Ik heb er een kast vol van, ze zijn tweedehands 1 euro per stuk en er zitten redelijke goede bij (zowel appelerend aan mijn muzieksmaak als wel krasvrij). Maar of ze beter klinken dan een CD....ik denk het eigenlijk niet. Het is een beetje die analoog vs digitaal discussie die nogal heerst.
Als je kijkt naar de variabelen die er bij het afspelen van een plaat zijn: naaldkracht, dwarsdruk, fouthoek van de arm, rumble, wow en flutter, een slechtere kanaalscheiding en natuurlijk altijd aanwezige slijtage aan zowel de groef als de naald. In theorie zou een plaat wanneer al deze variabelen optimaal zijn het geluid van een CD kunnen evanaren (nieuwe plaat en nieuwe naald), in de praktijk kunnen bepaalde HIFI normen worden gehaald waardoor bepaalde oneffenheden niet hoorbaar zijn voor het menselijk oor. Dat wel
Een ander punt is dat mensen zweren bij analoog geluid in tegenstelling tot digitaal geluid, eigenlijk hoort geluid te worden weergegeven zoals het is opgenomen. Het warme geluid van vroeger was dikwijls te wijten aan allerlei vervormingen in versterkers (met name buizenversterkers). Een moderne versterker versterkt het geluid zonder er een bepaalde klankkleur aan toe te voegen(althans zo hoort het), toch hoor je altijd verschil tussen verschillende versterkers en luidsprekers
Een Philips versterker met een stel Magnat speakers zal een stuk feller, agressiever en lawaaierig klinken dan een Marantz versterker met een set B&W speakers