegd wat er ligt op dit moment. We hebben ook voldoende werkende projectoren, zelfs een omgebouwde 16mm met Xenonlamp en speciale lens zodat je hem veel groter kunt projecteren, van Hokushin.

Nou, sommige titels zijn best redelijk herleidbaar.

 

 

Betreft de dingen bij EYE: kans is redelijk aanwezig dat sommige de laatste kopieën ter wereld waren... niet per sé verloren meesterwerken, natuurlijk.

 

Wie weet had hij ook wel vitaphone-platen?

Link to post
Share on other sites
8 uur geleden, mcmurdyy zei:

 

(Ik doe de uitleg nu even uit het blote hoofd... vergeef me als het niet 100% correct is) :)

 

 

Heel interessant, dank je. Ik leer weer wat bij, bv. dat perfo perfo heet, en dat dat dus (minstens een deel van de tijd dat het bestond) wel degelijk op filmmateriaal werd geproduceerd. Je ziet de logica in van een geluidsdrager met dezelfde perforaties als de film, maar het lijkt me wel omslachtig om dan telkens de oorspronkelijke 1/4" naar perfo te kopiëren, en dat terwijl ik ook wel eens 1/4" met (andere) perforaties gezien heb (bolletjes in het midden, ik denk om te gebruiken in combinatie met een dia-apparaat). Je gaat je afvragen of men niet een perfo-systeem had kunnen ontwikkelen dat rechtstreeks op de Nagra paste en dat voldeed om later bij filmmontage te gebruiken... kan je toch weer een stap in het productieproces overslaan.

 

Dus: de snelheid van de Nagra paste zich aan aan die van de filmcamera? Had ik ook geen idee van. Ik dacht tot nu toe: klapper aan het begin, en als de boel later uit sync begint te lopen dan heb je pech. 😛 't Is natuurlijk wel zo dat 'takes' op film (als je van een 'take' kunt spreken bij reportagewerk dan, ik vind het vreemd aanvoelen) meestal vrij kort zijn. Maar goed, beide toestellen koppelen is eigenlijk wel een fijn idee, hebben ze toch aardig gevonden destijds.

 

Gokje wagen? Omroep had enkel film plus sepmag, iemand wilde een kopie die makkelijk af te spelen zou zijn bij een vereniging of iets dergelijks, slaagde erin de bronmaterialen los te priegelen bij de NCRV, liet een kopie maken met comopt en vergat naderhand de brondragers terug te brengen... zoiets?

 

Je mag hier wel vaker dit soort dingen posten. Zeer leerzaam!

Edited by Koen
Link to post
Share on other sites

Koelkast, ook van jou een zeer interessant verhaal! Wat die stomme films betreft, bedenk ik me als ik die lijst zie: je hoort zoveel over vroege films waarbij elke kopie wel een beetje verschilt van de andere... eigenlijk heb je een wereldwijd systeem nodig waarbij elk instituut previewversies van zijn kopieën uploadt... anders kom je er voor de meeste films nooit achter wat je moet combineren om te komen tot de meest complete versie van wat ooit de oorspronkelijke film geweest is. Maar goed, dat komt misschien nog!

Link to post
Share on other sites
13 uur geleden, Koen zei:

 

Heel interessant, dank je. Ik leer weer wat bij, bv. dat perfo perfo heet, en dat dat dus (minstens een deel van de tijd dat het bestond) wel degelijk op filmmateriaal werd geproduceerd. Je ziet de logica in van een geluidsdrager met dezelfde perforaties als de film, maar het lijkt me wel omslachtig om dan telkens de oorspronkelijke 1/4" naar perfo te kopiëren, en dat terwijl ik ook wel eens 1/4" met (andere) perforaties gezien heb (bolletjes in het midden, ik denk om te gebruiken in combinatie met een dia-apparaat). Je gaat je afvragen of men niet een perfo-systeem had kunnen ontwikkelen dat rechtstreeks op de Nagra paste en dat voldeed om later bij filmmontage te gebruiken... kan je toch weer een stap in het productieproces overslaan.

 

 

Volgens mij is pefotape juist 1/4", maar dan met gaatjes in het midden. Ik heb zulke tape, daar staat het geluid op van Op hoop van zegen (incl alle takes etc.), voorbeelden in een ander topic.

 

image.png.09732036b52652803c67a2d70ca41c3b.png

 

Maar kan heel goed zijn dat de "16mm magneetfilm" ook perfotape werd genoemd.

Link to post
Share on other sites

Het is de variant met gaatjes in het midden die ik een keer ben tegengekomen. 🙂 Hoe het precies zit met de benamingen weet ik niet.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...