Ga naar inhoud

Gasexplosie Gellingen


Aanbevolen berichten

Hallo,

In dit topic kan je je bericht schrijven over de zware gasexplosie in Gellingen (Henegouwen / België).

Vandaag is het een dag van Nationale rouw.

Om 11u00 deze voormiddag was er 1 minuut stilte, alle bussen stopten en op elk station in België moest het even muisstil worden gemaakt. In elke brandkazerne ging de sirene.

30 juli 2004 in Gellingen was een vreselijke gebeurtenis. Er was een gaslek in een van de belangrijkste buizen met gastoevoer in België die ook naar de andere landen ging. Het is de buis die naar Frankrijk ging die ontplofte rond 09u00 's morgens. Er zijn 17 dode gevallen, een tragische gebeurtenis. Ook zijn daarbij veel gewonden gevallen en bedrijven verwoest zoals dat van Electrabel.

Nu is de begrafenis van de slachtoffers bezig.

De premier en verschillende ministers zijn aanwezig.

Kon die gasbuis niet eerder worden afgesloten na een eerste melding van een gasgeur?

Dossier over de gasontploffing:

http://www.vrtnieuws.net/nieuwsnet_mast ... index.html

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ja idd, ik heb in de krant gelezen dat die buis al een hele poos stuk was. Ook zo'n erge ramp in Paraguay, in die supermarkt, vreselijk!

Inderdaad, dat is ook een erge ramp!

Link naar bericht
Delen op andere sites

Een dag van nationale rouw voor 17 doden? Eh... ik vind het lullig voor ze, echt waar, maar da's een beetje overdreven, IMO. Shit happens, en je mag lijen dat het niet weer gebeurd, maar ik heb het idee dat er voor elk incident nu wel iets gebeurt. Stille tochten, nationale rouw... Moeten we collectief iets te doen hebben om ons goed te voelen of zo? Er sterven elke dag duizenden mensen aan allerlei ziektes, 2000 doden in het verkeer per jaar, 10 procent van de sterfgevallen in ziekenhuizen worden veroorzaakt door het in slaap brengen en uithongeren van patienten... en daar hoor je nooit iemand over.

Ik sta niet bekend om mijn naastenliefde, dus bespaar me je commentaar. Als mensen echt behoefte hebben aan een rouwdienst, vooral doen, zoals op die school met dat Joegoslavische meisje, ben even haar naam kwijt... maar een landelijke rouwdienst en een minuut stilte voor 17 mensen? Ik vind het hypocriet. Je maakt mij niet wijs dat alle belgen de slachtoffers kenden, en waarschijnlijk denkt volgende week niemand meer aan ze, behalve familie en vrienden. Maar oh wat voelen ze zich goed "Kijk, ik heb iets over voor mijn medemens!" Gatver.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Van mij hadden ze beter ook in Paraguay zoiets moeten doen.

Daar waren 300 doden en in België 18.

Dat vind ik een groot verschil.

En dan te denken aan Soedan.

Daar zij al 10duizenden mensen gestorven.

Ik ben het helemaal met Wonderer eens.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Een dag van nationale rouw voor 17 doden? Eh... ik vind het lullig voor ze, echt waar, maar da's een beetje overdreven, IMO. Shit happens, en je mag lijen dat het niet weer gebeurd, maar ik heb het idee dat er voor elk incident nu wel iets gebeurt. Stille tochten, nationale rouw... Moeten we collectief iets te doen hebben om ons goed te voelen of zo? Er sterven elke dag duizenden mensen aan allerlei ziektes, 2000 doden in het verkeer per jaar, 10 procent van de sterfgevallen in ziekenhuizen worden veroorzaakt door het in slaap brengen en uithongeren van patienten... en daar hoor je nooit iemand over.

Ik sta niet bekend om mijn naastenliefde, dus bespaar me je commentaar. Als mensen echt behoefte hebben aan een rouwdienst, vooral doen, zoals op die school met dat Joegoslavische meisje, ben even haar naam kwijt... maar een landelijke rouwdienst en een minuut stilte voor 17 mensen? Ik vind het hypocriet. Je maakt mij niet wijs dat alle belgen de slachtoffers kenden, en waarschijnlijk denkt volgende week niemand meer aan ze, behalve familie en vrienden. Maar oh wat voelen ze zich goed "Kijk, ik heb iets over voor mijn medemens!" Gatver.

Eh, dat je zulke dingen denkt is geen probleem maar ik vind het niet correct dat je die op deze manier op dit forum naar buiten brengt. Ik weet zeker dat er wel mensen zijn die er pijn van hebben, ook al ken je de slachtoffers niet. Nederland was ook in rep en roep na de Enschede ramp. Terwijl het dodenaantal daar ook niet bijster hoog was.

Nogmaals, iedereen mag denken wat hij of zij vind. Maar ik denk niet dat het op de dag zelf verstandig is om zulke dingen naar buiten te brengen. Al was het maar om te voorkomen dat je mensen onnodig pijn doet. Want dat is iets wat me niet nodig lijkt. Om nog maar te spreken over de ruzie en ellende die je op het forum kan krijgen als dit verkeerd valt bij iemand...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik heb veel reacties in dit topic verwacht maar zeker niet zulke reactie die wonderer gaf. :X Wel wil ik er op wijzen dat het vele mensen konden geweest zijn. Mensen die op die passeerden op het moment van de ontploffing aan de autosnelweg en diegene die op dat terrein waren, de brandweerlui. Ze waren daar aanwezig toen de boel de lucht in ging.

Moest dat vb. jouw man geweest zijn die daar omkwam, zou jij dat dan prettig vinden, neen, dan zou je het leuk vinden dat er 1 minuut stilte word gehouden en er een nationale begrafenisplechtigheid is.

Ook was 1 van de omgekomen brandweerlui een man die net vader was.

Vreselijk erg *(*

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik heb veel reacties in dit topic verwacht maar zeker niet zulke reactie die wonderer gaf. :X Wel wil ik er op wijzen dat het vele mensen konden geweest zijn. Mensen die op die passeerden op het moment van de ontploffing aan de autosnelweg en diegene die op dat terrein waren, de brandweerlui. Ze waren daar aanwezig toen de boel de lucht in ging.

Moest dat vb. jouw man geweest zijn die daar omkwam, zou jij dat dan prettig vinden, neen, dan zou je het leuk vinden dat er 1 minuut stilte word gehouden en er een nationale begrafenisplechtigheid is.

Ook was 1 van de omgekomen brandweerlui een man die net vader was.

Vreselijk erg *(*

Ik heb niet gezegd dat het niet erg is, en ik snap heus wel dat het voor de betrokkenen een ramp is. Ik kan alleen niet tegen die hypocrisie.

Ik heb dit soort discussies eerder gevoerd, het kan me over het algemeen gewoon erg weinig schelen wat er met mensen gebeurt die ik niet ken. Ik heb genoeg shit in mijn eigen leven om ook nog eens te gaan rouwen om andermans ellende. Noem me hard, noem me harteloos, het kan me niet schelen.

Als een van jullie oprecht rouwt om wat er gebeurt, heb ik het niet over jou en hoef je je dus niet aangesproken te voelen, en hoef je mij dus niet aan te spreken over mijn mening en houding.

Oh, en ga mij even niet vertellen wat ik leuk zou vinden als mijn man om zou komen, dank je wel }:|

Link naar bericht
Delen op andere sites

Toch blijf ik erbij dat het totaal ongepast is om zulke dingen te zeggen op een openbaar forum op de rouwdag zelf. Wat jij vindt is prima, en dat moet je helemaal zelf weten maar je zou er ook aan kunnen denken dat je met dit soort reacties mensen pijn kan doen.

Daarnaast ben ik het totaal oneens met het woord "hypocrisie". Is het hypocriet als je even een minuut denkt aan de mensen die zomaar bij het ongeluk betrokken waren? Is het hypocriet om even te denken aan al die familie's, kinderen en weet ik veel wat die hun man, vrouw, opa, weet ik veel wat verliezen? Is het hypocriet om even stil te staan bij het feit dat dit leven door 1 stomme fout over zou kunnen zijn en dat we dus moeten genieten van elke minuut die we hebben. Is het hypocriet om gewoon even 1 minuut van bezinning te hebben?

Volgens mij is het antwoord nee. Dit is niet hypocriet. Want als dat hypocriet is kan je net zo goed alle begravenissen, alle rouwkaarten, alle condoleances en al het gevoel afschaffen. Dan worden we ijskoude robots.

Een week geleden reed een auto hier in de buurt met 80 km/u tegen een vrachtwagen aan. Een tweeling van 4 jaar, allebei morsdood. Ik kende ze geen van beide, maar toch schrik je, toch voel je je even verdrietig en toch heb je medelijden met de moeder, de vader en de rest van de familie. Is dat hypocriet??

Nogmaals, jij mag denken wat je wilt, dat moet iedereen zelf weten, maar ik vind het heel onverstandig, en zeker in jouw positie, om zulke uitspraken te doen op een moment dat dit onderwerp zo gevoelig (kan) liggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Nogmaals, jij mag denken wat je wilt, dat moet iedereen zelf weten, maar ik vind het heel onverstandig, en zeker in jouw positie, om zulke uitspraken te doen op een moment dat dit onderwerp zo gevoelig (kan) liggen.

Dus volgende week mag het wel? Da's ook hypocriet. En je leest niet goed. Ik vind rouwdiensten en dergelijke prima, god weet dat ze nodig zijn. Maar ik kan er niet tegen dat mensen meelopen in stille tochten, zich dat op de borst kloppen "kijk eens hoeveel ik over heb voor mijn medemensen" en het de volgende dag al weer vergeten zijn.

Het spijt me als ik mensen kwets, dat doe ik niet opzettelijk, maar als je rekening moet gaan houden met alles wat je zegt omdat het misschien mensen kwetst, kun je net zo goed Jomanda nadoen en helemaal niks meer zeggen.

Link naar bericht
Delen op andere sites
Dus volgende week mag het wel? Da's ook hypocriet. En je leest niet goed. Ik vind rouwdiensten en dergelijke prima, god weet dat ze nodig zijn. Maar ik kan er niet tegen dat mensen meelopen in stille tochten, zich dat op de borst kloppen "kijk eens hoeveel ik over heb voor mijn medemensen" en het de volgende dag al weer vergeten zijn.

Het is logisch dat het op de dag zelf gevoeliger ligt dan een week later. Ik zou het dan nog niet slim vinden om zulke uitspraken te doen, maar toch iets minder erg dan op de dag zelf. Daarnaast is zo'n tocht ook niet bedoeld om maanden bij stil te staan. Het gaat erom dat je op dat moment even aan de nabestaanden denkt en stil staat bij het verschrikkelijke wat gebeurd is.

Het spijt me als ik mensen kwets, dat doe ik niet opzettelijk, maar als je rekening moet gaan houden met alles wat je zegt omdat het misschien mensen kwetst, kun je net zo goed Jomanda nadoen en helemaal niks meer zeggen.

Soms is zwijgen slimmer dan spreken...

Link naar bericht
Delen op andere sites

Foto 1:

Hier een foto van de ontploffing:

http://forum.bassieenadriaan.nl/album_p ... pic_id=215

Vuur ging tot wel honderd meter de lucht in.

Foto 2:

Hier een foto van wat er nog overschiet op de plaats van de ramp.

http://forum.bassieenadriaan.nl/album_p ... pic_id=216

Je ziet de grote ontplofte gasbuis (er ontbreekt een deel, dat hebben ze nu teruggevonden en wordt onderzocht).

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik vind het zelf enorm erg wat er gebeurt is, zeker als ik me realiseer dat die pijpleiding ook door de plaats liep waar ik werkte.

Ik rouw niet omwille van alle slachtoffers, maar heb wel veel te doen met hen.

Wat ook zo erg is, deze middag is er tijdens de minuut stilte weer een gasleiding geraakt ( door een boer ), gelukkig met enkel een gasgeurtje

Link naar bericht
Delen op andere sites

ik ga me er niet teveel in mengen, maar het is wel bewezen (wetenschappelijk onderzoek, bron: Quest magazine) dat mensen die huilen bij rampen maar er niet direct bij betrokken zijn (in de zin van: ze kennen daar niemand etc. etc. etc.) dit uit een egoïstisch oogpunt doen, ze willen zeggen: kijk eens hoe zielig ik ben?

dat het een ramp is: ja

dat ze het ten koste van alles moeten voorkomen in de toekomst: JA!

een dag nationale rouw lijkt mij iets teveel. een minuut stilte zegt mij meer.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik sta hierbij volledig aan Wonderers kant. Het is erg voor die mensen, maar nationale rouw... Nee.

Geloof me, voor iemand die om een omgekomene heeft gegeven voelt het geen klap beter als het hele land een minuut stil is. Het is misschien eerbied, dat snap ik ook wel.

Maar ik spreek uit ervaring, weet je wat iemand die een omgekomene kent denkt op zo'n moment? "Je staat daar nou wel met je spandoek en traanogen, maar over een week is dat alweer weg." Nu is de naam van mijn geval bekend, maar anders was de toevoeging "Je weet z'n naam waarschijnljik niet eens uit je hoofd, en als je 't al weet, vergeet je 't zodra 't niet meer in de krant staat."

En voordat ik ook van alles om m'n oren krijg. Het is mij gebeurd en ik vond het ONZIN. Mensen die huilen en langs de kant van de weg staan, helpen je verdriet niet.

Het is best dat je erbij stilstaat als je zoiets in de krant leest, als je dat wil, maar die verplichte stilte is dus ook niks. Waarom zou je stil zijn als het je niet echt veel doet en je het alleen maar irritant vindt?

Nu vind ik sowieso al dat je privé moet rouwen en niet collectief. Als je iemand goed kent en lief hebt gehad, kun je diegene eer aandoen. Als je je door iemands werk met iemand verbonden voelt, kun je diege eer aandoen. Als je iemands naam je voor het eerst hoort en met krokodillentranen en een bordje langs de weg staat, doe je diegene geen eer aan.

Het is mijn mening maar, en het spijt me als ik er mensen mee kwets, maar zo denk ik er nu eenmaal over en zo is mijn ervaring.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Ik respecteer je mening, zeker omdat je het zelf een keer hebt meegemaakt maar ik heb toch 1 opmerking.

Jij zegt

Geloof me, voor iemand die om een omgekomene heeft gegeven voelt het geen klap beter als het hele land een minuut stil is.

Maar 9 van de 10 keer worden die stille tochten georganiseerd door de nabestaanden zelf. Die hebben dus blijkbaar WEL behoefte aan een stille tocht en aan de aandacht die daarbij verbonden is. Wanneer ze zoiets zelf organiseren, en dus blijkbaar steun vinden in het houden van zo'n tocht, is het dan nog hypocriet om daar heen te gaan en je medeleven te betuigen?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Ik respecteer je mening, zeker omdat je het zelf een keer hebt meegemaakt maar ik heb toch 1 opmerking.

Jij zegt

Geloof me, voor iemand die om een omgekomene heeft gegeven voelt het geen klap beter als het hele land een minuut stil is.

Maar 9 van de 10 keer worden die stille tochten georganiseerd door de nabestaanden zelf. Die hebben dus blijkbaar WEL behoefte aan een stille tocht en aan de aandacht die daarbij verbonden is. Wanneer ze zoiets zelf organiseren, en dus blijkbaar steun vinden in het houden van zo'n tocht, is het dan nog hypocriet om daar heen te gaan en je medeleven te betuigen?

Een stille tocht is wat anders dan nationale rouw. Zou jij het prettig vinden als je verscheurd wordt door verdriet en de rest van het land gaat ook lekker even zielig doen, terwijl ze jouw geliefden niet eens kenden?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Een stille tocht is wat anders dan nationale rouw. Zou jij het prettig vinden als je verscheurd wordt door verdriet en de rest van het land gaat ook lekker even zielig doen, terwijl ze jouw geliefden niet eens kenden?

En wederom heeft Wonderer gelijk. Mijn punt is inderdaad dat ik uit ervaring weet dat je je van nationale rouw niet beter gaat voelen.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Owe, nou uit dit stuk:

Maar ik spreek uit ervaring, weet je wat iemand die een omgekomene kent denkt op zo'n moment? "Je staat daar nou wel met je spandoek en traanogen, maar over een week is dat alweer weg." Nu is de naam van mijn geval bekend, maar anders was de toevoeging "Je weet z'n naam waarschijnljik niet eens uit je hoofd, en als je 't al weet, vergeet je 't zodra 't niet meer in de krant staat."

nam ik aan dat je het over een stille tocht had. Pas dan staan er mensen met spandoeken en dergelijke. Daarnaast blijf ik erbij dat er bij nationale rouw niet zielig wordt gedaan met z'n allen. Bij nationale rouw denk je allemaal aan de nabestaanden, aan de overledenen etc. etc.

Wanneer was trouwens de laatste keer dat Nederland Nationale Rouw had, Enschede volgens mij toch? Of vergeet ik wat?

Link naar bericht
Delen op andere sites
Owe, nou uit dit stuk:
Maar ik spreek uit ervaring, weet je wat iemand die een omgekomene kent denkt op zo'n moment? "Je staat daar nou wel met je spandoek en traanogen, maar over een week is dat alweer weg." Nu is de naam van mijn geval bekend, maar anders was de toevoeging "Je weet z'n naam waarschijnljik niet eens uit je hoofd, en als je 't al weet, vergeet je 't zodra 't niet meer in de krant staat."

nam ik aan dat je het over een stille tocht had. Pas dan staan er mensen met spandoeken en dergelijke. Daarnaast blijf ik erbij dat er bij nationale rouw niet zielig wordt gedaan met z'n allen. Bij nationale rouw denk je allemaal aan de nabestaanden, aan de overledenen etc. etc.

Wanneer was trouwens de laatste keer dat Nederland Nationale Rouw had, Enschede volgens mij toch? Of vergeet ik wat?

06.05.02 Hoewel 10.05.02 het punt was waar ik het over had.

Link naar bericht
Delen op andere sites

Die foto's, die beelden ik vind het een beetje ramptoerisme...

Natuurlijk is het erg dat dit gebeurt is, maar life goes on. er gebeuren zoveel erge dingen in de wereld dat ook ik hier niet meer voor terugdijns. Nationale rouw vind ik te groots, ik weet ook niet of het voor de betrokkenen zo fijn is dat het zo groots wordt gemaakt. zij kunnen niet rustig, zonder al die commercie afscheid nemen van dierbaren...

Link naar bericht
Delen op andere sites
Haha, en dat voor de presentator van het B&A NIEUWS. Misschien moet je het echte nieuws ook maar eens bekijken :P

Hey! Laten we het houden op NEP-presentator, goed? Ik ben in het echt ook niet zo'n grote actuele nieuws-volger. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Laten we het dan op 'niet officieel' houden... Speech van Kok en dergelijke, stille tochten... Meer een onofficiele nationale rouw...

Vergeet al die racisten en dergelijke niet die met hun "rouw" wilden laten zien dat de buitenlanders moeten oprotten :r

Link naar bericht
Delen op andere sites
Vergeet al die racisten en dergelijke niet die met hun "rouw" wilden laten zien dat de buitenlanders moeten oprotten :r

Daar ben ik het dan weer mee eens. Ze moeten ook weg, tenminste de slechte die helemaal niets toevoegen aan de economie & maatschappij behalve problemen. ;)

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Daar ben ik het dan weer mee eens. Ze moeten ook weg, tenminste de slechte die helemaal niets toevoegen aan de economie & maatschappij behalve problemen. ;)

Daar had ik het niet over }:|

Link naar bericht
Delen op andere sites
[..]

Daar ben ik het dan weer mee eens. Ze moeten ook weg, tenminste de slechte die helemaal niets toevoegen aan de economie & maatschappij behalve problemen. ;)

Ik ken mensen die dolgraag mee zouden willen doen aan de maatschappij maar dat niet mogen wegens afwachting van een verblijfsvergunning...

Juist die mensen gaan zich vervelen en uit verveling rottigheid uithalen... Ik vind niet dat ze zomaar kunt zeggen: als je niks toevoegt moet je maar weg. Zulke dingen kun je alleen maar zeggen over hen die al een verblijfsvergunning hebben, want zonder dat papiertje MAG je niks doen....

Link naar bericht
Delen op andere sites

Het gaat niet om het dodental. 1 man overleden door een aanslag van zo'n halve gare (dat nog niet eens) zou ik erger vinden als 100 man overleden door een hartstilstand. En het gaat er gewoon om wat voor idee dat je zelf erbij hebt.

En als ik directie was bij dat gasbedrijf (hoewel ik nog ineens bij zo'n sukkelig bedrijf wil werken) zou ik onmiddelijk alle gastoevoer van Belgie stopzetten. Scheelt me geen * dat die mensen geen gas hebben, hier voorkom je wel een ramp mee. Hetzelfde geld voor Paraguay. Je wil niet weten hoe boos ik ben tegen diegene die heeft gezegd alle deuren te sluiten. Eerst komt de klant (klant is koning), pas dan komen financien kijken (vanwege het onbetaald wegrennen voor die explosie). Denk je echt dat ze bij zo'n ramp nog hun winkelwagentje mee naar buiten zeulen :?? En denk je dat diegene nu ooit nog een supermarktje zou kunnen beginnen :??

Laten we weer lekker positieve verhalen op dit forum vertellen. Of ga desnoods Balkenende schouderklopjes geven, kruip vervolgens snel weg tot dat vreselijk nare gevoel weg is :P.

Lukas.

P.s. weer terug van de tweede vakantie, over het water, zondag komt de derde vakantie ;)

HET IS VRIJDAG DE 13e!!!!!!

Link naar bericht
Delen op andere sites
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...